Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 20:58

Janinevv schreef:
Oké misschien wil ik toch dit jaar een hengst op mijn merrie.

Harley vdl x numero uno.
Ze is zelf bloederig qua uiterlijk kan altijd meer (denk ik) maar ze mag qua omgang niet veel heter gewoon eerlijke en werkwillige hengst.

Eentje die langer gelijnd is en waarvan nakomelingen ook echt groot zijn hengst liever ook 1.70 +

Niet in de hoogste prijs klasse.

Onze Quabri heeft echt n fijn karakter is lang gelijnd en heeft maat ( 1.73m)
Prijs was toen 500 per rietje

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:00

Die ik heb gezien waren zeker wel aan de maat. Maar dat is op 1 hand te tellen :j[/quote]

Oké !

Avenger staat bij vdl die vind ik ook wel interessant.
Een jongere hengst maar nakomelingen lijken tot nu toe groot en mooi gelijnd.[/quote]

Ik heb de Chin chin drachtig van Avenger. Komt uit n goed nest. Verder is het nog even afwachten

eilander

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:01

Ik krijg die quote niet goed. Beetje rommeltje zo

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:03

Dankje eilander voor de info!
Denk dat avenger wel op mijn lijstje ga zetten.

Het is sowieso afwachten met een numero uno wat die gaan doen met maat, ik heb een hele kleine daarom zoek ik maat. Maar een redelijk dure hengst erop en dan toch een grote E of klein paard krijgen lijkt me zonde.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:18

eilander schreef:
Wie heeft er ervaring met Don VHP?

Is die niet veel te groot voor de omschreven merrie?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:20

Fokker321 schreef:
eilander schreef:

Is die niet veel te groot voor de omschreven merrie?

Ja misschien wel maar weet niet hoe ze fokt. Haar moeder was maar n merrietje van 1.67 wat je haar absoluut niet zou geven. En haar broers en zussen zijn normaal van maat

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:21

Janinevv schreef:
Oké misschien wil ik toch dit jaar een hengst op mijn merrie.

Harley vdl x numero uno.
Ze is zelf bloederig qua uiterlijk kan altijd meer (denk ik) maar ze mag qua omgang niet veel heter gewoon eerlijke en werkwillige hengst.

Eentje die langer gelijnd is en waarvan nakomelingen ook echt groot zijn hengst liever ook 1.70 +

Niet in de hoogste prijs klasse.

Quasimodo Z bloed?
Dominator zoon
Berlin bloed

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:37

Dankje fokker voor bloedlijnen zal eens kijken!

Vind trouwens maximus van vdl sprekend hoofdje hebben ook groot en redelijk lang gelijnde hengst.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:49

eilander schreef:

Hele mooie veulens van. Bloederige types

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:59

Lynn bij jou kom je vast ook wel Entertainer en Lambrusco veulens tegen. Hoe kijken die?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:39

Ja Don VHP geeft mooie veulens! Geeft wel maat mee. Maar met Diamant bloed is het altijd wel een beetje wisselend

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:36

MizzMontana schreef:
Lynn bij jou kom je vast ook wel Entertainer en Lambrusco veulens tegen. Hoe kijken die?

eigenlijk niet :o kan wel eens navragen aan de artsen en hengstenhouders vragen wat hun daarvan vinden.
vooral Chacco Blue, Cumano, Don VHP, Comme Il Faut, Komme Casal,,Eldorado, Grandorado , Uricas, Emerald, Aganix, wat ik voorbij zie en zag komen en mij nu te binnen schiet,

massiemas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:04

eilander schreef:

Stille meelezer hier.
Heb een jaarling hengst uit een kleine (1.62) canturano x solitair merrie, eerste veulen. Gekozen vanwege de maat, maar dat valt nog iets tegen. Wel een knap hoofd en fijn karakter. Merrie is nu trouwens drachtig van Komme Casall.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:22

Fokker321 schreef:
Sky_As schreef:
Chacfly fokt ook echt goed volgens mij

Ja klopt, die beginnen echt boven te drijven.
Al was ik er in het begin niet zo gek van.

Wat voor merrie zou hij nodig hebben?

Als ik kijk naar onze merrie, wij hebben hem op een vrij kleine merrie gehad die op zich al wel vrij goed sprong.
Ik zou hem zelf gebruiken op een grote merrie die wel al goede bewegingen heeft, maar wat een kwaliteit in springen.
De onze springt echt gigantisch, maar wel wat klein en de beweging zou beter kunnen (maar goed, haar moeder is ook echt klein, en het was ook nog eens haar eerste veulen, dus dat is wellicht niet helemaal op de hengst af te schuiven, daarentegen is haar nakomeling van een jaar later van El Barone wel echt gigantisch geworden en de Oneil van vorig jaar lijkt ook echt meer dan genoeg maat te krijgen)

Ik ben zelf van de Oneil het gekste. Wel een tante met volgens mij heel veel karakter, maar als ik zie hoe die rondgaloppeerd, dan verwacht ik dat die ook wel kan springen. Mooi front erop, balans, maat.

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:38

Ik ben al een tijd een stille meelezer, vind het leuk en leerzaam om mee te lezen.

Heb nu een Haarlem x Zevenaar drachtig van Donthargos. Begin mei uitgerekend. Word haar eerste veulen dus ben benieuwd wat eruit rolt.

Afbeelding

Afbeelding
Donthargos

Afbeelding
Merrie op 10 maanden

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:43

wat leuk! dit jaar is onze merrie toevallig drachtig van Donthargos, dus leuk om meerdere nakomelingen te kunnen volgen. Ben benieuwd wat er uit komt!
Hoe groot is jouw merrie?

Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:21

Sky_As schreef:
wat leuk! dit jaar is onze merrie toevallig drachtig van Donthargos, dus leuk om meerdere nakomelingen te kunnen volgen. Ben benieuwd wat er uit komt!
Hoe groot is jouw merrie?

Ah wat leuk dat je je merrie ook drachtig hebt van Donthargos. Wat is haar afstamming?

Mijn merrie is 1.63 en wat compact en klassiek gebouwd. Hoop dat Donthargos wat verfijning en elastiek mee gaat geven. Fingers crossed.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:17

Ik heb eigenlijk maar 3 merries :+ :D
Ik ben gewoon een eeuwige twijfelaar wat niet echt helpt bij het maken van een hengstenkeuze natuurlijk :Y)

Eerst maar is kijken wat er dit jaar uit valt en daar zal ook veel vanaf hangen :)

flinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 09:56

Iemand die van jullie een leuke hengst weet voor mijn Diarado merrie?
Ik zoek een hengst die maat brengt, (ze is maar 1.63) genoeg bloed heeft en een goeie galop.
Oja en de hengst moet ook geen karakter hebben zoals Eldorado bijvoorbeeld, gezien ik het veulen zeker wil aanhouden en zelf wil opleiden :j
Ik ben zelf echt fan van Dominator en zijn nakomelingen, alleen past dat niet op mijn merrie want dat is inteelt :')

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:21

.
Laatst bijgewerkt door Charisma op 28-10-24 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:46

Gaaf Charisma! Hopelijk allebei meteen raak!

Flinders: wat zit er nog meer achter? Zoek je bewezen hengsten of sta je ook open voor jongere hengsten?

flinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 10:56

Julia schreef:
Gaaf Charisma! Hopelijk allebei meteen raak!

Flinders: wat zit er nog meer achter? Zoek je bewezen hengsten of sta je ook open voor jongere hengsten?

Het liefst bewezen, maar eigenlijk sta ik ook wel open voor jongere hengsten, want ik kan eigenlijk echt niks vinden wat aan m'n lijstje voldoet. :?
De Diarado merrie komt uit een Sandro Boy Junior merrie en daarachter zit Quattro B. Uit die Quattro B merrie komt ook de bekende Sambucca die Tristan Marchel heeft gereden. :j

Hier trouwens een link van horsetelex: https://horsetelex.nl/horses/pedigree/2202792/toy-story

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:08

flinders schreef:
Ik zoek een hengst die maat brengt, (ze is maar 1.63) genoeg bloed heeft en een goeie galop.
Oja en de hengst moet ook geen karakter hebben zoals Eldorado bijvoorbeeld, gezien ik het veulen zeker wil aanhouden en zelf wil opleiden :j
Ik ben zelf echt fan van Dominator en zijn nakomelingen, alleen past dat niet op mijn merrie want dat is inteelt :')

Qua karakter weet je dat echt nooit 100% zeker , al helemaal niet als ze bij profs staan of professioneel uitgebaat worden
Echt ik zie hengsten waar over karakter niets staat vermeld , due mensen hier ontzettend gaaf vinden en heb daar op stal gestaan en echt er bestaat geen grotere rotzak in omgang :n
Je moet daar echt zo mee opletten !

flinders

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 11:13

besita schreef:
flinders schreef:

Qua karakter weet je dat echt nooit 100% zeker , al helemaal niet als ze bij profs staan of professioneel uitgebaat worden
Echt ik zie hengsten waar over karakter niets staat vermeld , due mensen hier ontzettend gaaf vinden en heb daar op stal gestaan en echt er bestaat geen grotere rotzak in omgang :n
Je moet daar echt zo mee opletten !

Daar heb je gelijk in, alleen kijk ik meer naar de karakter van de nafok. Zo ken ik meerdere Dominator nakomelingen en hebben ze allemaal tot nu toe een meewerkend karakter en zijn ze niet kijkerig in de ring bv. Hengsten hebben vaak zelf sowieso wat meer karakter en zijn lastiger omdat ze hengst zijn. Dus naar de hengst zelf kijken is niet iets wat ik zou doen.
Bij de Eldorado's nakomelingen zie je wel echt dat ze allemaal speciaal zijn, dat is voor mij dus al een minpunt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 12:26

.
Laatst bijgewerkt door Charisma op 28-10-24 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt