Twee kampen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:16

volgens mij weten veel mensen (ook beginners ) wel redelijk wat voor een papier zij op hun paard willen
als een kwpn eigenaar hier vraagt om dekadvies oid
lijkt het mij slim om dan ook gelijk aan te geven of het een kwpn hengst of kwpn erkende hengst moet zijn
of dat het niet uit maakt

als iemand aangeeft "ik wil alleen maar een kwpn goedgekeurde hengst" (met kwpn papier) zou het fijn zijn dat er dan niet gegooid gaat worden met anderstamboekige hengsten

als iemand aangeeft maakt niet uit, ik wil gewoon een goed bewegings/ sportpaard dan kun je wel gaan gooien met anders gepapierde hengsten

maar vaak lopen die topics uit op een discussie waarom een anderpapierige hengst wel of niet zou kunnen terwijl de topicstarter daar helemaal niet om vraagt
das jammer
lijkt me alleen al een voorruitgang als die discussies buiten zo een topic gevoer worden

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:17

sarabande"]
[quote="Anna42 schreef:
Anna raadt zelfs bij een niet KWPN-merrie Poetin een KWPN hengst Troy aan.


Ik dacht dat ze dat zelf al gekozen hadden.
Dit is niet de manier om duidelijkheid in de verhoudingen te brengen, maar meer de zie je wel ik heb gelijk mentaliteit waar we nu juist vanaf willen.
[/quote]

Het gaat mij niet om een KWPN , Shagya of Groningerhengst. Het gaat mij om de combinatie om een goed sportpaard te fokken. De merrie van Gribaldifan bijvoorbeeld staat vanwege de Volbloedinbreng gigantisch ver van het sportpaard af. Om uit een dergelijke merrie nog iets te fokken wat wel dichter bij spotpaard komt, zul je weer terug moeten naar de basis van het sportpaard. Basis x Volbloed gaf bij het KWPN de meest succesvolle sportpaarden. Die sportpaarden hadden het type van het basispaard en een vleugje Volbloed. Du moment dat de paarden het Volbloedtype (selectiebeleid) kregen en nog een vleugje basispaard overhielden, ging het mis.
De formule basispaard x Volbloed werkte kennelijk omdat de doorgefokte groninger en gelderse stammen garant stonden voor het evenwichtsmodel.
Een merrie die praktisch al in het Volbloedtype staat, zou dus, met deze formule in de hand, aanmerkelijk beter af zijn om op die oude waarden terug te grijpen. Dat jij (en dan weer wij) daar vanaf wilt, vind ik prima. Dat wil echter niet zeggen dat op een openbaar forum deze feiten niet naar voren gebracht mogen worden. Van dat publieke recht wil ik nu net niet af.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:17

dit voorbeeld geld voor alle rassen
heb in dit berichtje kwpn neergezet
voor mijn part is het een koe waar je dekadvies om vraagt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:28

draumpje schreef:
voor mijn part is het een koe waar je dekadvies om vraagt


Dan zou ik kijken of je nog zaad van Sunny Boy kan krijgen Haha!

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:30

CGJ12"]
[quote="Anna42 schreef:

Om te zien of het advies hout, snijdt kun je afleiden van de KWPN indexen.
Almox Prints v. Hockey v. Pomenarets ox (ox staat voor de volledigheid voor Arabisch Volbloed) voert de lijst aan van de KWPN springhengsten met 7 t/m 9 jarige nakomelingen. Met slechts 14 kinderen behaalde hij dit topresultaat!Almox Prints nam twee keer deel aan de Olympische Spelen die van Seoul en Barcelona.


Juist omdát ie er slechts 14 heeft voert ie die lijst aan.......... niet ondanks.
die hengst heeft alleen absolute TOPmerries gedekt. Al was het alleen maar om dat idiote dektarief.

Zelfs Cabochon had bij die merries nog springers geleverd..............
[/quote]

Daar ging het niet om. Lovely vroeg om een actueel bewijs van mijn theorie en stellingen. Hockey (v. Pomenaretz ox) levert met zijn evewichtsmodel niet alleen internationale springpaarden maar ook internationale dressuurpaarden. Als enige hengst ter wereld leverde hij zelfs dressuur -en spring Olympiade paarden. On top of it leverde hij de KWPN eveneens de topleverancier van de springpaarden. Deze formule werkte 300, 200, 100, 50, 25 jaar geleden en tot op de dag van vandaag. De geschiedenis herhaalt zich zoals we allen weten. De fokkerij ook.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:30

Ilindra"]
[quote="draumpje schreef:
voor mijn part is het een koe waar je dekadvies om vraagt


Dan zou ik kijken of je nog zaad van Sunny Boy kan krijgen Haha!
[/quote]
Dat is voor insiders. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:36

Anna42 schreef:
. Lovely vroeg om een actueel bewijs van mijn theorie en stellingen.

Dat klopt wel een beetje, maar dan ben ik vooral op zoek naar een toetsbaar bewijs, waaraan ik dus kan zien dat de succesfactor ook datgene is wat jij vertelt. Snap je, dus een overtuigend bewijs dat het dat is en niet per ongeluk iets anders kan zijn wat een paard succesvol maakt.
Waarom dat paard wel en zijn volle broer niet (als die er zou zijn)??

fokfanaat

Berichten: 20221
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:40

Lovely"]
[quote="Anna42 schreef:
. Lovely vroeg om een actueel bewijs van mijn theorie en stellingen.

Dat klopt wel een beetje, maar dan ben ik vooral op zoek naar een toetsbaar bewijs, waaraan ik dus kan zien dat de succesfactor ook datgene is wat jij vertelt. Snap je, dus een overtuigend bewijs dat het dat is en niet per ongeluk iets anders kan zijn wat een paard succesvol maakt.
Waarom dat paard wel en zijn volle broer niet (als die er zou zijn)??
[/quote]

Precies, en dan zou de theorie ook andersom werken en jouw fokproducten (die via jouw theorie gefokt zijn) ook beter moeten presteren dan gemiddeld.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:58

Lovely"]
[quote="Anna42 schreef:
. Lovely vroeg om een actueel bewijs van mijn theorie en stellingen.

Dat klopt wel een beetje, maar dan ben ik vooral op zoek naar een toetsbaar bewijs, waaraan ik dus kan zien dat de succesfactor ook datgene is wat jij vertelt. Snap je, dus een overtuigend bewijs dat het dat is en niet per ongeluk iets anders kan zijn wat een paard succesvol maakt.
Waarom dat paard wel en zijn volle broer niet (als die er zou zijn)??
[/quote]

Daar wil ik graag aan meewerken, maar niet in dit topic. Lijkt me beter dat we dat doen in het topic: Gebazel over beweging (onderwijs mij).
Misschien wil Zannekin Hockey (Trakehner Heft Maart 2004 wel op dit topic zetten. Bij voorbaat dank. Dan kunnen we daar mee beginnen

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:59

Samsam"]
[quote="Lovely"][quote="Anna42 schreef:
. Lovely vroeg om een actueel bewijs van mijn theorie en stellingen.

Dat klopt wel een beetje, maar dan ben ik vooral op zoek naar een toetsbaar bewijs, waaraan ik dus kan zien dat de succesfactor ook datgene is wat jij vertelt. Snap je, dus een overtuigend bewijs dat het dat is en niet per ongeluk iets anders kan zijn wat een paard succesvol maakt.
Waarom dat paard wel en zijn volle broer niet (als die er zou zijn)??
[/quote]

Precies, en dan zou de theorie ook andersom werken en jouw fokproducten (die via jouw theorie gefokt zijn) ook beter moeten presteren dan gemiddeld.
[/quote]

Doen ze ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:04

Anna42, dat is prima, tenzij je weer hetzelfde verhaal gaat vertellen, want dat ken ik al en is dus niet verhelderend of overtuigend genoeg voor mij, ik wil eigenlijk nog meer weten dus. Het is wat mij betreft prima om dat in een ander topic te doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:10

ceasario"]
[quote="Ilindra"][quote="draumpje schreef:
voor mijn part is het een koe waar je dekadvies om vraagt


Dan zou ik kijken of je nog zaad van Sunny Boy kan krijgen Haha!
[/quote]
Dat is voor insiders. Haha!
[/quote]

idd Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:55

Ok, speciaal voor de niet insiders Haha!
Afbeelding
Skalsumer Sunny Boy.
Wereldwijd werden meer dan 2 miljoen doses van deze Nederlandse stier verkocht! De nationale fokkerijheld kreeg zelfs een levensgroot standbeeld. De Skalsumer Pietjes, de familie achter Sunny Boy, geniet veel aanzien in binnen- en buitenland. Geen wonder, want het is een familie die generatie op generatie uitblinkt door beste eiwitgehalten en de perfecte combinatie weet te maken tussen productie en exterieur.

Een 25-tal dieren uit deze vermaarde Skalsumer Pietjefamilie lopen op Solid Holsteins, en zijn in gezamenlijk eigendom van Gerrit en Geeske van de Streek en Minne Blanksma, architect van de koestam. Om er maar enkele te noemen; uit Pietje 239 VG-87, de volle zus van Sunny Boy (Nehls x Sheik), lopen dochters van Celsius en Cash. Van Pietje 402 VG-89 (Mascot x Pietje 175, de moeder van Sunny Boy) heeft men bij Solid Holsteins dochters van Lucky Leo en Boudewijn. Pietje 402 is de volle zus van de Duitse fokstier Skalsumer Matchmaker. Uit een andere volle zus zijn kalveren aanwezig van Glenwood en Novalis. Een regelrechte topper lijkt een Igalekalf van Pietje 452 VG-89 (Jabot x Pietje 239).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:56

Nu zal ik echt on-topic blijven Schijnheilig

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:06

Wat trouwens wel grappig is, voor Holsteiner koeien is er een beeldje wat de "Ideal Mature U.S. Holstein Female" is of moet voorstellen van de Holstein-Friesian Association of America. Voor paarden valt dat niet te ontwikkelen of wel?

Dees

Berichten: 18968
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:07

Heeft u ook kennis van koehandel? Knipoog

[naam verwijderd] nu on-topic....
Ik verwonder me over het feit dat jullie nu al 32 paginas kunnen vullen met iets waar je eigenlijk gewoon een streep onder moet kunnen zetten...Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:09

Dees schreef:
Heeft u ook kennis van koehandel? Knipoog

Dees nu on-topic....
Ik verwonder me over het feit dat jullie nu al 32 paginas kunnen vullen met iets waar je eigenlijk gewoon een streep onder moet kunnen zetten...Verward



Inderdaad.......de reacties zijn allang weer ouderwets! Dus een streep eronder en gewoon weten hoe iemand anders reageerd.

Of te wel..........relax Haha!:D

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41694
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 22:18

Strengere regels voor Fokkerij & Afstamming

Al heel erg lang zijn er problemen op dit forum. Deels worden deze veroorzaakt doordat verschillende fokrichtingen worden aangehangen en de emoties en de passie voor fokken en rol spelen. Deels ook komt dit doordat niet alle personen met alle andere personen overweg kunnen. Dat is niets nieuws, dat gebeurt in het echte leven ook, maar daar is het gemakkelijker om zaken uit te spreken en over te gaan tot de orde van de dag.

De afgelopen dagen is (tegen de gewoonte van Bokt in) een topic gestart waarin iedereen kon aangeven wat hem of haar zo stoorde aan personen, schrijfstijlen, fokrichtingen, ruzies onderling, etcetera.

Daarbij heeft een aantal mensen aangegeven zich zelf ook te hebben schuldig gemaakt aan over en weer pesten of uitlokken van emotionele antwoorden. Met name de mensen die niet zo vaak posten op F&A gaven aan niet te durven omdat ze altijd in dezelfde ruzie en argumenten over en weer terecht kwamen. Bovendien werd aangegeven dat de topics door veel quotes in quotes en lange lappen Duitse of Engelse tekst een stuk minder begrijpelijk werden.

Inmiddels is duidelijk dat het topic toch aan het verzanden is in een discussie over en weer met de 'standaard-stokpaardjes' (of stokkoeien). Daarbij worden weliswaar pogingen gedaan om meer open te staan voor elkaar standpunt, maar dit blijkt toch nog erg moeilijk te zijn.

Omdat iedereen eigenlijk wel heeft aangegeven dat het FA forum verziekt wordt door 'gedoe', heeft het Boktteam besloten over te gaan tot strengere maatregelen op dit forum. Deze maatregelen zijn te vinden in het volgende topic:
[FA] Nieuwe aanpak op F&A