Dat veulen krijgt de diagnose Decubitus. Eigenlijk een heel raar stuk. Het gaat in de titel over WFFS maar daar zijn geen foto’s van. Wel foto’s van twee andere ziekten.
petraaken
Ik vindt het ook goed van haar. En gezien het artikel van een paar dagen terug waarin 2 fokkers aangeven al een paar jaar terug bij Van Olst te hebben aangeklopt vanwege problemen betreffende Everdale(terwijl diezelfde Van Olst anderhalve week geleden nog beweerde nooit enige signalen betreffende Everdale te hebben ontvangen; klinkklare leugen dus), is het maar goed ook dat deze Amerikaanse aan de bel is gaan hangen; anders hadden we nu nog niets geweten.
Kendra
Geplaatst: 13-05-18 13:36
Deze mevrouw Nuttall klinkt als een alleszins redelijk mens. Respect! Wel jammer dat Van Olst niet uit zichzelf stappen heeft genomen maar dat druk van buitenaf nodig was.
vur
Geplaatst: 13-05-18 14:05
Precies mijn gedachte. En nou de vermoorde onschuld uithangen.
Lanoca
Geplaatst: 13-05-18 14:25
Wat ik niet begrijp is dat er dus in 2012 onderzoek is gedaan en de DNA probleem bekent is geworden en dat er pas in februari 2018 een veulen in Amerika onderzocht wordt en voor dit gen getest. Wie investeert in het onderzoek voor iets dat praktisch nooit voorkomt, of hoeveel komt nooit aan het licht?
Je zou toch eerder verwachten dat je heel wat onverklaarbare zieken veulens had, waarna onderzoek zou beginnen.
vur
Geplaatst: 13-05-18 14:44
Las net dat in Duitsland onderzoek is gedaan onder 500 paarden en dat meer dan 9 procent drager bleek? Lijkt mij iig meer dan iets wat praktisch nooit voorkomt.
Ja maar de resultaten zijn in de doofpot gestopt begrijp ik. Is het dan zo gemakkelijk om een test te maken en waarom zou je dat doen als het zo onbekend is? Van Olst kwam eerder heel vrij en vooruit strevend over, met deze publicaties komt dat toch anders over bij mij.
Mungbean
Geplaatst: 13-05-18 14:53
In het geval van een klassieke mutatie zoals hier is een genetische test echt super simpel te maken. Waarschijnlijk lag hij ook al „in de kast“ en hebben ze er tot nu toe gewoon geen markt voor gehad. Nu hebben ze een leuk extra inkomentje erbij in de labs met dat massale testen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 13-05-18 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Peterina
Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-18 18:13
Volgens de uitvindster van deze gen en haar onderzoek werk zou het gen al +/- 170 jaar in het paarden bestand aanwezig zijn en dat het wereld-wijd aanwezig is in dressuur en spring bloedlijnen.
Daphara
Geplaatst: 13-05-18 19:25
Peterina schreef:
Volgens de uitvindster van deze gen en haar onderzoek werk zou het gen al +/- 170 jaar in het paarden bestand aanwezig zijn en dat het wereld-wijd aanwezig is in dressuur en spring bloedlijnen.
Bron?
Umeo
Geplaatst: 13-05-18 21:01
vur schreef:
Las net dat in Duitsland onderzoek is gedaan onder 500 paarden en dat meer dan 9 procent drager bleek? Lijkt mij iig meer dan iets wat praktisch nooit voorkomt.
Zo dat is nog drastischer. Om zelfs stamboekmerries uit het stamboek te gooien als ze niet Willem testen. De merrie is er niet minder om natuurlijk kwalitatief gezien. Je fokt het er toch niet zomaar uit denk ik. En dan de vraag wat de stamboeken gaan doen als je wilt fokken met een drager. Gaan ze dat verbieden dan? Dat kan niet volgens mij. Ze kunnen wel stamboekopmame gaan koppelen aan de voorwaarde dat ze vrij zijn natuurlijk. Toch raar dat dit nu ineens ontploft eigenlijk terwijl het al jaren bekend is. En dat er nooit iets mee gedaan is, echt schandalig eigenlijk.