Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:39

fokfanaat schreef:
ja precies, misschien dat er dan ook eerder een ruin geprokt wordt ipv alleen een sportkeuring.

Ruinen kunnen niet gePROKt toch??? Dat is toch iets voor merries??

fokfanaat

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:40

nee maar ALS er een predikaat komt voor merries die 3 prok gegeven hebben zou dat ook voor ruinen tellen kan ik me voorstellen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:43

fokfanaat schreef:
nee maar ALS er een predikaat komt voor merries die 3 prok gegeven hebben zou dat ook voor ruinen tellen kan ik me voorstellen.

Oh zo ja, dat vind ik ook een goed iets, een predikaat voor merries met 3 gezonde nakomelingen. :j

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:43

Dan heb je nog een punt.....van een PROk merrie en een PROK hengst krijg je niet automatisch een PROK veulen.....

Ik vind dat OC moet kunnen in de fokkerij, maar OCD idd niet.
Uiteraard zijn er veel hengsten die al voor de hengstenkeuring gekeurd of evt geopereerd zijn. Maar een geopereerde OCD is nog steeds zichtbaar op de foto (contourafwijking)en een chip in bv de kogel soms niet.

Het blijft een lastig iets.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:44

Is al vaker hier over gesproken over een predicaat op prok nakomelingen. Het lijkt me gewoon een logische stap die in deze tijd genomen moet worden.
En Suzanne dan zou men er voor kunnen kiezen om een ruin die toch gekeurd moet worden door een prokarts te laten keuren.
Ook zouden de kogels meegenomen worden, werd al enige tijd geleden gezegd.

Er zal toch altijd verschil blijven voor de sport kan een paard afgekeurd worden op iets dat niet overerfbaar is en eventueel wel goedgekeurd voor de prok, en andersom.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:48

Hm ja ik ben voor.
Wat dan nog overblijft zijn de niet rontgenologische aandoeningen zoals ingestoken pijp, hazehak/reebeen, hanetred etc. Maar goed die worden er bij stamboekopname al uitgefilterd natuurlijk.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:54

kiana schreef:
Dan heb je nog een punt.....van een PROk merrie en een PROK hengst krijg je niet automatisch een PROK veulen.....

Uiteraard zijn er veel hengsten die al voor de hengstenkeuring gekeurd of evt geopereerd zijn. Maar een geopereerde OCD is nog steeds zichtbaar op de foto (contourafwijking)en een chip in bv de kogel soms niet.

Ik kan jou verzekeren dat je een geopereerde OCD niet hoeft te zien op een foto. Mits de chip op een gunstige plaats zat.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:58

Suzanne F. schreef:
Hm ja ik ben voor.
Wat dan nog overblijft zijn de niet rontgenologische aandoeningen zoals ingestoken pijp, hazehak/reebeen, hanetred etc. Maar goed die worden er bij stamboekopname al uitgefilterd natuurlijk.

ja en kogelartrose en slechte sesambeentjes. eigenlijk zou daar ook strenger op geselecteerd moeten worden.
en de kogels, maar dat zit eraan te komen denk ik.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:26

janderegelaa schreef:
kiana schreef:

Ik kan jou verzekeren dat je een geopereerde OCD niet hoeft te zien op een foto. Mits de chip op een gunstige plaats zat.

Daar blijft meestal een duidelijke contourafwijking zichtbaar, dus o-c.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:33

misterA schreef:
Daar blijft meestal een duidelijke contourafwijking zichtbaar, dus o-c.

Dat dacht ik dus ook, totdat ik een tijdje geleden een paard liet fotograferen waarvan ik heel zeker wist dat ze geopereerd was. Ik had het nl. zelf laten doen. En je zag echt helemaal niets.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:40

Sjuimpje schreef:
Klopt, onze Special heeft een miniscule afvlakking, zo miniscuul dat we het vorig jaar hebben ingestuurd omdat er volgens deskundigen een fifty/fifty kans was dat ze daarmee Prok kon worden, helaas beoordeelde de commissie het als OC positief. Hierop hebben we begin dit jaar aanvullende opnames laten maken en dit nogmaals opgestuurd omdat de verwachting was dat deze OC zeker in de B klassering zou vallen. Dit was niet het geval. Uit navraag bleek dat er amper verhalen bekend zijn van merries die onder de nieuwe eisen alsnog Prok worden, enkele gerenomeerde dierenartsen hebben het zelfs een commerciele truuk genoemd :oo

Tot nu toe zijn, na invoering van de nieuwe klasse-indeling slechts twee merries na een herbeoordeling alsnog prok geworden.
De beoordeling is NIET veranderd, alleen de klasse-indeling.
Alleen bij hengsten wordt dus met een C'tje een hoge uitzondering gemaakt maar dat moet zeer duidelijk gecompenseerd worden met andere kwaliteiten.
Let wel, die hengst is NIET prokwaardig.

En natuurlijk zijn er een aantal merries en ook hengsten uiteraard waarbij het kwartje twee kanten op kan vallen. Net wel of net niet, dan kun je binnen een paar weken
een herbeoordeling aanvragen en misschien heb je dan geluk.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:47

fokfanaat schreef:
als je het doet moet je het ook helemaal doen vind ik. en ook een predikaat voor merries die 3 nakomelingen hebben die goed zijn.

Ook als er van de tien nakomelingen drie prokwaardig zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:51

tja dat blijft een afweging, maar een merrie wordt ook preferent als er 3 ster worden van de 14.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:55

Suzanne F. schreef:
fokfanaat schreef:
ja precies, misschien dat er dan ook eerder een ruin geprokt wordt ipv alleen een sportkeuring.

Ruinen kunnen niet gePROKt toch??? Dat is toch iets voor merries??

Voor een ruin kan OOK het prok predicaat aangevraagd worden.
Voor een ruin zijn er vier predicaten, ster, prok, eptm en ibop.
Laatst bijgewerkt door misterA op 24-11-09 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:56

misterA schreef:
fokfanaat schreef:
als je het doet moet je het ook helemaal doen vind ik. en ook een predikaat voor merries die 3 nakomelingen hebben die goed zijn.

Ook als er van de tien nakomelingen drie prokwaardig zijn?

Je hebt een punt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:58

Je moet ergens een lijn trekken, idd moeten er 3 ster zijn voor het preferentschap (gemiddeld dan). Die merrie kan ook wel 15 soepknollen (met afwijkingen) gegeven hebben met 3 ster-merries.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:02

ja precies, maar zo'n predicaat zal wel het prokken stimuleren.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 20:06

Suzanne F. schreef:
Je moet ergens een lijn trekken, idd moeten er 3 ster zijn voor het preferentschap (gemiddeld dan). Die merrie kan ook wel 15 soepknollen (met afwijkingen) gegeven hebben met 3 ster-merries.

Maar ik kan je verzekeren dat een fokker met een merrie die net zo ongezond fokt, dus 15 van de 3 ongezond, zich wel eens achter de oren moet krabben en zich
af moet vragen waar hij mee bezig is.
Want paardjes voor "marktplaats" fokken verveelt snel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:52

Ach,en straks hebben we op de foto allemaal gezonde paarden op de benen die dan wel weer door de ruiter de goot in worden gereden.Het is allemaal nogal betrekkelijk vind ik,en er moet niet te ver in doorgeslagen worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:54

Elisa2 schreef:
Ach,en straks hebben we op de foto allemaal gezonde paarden op de benen die dan wel weer door de ruiter de goot in worden gereden.Het is allemaal nogal betrekkelijk vind ik,en er moet niet te ver in doorgeslagen worden.

Andere ruiters fokken :)*

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:57

misterA schreef:
Lijkt me een goede analyse, meer hengsten testen is al jaren een uitgangspunt maar om diverse redenen vallen er al veel af die niet eens
aangeleverd worden, meestal om veterinaire redenen.
Dus moet er ruimer aangewezen worden maar dan moeten er concessies gedaan worden op kwaliteit.
En dat is wat we met zn allen niet willen.

Het dilemma is echter dat de echte kwaliteit pas vastgesteld kan worden als de hengsten ongeveer 10 jaar oud zijn en ze op hun vererving
beoordeeld kunnen worden.

Waar gaat het uiteindelijk om?
Missen we topverervers die in dit selectiesysteem niet goed herkend worden?
Om daar een beetje inzicht in te krijgen moet er een analyse gemaakt worden van de prestaties van hengsten in het verrichtingsonderzoek en
hoe die zich verhouden tot de prestaties van hun nakomelingen.
M.a.w. is er een correlatie tussen bijv. de cijfers voor de basisgangen tijdens de test t.o.v. die van de nakomelingen.
Onlangs is er een onderzoekje gedaan. Hoe presteren goedgekeurde hengsten in de sport tegenover aangewezen hengsten die of niet aan de test zijn begonnen of wel in de test geweest maar niet zijn goedgekeurd.
Hoewel er best wel wat op dat onderzoek valt af te dingen, bleek toch duidelijk dat de ggk hengsten in de sport beter hebben gepresteerd.

Blijft toch de vraag; moeten er méér hengsten goedgekeurd worden?
Om bijv met tien hengsten per jaar meer er uiteindelijk één topvererver aan over te houden.
En hoe groot is de "schade" die de andere 9 dan hebben aangericht.

Allereerst over het cursieve stukje: Zeer interessant, zo'n onderzoek! Dat de ggk hengsten beter presteren verbaast mij echter niet, die hebben veelal topruiters op hun rug, dus dan is het logisch dat ze beter presteren dan hun niet-ggk soortgenoten. En wat hun kinderen doen zal nooit te vergelijken zijn (helaas).

Om op de rest nog even voort te borduren:
Is het niet mogelijk om meer aan te wijzen zónder concessies te doen op kwaliteit?? En dan bedoel ik in eerste instantie de kwaliteit van de hengst zelf, dus met name beweging en exterieur. Dat zou toch moeten kunnen? Van een kleine 300 aanmeldingen, worden uiteindelijk slechts 27 aangewezen... En van die 27 worden er dan ook nog een aantal al vóór de start van het verrichtingsonderzoek afgewezen (na de zadelpresentaties), dat betekent dat er van het aantal aangeboden hengsten nog geen 10% overblijft. En dan zijn die 300 aangeboden hengsten al thuis geselecteerd door de eigenaren; de meeste 'rommel' is er dan wel uit.

Ik kan me herinneren dat er vorig jaar een aantal fijne dieren niet zijn aangewezen om redenen als type (niet modern genoeg / te jeugdig of te weinig jeugd / te weinig hengstenuitstraling) of op afstamming en dat vind ik persoonlijk erg jammer. Een relatief erg ontwikkelde hengst kan ook vroegrijp zijn, en hoeft uiteindelijk niet nóg massaler te worden... Te weinig hengstenuitstraling kan op dergelijke leeftijden nog best bijtrekken (want laten we eerlijk zijn: de hele hengstenselectie begint toch op behoorlijk jonge leeftijd). Een hele beste zou je op afstamming niet (te vroeg) moeten laten staan. Dat is nu ook wel beleid, maar de vraag is in hoeverre daar invulling aan wordt gegeven (kan het niet wat meer?). Let wel: ik heb het dan nog niet over definitief goedkeuren, maar alleen nog over aanwijzen.

En dan vermoedelijk het meest gevoelige onderwerp hier ;) : de predikaten in de moederlijn. Ik denk dat daar soms wat te krampachtig over wordt gedaan. Predikaten zeggen veel, maar het ontbreken van predikaten zegt niet altijd alles. Er zit achter elke moeder een eigen verhaal: Hoeveel zijn er wellicht nooit aangeboden op een keuring? Hoeveel wél aangeboden merries zijn destijds niet optimaal voorbereid en hebben dus niet alles bereikt wat er wellicht in had gezeten? Geloof maar dat dat nog regelmatig gebeurt! (En dat kan dus jaaaaren terug zijn geweest, toen er nog niet altijd evenveel waarde werd gehecht aan de verschillende predikaten als nu) Hetzelfde geldt voor de Prok: ik denk dat bij lange na niet alle merries worden geprokt, óók niet alle jonge merries... :n (Er werd hier gesteld dat je er van uit kunt gaan dat een jongere merrie zonder prok niet aan de eisen voldoet; nou daar geloof ik eerlijk gezegd niets van...)
Ik heb weer wat cijfertjes gevonden: in 2008 zijn er 2208 vb/stb-merries + 202 Reg.A aangeboden op de keuring. En daar zit nog een dubbele telling in ook, want het betreft 3-jarige en oudere merries die werden aangeboden voor stamboekopname, dan wel voor een hoger predikaat. Uitgaande van 6000 merrieveulens per jaar, betekent dat dat slechts een derde van alle merries wordt aangeboden op een keuring! Ik vermoed dat er nog veel minder worden geprokt...
Er zijn zat fokkers (of: merrie-eigenaren) die niet investeren, of vroeger niet hebben geïnvesteerd, in dergelijke dingen, maar wél met hun merrie fokken. (Dat is los van míjn oordeel of fokkers dat nou wel of niet zouden móeten, en of ze daarom wel of niet als 'serieuze fokker' moeten worden gezien; feit is dat het gewoon niet gebeurt / is gebeurd.) Is het dan wel verstandig (en niet te vroeg?) om zo streng te selecteren op predikaten in de moederlijn?
Zoals ik al eerder aangaf: ik bedoel niet dat er klakkeloos moet worden goedgekeurd, maar dat er wellicht wat ruimer kan worden aangewezen.

Blijft nog over de discussie over het tijdstip van de keuring; zou de hk meer hengsten opleveren als er bijv. een jaar (of een half jaar) later wordt begonnen met het hele traject? Zodat hengsten meer tijd krijgen / beter te beoordelen zijn.

(Goed... morgen weer een dag..)

On-topic: ben benieuwd wat morgen gaat brengen!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:17

Gewoon invoeren dat een merrie min ster moet zijn om een veulen geregistreerd te krijgen. Eventuele uitzonderingen kunnen alleen gemaakt worden indien er uitzonderlijke sportprestaties zijn.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:35

Dat kan niet, wettelijk is registratie verplicht.
In Oldenburg bestaat volgens mij wel de regel dat een hengstenmoeder minimaal Hauptstutbuch ( ster ) moet zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 08:59

Hmmmm, de hengsten van Reini lopen dus gewoon mee. Ik weet niet wie zei dat ze eruit waren?

Ik ben benieuwd welke hengsten goedgekeurd gaan worden :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:56

Rhea schreef:
Gewoon invoeren dat een merrie min ster moet zijn om een veulen geregistreerd te krijgen. Eventuele uitzonderingen kunnen alleen gemaakt worden indien er uitzonderlijke sportprestaties zijn.

Tsja, dat vind ik ook weer een beetje te. Ik heb zelf een merrie die erg mooi is en heel fijn kan bewegen, maar ze is geen ster geworden omdat ze licht toontredend staat. Ze is met vlag en wimpel geslaagd voor de IBOP. Wanneer minimaal een ster predikaat wordt ingevoerd, zal ik met haar dus geen veulens meer kunnen fokken die geregistreerd worden. Terwijl zij voor de fokkerij erg interessant is en ook uit een hele goede merrielijn komt.

Als die regel zou worden toegepast, dan vind ik wel dat niet-stermerries een veulen geregistreerd moet kunnen krijgen als ze zelf het sportpredikaat hebben en dus Z2 dressuur zijn. Zo sluit je niet merries die buiten die wel de juiste kwaliteit hebben en in de sport goed presteren, maar op de keuring net geen ster werden.