Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zannekin schreef:Die wist wsch niet dat er net een foto werd genomen.
Ik zit nog te bedenken met die foto van de Oldenburger in dat andere topic: automatisch krijg je door een grotere paslengte een schuiner voorbeen (naar achteren toe dan). Paarden met weinig paslengte, met meer knieactie bv, overbruggen zowieso minder ruimte (op de grond dan), en dan gaat dat voorbeen meer onder de massa blijven.
Zannekin schreef:Die wist wsch niet dat er net een foto werd genomen.
Ik zit nog te bedenken met die foto van de Oldenburger in dat andere topic: automatisch krijg je door een grotere paslengte een schuiner voorbeen (naar voren maar ook naar achteren toe dan). Paarden met weinig paslengte, met meer knieactie bv, overbruggen zowieso minder ruimte (op de grond dan), en dan gaat dat voorbeen meer onder de massa blijven.
Lovely schreef:Er zijn veel paarden die wel knieactie vertonen, maar die paarden laten dan het voorbeen vanuit de knie weer vallen en dan krijg je dus stampers. Zulke paarden hoor je lopen. Dat komt vooral omdat ze de pas dus niet afwikkelen. Als je een lijn zou tekenen van de vorm van de beweging dan krijg je een hele lelijke steile parabool (excusez le mot).
Anna42"]
[quote="Missouri schreef:Valt weinig te bespreken volgens mij... hij loopt gewoon goed.
Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Missouri schreef:Valt weinig te bespreken volgens mij... hij loopt gewoon goed.
Anna42 schreef:[
Voor de onderste foto. Hoe komt dat rechtervoorbeen van de grond? Zomaar? En hoe staat dan het linkerachterbeen?
Dan bovenste. Waarom denk je dat nek meer het hoogste punt is, zoals is voorgeschreven em waarom loopt zover achter de loodlijn eveneens tegen de voorschriften?
[/quote]
Bucephalus schreef:Ik heb al eerder gezegd, dat ik onmogelijk een paard kan beoordelen aan de hand van een foto. Een paard loopt ook niet altijd hetzelfde, ik hoef alleen maar naar mijn eigen merrie te kijken. De ene keer zou je er niet meer van af willen, zo fijn loopt ze en de andere keer zou ik haar na vijf minuten zo weer terug op stal willen zetten.
Wat echter wel blijft, is dat tact en regelmaat in de beweging dat fijne gevoel geven. Hoe evenwichtiger de bouw en hoe groter het atletisch vermogen, hoe groter de kans is dat het paard met minder inspanning, dus met plezier het werk doet. Ga je zelf maar na. Alles waar je goed in bent is doorgaans leuk om te doen.
Aangaande bouw:
Excessieve bewegingen heb ik eigenlijk nooit echt mooi gevonden. Het een moet altijd worden gecompenseerd door het ander.
Een paard dat voor of achter overbouwd is zal moeite hebben met de balans en dat is altijd ergens in terug te vinden.
Daarom begrijp ik ook niet, dat een paard beropwaarts moet zijn gebouwd, zoals je zo vaak leest of dat een paard een extra gebruik van het voor- of achterbeen toont, wat volgens publicaties strevenswaardig is.
Harmonie lijkt me meer een streven en dat kan alleen als de beweging er moeiteloos uit ziet, in alle gangen, dus zo min mogelijk energie kost.
Hoe je dat kunt fokken, dat zou ik graag willen weten.
De draagfunctie (last) vanaf het kruis tot aan de neusgaten is afhankelijk van de hefboomwerking van het achterbeen (kracht). Daarbinnen spelen lengte, ligging en sterkte van de afzondelijke onderdelen een hoofdrol en de skeletverhoudingen een belangrijke rol.
Het perfecte paard bestaat niet. Een minder goed gebouwd paard kan beslist bepaalde tekortkomingen compenseren waardoor het toch een heel goed sportpaard is. Een goed gebouwd paard kan desondanks een waardeloos sportpaard zijn.
ceasario"]
[quote="Lovely schreef:Er zijn veel paarden die wel knieactie vertonen, maar die paarden laten dan het voorbeen vanuit de knie weer vallen en dan krijg je dus stampers. Zulke paarden hoor je lopen. Dat komt vooral omdat ze de pas dus niet afwikkelen. Als je een lijn zou tekenen van de vorm van de beweging dan krijg je een hele lelijke steile parabool (excusez le mot).