Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 18:03

Blijkbaar zegt dat dus niks als ze dat een keer deden....
Maarre Briar, zou ik volgend jaar nl gebruiken...

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 18:53

Ik snap deze hele discussie niet. Het ging er toch om of wij mensen fout zitten in de selectie van paarden in de fokkerij?
Het maakt toch niet uit hoe het paard loopt? Zolang het dier maar kan voldoen aan de gevraagde prestaties. Ongetwijfeld heeft een dressuurpaard zijn bouw mee voor de dressuur en kan nu voldoen aan de gevraagde oefeningen. Net als een foxtrotter, die weer een aparte gang heeft, maar vervolgens niet de wereldbeker dressuur hoeft te lopen.
Een springpaard heeft weer een bouw waarmee hij goede prestaties kan leveren op springgebied, maar die hoeft toch geen kur te lopen?
Zo zijn er heel veel voorbeelden en ik zie niet in waarom het verkeerd is naar een bepaalde bouw te fokken als je daarmee betere prestaties creert. Het enige waar men op moet letten is dat de selectie op een kort of lang been ed. niet te ver wordt doorgevoerd, zodat het dier niet meer kan lopen, maar aangezien een paard dat niet kan lopen waardeloos is voor de sport zal dit niet snel gebeuren.
Ik vind zelfs dat sportpaardenfokkers best trots mogen zijn op wat zij bereikt hebben, aangezien sportpaarden een van de meest gezonde huisdieren zijn. Wat dus niet het geval is bij honden bijv., waar rassen voorkomen met HD en weet ik veel wat.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 17:39

Heb nog even een toevoeging + vraag:

Afbeelding

Anna hoe zit het dan met dit paard, hoe is zijn evenwicht???

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 00:00

Haha! Anouk... tja hij heeft al zijn 600 kilo op 1 voorbeen balanceren... rusthuis Beckers zou ik zo zeggen!!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 09:48

Ik verklap nog niet welke afstamming dit is, het is een BWP hengst in ieder geval. Kenners mogen best een gokje wagen ZONDER het opgezocht te hebben, dat is te makkelijk,...

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:32

De Aga KHan

Ferro X Remondo Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:34

greetje schreef:
De Aga KHan

Ferro X Remondo Knipoog

Oh, Ik dacht al,iets komt me bekend voor.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:40

Die wist wsch niet dat er net een foto werd genomen Knipoog.

Ik zit nog te bedenken met die foto van de Oldenburger in dat andere topic: automatisch krijg je door een grotere paslengte een schuiner voorbeen (naar voren maar ook naar achteren toe dan). Paarden met weinig paslengte, met meer knieactie bv, overbruggen zowieso minder ruimte (op de grond dan), en dan gaat dat voorbeen meer onder de massa blijven.
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 29-11-03 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:42

Zannekin schreef:

Ik zit nog te bedenken met die foto van de Oldenburger in dat andere topic: automatisch krijg je door een grotere paslengte een schuiner voorbeen (naar achteren toe dan). Paarden met weinig paslengte, met meer knieactie bv, overbruggen zowieso minder ruimte (op de grond dan), en dan gaat dat voorbeen meer onder de massa blijven.

Blijf maar goed kijken.
En wie heeft deze als grootvader.

Afbeelding

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:55

Die volgt mooi de benen van de eigenaar Lachen, gaat nu li achter eerst op de grond, volgens mij weer een versnelling zoals de Weltmeyer film. Er is een sterke voorwaartse en minder opwaartse stuwing geweest van re achter, daardoor is li voor iets te ver naar voren neergezet. Het lichaam beweegt naar voren en re achter moet eerst van de grond, anders zou hij openrekken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 10:55

Zannekin schreef:

Ik zit nog te bedenken met die foto van de Oldenburger in dat andere topic: automatisch krijg je door een grotere paslengte een schuiner voorbeen (naar voren maar ook naar achteren toe dan). Paarden met weinig paslengte, met meer knieactie bv, overbruggen zowieso minder ruimte (op de grond dan), en dan gaat dat voorbeen meer onder de massa blijven.

Paarden met knieactie en tactmatigebewgingen hebben een zweefmoment wat jij compleet vergeet. Dat zweefmonent zorgt voor de economische ruimte, vergt de minste belasting en overbruggen met de minste paasen de meeste meters.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 10:56

Ja die is ook opwaarts, maar dan via het voorbeen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:00

Alle paarden hebben een zweefmoment. Bij veel knieactie is de paslengte gewoon korter, niks mis mee toch? Kijk maar eens naar Andalusiërs, Lusitanos ed. : beweging meer in de hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:04

Er zijn veel paarden die wel knieactie vertonen, maar die paarden laten dan het voorbeen vanuit de knie weer vallen en dan krijg je dus stampers. Zulke paarden hoor je lopen. Dat komt vooral omdat ze de pas dus niet afwikkelen. Als je een lijn zou tekenen van de vorm van de beweging dan krijg je een hele lelijke steile parabool (excusez le mot).

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 11:08

Lovely schreef:
Er zijn veel paarden die wel knieactie vertonen, maar die paarden laten dan het voorbeen vanuit de knie weer vallen en dan krijg je dus stampers. Zulke paarden hoor je lopen. Dat komt vooral omdat ze de pas dus niet afwikkelen. Als je een lijn zou tekenen van de vorm van de beweging dan krijg je een hele lelijke steile parabool (excusez le mot).

Krom,krommer,dan krom. Knipoog

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:33

Afbeelding
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:39

Anna42"]
[quote="Missouri schreef:
Valt weinig te bespreken volgens mij... hij loopt gewoon goed.

Merkwaardig. Als hij op een voorbeen met het volle gewicht staat te balanceren, loopt hij ook goed. Dus het maakt niet uit hoe ze meer lopen, ze lopen altijd goed. Een blinde HOORT tenminste nog als ze niet goed meer lopen!
[/quote]

Ze balanceren NIET met het volle gewicht op een been! Dat gewicht is al voor 99% opwaarts, 1 tel later is ook dit been van de grond , als er nog veel gewicht op dit been zou rusten zou hij dan op zijn muil vallen, maar nee daarna komt het zweefmoment en is al het gewicht opwaarts!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 15:27

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="Missouri schreef:
Valt weinig te bespreken volgens mij... hij loopt gewoon goed.

Merkwaardig. Als hij op een voorbeen met het volle gewicht staat te balanceren, loopt hij ook goed. Dus het maakt niet uit hoe ze meer lopen, ze lopen altijd goed. Een blinde HOORT tenminste nog als ze niet goed meer lopen!
[/quote]

Ze balanceren NIET met het volle gewicht op een been! Dat gewicht is al voor 99% opwaarts, 1 tel later is ook dit been van de grond , als er nog veel gewicht op dit been zou rusten zou hij dan op zijn muil vallen, maar nee daarna komt het zweefmoment en is al het gewicht opwaarts!
[/quote]

Voor de onderste foto. Hoe komt dat rechtervoorbeen van de grond? Zomaar? En hoe staat dan het linkerachterbeen?

Dan bovenste. Waarom denk je dat nek meer het hoogste punt is, zoals is voorgeschreven em waarom loopt zover achter de loodlijn eveneens tegen de voorschriften?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:00

Anna42 schreef:
[

Voor de onderste foto. Hoe komt dat rechtervoorbeen van de grond? Zomaar? En hoe staat dan het linkerachterbeen?

Dan bovenste. Waarom denk je dat nek meer het hoogste punt is, zoals is voorgeschreven em waarom loopt zover achter de loodlijn eveneens tegen de voorschriften?
[/quote]

Omdat het paard zich voorwaarts beweegt is dit rechtervoorbeen 1 tel later los van de grond net zo als het linkerachterbeen -> zweefmoment!

Nek is niet hoogste punt omdat het beest a een hengstenkap heeft en B zo te zien niet al te best gereden wordt!

Nou is dat een euvel wat wel meer voorkomt, ik weet niet of dit volgens jouw komt door de afwezigheid van een "evenwichtskelet"? Jouw Bojar heeft er ook een handje van: http://www.easpstamboek.nl/Bojar.htm !

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 16:13

dat zal dan toch vooral van de ruiter afhangen.

en de bouw heeft er natuurlijk ook mee te maken, maar een ruiter kijkt toch wel naar z'n paard hoe die het dier het beste rijdt?

rijdt je een paard met diep ingezette horizontale hals hetzelfde als eentje met een verticale normaal ingezette hals?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 16:44

Bucephalus schreef:
Ik heb al eerder gezegd, dat ik onmogelijk een paard kan beoordelen aan de hand van een foto. Een paard loopt ook niet altijd hetzelfde, ik hoef alleen maar naar mijn eigen merrie te kijken. De ene keer zou je er niet meer van af willen, zo fijn loopt ze en de andere keer zou ik haar na vijf minuten zo weer terug op stal willen zetten.
Wat echter wel blijft, is dat tact en regelmaat in de beweging dat fijne gevoel geven. Hoe evenwichtiger de bouw en hoe groter het atletisch vermogen, hoe groter de kans is dat het paard met minder inspanning, dus met plezier het werk doet. Ga je zelf maar na. Alles waar je goed in bent is doorgaans leuk om te doen.

Aangaande bouw:
Excessieve bewegingen heb ik eigenlijk nooit echt mooi gevonden. Het een moet altijd worden gecompenseerd door het ander.
Een paard dat voor of achter overbouwd is zal moeite hebben met de balans en dat is altijd ergens in terug te vinden.
Daarom begrijp ik ook niet, dat een paard beropwaarts moet zijn gebouwd, zoals je zo vaak leest of dat een paard een extra gebruik van het voor- of achterbeen toont, wat volgens publicaties strevenswaardig is.
Harmonie lijkt me meer een streven en dat kan alleen als de beweging er moeiteloos uit ziet, in alle gangen, dus zo min mogelijk energie kost.
Hoe je dat kunt fokken, dat zou ik graag willen weten.
De draagfunctie (last) vanaf het kruis tot aan de neusgaten is afhankelijk van de hefboomwerking van het achterbeen (kracht). Daarbinnen spelen lengte, ligging en sterkte van de afzondelijke onderdelen een hoofdrol en de skeletverhoudingen een belangrijke rol.
Het perfecte paard bestaat niet. Een minder goed gebouwd paard kan beslist bepaalde tekortkomingen compenseren waardoor het toch een heel goed sportpaard is. Een goed gebouwd paard kan desondanks een waardeloos sportpaard zijn.

Ik zal Bucephalus vriendelijk vragen om Polydor en Nabor onder Het Topic Evenwicht te zetten.
Dan kunnen we eens kijken wat evenwicht inhoudt en waarom Polydor die plaats zolang vohoudt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 17:00

ceasario"]
[quote="Lovely schreef:

Krom,krommer,dan krom. Knipoog
[/quote]

Kromst

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:39

Op verzoek geplaatst:
Polydor
Afbeelding

Naborr
Afbeelding

LouNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:44

Missouri schreef:
:D Anouk... tja hij heeft al zijn 600 kilo op 1 voorbeen balanceren... rusthuis Beckers zou ik zo zeggen!!

nee cker wel 1500KG volgens Anna! nou niet de feiten door elkaar halen jij! OK dan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 22:22

Foto's van Buc doen het helaas niet.

Maar wederom geen reactie op mijn foto, een directe afstamming van Ferro terwijl die volgens Anna toch bekend staat om zijn haast perfecte lendenmechanisme. Fokt hij deze dan niet door??? Dit paard staat imeers ook op het voorbeen in draf,...

Niets ten nadele van de hengst overigens!