Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 10:30

Dat was het zeker. Ik ben mijn oude merrie aan koliek verloren dus ik was wel erg geschrokken. Voor mijn gevoel duurde het ook een eeuwigheid voordat de colosan werkte.

Er was niks anders dus zou niet weten waar hij buikpijn van heeft gekregen. Misschien zat er net in dat stukje hooi iets. Ik weet het niet.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 14:45

Hopelijk is het maar eenmalig iets. Je ziet de minuten echt kruipen dan. Ken het gevoel... kan idd mss iets in het hooi gezeten hebben en dat kan echt vanalles zijn.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:32

Zeg dat wel ja.. hij had mega buikpijn.. echt sneu.
Ik had die baal al 2 dagen en ik schut het altijd uit maar in de avond zie je minder goed dus wie weet toch iets over het hoofd gezien.
Ik hoop dat het eenmalig was want ik ben weer een paar jaar ouder geworden hierdoor..

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:00

Snap het helemaal. DA zei dat veulens wel sneller aantonen dat ze buikpijn hebben dan oudere paarden.

Vandaag ook eens het dinosaur pak geprobeerd! En het is een succes! Filmpjes gaan volgen.

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 18:40

Dat dinopak :')

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 19:09

Whaha geweldig.. ik ben benieuwd naar het filmpje

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:47

Ben nog aan het vechten met 10 filmpjes in 1 video te steken :') maar het komt er wel hoor.

Ze had haar halster gisteren gebroken. Het clipje was stuk. Ik ren nieuwe gehaald, pony maat van EJ. Had het kapotte halster mee om te meten. Is het 5cm te groot achter dr oren. En het veulen halster dat ik nog had is te klein. :') dus ze zit tussen pony en veulen een ramp.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:19

Oepsie.. wij wachten geduldig!

Zo herkenbaar met die halsters. Inmiddels heeft die van mij al maat Cob maar vaak gehad dat een halster niet goed zat. Uiteindelijk leren halster gedaan maar vond dat zo zonde want die is nu helemaal aangevreten door het andere veulen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 21:48

Ze groeien zo snel hun halsters uit.
Hier zit ze in pony maat maar dat gaat ook niet lang meer duren.

Afbeelding

Was een mooie dag voor kleuterklas. Ze bleef netjes 'vast' staan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 22:06

Ik heb Syl sinds gisteren over naar maat cob. Ponyhalster heeft ze niet lang plezier van gehad. Maar die hangt weer te wachten op een volgend veulen.
Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 23:59

Wow, zelfs al maat cob! Wat gaaf!

Y’ur zit nu in maatje shetland :)) pony is echt nog way too big voor z’n kleine neusje. Hij zit nu een beetje tussen mini shet en normale shetland in :o

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 00:35

Ik heb een veulenhalster van Bucas maar alles zit nu wel ver op de laatste gaatjes :D

De dekjes moet ze ook echt nog wel in gaan groeien :=

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 09:25

Roosje (midden) en Hiske (links) in maatje pony:
Afbeelding
Haar moeder op rechts draagt ook maatje pony op het laatste gaatje. Overigens zijn halstermaten totaal niet universeel, maat pony is soms groter dan cob :+ en veulenhalstermaten zijn al helemaal niet te volgen. Vandaar dat ii voor de dametjes naar goed verstelbare ponyhalsters gegaan ben.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:02

Kom ik weer met mn vragen :')

De veulens gaan maart de weide op. Gesplits met mn merrie zodat ze tegen het einde van de zomer alle 3 los op de weide kunnen. Nu is de vraag waar moet ik op letten met veulens?

Ik heb ergens bang dat ze door de draad zouden rennen, wat Milkyway ooit al eens gedaan heeft maar dat was omdat er een paard naast haar wat op hol sloeg. Ze kent houten omheining en weet wat shrikdraad is achter zo een omheining.

De weide was eerst omheind met prikkeldraad. Deze hebben we netjes verwijderd want dat vindt ik net wat te gevaarlijk om rondt een veulen te hebben. Maar mij is dan verteld geweest dat dat ook wel een extra barriere had kunnen zijn. (Maar ik kies los lopen toch over wondes van prikkeldraad)

Moet ik me zorgen maken dat ze door de draad loopt? :') of moet ik gaan oefenen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 20:25

Prikkeldraad weg is het beste wat je kon doen. Ik heb gezien wat er kan gebeuren als een paard daar in terecht komt. Dier sloeg op hol, rende er vol in, allemaal wonden aan de benen en voor de borst, prikkeldraad schoot los en mijn moeder stond daar toevallig en kreeg het prikkeldraad om zich heen. Kleding kapot, overal wonden. Vreselijk, wat een troep is dat.

Als het goed is zijn de jonge paarden toch wel schrikdraad/lint gewend neem ik aan? Check gewoon dat er een goeie tik op staat, dan houden ze daar wel respect voor. Ik snap niet wat je met gesplitst bedoelt, wil je 2 veulens bij elkaar zetten en de merrie apart er naast ofzo?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 20:47

Prikkeldraad is absoluut geen veilige omheining inderdaad, dus goed dat het weg is.
Achter wat voor een omheining staat ze nu? Ik neem aan dat ze nu ook buiten komt.
1 van mijn aangekochte veulens kende geen stroomdraad toen ze bij mij kwam, die had altijd achter van die metalen panelen en houten hekwerk gestaan. Maar die had het snel genoeg door. Wij hadden wel eerst kennis laten maken met stroomdraad (dus echt alleen stroomdraad) in een weiland waar de buitenste omheining wel hout was, zodat ze niet gelijk los los zou lopen als ze erdoorheen zou gaan.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 21:28

Muronia schreef:
Prikkeldraad weg is het beste wat je kon doen. Ik heb gezien wat er kan gebeuren als een paard daar in terecht komt. Dier sloeg op hol, rende er vol in, allemaal wonden aan de benen en voor de borst, prikkeldraad schoot los en mijn moeder stond daar toevallig en kreeg het prikkeldraad om zich heen. Kleding kapot, overal wonden. Vreselijk, wat een troep is dat.

Als het goed is zijn de jonge paarden toch wel schrikdraad/lint gewend neem ik aan? Check gewoon dat er een goeie tik op staat, dan houden ze daar wel respect voor. Ik snap niet wat je met gesplitst bedoelt, wil je 2 veulens bij elkaar zetten en de merrie apart er naast ofzo?

Veulens apart en merrie ernaast. Ze kennen elkaar nog niet helemaal. Ik wil ze eerst elkaar laten leren kennen met een draad ertussen. Ipv alle 3 de wei op. De veulens zijn 2 koppen kleiner dan de merrie. Merrie is niet de mama trouwens. Milkyway en de merrie kennen elkaar van snuffelen en zien. Maar hebben nog nooit los naast elkaar gestaan. Het andere veulen kent de merrie niet. Ik wil geen gewonden dus span er voor een maandje een draad tussen.

En ja die prikkeldraad was ik direct geen fan van :') en al de palen op die weide stonden wankel. Dus alles eruit en nieuw.

Nu is het gewoon een houten omheining. Met aan de binnenkant een dun draadje met wat stroom.

Wat er op de weide komt zal van dat shriklint zijn. Wolfwerend gespannen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:30

Ik heb de veulens aan de ene kant van de bak staan en de merries (waaronder de moeder van mijn veulen) aan de andere kant. Tot nu toe gaat dat goed. Zodra de hormonen gaan opspelen ga ik er een extra draadje spannen zodat ze niet meer kunnen neuzen. Nu doen moeder en zoon nog kroelen over het draad.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 22:32

Ja jullie hebben hengstjes denk ik he? Ik heb een merrie. Die loopt gewoon tussen de grote paarden en vermaakt zich daar prima mee.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 22:40

Ik heb met mijn merrieveulentje 2 jaar geleden en met de hengstveulentjes dit jaar wel gelijk een extra lijntje er tussen gedaan zodat ze niet kunnen neuzen. Al moet ik zeggen dat moeders daar ontzettend weinig interesse in heeft. De zoon op dit moment ook niet echt. De dochter is meer zwaan-kleef-aan. Maar die is sowieso veel op moeders gericht gebleven.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 10:38

Hier gaan de hengstjes in april naar andere wei. Zit een weg tussen de hengsten en merries. Merrieveulen blijft gewoon in de kudde. Weides afgezet met schrikdraad.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 15:15

Het was Echt zalig weer vandaag.

Dus even snel staart gewassen (tips om het gele eruit te krijgen ? :') )

Afbeelding

Afbeelding

Ze vondt het wassen niks haha, maar haar staart was erg vies dus het moest wel.

En gevlochten. Ze heeft echt dikke manen en zweet nogal snel eronder. Dus dan maar vlechtjes in.

Afbeelding

Afbeelding

En dan een vliegenmasker gehaald maat pony. 2dehands natuurlijk want hier gaat ze tegen de zomer al uitgroeien. :')

Afbeelding

Nog een neusnetje halen en ze kan er tegen.

Videos van het dinogebeuren volgen no worries :j normaal kan ik straks lekker voor de pc zitten om alles aan elkaar te plakken en op YouTube te gooien. Want via de gsm kan je dit blijkbaar niet meer via YouTube doen? Alles moet via de pc :')

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:40

Sentir wat grappig dat Dino pak! Denk dat die van mij ook gewoon komt kijken, ze is erg nieuwsgierig naar alles. Ooh ja zo'n witte kleur blijft niet schoon!
Ben ik blij dat Fiore erg donker is uitgevallen voor een valk := ben wel benieuwd hoe ze dalijk in haar zomervacht eruit ziet.
Ik zit zelf nog steeds thuis en mijn rechteroog zal eruit gehaald moeten worden.. kan helaas niet meer goed genezen zoals het hoort omdat er te weinig over is gebleven van het oog zelf.

Ik voel me lichamelijk gelukkig wel alweer wat fitter en kwa zicht met 1 oog wordt het ook beter. Alleen als de zon buiten schijnt krijg ik mijn oog waarmee ik nog zie niet goed open gehouden alsof het teveel licht is voor mijn ene oog. Ik hoop echt dat dat nog weg gaat.. maar ze zeggen dat je hersenen 3 maanden moeten wennen als je opeens nog maar door 1 oog ziet. 3 april is het 3 maanden geleden dus ik heb nog even.

Met Fioor gaat alles super goed, binnenkort komt de dierenarts nog eens om te ontwormen en dan kunnen ze alweer bijna de wei op <3
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 16:54

Klinkt wel plausibel dat je hersenen nog moeten wennen. De informatie komt toch anders binnen nu. Gelukkig gaat het verder wel weer wat beter met je en voel je je fitter. Het is ook niet niks wat je hebt meegemaakt!

Jij hebt zeker een donkere valk zeg. Die blijft wel beter schoon denk ik? Ik heb een hele lichte valk en daarop zie je elke poepvlek :')

Sentir, ben benieuwd naar je dino filmpjes :')

Hier zijn de paarden vorige week weer ontwormd. Wederom bloedworm gevonden in de mest. Mijn da wil over 4 weken mest onderzoek doen, maar zelf ontworm ik toch liever preventief voordat ze op de wei gaan aangezien ze nu flink bloedworm hadden en volgens mestonderzoek niks zouden hebben...

Vandaag zijn ze ook weer bekapt en ze hebben zulke mooie hoefjes <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 18:23

Hier hebben ze 2e enting gehad vandaag :)