Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:41

Kiki1976, denk dat een ingreep altijd wel een beetje spannend blijft. Maar hopelijk gaat alles gewoon goed!

Emori, leuke foto van jullie samen en tof dat je alweer een blokje om met hem kan!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 09:53

Spannend Kiki, maar komt vast helemaal goed vandaag! Word die op de kliniek gecastreerd?

Asfaloth en Gimli maakten gisteren en vandaag kennis met Kimmie. Flessenkind van stal (flessenkind is haar bijnaam). Gimli denkt vooral dat die met haar kan spelen en Asfaloth snapt nog niet echt wat die er mee aan moet _O- .
De schapen lopen in de wei naast hun paddock en ondanks stroom kruipt Kimmie gewoon onder het draad door zodra ze mij ziet want dan is het: ik wil melk en wel nu, maar ik ben haar inmiddels aan het opvoeden.
Asfaloth heeft sinds gisterochtend helaas wat vetophoping in de hals dus gisteravond de gluco balance van horseflex besteld. Ben benieuwd wat dat voor hem gaat doen!
Foto's gemaakt vlak voor ik ze op de wei ging doen.

Afbeelding

Afbeelding

Emori

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 12:19

Oh Kiki ja dat is spannend, succes! Hopelijk verloopt alles soepel.

Ah wat schattig dat lammetje.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 16:09

Ken je het verhaal van de pony due gecastreerd werd?
Nou hij is niet gecastreerd.

King is een kereltje die vreemde niet snel vertrouwd. Hij heeft even nodig.
Dit hadden ze vanuit de opfok al op voorhand verteld. En vanmiddag dus ook nog 2x.
Dan zie je denken.....
Nee hoor, gewoon zo op hem af lopen recht van voor. Niks geruststelling, gewoon gelijk vel vastpakken en de spuit erin.
Tja toen kreeg hij dikke stress en kon de da niet binnen 5 meter van hem komen.

Zo klaar met zulke boeren ( sorry voor de echte) die niet luisteren en lomp hun eigen plan trekken.

Maandag brengen we hem naar een andere paardenkliniek en gaat hij op tafel. Dit had eerder eigenlijk al onze voorkeur.
En dan gaat hij dinsdag op tafel

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:03

Oh jeetje wat stom!! Zonde van zo’n ervaring ook voor King..

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 17:31

kiki1976 schreef:
Ken je het verhaal van de pony due gecastreerd werd?
Nou hij is niet gecastreerd.

King is een kereltje die vreemde niet snel vertrouwd. Hij heeft even nodig.
Dit hadden ze vanuit de opfok al op voorhand verteld. En vanmiddag dus ook nog 2x.
Dan zie je denken.....
Nee hoor, gewoon zo op hem af lopen recht van voor. Niks geruststelling, gewoon gelijk vel vastpakken en de spuit erin.
Tja toen kreeg hij dikke stress en kon de da niet binnen 5 meter van hem komen.

Zo klaar met zulke boeren ( sorry voor de echte) die niet luisteren en lomp hun eigen plan trekken.

Maandag brengen we hem naar een andere paardenkliniek en gaat hij op tafel. Dit had eerder eigenlijk al onze voorkeur.
En dan gaat hij dinsdag op tafel

Wat balen zeg! Troost je. Mijn pony's en met name Asfaloth was op die manier ook gaan flippen.
Hopelijk gaat het maandag wel lukken. Ik duim!

Emori: vergis je niet. Hoe schattig ze is zo commanderend kan Kimmie zijn _O- . Vandaar dat ik nu wel grenzen aan het vast leggen ben. Nu is ze nog klein, maar het is een schwarzenase x wensleydale. Beide zijn grote schapen rassen. Als volwassen schaap iets minder leuk als ze om je heen drentelt wanneer ze wat wilt.
Ze loopt met andere schapen trouwens en met nog 3 lammetjes.
Maar ze is onwijs lief, leuk en ook schattig <3 .
Ben benieuwd of Gimli op een dag snapt dat die er niet mee kan spelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 12:55

Dank jullie wel. Was echt wel een beetje boos op de dierenarts.

Maar goed vanmorgen King naar de kliniek gebracht. Ook weer ff spannend omdat hij maar 1x alleen op de trailer had gestaan. En dat was naar de opfok toe.
Daarna enkel samen met zijn mattie.
Maar hij stond er binnen 2 minuten op.
Onderweg wel flink staan stampen, maar dat werd wel beter.
Met uitladen braaf, braaf mee naar stal. En stond er redelijk snel aardig rustig.

Morgen gaat hij op tafel. Tijd weten we niet. Worden gebeld als hij klaar is.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:26

Fijn dat hij op de kliniek is! Succes morgen, hopelijk verloopt alles soepel.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:28

Afbeelding
Gisteren weer blokje om, kinderen mee als support maar ze zijn deze keer maar mee op de fiets gegaan. Hij stapt zo snel :')

Ach, kan hij straks ook naast de fiets :))

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:09

Heerlijk als ze dat vertrouwen hebben.
Bo (King zijn moeder) volgt buiten ook de fiets als ze het eng vind en we alleen met d'r op buitenrit zijn

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 18:43

Heel veel succes morgen Kiki met King! Super dat de rit naar de kliniek zo goed ging.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 19:07

Succes morgen met King Kiki! Komt vast goed. Hij is in goedr handen.

Emori: heerlijk om zo met paard en kids op stap te gaan!

Hier doen ze vooral aan dutjes :') <3 .
Gimli vind op de een of andere manier een spuitfles eng (wil ze uit voorzorg even insprayen tegen luis) dus eerst maar oefenen dat een spuitfles hem niet opeet :D .
Opgegeven moment begon die al wat te kauwen en het te verwerken. Uiteindelijk stond die zelfs even stil terwijl ik de spuitfles bij zijn hals had. Heb niet gespoten, maar sessie gestopt en hem beloond met veel knuffels. Waar die angst vandaan komt geen idee.
Vorig jaar reageerde die ook al zo op de spuitbus van veerust (gebruik nu een andere). Komt goed. Blijven oefenen en dan staat die vanzelf volledig rustig :D .
Gimli rent er het liefst van weg of komt omhoog en dan weg lopen. Dus vooral naar ontspanning toe gewerkt.
En.... hij is bijna jarig *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Gimli zijn moeder Eowyn is bijna veilig en krijgt al een mooie buik. Heeft ook al uier ontwikkeling. Zo benieuwd naar het broertje of zusje van Gimli!
Heb alleen nog geen namen klaar liggen, oeps.

Afbeelding

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 12:34

Succes vandaag Kiki!

@emori, zo leuk naast de fiets!

@Xyaartje, heerlijk hoe ze zo ontspannen in de wei liggen!

Vraagje, hebben jullie kleintjes al een verhuizing meegemaakt? Bij mij zit er mogelijk eentje aan te komen tegen het najaar… Dan is hij ongeveer 2 jaar en 3/4 maanden.

Ik voel mij nu al schuldig hem dan voor mijn gevoel weg te halen bij zijn kudde en alles wat hij kent… Ookal gaat hij dan naar een plek toe met veel nieuwe vriendjes (gemengde kudde). Hij trekt nog steeds veel op met zijn mama en is goed met de “leiders” van de kudde, hij heeft echt zijn plekje gevonden.

Hoe gingen de verhuizingen bij jullie?

Ik ben van plan eerst te oefenen met trailer laden. Wil denk ik ook iemand laten komen om een soort “laadcursus” te volgen. Ook zal ik hem als hij verhuist is daar zijn tijd en rust gunnen om te wennen aan de plek en niet te veel van hem vragen.

Ik merk dat ik nu wat onzeker ben, omdat je ook wel eens hoort dat er bepaalt gedrag naar boven komt na een verhuizing. Is dat blijvend? Hij is nu echt een mak ezeltje en een grote knuffel. Vindt niks gek of eng, simpelweg omdat hij nog nooit een slechte ervaring heeft meegemaakt.

Ook lijken de meningen verdeelt over wanneer een verhuizing nu “te vroeg” is. Wat denken jullie met zijn leeftijd?

Het enige verschil op de nieuwe plek is dat ze ‘s nachts op stal staan (wel open stallen dus kunnen alsnog elkaar zien en contact maken). Hij is nu gewend aan 24/7 buiten… Hij heeft wel eens al een paar nachten binnen gestaan met slecht weer, poetsen doen we ook op stal. Ik vind hem dan niet onrustig ofzo, lijkt in de winter ook wel genoegen te nemen met dat stro bedje als hij ff op stal mocht staan :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:06

King was net geen 6 mnd dat hij naar de opfok ging.
Van te voren was hij al vaker met zijn moeder op de trailer geweest. Hij liep al voor zijn moeder uit erop.
Later ben ik gaan oefenen met hem alleen op de trailer te zetten. Dat ging ook prima.

Verhuizing naar de opfok ging prima. Zijn maatje was die dag ook afgespeeld dus kwamen daar samen tegelijk op de weide aan. Kennismaking ging super en al snel 2 echte matties.
Doordat het weer eigenlik te snel te slecht werd zijn̈ ze tijdelijk elders naar stal gegaan. Was te kort om zijn mattie alweer op zijn oude plek terug te zetten bij zijn moeder.

Thuis was hij met de nacht op stal gewend maar bij mooi weer 24/7 buiten.
Op de wei stonden ze 24/7 buiten, en op het tijdelijke plekje met de nacht op stal.
Eenmaal terug op zijn mattie zijn oude plek 24/7 buiten met schuilstal met een heerlijk warm strobed.

Afgelopen zomer ook weer tijdelijk 2 maanden op de zomer weide gestaan. Zodat hun weide weer kon groeien.

Terug naar hun eigen plekje ging ook gewoon weer goed.
Opladen, rijden, uitladen, en weer happy.
Maar ze waren altijd samen vanaf dat King bijna 6 maanden was.

Moet zeggen dat hij gisteren het ook redelijk deed, zo in een vreemde stal op de kliniek.

Ondertussen wachten we nu in spanning af, hopelijk verloopt alles voorspoedig vandaag.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 19:39

Operatie is goed gegaan. Donderdag gaan we hem halen. Morgen kon enkel in de namiddag maar dan ben ik aan het werk

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 21:26

macaromich: De verhuizing van Gimli was in oktober 2023, maar die ging eigenlijk heel soepel. Is van 24/7 buiten (zo is hij opgegroeid) naar 's nachts op stal gegaan. Bij hem heeft het wel geholpen dat die de stal samen met Asfaloth deelt en dat Asfaloth en Gimli elkaar al kenden (Asfaloth heeft Gimli geboren zien worden en geholpen met het opvoeden).
Asfaloth was in september 2023 verhuist en heb wel gemerkt dat ze echt een jaar de tijd nodig hadden om echt goed te wennen. Nu voelen ze zich over duidelijk echt helemaal thuis.
Gimli is trouwens nooit echt fan geworden van de stal. Al probeer ik er op dit punt achter te komen waarom dat is. Het gaat dagen goed. Dan staat Gimli gewoon rustig met Asfaloth en dan ineens kan die heel veel gaan klieren met Asfaloth in de stal en dan moet ik ze 's nachts buiten zetten. Eenmaal buiten is Gimli dan weer rustig.
Maar zoals a.s. donderdag zet ik ze wel binnen overdag. Dan voorspellen ze de hele dag regen en gezien ze geen schuilstal hebben heb ik ze liever op stal staan dan. Gimli en Asfaloth delen een stal trouwens.
Over het algemeen accepteert Gimli de stal gelukkig gewoon goed. Het is voor mij nog even uitzoeken wat de trigger is op de dagen dat die het niet goed accepteert.
Inmiddels staan ze sinds maart trouwens 24/7 buiten omdat het gewoon zulk heerlijk weer is.

Wat fijn dat de operatie goed is gegaan Kiki! Hopelijk verloopt het herstel ook soepel. Weer een ruin er bij in het topic :D .

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:59

Fijn dat het met King is goed gegaan!

De eerste verhuizing van grote vrije kudde naar mij, pensionstal ging heel goed. ‘s nachts op stal en overdag in de groep. Hij was meteen op z’n plek.
Tweede noodgedwongen verhuizing was k*t, stalling stopte dus we moesten wel. We gingen met nog twee vriendjes van hem.
Hij was echt van z’n padje, uit de box willen springen, smeet zich tegen de muren en liet zich vallen.
Ik wilde ook helemaal niet verhuizen, vond het vreselijk dus dat voelde hij ook enorm natuurlijk :o
Toen ik me er meer in berustte ging het ook beter.
Nu zijn we een maand verder en gaat het al stuk beter, hij is weer zichzelf behalve op de poetsplaats, daar vind hij z’n rust niet.
Heb de eerste weken inderdaad niks van hem gevraagd, alleen de normale dagelijkse dingen zoals normaal mee lopen naar buiten en weer naar stal.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:41

Afbeelding
Afbeelding
lol met je knol paard in opleiding :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:06

Heerlijk als ze zo nuchter zijn

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:59

@kiki1976: Wat fijn dat de operatie goed is gegaan! Succes met ophalen vandaag.

Fijn dat de verhuizingen goed gingen, natuurlijk ook fijn als er een maatje bij is. Stuk minder traumatisch lijkt me!

@Xyaartje: fijn dat het goed ging en er ook een maatje was. George heeft ook wel eens een paar nachten op stal gestaan, maar dat was dan in een gedeelde box met mama. Dat deed hij prima. Nu gaat hij wel in een aparte stal. Ze zijn wel open dus hij kan alles zien en met zijn buurman knuffelen..

@Emori: wat fijn dat de eerste zo goed ging. Hier dus ook van 24/7 buiten naat snachts op stal. Jouw tweede ervaring ben ik dus ook bang voor. Hij is echt mijn vriendje en ik zou me vreselijk schuldig voelen als ik merk dat hij zich slecht voelt of dat bijv op die manier zich uit…

@emori: Zo leuk ook trouwens de fotos in de bak! Wat doet hij al goed!

Heel mischien gaat zijn grote vriend (van al 13) mee verhuizen naar die stal. Dan zou alles natuurlijk een stuk minder traumatisch zijn. Dan is de hele verhuizing ook echt samen en zou ik vragen of ze op stal naast elkaar mogen, ze kunnen ook echt met hun hele hals/hoofd bij de ander in stal hangen, misschien bied dat wat comfort. :+: De grote is wel al vaker verhuist in zijn leven, komt ook officieel uit Spanje.

Hebben jullie van te voren veel geoefend met traillerladen?

Ik ga binnenkort iemand (die hier in de streek goed bekend staat) laten komen voor grondwerklessen en uiteindelijk trailerladen.

Ik merk dat ik erg onzeker erover ben doordat ik alles voor hem zo goed mogelijk wil hebben en zo goed mogelijk wil voorbereiden. Misschien maak ik er een “the big deal” van en valt alles reuze mee :=

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:03

Ik heb een aantal keer geoefend met de trailer maar dat vond hij echt geen probleem dus heb 2 keer geoefend en vond het toen wel prima.

Vertrouwen er in hebben en dat zijn maatje meegaat maakt natuurlijk veel verschil!

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:09

Emori schreef:
Ik heb een aantal keer geoefend met de trailer maar dat vond hij echt geen probleem dus heb 2 keer geoefend en vond het toen wel prima.

Vertrouwen er in hebben en dat zijn maatje meegaat maakt natuurlijk veel verschil!

Ja het zijn echt vriendjes hoor! Lopen/staan bijna altijd synchroon, zowel in de inloopstal als op de wei haha

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 15:22

Wij hadden idd van te voren alleen met King geoefend.

Omdat hij met brengen toch flink in protest was nu met ophalen gevraagd hem wat te geven. Want hij stond best aan daar in de box.
Net even de scherpe kantjes ervan af.
Blij toe ook. Want hij stond heerlijk rustig op de trailer maar kon zich verder wel prima staande houden.

Nu nog een dag of tien op een klein stukje en dan weer lekker de ruimte op.

Hier nog ff bijkomen want was net van de trailer af. Zijn mattie was blij hem weer te zien.
Afbeelding
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:53

Fijn dat King weer thuis is Kiki! Hoe gaat het nu met hem?

NorwayFjord: Gefeliciteerd met Olaf *\o/* . Die is vandaag dacht ik toch ook jarig?

Gimli is vandaag jarig en officieel 2 nu *\o/* . Wat vliegt de tijd dan ook zeg. Jeetje, maar wat een stoere kerel is het aan het worden.
Vanmorgen heeft Gimli een uitgebreide knuffel beurt gehad en vervolgens wilde meneer iets te graag helpen met uitmesten (lees tegen de kruiwagen schuren) _O- . Daar heb ik toch maar nee op gezegd haha.
Zo dankbaar dat Gimli in mijn leven en die van Asfaloth is <3 .

Afbeelding

Afbeelding

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:56

Haha ja klopt, jij ook gefeliciteerd met Gimli! *\o/*

Afbeelding

Vorig jaar, hij is echt zo hard gegroeid <3
Afbeelding