fokfanaat schreef:ja precies, misschien dat er dan ook eerder een ruin geprokt wordt ipv alleen een sportkeuring.
Ruinen kunnen niet gePROKt toch??? Dat is toch iets voor merries??
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
kiana schreef:Dan heb je nog een punt.....van een PROk merrie en een PROK hengst krijg je niet automatisch een PROK veulen.....
Ik vind dat OC moet kunnen in de fokkerij, maar OCD idd niet.
Uiteraard zijn er veel hengsten die al voor de hengstenkeuring gekeurd of evt geopereerd zijn. Maar een geopereerde OCD is nog steeds zichtbaar op de foto (contourafwijking)en een chip in bv de kogel soms niet.
Het blijft een lastig iets.
Suzanne F. schreef:Hm ja ik ben voor.
Wat dan nog overblijft zijn de niet rontgenologische aandoeningen zoals ingestoken pijp, hazehak/reebeen, hanetred etc. Maar goed die worden er bij stamboekopname al uitgefilterd natuurlijk.
janderegelaa schreef:kiana schreef:Dan heb je nog een punt.....van een PROk merrie en een PROK hengst krijg je niet automatisch een PROK veulen.....
Ik vind dat OC moet kunnen in de fokkerij, maar OCD idd niet.
Uiteraard zijn er veel hengsten die al voor de hengstenkeuring gekeurd of evt geopereerd zijn. Maar een geopereerde OCD is nog steeds zichtbaar op de foto (contourafwijking)en een chip in bv de kogel soms niet.
Het blijft een lastig iets.
Ik kan jou verzekeren dat je een geopereerde OCD niet hoeft te zien op een foto. Mits de chip op een gunstige plaats zat.
Sjuimpje schreef:Klopt, onze Special heeft een miniscule afvlakking, zo miniscuul dat we het vorig jaar hebben ingestuurd omdat er volgens deskundigen een fifty/fifty kans was dat ze daarmee Prok kon worden, helaas beoordeelde de commissie het als OC positief. Hierop hebben we begin dit jaar aanvullende opnames laten maken en dit nogmaals opgestuurd omdat de verwachting was dat deze OC zeker in de B klassering zou vallen. Dit was niet het geval. Uit navraag bleek dat er amper verhalen bekend zijn van merries die onder de nieuwe eisen alsnog Prok worden, enkele gerenomeerde dierenartsen hebben het zelfs een commerciele truuk genoemd
Suzanne F. schreef:fokfanaat schreef:ja precies, misschien dat er dan ook eerder een ruin geprokt wordt ipv alleen een sportkeuring.
Ruinen kunnen niet gePROKt toch??? Dat is toch iets voor merries??
Suzanne F. schreef:Je moet ergens een lijn trekken, idd moeten er 3 ster zijn voor het preferentschap (gemiddeld dan). Die merrie kan ook wel 15 soepknollen (met afwijkingen) gegeven hebben met 3 ster-merries.
misterA schreef:Lijkt me een goede analyse, meer hengsten testen is al jaren een uitgangspunt maar om diverse redenen vallen er al veel af die niet eens
aangeleverd worden, meestal om veterinaire redenen.
Dus moet er ruimer aangewezen worden maar dan moeten er concessies gedaan worden op kwaliteit.
En dat is wat we met zn allen niet willen.
Het dilemma is echter dat de echte kwaliteit pas vastgesteld kan worden als de hengsten ongeveer 10 jaar oud zijn en ze op hun vererving
beoordeeld kunnen worden.
Waar gaat het uiteindelijk om?
Missen we topverervers die in dit selectiesysteem niet goed herkend worden?
Om daar een beetje inzicht in te krijgen moet er een analyse gemaakt worden van de prestaties van hengsten in het verrichtingsonderzoek en
hoe die zich verhouden tot de prestaties van hun nakomelingen.
M.a.w. is er een correlatie tussen bijv. de cijfers voor de basisgangen tijdens de test t.o.v. die van de nakomelingen.
Onlangs is er een onderzoekje gedaan. Hoe presteren goedgekeurde hengsten in de sport tegenover aangewezen hengsten die of niet aan de test zijn begonnen of wel in de test geweest maar niet zijn goedgekeurd.
Hoewel er best wel wat op dat onderzoek valt af te dingen, bleek toch duidelijk dat de ggk hengsten in de sport beter hebben gepresteerd.
Blijft toch de vraag; moeten er méér hengsten goedgekeurd worden?
Om bijv met tien hengsten per jaar meer er uiteindelijk één topvererver aan over te houden.
En hoe groot is de "schade" die de andere 9 dan hebben aangericht.
: de predikaten in de moederlijn. Ik denk dat daar soms wat te krampachtig over wordt gedaan. Predikaten zeggen veel, maar het ontbreken van predikaten zegt niet altijd alles. Er zit achter elke moeder een eigen verhaal: Hoeveel zijn er wellicht nooit aangeboden op een keuring? Hoeveel wél aangeboden merries zijn destijds niet optimaal voorbereid en hebben dus niet alles bereikt wat er wellicht in had gezeten? Geloof maar dat dat nog regelmatig gebeurt! (En dat kan dus jaaaaren terug zijn geweest, toen er nog niet altijd evenveel waarde werd gehecht aan de verschillende predikaten als nu) Hetzelfde geldt voor de Prok: ik denk dat bij lange na niet alle merries worden geprokt, óók niet alle jonge merries...
(Er werd hier gesteld dat je er van uit kunt gaan dat een jongere merrie zonder prok niet aan de eisen voldoet; nou daar geloof ik eerlijk gezegd niets van...)
Rhea schreef:Gewoon invoeren dat een merrie min ster moet zijn om een veulen geregistreerd te krijgen. Eventuele uitzonderingen kunnen alleen gemaakt worden indien er uitzonderlijke sportprestaties zijn.