Kletstopic ponyfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein88

Re: Kletstopic ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:52

Super leuk! Wij gaan waarschijnlijk naar Lunteren NRPS en Hellendoorn nwpcs

Vannacht ons laatste veulentje geboren! Cassanova du Bois x don carino du Bois
Prachtig merrieveulen met waarschijnlijk smokey grullo kleur

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:14

Balen dat het geen hengstje is Marjolein, dat is wat mij betreft de ultieme kleur (afgezonderd van mijn vossenliefde haha).

Ik ga denk ik niet naar de keuring.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:30

Als je voor het eerst een pony drachtig hebt ben je dan ook een pony fokker? :=

De uit de maat gegroeide welsh is gedekt door een iets kleinere welsh hengst om toch hopelijk in de D maat uit te komen.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:54

Jaaaa dat dacht ik ook meteen Mooney!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:48

Marjolein is het veulen van de zus van carmelina?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:38

lailapri schreef:
Marjolein is het veulen van de zus van carmelina?

Ja dat klopt!
Ik had helemaal gerekend op een cremello of perlino, Palomino.... komt er ineens een hele donkere uit haha

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:28

Bijzonder. Maar kan grullo dan? Mijn casey heeft zowel het dun gen als het nd1, nu dacht ik nd1 van cassanova maar is hij ook een echte dun?

Hier vanacht ook het laatste veulen geboren.
Een mooi bruin merrieveulen voor danika. Voor het vaderschap tekent gorgeous latino.Afbeelding

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:10

Anne_GTI schreef:
Als je voor het eerst een pony drachtig hebt ben je dan ook een pony fokker? :=

De uit de maat gegroeide welsh is gedekt door een iets kleinere welsh hengst om toch hopelijk in de D maat uit te komen.

Tuurlijk, leuk toch !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:03

Welkom anne_gti!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:00

Gefeliciteerd met het veulentje lailapri! Ziet er mooi uit!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:04

Echte gekrulde djamaï oren :9

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:13

Gefeliciteerd met de veulentjes !!
Iemand die in simpele taal kan uitleggen wat smokey grullo precies is? Op internet word ik er niet veel wijzer van :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 15:00

Hier waarschijnlijk 3 juli naar de nrps keuring in de Mortel.

Hier overigens momenteel op de terugreis vanuit Buch Duitsland.
Risky heeft daar meegedaan aan de internationale endurance wedstrijd.
Hij wist deze ceij* over 100km te winnen en mag nu gewoon 2* starten.
Hiermee is hij momenteel misschien wel de enige pony ter wereld die dit loopt.
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 18:20

Gefeliciteerd Kyrkelover!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:41

Fokker321 schreef:
Gefeliciteerd met de veulentjes !!
Iemand die in simpele taal kan uitleggen wat smokey grullo precies is? Op internet word ik er niet veel wijzer van :)

NL vertaling: wildkleur smokey (smokey is verdunning van zwart)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 17:33

3 keer een mail gestuurd naar de hengstenhouder ivm foute datum op het dekbewijs (21 april, maar op 20 juli opnieuw geinsemineerd) en een kopie van het papier, net maar even gebeld. Kreeg nog net niet te horen waar ik zo moeilijk over deed (tja, met een rekening van bijna 850 euro dekgeld heb ik geen zin in een DNA onderzoek omdat hun het fout invullen) en de vraag om dat kopie was helemaal belachelijk en absoluut niet nodig en er zou geen hengstenhouder zijn die daar aan meewerkt want ze kunnen dat gewoon uit de database halen. Dus ook gezegd dat ik bij geen enkele hengstenhouder ooit een probleem daarmee heb gehad en het altijd zonder vragen direct gekregen heb.
Geen idee of ze bij de NAS in die database kunnen kijken, ik heb altijd netjes alles wat gevraagd werd ingestuurd.
Dit staat ook in het stamboekblad:

Afbeelding

Lailapri, heb jij ooit ingestuurd zonder kopie?

Ben wel enigszins klaar met deze hengstenhouder om eerlijk te zijn. :o

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:07

In principe hebben stamboeken inderdaad geen kopie papier nodig, zelfs met buitenlandse hengsten niet.

Vorig jaar mijn veulen in Zweden geboren, uit een Deense vader. Geregistreerd in Nederland (waar geen van beide ouders bekend was) en ook geen kopie of iets dergelijks nodig gehad. Ze hebben gewoon de gegevens bij het stamboek waar hij goedgekeurd was opgevraagd incl DNA gegevens (veulen is direct getest op DNA van zowel moeder als vader). Dus ik neem aan dat het NAS dat ook gewoon moet kunnen.

Ik heb een vermoeden welk station en ik hoor hier in Zweden ook erg veel problemen met hen dit jaar, zelfs dat ze gewoon simpelweg niet naar Zweden willen verzenden... Of dat je het maar zelf even op moet komen halen. Ik hoop het niet, want heb 1 van hun hengsten als back up. :+

Hier zijn de merries zondag naar het station gegaan, ene merrie hengstig gespoten en de andere had een ei van ca 30mm, vandaag 45mm, maar (nog) niet hengstig. Dus gaat deze cyclus waarschijnlijk niets worden. Swab afgenomen, dus even afwachten... Anders gaat ze meteen maar even 10 dagen op regumate.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 22:18

Ik was jullie kwijt >;) ineens ontstipt.

Zaira is inmiddels bevallen van een prachtig hengstje.

En daarbij heb ik meteen n vraag, er is interesse van de hengstenhouders maar dit is mijn eerste "sportpony". Wat doen de prijzen op het moment? Eventueel in pbtje. Hij zou straks nrps papier krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:21

Knapperd hoor!

Quir, jouw registratie was wel bij een groter stamboek, NAS is natuurlijk maar klein. En zie de foto, ze vragen er ook echt specifiek naar.
Ik zal morgen eens een mailtje sturen naar het stamboek.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 23:44

Ik heb ook nog een vraag, wanneer gaan jullie actief achter de schetser/chipper aan?

Mijn veulen wordt over 1,5 week 3 maanden oud. Kreeg van het stamboek te horen dat de chipper contact op zou nemen. Met 8 weken oud heb ik zelf een mailtje gedaan om even te peilen hoe en wat en mail uit te wisselen omdat ik niet altijd mijn telefoon op kan nemen ivm werk. Toen kreeg ik enkel terug dat hij wel contact op zou nemen (in heel gebrekkig Nederlands, hoop dat het een ouder persoon is die niet zo digitaal vaardig is).
Heb nu nog steeds niets gehoord sinds dat mail contact. Zie er ook een beetje tegenop ivm manier waarop het contact is verlopen. Zouden jullie afwachten of toch wel weer even contacten (en dan misschien beter even bellen)?

Stamboek geeft aan tussen de 6 weken en 3 maanden laten chippen en wil ook geen gedonder.

Vorige veulen was via nas geregistreerd en dat ging heel soepel. Vriendelijke chipper toen ook. Nu nrps.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 05:45

NAS heeft hier dezelfde chipper als KWPN, NRPS en New Forest stamboek.

Veulen moet voor de 6 maanden gechipt worden, of voor het spenen. Zolang je dat nog niet van plan bent zou ik niets doen. Die chippers zijn gewoon mensen met een baan en doen dat erbij in hun vrije uurtjes. Die plannen dat (terecht) naar hoe het hun enigszins uitkomt qua dag maar ook qua route.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:26

Neonlight schreef:
Knapperd hoor!

Quir, jouw registratie was wel bij een groter stamboek, NAS is natuurlijk maar klein. En zie de foto, ze vragen er ook echt specifiek naar.
Ik zal morgen eens een mailtje sturen naar het stamboek.

Bij mij werd er ook specifiek om gevraagd bij registratie, maar toen ik er verder naar vroeg was het helemaal niet nodig. Misschien wel een iets groter stamboek dan het NAS, maar het is nog steeds geen groot stamboek. Maakt verder ook niet uit hoe groot ze zijn, alles kunnen ze gewoon opvragen.

Die van mij heb ik laten chippen toen hij 5 maanden was, maar hier moet je zelf een chipper laten komen (niet vanuit een stamboek). Stamboek uit NL kon ook wel iemand regelen hier, maar heb het uiteindelijk zelf gedaan. Was net zo makkelijk.

NRPS duurt vaak wel lang en moet je ook vaak zelf achteraan gaan is mijn ervaring...

Ze moeten in ieder geval gechipt zijn tussen 6 weken en 6 maanden (of als ze eerder gespeend worden, dan voor ze gespeend worden).

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 08:32

Mijn ervaring met nrps is dat als ik een maand voor het spenen nog niks gehoord heb, ze ga bellen en dan is het binnen 2 weken geregeld :+
Zodra ze de deadline van het spenen hebben dan kunnen ze het vlug hoor, tot die tijd zijn ze druk en moet je maar net uitkomen qua route van de chipper.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:11

Fijn dat de ervaring is dat later ook kan, komt mij eigenlijk beter uit ook. Werk in het onderwijs dus deze laatste weken zijn mega druk maar daarna heel veel tijd.
Vraag me dan wel af waarom het nrps specifiek die 3 maanden noemt in de brief die je krijgt na het aangeven van je veulen.
Afbeelding

Neon ah dan hoop ik dat het dezelfde is, die was namelijk rustig maar kordaat. Maar is wel alweer 5 jaar geleden. Weet de naam niet meer van degene die het eerste veulen kwam doen.

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 10:03

mooney schreef:
Fijn dat de ervaring is dat later ook kan, komt mij eigenlijk beter uit ook. Werk in het onderwijs dus deze laatste weken zijn mega druk maar daarna heel veel tijd.
Vraag me dan wel af waarom het nrps specifiek die 3 maanden noemt in de brief die je krijgt na het aangeven van je veulen.
[ [url=m/KMTpR3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Neon ah dan hoop ik dat het dezelfde is, die was namelijk rustig maar kordaat. Maar is wel alweer 5 jaar geleden. Weet de naam niet meer van degene die het eerste veulen kwam doen.

Misschien zodat iedereen z’n veulen registreert vóór 3 maanden oud Ipv in de laatste maand en alles last minute moet gebeuren?