dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:13

ceasario schreef:
Afbeelding

Dit zal dan ook wel geen evenwichtpaard zijn i.v.m. de rompbouw..maar ze mogen die toch bij mij op stal zetten..
De markt bepaald en niet een topic op Bokt. :j

video
http://www.oldenburger-pferde.com/media ... spitze.wmv

je mag hem van mij zo wel hebben :+
ik houd niet van zagen ;)
markt of geen markt
(in geen 80 000 jaar, dat ik dat zou neertellen voor dit paard)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:17

En dat krijg je met zo'n topic...De wereld is gek..Dus rustig tegen de stroom op verder gaan. ;( .

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:05

Dat maak jij er van door in dit topic kreupele en slecht gereden paarden een etiket op te drukken en met andere al even willekeurig van het internet geplukte paarden te vergelijken. Daar gaat dit topic helemaal niet over.

Dit topic is bedoeld om de voor- en nadelen van een op- of neerwaartse romp van een dressuurpaard tegen elkaar af te wegen. Probeer nu daar eens inhoudelijk op in te gaan in plaats van telkens weer appels met peren te vergelijken of met falsificaties dit topic te verstoren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:57

Zo'n kreupele bok dat maak jij er van..conclusies waren anders.. heel simpel ik wilde wel eens weten hoe die Bojar fokte qua romp omdat het altijd die volbloed het heeft gedaan ...nu het resultaat is dus bekend. |( .in de rompbouw. |( . Gewoon je gedragen i.p.v. paarden van het net af te plukken w.o. Partzival etc etc..Het is me de discussie niet waard..De wereld draait door ook zonder dit topic..zie hierboven en gelijk hebben ze..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:00

anneliesdj schreef:
OMG arie weet van horizontaal nog verticaal te maken :+

Afbeelding

Dees

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:24

Dat bruine paard van dat filmpje is toch gefokt volgens de 'evenwichtstheorie', of niet dan Arie53?
Of heb je toch wel je zienswijzes de laatste 4-5 jaar herzien? (iets wat je ab-so-luut niet zou hebben gedaan, toen ik je er op wees dat je 10 jaar geleden een hele andere visie had)

Ungarn heeft gelijk. De markt en de winnaar bepaalt wat goed is.
Dat gezwets en gezweer in dit topic verandert daar niets aan.
Als je een paard kunt fokken dat op nationaal niveau meedoet, of waar kopers dik 50.000 euro en meer voor neer willen leggen... dan doe je het als fokker niet slecht. Zelfs al vind Arie53 en geestverwanten uit de niche-marketing dat je er helemaal geen verstand van hebt :=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:33

Dees schreef:
Dat bruine paard van dat filmpje is toch gefokt volgens de 'evenwichtstheorie', of niet dan Arie53?
Of heb je toch wel je zienswijzes de laatste 4-5 jaar herzien? (iets wat je ab-so-luut niet zou hebben gedaan, toen ik je er op wees dat je 10 jaar geleden een hele andere visie had)

Ungarn heeft gelijk. De markt en de winnaar bepaalt wat goed is.
Dat gezwets en gezweer in dit topic verandert daar niets aan.
Als je een paard kunt fokken dat op nationaal niveau meedoet, of waar kopers dik 50.000 euro en meer voor neer willen leggen... dan doe je het als fokker niet slecht. Zelfs al vind Arie53 en geestverwanten uit de niche-marketing dat je er helemaal geen verstand van hebt :=

Het lijkt wel dat het lastig is te lezen hier zeg.
duidelijk kwam naar voren, dat dat bruine paard NIET een evenwichtsmodel heeft.
dat is nu al meerdere keren vermeld, oa ook door Arie53
Hetgeen hij theoretisch onderbouwd, ervaar ik zeer duidelijk al jaren als ruiter.
je kan je ogen er voor sluiten, maar je kan ook eens het verschil leren voelen .
stap eens op een evenwichtig gebouwd paard, en op een paard met een neerwaarts gebouwde romp.

Het zal overigens niet mee vallen, na jarenlang fokken en daar geen rekening mee te houden
veel meer te letten op kleur en het "van de grond" staccato bewegen, om dit weer in ere te herstellen.
Overigens zal dit ten bate zijn van de paarden zelf, er zullen heel wat minder blessure gevoelige paarden rondlopen. Tenslotte is de voorhand er helemaal niet voor gebouwd, om het merendeel van het gewicht daar te dragen.
Dat mensen er enorme prijzen voor willen betalen, is hun ding
Mensen die niet verder willen kijken, of in belang van het dier
kijken naar status en gezien worden......en niet bewust zijn van de consequenties van de paarden die ze fokken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:34

Nombrado, ik zal het maar even voor je uitspellen omdat je duidelijk niet tussen de regels door kunt lezen:
Arie53 heeft dat slecht lopende bruine paard gefokt.

En naar zijn eigen zeggen heeft hij een visie welke hij al zeker 10 jaar toepast.
Oftewel: je volgt iemand in een theorie die de zelfuitgeroepen goeroe persoonlijk nog niets heeft gebracht.
Een onbewezen theorie. Die alleen validiteit zou ontlenen aan het feit dat de bedenker ervan zo luid roept gelijk te hebben....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:06

Dees schreef:
Nombrado, ik zal het maar even voor je uitspellen omdat je duidelijk niet tussen de regels door kunt lezen:

En naar zijn eigen zeggen heeft hij een visie welke hij al zeker 10 jaar toepast.
Oftewel: je volgt iemand in een theorie die de zelfuitgeroepen goeroe persoonlijk nog niets heeft gebracht.
Een onbewezen theorie. Die alleen validiteit zou ontlenen aan het feit dat de bedenker ervan zo luid roept gelijk te hebben....

zelfuitgeroepen goeroe? :7 (ik denk ernstig dat jij hem op die plek zet, ik namelijk niet)
nou, ik hoop toch wel dat je zelf nog goed kan nadenken, en helemaal als je zelf rijd, dan kan je het namelijk zeer goed herkennen.

dit topic gaat over de bouw
wie wat gefokt heeft boeit me niet
wel het plezier en gemak waarmee een paard in de dressuur kan bewegen.
Of is dit een vingerwijstopic?
Het paard van het filmpje heeft een neerwaartsgebouwde romp (overigens niet zo ernstig als je wel eens ziet) maar het is geen evenwichtsmodel
het feit dat het paard kort beweegt , is al besproken. Die oorzaak heeft niets met de bouw van doen.
Ik denk dat het juist wijs is, om er gewoon eens over na te denken, en het te ervaren (op de paarden zelf) voordat er een vingertje gewezen wordt naar.
Of, je blijft bij je eigen overtuiging, de paarden goed "over de rug" te laten bewegen en de ruiter met de buikspier te laten dragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:30

Ach Nombrado, laten we het er maar op houden dat jij en ik niet zullen opbieden voor hetzelfde paard :D

Als bouw met aanleg en met fokkerij te maken heeft, dan is het weldegelijk interessant om te vergelijken datgeen wat geroepen wordt met datgeen wat werkelijk gepresteerd wordt. Is er uit die fokkerij, toch dé testomgeving van al die geschreeuwde theorie, iets beters voortgekomen?
Oftewel: hoe serieus kan je het geschreeuwde nemen?

En verder.. :') Veel plezier met jullie nit-wit topic. Ik haak af :o

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:17

Dees schreef:
Ach Nombrado, laten we het er maar op houden dat jij en ik niet zullen opbieden voor hetzelfde paard :D

Als bouw met aanleg en met fokkerij te maken heeft, dan is het weldegelijk interessant om te vergelijken datgeen wat geroepen wordt met datgeen wat werkelijk gepresteerd wordt. Is er uit die fokkerij, toch dé testomgeving van al die geschreeuwde theorie, iets beters voortgekomen?
Oftewel: hoe serieus kan je het geschreeuwde nemen?

En verder.. :') Veel plezier met jullie nit-wit topic. Ik haak af :o

ik denk wat betreft evenwichtsmodel, dat Totilas toch wel het een en ander bewezen heeft in de dressuur niet?
helaas zijn er in de dressuur verder weinig evenwichtsmodellen te vinden om daarin met een vergelijk te komen.
Natuurlijk heb je ook met de ruiter te maken, maar zelfs Gal heeft dit in een clinic wel eens geopperd naar de fokkers.
dat jij het schreeuwen noemen, is aan jou. Ik ervaar het anders. Ik vind het een openbaring, omdat dit hetgeen is, wat ik al jaren tegenkwam met rijden, en nu duidelijk onderbouwt teruglees.
Bij mij is hierdoor het kwartje gevallen.
Ik kom hier in de buurt echt "mismaakte" paarden tegen. Kwpn, met een "super" bloedlijn.
Maar bewegen? rijden? een drama. Ruiters gefrustreerd..omdat het toch maar niet lukt.
1 paard van een leerling van mij, heeft zon enorme neerwaartse romp, dat het bijna onmogelijk is om te dragen op de achterhand. Zit met zijn 9 jaar nu al regelmatig in de lappenmand .
Leerling heeft er nu een ander paard bij, een zeer evenwichtsmodel andalusier .....en het is voor hem een verademing dit dier te rijden. Omdat het zoveel makkelijker gaat en is, dan dat ie jarenlang ervaren had.
Ik vind het gewoon zonde, en van de paarden en voor de ruiters.
Elke ruiter wil een vederlichte aanleuning in de handen.
Zo hoort het ook....

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:23

Dees schreef:

En dat bepaal jij op een slecht gereden kreupel paard?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 09:31

Als je goed kijkt naar deze stills
kan je precies zien, op de 1 e 3 plaatjes wat er bij het lendenen gebied gebeurd als het paard te diep en dus achter de teugel gereden wordt.
op het laatste plaatje zie je het paard meer in balans bewegen , gewicht verdeeld over 4 benen in 1 lijn.
helaas komt op het 4 e plaatje de ruiter zo enorm met gewicht op de paardenrug terug , dat het paard zijn rug moet wegdrukken, anders had het dier nog beter in balans bewogen.
als ik "vroeguh" mijn pony als de 1e 3 plaatjes naar beneden liet lopen, kreeg ik toch echt van mijn instructeur met en zweep op mijn handen. :+ . Dit werd toen zwaar afgestraft, ook in de proeven.
waar is dat gebleven?

ceasario schreef:
Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:18

nombrado schreef:
Als je goed kijkt naar deze stills
kan je precies zien, op de 1 e 3 plaatjes wat er bij het lendenen gebied gebeurd als het paard te diep en dus achter de teugel gereden wordt.
op het laatste plaatje zie je het paard meer in balans bewegen , gewicht verdeeld over 4 benen in 1 lijn.
helaas komt op het 4 e plaatje de ruiter zo enorm met gewicht op de paardenrug terug , dat het paard zijn rug moet wegdrukken, anders had het dier nog beter in balans bewogen.
als ik "vroeguh" mijn pony als de 1e 3 plaatjes naar beneden liet lopen, kreeg ik toch echt van mijn instructeur met en zweep op mijn handen. :+ . Dit werd toen zwaar afgestraft, ook in de proeven.
waar is dat gebleven?

ceasario schreef:
Afbeelding

Zo is werkelijk het verloop van de stills en zie je wat een romp doet.

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:20

ja én?
neemt niet weg dat het paard op 3 van de plaatjes te diep loopt en op 1 plaatje door de harde kont van de ruiter de rug wegdrukt
dat zouden mijn paarden ook doen , met zon onbewuste ruiter
lichtrijden is bedoeld geweest om de rug te ontlasten, niet te belasten

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:28

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 11:00

ceasario schreef:
nombrado schreef:
ja én?

Kijk het nog maar eens na de start van plaatje 1.
http://www.youtube.com/watch?v=8OMh-dfZvKc

sorry, ik kan hier niet naar kijken
een ruiter die met zon rotklap in dat zadel komt?
heeft het hele lichtrijdverhaal niet begrepen
ik krijg er al pijn in mijn rug van als ik er naar kijk

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 13:21

Volgens mij is er niets mis met dat paard hoor, hij is alleen gruwelijk beroerd gereden.
Zal wel weer zo'n geval zijn wat apart kon springen en dat even snel waar moest maken dus hup en de krul en erover, paard zet zich helemaal vast maar het gaat enkel om het springen dus wat boeit het.
Ik ben ervan overtuigd dat dat paard bij een goede ruiter na 4 weken heel anders is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:09

Mag een jong paard nog wel een neerwaartse romp hebben??
Ik kan dus serieus nu niet meer normaal naar foto's kijken zonder op die romp te letten. :')
Zag net een 2,5 jarige met een neerwaartse romp. Kan dat nog bijtrekken?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 20:07

Ik denk dat Sunrise niet een heel opwaartse romp heeft. Toch is het jaren een teampaard geweest die heel ruim over de 70% heenliep. Misschien niet de meeste aanleg voor piaffe, maar een proef bestaat uit meer dan enkel piafferen.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 23:57

Ik zou dat neerwaartse rompverhaal, wat eigenlijk alleeen aan de hand gedaan wordt als kijk naar de buiklijn toch maar niet teveel vastknopen tussen de oren.
Want wanneer je een paard met een zgn neerwaartse romp in het echt zou vergelijken met een paard met een zgn opwaartse romp en je zou dan aan de hand daarvan je toekomstige dressuurpaard uit moeten kiezen , dan denk ik dat je echt nog niet de hoogste ogen zal gooien met dat paard dat naar de buiklijn beoordeeld is als opwaarts gebouwd paard.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:00

Suzanne F. schreef:
Mag een jong paard nog wel een neerwaartse romp hebben??
Ik kan dus serieus nu niet meer normaal naar foto's kijken zonder op die romp te letten. :')
Zag net een 2,5 jarige met een neerwaartse romp. Kan dat nog bijtrekken?

Het kan wellicht nog "bijtrekken" als het jonge dier op dat moment overbouwd zou zijn.
Anders ben ik bang, dat het dier zijn leven lang met een neerwaartse romp moet slijten (letterlijk en figuurlijk :D )

Maar ik heb dat dus ook :+ dat ik paarden bekijk (in het echie en op de foto) of het dier geen neerwaartse romp heeft :')

En ik houd het maar bij het bekijken op de onderlijn :') of het dier op- of neerwaarts gebouwd is.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:21

Wat is dan de onderlijn zoals hij hoort te zijn??

Waar het achterbeen in de buik overgaat en het voorbeen tegen de romp aankomt?
Of
Kniegewricht en op gelijke lijn met de elleboog?

Dat zijn twee mogelijkheden die je zelden of nooit tegenkomt.
De bovenste optie is heel variabel dus biedt al niet al teveel houvast, en de onderste optie zal je ook met een kaarsje moeten zoeken.
En hoe die onderlijn anders beoordeeld zou moeten worden dat zou ik dan wel eens willen weten.
Ik hou me maar liever aan een vast gegeven, de bovenlijn.

Oh ja en wanneer je de buiklijn an sich beoordeelt dan heb je behalve vet, dracht of wat voor andere buikveranderingsverschijnselen natuurlijk ook nig het al of niet aanspannen van de buikspieren.

Ik snap alleen niet dat die buiklijn als beoordeling van een opwaartse of neerwaartse romp, zomaar een gedachtenspinsel nu ineens als DE WAARHEID om een juist oordeel over de opwaartse of neerwaartse romprichting te geven gezien zou moeten worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 01:22

Dusa schreef:
Ik snap alleen niet dat die buiklijn als beoordeling van een opwaartse of neerwaartse romp, zomaar een gedachtenspinsel nu ineens als DE WAARHEID om een juist oordeel over de opwaartse of neerwaartse romprichting te geven gezien zou moeten worden.

idd!!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 11:06

romp