Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:54

Heerlijk om ze allemaal zo te zien groeien. Met het mooie weer zie je ze allemaal weer een groei spuitje maken.

Carien, King groeit idd lekker gestaag door.
Wish ziet er goed uit. Maar persoonlijk vind ik dat ook te vroeg.
Nu ben ik ook niet pas van met 8 beleren als ze zijn uitgegroeid. Er is altijd nog een tussenweg.
Liever met bv 3-3.5 beleren vlak voor de zomer. Basis erin en dan lekker de wei op en groeien en verwerken. En dan na de winter weer oppakken onder het zadel. En verder gewoon lekker relaxt bezig zijn.

Voor Bo d'r been is het geen slimme zet geweest. Het was zo mooi stabiel maar je ziet dat ze nu meer last heeft. Dat betekend wel dat we eerder dan gepland opzoek moeten gaan naar een goed baasje voor King zijn half zusje.
Maar ze is echt wel heel leuk <3

Mits het weer goed is, wordt King half april gecastreerd. Best wel weer een spannend dingetje

kim_1990

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:10

Jeetje, wat ziet whiz er ontzettend goed uit zeg! Nu al heel mooi opgegroeit en dat met nog maar 2 jaar!

Mijn hengstje ziet er echt heeuul lelijk uit nu! Die heeft echt zijn lelijke lange slungel fase nu en hij groeit ontzettend in de hoogte nu en niet in de breedte...hij is dus momenteel door zijn groeispirt weer ietsje schraal geworden...

Vind whiz toch al best compleet lijken al wel met 2 jaar...maar ik snap wel dat in het najaar in training zetten echt te vroeg aan voelt...ik zou daar persoonlijk ook mee wachten tot ze echt 3 worden en dan ook nog kijkend naar het paard hoe hij er dan lichamelijk uit ziet en of hij het mentaal al aan zou kunnen...anders wacht ik nog wat langer haha.

Hieronder even recente foto's van mijn 2 "veulentjes"

Afbeelding
Afbeelding

2 jarige merrie...meet inmiddels al 1.70

Afbeelding
Afbeelding

En mijn 2 jarige hengst die momenteel wat schraal is omdat hij ontzettend in de groei is...+- 1.60 nu

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:11

Wat zijn ze allemaal lekker aan het groeien en sommige al best aan de maat!

Udsie heb ik laatst gemeten op 1,42m :D
Afbeelding
Afbeelding

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 18:45

Woooow _Carien wat word Whiz ineens een grote jongen! Hij oogde altijd zo puppy maar het word nu echt een grote vent <3 Super leuk om te zien!

Kim oh ik vind je merrie echt fantastisch maar wat een kasteel, wow! Ik vind je hengstje ook gaaf hoor, dat trekt wel weer bij <3

Uds is en blijft knap <3

Olaf word komende maand 2 (25 april) en is de laatste keer gemeten op 1.38m! Voor mij een hele verrassing (en vooral opluchting) want toen ik hem kocht waren er mensen die zeiden dat hij te klein voor mij zou blijven. Voor nu hoop ik dat hij de 1.45m gaat aantikken, dat zou perfect zijn :D

Afbeelding

Afbeelding

En nog een leuke vergelijking, toen ik hem net had:
Afbeelding

En nu!
Afbeelding

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:35

Wauw! Ik vind Olaf echt zo'n guitig flufballetje <3
Wat groeit hij mooi op zeg! En als hij nu al 1.38 is met 2 jaar denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat hij de 1.45 niet haalt...

Ja, ik ben ook echt gek op mijn merrietje...helaas zoals je kan zien, staat ze niet heel mooi op d'r achterbenen/voeten (gebroken voetas, heel erg week gekoot, eigenlijk te kleine hoeven voor het formaat wat ze is en best hele grove benen en gewrichten)
Op haar achterbenen na is zij eigenlijk helemaal wat ik graag in een paard zie...maat, formaat, geweldig karakter, toch wel heel goed lopen ondanks de achterbenen, perfecte kleur...gewoon echt een mooi groot breed gebouwde warmbloedtank... _O-

Ik vraag me wel oprecht af of er ooit echt fijn met dit paard gereden kan worden (zonder blessures)
Ze is er eigenlijk als opvolging van haar moeder maar helaas heeft de hengst (ondanks uitgezocht op sterke goeie achterbenen) de moeder alleen maar verslechterd...als fokdier dus zeker niet ideaal...
Voor het doel rijden en fok is ze het beide eigenlijk niet denk ik...maar we houden haar wel gewoon aan...ik zie het niet zitten dat dit fantastische dier in de handel verschijnt want daar heeft zij echt het karakter niet voor...dus ze blijft (voor zover mogelijk) bij ons haar leven slijten en we gaan wel zien of we ooit op haar kunnen rijden of dat we er ooit een veulentje mee gaan fokken...voor nu staat ze gewoon lief en mooi te zijn in de wei en dit blijft ze aankomende jaren ook maar gewoon doen <3

Ben echt gek op dit meissie en gun haar echt het allermooiste leven...zoals ze nu is, gok ik voor haar dat dit gewoon bij ons thuis is waar ze niks hoeft/moet als blijkt dat ze het niet aankan...dan blijft ze hier gewoon op extreem vervroegd pensioen als weidemaatje rondacharrelen want hier hebben wij gelukkig wel de ruimte voor thuis :D

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 07:56

Kim wat balen van die weke koten en die gebroken voetas, maar ik zou er niet zomaar van uit gaan dat dit een probleem gaat zijn met het rijden. Ik denk dat je met de juiste training en wanneer je er rekening mee blijft houden er best een heel eind mee kan komen zolang je het met beleid doet.
Ik heb er zelf ook wel is 1 gehad die zo week gekoot was die doet het ook nog steeds hartstikke goed, misschien niet geschikt voor de topsport maar er gewoon lekker mee rijden kan vaak best wel.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 08:10

Wat balen Kim, maar wellicht valt het uiteindelijk mee en kan ze recreatief werk wel. Maar ze is ook echt bizar hard gegroeid. Kan het niet zijn dat het daar uit voort is gekomen? Kan me nl niet herinneren dat ze jonger ook zo week stond.

Olaf is zo leuk <3
Fijn dat hij toch groter lijkt te worden dan je dacht.
King zijn moeder kocht ik met 3.5 jaar en was toen 1.42. Mooie maat vond ik. Maar met 8 officieel gemeten op 1.50

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 09:13

Kim ja ik snap wat je bedoelt, echt jammer want ze is verder echt fantastisch inderdaad! Wel fijn dat ze gewoon bij jou kan blijven, dan kan je vanzelf kijken wat ze aan kan en wat niet :) Mooi zijn kan ze sowieso wel <3

Bedankt voor de lieve reacties op Olaf, hij is echt een heerlijk boefje en ik ben nog altijd zo ontzettend blij met hem! Hij lijkt inderdaad gewoon een mooie grootte te worden, anders was het pech maar hij was toch niet weg gegaan. Daar is ie mij te dierbaar voor <3

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:42

Voor het gemak ga ik er gewoon vanuit dat Teddy mooi en lief staat te wezen in de wei de rest van haar leven...alles wat meer is, is mooi meegenomen...maar dan kan ik tenminste niet "telleurgesteld" zijn als ze het allemaal niet aan zou kunnen.

Ze is inderdaad bizar groot en dus heel hard gegroeit...maar ze staat vanaf veulen af aan echt al wel week op de achterbenen hoor...de hoefamid zei de laatste keer juist dat ze teddy wel echt sterker vond geworden op de achterbenen...

Maarja, we wachten gewoon af wat de toekomst ons brengt <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:03

Wat gaan jullie hard! zal voor even deze laatste pagina bijlezen en daar een bijleespost van maken.

Kiki: Spannend dat King half april gecastreerd gaat worden. Komt vast helemaal goed! Balen van Bo haar been! Is ze te actief geweest toen haar dochter er bij kwam waardoor het been nu achteruit is gegaan?

Kim: Wow, wat is je merrie prachtig! 1.70 al... jeetje. Dat word wel een flinke dame! Wel balen van haar achterbenen/voeten. Ze is nog jong. Wellicht dat het in de loop der jaren met juiste training nog bij kan trekken. Wat super tof ook dat je haar aanhoud en niet de handel in wilt doen <3 .
Je hengstje zit nu echt in de lelijke slungelfase nu, maar komt vast goed! Die groeit zeker weten uit tot een hele mooie gave hengst of word die ook gecastreerd in de toekomst?

Maartje: Udsie zit duidelijk niet in de slungelfase. Ziet er toch al mooi uit zo! Is ze voor een Fjord met 1.42 flink aan de maat of valt dat mee?

NorwayFjord: Ik duim met je mee dat Olaf de 1.45 gaat halen! Gimli word 25 april ook 2 :D .
Leuke foto's ook! Verschil is duidelijk te zien in veulen foto en nu :D .

Asfaloth doet zich inmiddels voor als drachtige merrie en mag wat meer in beweging komen nu. Gimli heeft gehoord dat zijn grote vriend moet afvallen geloof ik want toen ik ze in de paddock had gezet begonnen ze spontaan te spelen.
Camera er gelijk even bij gehaald natuurlijk :D . Gimli neemt zijn taak als trainer in ieder geval erg serieus. Handig hoor. Scheelt mij een dagje trainen!
Afgelopen maandag had Gimli ook zijn eerste osteopaat behandeling. Echt spelen zag ik hem niet meer doen en speelde ook al even niet meer. Bleek dan ook vast te zitten in hals en schouder. Hij is weer helemaal los gemaakt met resultaat.
Asfaloth was ook aan de beurt afgelopen maandag en ook die zit weer goed in zijn vel.
Nog 1 maandje genieten van mijn jaarling want ook Gimli word 25 april 2 jaar en dan kan ik zeggen dat ik een twee jarige heb :D .
Qua training pak ik hem volgend jaar zomer pas rustig op. Doe nu inderdaad al wat rustige kleine oefeningen zolang zijn concentratie het aan kan. Lang concentreren kan Gimli nog niet dus stap vaak even 5 minuutjes met hem of zoek de ontspanning rondom het voer moment op.
Gimli oefent zijn karate oefeningen ook _O- . Wat ben ik blij dat het geen rijpaard is en ik er later niet op hoef te zitten en er alleen grondwerk mee ga doen.

En.... als dit jaar wel alles goed mag gaan word Gimli dit jaar wel officieel grote broer *\o/* . Eowyn is nog niet hengstig geweest en haar buik groeit gestaag door. Duim duim duim dat het nu allemaal goed mag gaan en er een gezond veulentje naast Eowyn loopt eind mei/begin juni (8 juni uitgerekend).
Voor nu wachten we (on)geduldig op Vienna die op knappen staat, maar ze heeft geen haast en uier mag ook nog veel voller, maar goed. Maiden merrie. Dan weet je gewoon niet wat ze uitspoken en houden we haar al extra in de gaten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:19

Mijn kerel is vandaag 2 geworden <3
Hij heeft vorige week een volwassener kapsel gekregen van me :+
Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:58

Wat een lieve uitstraling heeft Olaf toch!

Gefeliciteerd Anouk_H! Het staat hem goed zijn nieuwe kapsel :D

xYaartje wat heerlijk dat ze zo aan het spelen zijn. Daar kun je uren naar kijken!
Spannend met de laatste loodjes van je merries! Hopenlijk lopen er inderdaad straks 2 gezonde veulentjes :D

De verwachting is dat Udsie tussen de 1.45 en de 1.50m wordt. Ik hoop meer richting de 1.50m, maar dat is idd wel vrij groot voor een Fjord. Al komt het wel steeds meer voor. Qua groei loopt hij gelijk op met zijn halfbroer/oom (zelfde vader en familie via moeders kant) en die was op 4 jarige leeftijd 1.48m. De volle broer hiervan is nu 4 jaar en meet volgens mij 1.50m.

Met Udsie doe ik ook af en toe wat grondwerk. Hij doet alles super braaf, maar het blijft wel een Fjord haha

Afbeelding
Afbeelding

Udsie speelt ook de hele dag door met zijn Shetlander vriend Pino <3
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:21

Kim, is het niet op een of andere manier op verantwoorde wijze te trainen/sterker te maken?
Bv heuveltjes lopen, balkjes draven?
Zodat het wellicht wat sterker word???

XYaartje, wat een heerlijk ravotten stel. Iets waar je uren naar kunt kijken.
Komt idd doordat haar dochter erbij staat. En Bo haar af en toe weg jaagde ( lees er keihard achteraan vliegt).

Anouk, wauw wat een verandering. Staat mooi

Maartje heerlijk stel

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:24

Palatin is nu denk ik rond de 1.43 en ik hoop dat hij een mooie E maat gaat worden, zijn ouders zijn beide D pony's, maar zn half broer uit dezelfde moeder is ook een flinke.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 15:20

horsii, grappig dat roze glitter halster heb ik ook :D en wat is het prachtig geworden met de stallen <3 fijn dat ook verhard is daarvoor.

kiki1976, leuk de familie even weer bij elkaar, blik is idd herkenbaar!

_Carien, wat tof dat hij al dichterbij huis komt! Hij ziet er top uit en fijn zo'n goede ervaring in de opfok <3 Plan was januari 2026, maar denk nu in het najaar, eigenlijk beetje hetzelfde als bij jou. Stalling heeft dan stal vrij en januari kunnen ze niet garanderen, als ik dan wacht kan het zo maar lang duren voor er weer een plekje is. En hij kan daar in een ruinen groepje staan, kost alleen meer geld in de maand, maar dat is het wel waard als hij gelijk vanaf opfok naar z'n blijvende pensionstal kan. Ga ik hem dus wel eerder castreren, denk najaar. Vind hem nu iets schraal en hij had ook spoelworm besmetting, houden ze gelukkig goed in de gaten met dierenarts en krijgt z'n ontwormingen.

kim_1990, vind Thomasso nu ook iets schraal, blijf ik lastig vinden. Maar je beide jonkies zien er volgens mij prima uit zo in de groei. En snap wel je zorgen over die weke koten etc, maar 'ze staat er nu toch al' dus wie weet wat goede training kan doen en wat je nog kunt bereiken met haar, wat zijn je doelen?

Maartje7, Udsie is ieder geval niet schraal :') maar hij zit er goed uit, heel compleet al!

NorwayFjord, hele leuke foto's van jullie samen <3 en fijn dat de hoogte goed lijkt te komen!

xYaartje, heerlijk dat spelen samen! En duim voor je mee dat er een veulentje komt, zou toch wel heel leuk zijn!

Anouk_H, ziet er wel veel beter uit met korte manen, hij is wel heel aandoenlijk met z'n mini halsje!

Ik gisteren weer naar Thomasso geweest <3 halster zit een beetje laag want 1 van z'n vriendjes kwam hem in de kont bijten en moest ik even snel zijn :')
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:23

kiki1976, wat leuk de family bij elkaar.

_Carien, wat ontzettend fijn dat hij bijna dichterbij komt. Hij ziet er ontzettend goed uit.

kim_1990, vind je stippel zo leuk. Hopelijk komt het goed met haar weke koten.

Maartje7, Udsie is leuk en lijkt inderdaad gewoon al af.
Leuk klein shet vriendje.

NorwayFjord, Olaf is zo leuk en aansprekend.

xYaartje, heerlijke fotos. Lekker spelen. Zou leuk zijn een veulentje.

Anouk_H, sportcoupe staat hem veel beter. Knap koppie.

Urosa, thomasso ziet er zo ontzettend lief uit. Heel vriendelijke blik.

Tess gaat ook goed.
Ook haar manen (dunne sprieten) zijn eraf.
Ze had alleen geen geduld meer want het was brokjes tijd dus vd week even bijschaven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 08:50

Fury staat helaas voor de 2e keer in een maand tijd met een hoefzweer. De eerste keer was begin maart, rechts achter. En nu liep hij zondag ineens weer stokkreupel deze keer links achter.. direct metacam gegeven en gisteren liep hij weer vrij normaal, ik zag een beetje nattigheid bij de bal van zijn hoef maar ik kon het nog niet echt doorgebroken pus noemen, symptomen zijn wel precies hetzelfde, gewoon écht van de ene op de andere dag géén gewicht op zijn achterbeen willen zetten. De eerste keer was ik bang dat hij zijn been gebroken had. Maar mijn hoefsmid zei gelijk kijk het een paar dagen aan ik denk een hoefzweer. Net op de dag dat hij het kwam proberen om het open te snijden was hij zelf open gebroken.

Is dit domme pech dat hij het nu zo kort achter elkaar heeft?

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:24

AnoukH, ach wat sneu. Hij had er flink last van zo te zien. Wat zegt je hoefsmid erover dat het 2x zo vlak achter elkaar is?

Horsii, ja dat is hij ook echt. Erg blij met zijn karakter <3 korte manen staat Tess een stuk frisser!

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 10:10

Och Anouk wat heftig om te zien. M’n haflinger was ook een keer stokkreupel en we dachten allemaal een hoefzweer maar we konden hem maar niet vinden. Kwam er op een gegeven moment via de kroonrand er uit :r

Wat zien alle paardjes er goed uit!
We hebben hier even heftige tijd gehad, we kregen te horen dat onze stalling ging sluiten per september. Nu waren er plekjes vrij bij ons in het dorp dus we zijn meteen maar verhuisd..
Zo chill als hij was toen hij bij mij kwam, zoveel stress had hij nu |( ik vond het zo zielig. Ik wilde ook helemaal niet verhuizen dus ik vond het vreselijk, en dat voelde hij natuurlijk ook haarfijn aan.. we hielpen elkaar niet.
Zijn nu drie weken verder en het is gelukkig al een stuk beter, de kinderen kunnen inmiddels hem weer binnen en buiten zetten.
Hij hoeft niks dat scheelt, dus hij mag lekker verder wennen… in de paddock is hij gelukkig blij en relaxt :)

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 20:19

Wat rot emori. Maar fijn dat het nu de goede kant op gaat.

Wat rot, zo vlot op elkaar een zweer.
Op dezelfde plek?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 21:24

Stippel kont <3

Fjo was gister jarig :')
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 22:15

Gefeliciteerd, alweer 2

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-25 15:55

Emori, wat een leuke foto zo, heel origineel en gefeliciteerd *\o/*

Horsii, je knappe dame is nog volop in de groei :D

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-25 21:09

Thanks!
Vandaag eerste echte blokje om <3
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-25 08:13

Anouk, hoe is het met Fury?
Hopelijk gaat het alweer beter.

Emori, fijn dat je zo snel een ander plekje hebt kunnen vinden.
Hopelijk gaat het al beter en meer de rust er weer in.
Nog gefeliciteerd met Flo

Horsi, zo te zien alweer een groeispurt gehad. Ik vind de stippelbillen zo leuk <3
Knappe dame

Hier vandaag een spannende dag. Vanmiddag word King gecastreerd.
Sinds ik het ooit eens fout heb zien gaan, vind ik het echt doodeng. Mijn dochter is "normaal" zenuwachtig maar dat is logisch. Dus mijn angst maar weer goed verbergen en door haha.