Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:18

Lynn_Nikita schreef:
Er zijn ook veel merries met problemen tijdens het bevallen. Deze week nog 1 gehad die het helaas niet gered heeft, maar als deze bij de gemiddelde particulier thuis had gestaan had het veulen het ook niet gered.

Maar vind je dat dat een reden is om ze dan maar weg te brengen?

Lynn_Nikita

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:23

Ik werk op een afveulen station, dus ja :D
Als ik zie hoeveel ervaring mijn baas heeft met bevallingen > 300 per jaar. Zelfs de arts vraagt hem vaker om hulp puur omdat hij zoveel ervaring heeft. Er zijn toch vaker merries en veulens die het gered hebben door zijn snelle ingrijpen, oa redbag, tweeling, veulen wat vast zit bij het bekken etc. Als dit thuis gebeurd en diegene niet weet hoe te handelen, is 1 van beide er niet meer als de arts eindelijk arriveert.

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:35

Onze Chillax willi van t huka is maandag geboren. Lekker bloedgemaakt hengstenveulen.
Merrie is een Quorum de laubry x Nonstop van 4 jaar oud, hengst Chillax is een Chilli Willi x Bachus Z van 4 jaar oud. Dit is het allereerste veulen van mijn merrie en ook de eerst geborene van Chillax. Ik ben in ieder geval fan en denk hem volgend jaar op 1 van de andere merries te gebruiken (hengsten voor dit jaar al gekozen)
Afbeelding

Afbeelding

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:37

Super. Gefeliciteerd Lightning!!!

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:42

Ik zou mijn merrie niet meer gehad hebben moest ik ze niet weggebracht hebben.
Ik snap zeker ook mensen die ze thuis laten komen maar ik pas er toch voor.
Ik ben ook gewoon nooit thuis overdag en geeft me een beter gevoel als ik weet dat ze daar goed opgevolgd wordt.
Laatst bijgewerkt door Umeo op 23-03-22 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:47

Wat leuk Lightning, gefeliciteerd!

Eilander ik snap je sentiment wel, ik vind het ook waanzinnig mooi om de geboorte aan huis te aanschouwen. Bij ons is er vrijwel altijd iemand thuis en zeker als we denken daar de bevalling aanstaande is blijven we dicht bij huis.

Ik ben eigenlijk al uit de hengsten keuze (Contagio) maar ben ook wel erg blij met de Chubakko. Overweeg nog ook nog een keer met hem te dekken in de hoop op een merrie.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:51

Het is misschien ook iets met generaties, wij fokken al bijna 30 jaar en toen was dat sowieso niet aan de orde. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat we ze wegbrengen. Wij richten ons leven er eigenlijk ook wel op in...

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 20:58

Lightninggg schreef:
Onze Chillax willi van t huka is maandag geboren. Lekker bloedgemaakt hengstenveulen.
Merrie is een Quorum de laubry x Nonstop van 4 jaar oud, hengst Chillax is een Chilli Willi x Bachus Z van 4 jaar oud. Dit is het allereerste veulen van mijn merrie en ook de eerst geborene van Chillax. Ik ben in ieder geval fan en denk hem volgend jaar op 1 van de andere merries te gebruiken (hengsten voor dit jaar al gekozen)
[ [url=m/2tKXf8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/l0ro8Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Gefeliciteerd!!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:04

Kendra schreef:
Het is misschien ook iets met generaties, wij fokken al bijna 30 jaar en toen was dat sowieso niet aan de orde. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat we ze wegbrengen. Wij richten ons leven er eigenlijk ook wel op in...

Dat doen wij ook, terwijl het fokken voor ons nieuw is. Maar wij hebben dan een voordeel dat we een buurman hebben en een overbuurman die beide paarden fokken en eigenlijk altijd thuis zijn.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:38

Ik heb paarden altijd aan huis gehad maar nu niet meer en ook niet mogelijk. Huidige stal is niet geschikt voor merrie en veulen dus weinig keus. Ik breng haar weg naar een stal waar er non stop controle is en ervaring. Ook als zij nog aan huis had gestaan was er niet 24/7 iemand thuis want er moet wel gewerkt worden. Daarna zal het veulen, als ik die hou,daar de opfok in gaan dus ook minder stress hoop ik

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 21:47

Ik breng mijn merries ook altijd weg. Zelf te weinig ervaring mee, werk in shiften en zou het mezelf echt niet vergeven mocht er daardoor iets mislopen.. Krijg het erna op film en dan betaal ik met liefde wat meer om daarna van merrie en veulen te kunnen genieten :D

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 22:26

Gefeliciteerd Lightning!!
Laatst bijgewerkt door Charisma op 28-10-24 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 08:03

Ik hou ze meestal thuis. Werk maar halftijds ergens anders dus ben hooguit 5 uurtjes weg. Voor deze merrie was het een eerste veulen. Ze is op de wei bevallen (ging haar net binnen halen en zag dat ze bezig was) en alles ging volgens boekje.
Heb nog een pony die volgende maand moet bevallen en bij deze ben ik wel aan het twijfelen om haar bij de dierenarts te stallen (heeft 2 jaar geleden haar buikvlies gescheurd en was toen bijna dood). De pony is ook uitgerekend op Pasen en laten we dan net 3 dagen op eventing zijn 8)7

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:39

Lightening Gefeliciteerd met je veulen. Ziet er goed uit.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 09:47

Ik kan alles heel makkelijk plannen omdat we 9 vd 10 keer in de buurt zijn met werk. De Ki is s'morgens een uurtje en s'avonds een uurtje en als ik het niet vertrouw ga ik een paar uur eerder of later of ik vraag mijn echtgenoot om de camera even op zijn telefoon aan te zetten. De paarden staan achter huis dus eigenlijk ben ik strond verwend. Voordeel van op een eiland wonen is dat je nooit verder dan 10 minuten weg bent :D
Voor de rest is het wat paarden betreft meest nadelig.
Ik heb ooit een keer een merrie verspeelt omdat ze een slag in de baarmoeder had en de laatste boot al vertrokken was dus werd het thuis opereren en dat ging mis natuurlijk.
2 jaar geleden een red bag en daar heb ik me zelf mee gered. Ik moet zeggen dat ik vrij relaxed ben dus zie geen reden om ze weg te brengen en wat ik zeg dan zou ik niet fokken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 10:19

Gefeliciteerd lightning!

Ik breng de merries ook weg, zou het graag zelf doen, maar met een baan in de zorg waarbij ik niet weg kan blijven omdat de bevalling zich aankondigt en regelmatig diensten van 16 uur is dat de enige verantwoorde optie.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 11:14

*kruipt onder meelees-steen vandaan*

Nooit geweten dat er zoveel mensen hun merrie wegbrengen om te bevallen. Hier ook wel over gedacht bij mijn eerste eigen veulen 9jaar geleden maar toen zou mijn stalbaas het wel voor me doen (veel ervaring) maar die bleek op het moment supreme een week op vakantie te gaan. Dus was er toen van genezen en ben het zelf gaan doen. Gelukkig was het niet het eerste veulen wat ik geholpen had geboren te worden en kon ik ingrijpen toen er een red bag naar buiten kwam. Zorg nu dus dat ik zelf vrij kan krijgen in de periode dat de dames aan de beurt zijn, sinds een paar jaar staan ze ook aan huis dus dat is ook heel wat makkelijker dan in pension. Heb enorm geluk met mijn werkgever die het ook geen probleem vind als ik last minute toch een paar dagen eerder vrij moet hebben of meer vanuit huis werk.

Dit jaar verwachten wij 2 veulens van maiden merries. In april 1 van Colorit Z uit een Advance x Lord Calando en in juni 1 van Komme Casall uit een Up to Date x Voltaire. Beide merries zelf gefokt uit mijn eerste fokmerries welke beide nu 22 zijn en van hun pensioen genieten thuis.

Iedereen die al een veulentje heeft gefeliciteerd! Zag al wat mooie voorbij komen!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 18:37

Gefeliciteerd lightning!

Hier twee gefokt en er zelf bij geweest. Een keer stond merrie niet thuis, dan heb je reistijd en dat is wel rot. Heb dr nu achterhuis, camera erop en alarm. 23 mei pas uitgerekend

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 21:52

Aan welke hengsten denken jullie bij het geven van vermogen en goede reflexen? :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:57

Misschien kan je nog wat inspiratie opdoen tijdens de online hengstenshow van Zangersheide die zo van start gaat.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:46

Ja ik ben ook aan het kijken. Leuke opzet !

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 22:23

Heel leuk, weer eens wat anders. Count on me en Caribis ga ik onthouden voor volgend jaar. Zat er voor jou nog iets aansprekends bij?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:35

Die Count on me is zeker interessant! Maar vond die Allroad ook gaaf( broertje van Dominator)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:56

Ik heb ook gekeken. Veel leuke hengsten. Het is maar net wat voor merrie je hebt :j

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 18:15

.
Laatst bijgewerkt door Charisma op 28-10-24 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt