Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:02

Iorrr: spijtig dat ze aan de diarree blijft, zoals gezegd zou ik t water eens afsluiten en eventueel mineralen en zoutblokken wegnemen.

Brigitte: gefeliciteerd! Altijd leuk goede fotos!

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:17

Welkom Nummie! Altijd leuk. ( ook als je niet zoveel mee praat) snap dat je bloed percentage wilt behouden. Sam R is een mooie hengst maar heeft maar 1.30 gelopen. Ken je de hengst Defender al? Geeft mooie veulens

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:22

Iorr , kan je veulen wel de mest van de moeder eten ? Dat is wel belangrijk om de goeie bacteriën binnen te krijgen sommigen houden de stallen nog wel eens te schoon.
En een zoutblok kan dodelijke zijn voor veulens is mij altijd verteld , laatst nog een leverancier van mineralen stenen gevraagd of dat wel mocht maar mag ook niet voor veulens.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:25

nummie schreef:
Hai allemaal,

ik ben al een tijdje een stille meelezer en vind het interessant om al jullie meningen en ervaringen over bepaalde hengsten te lezen. Ik ben me ook rustig aan het oriënteren voor mijn eigen merrie, waar ik in de toekomst graag een veulen van zou willen. Liefst om zelf aan te houden als het een merrie is met zeker de potentie voor ** eventing en minimaal ZZ springen. Als het een hengst wordt, is het veulen voor de verkoop. De merrie loopt in het springen en de eventing. In de dressuur komt ze leuk mee, maar echt gaan zitten vindt ze lastig.

Ik heb een aantal verbeterpunten, die eigenlijk vooral voor het dressuurmatige gelden:
Lichtvoetiger
Mag opwaartser gebouwd
Mag makkelijker gaan zitten
Mag minder stug in de mond zijn

Ik wil liever niet inleveren op:
Bloedpercentage (vanwege de eventing)

Heb gekeken naar volbloed hengsten, maar ben bang dat dit haar niet voldoende zal verbeteren. Ik zoek wel echt een hengst die ggk is bij het kwpn.

Ik ben zelf heel erg fan van Sam R. Wat vinden jullie van deze hengst?

Wat voor merrie heb je zelf en eventueel foto?

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 23:59

Dank je wel voor de reacties. Lijkt me niet dat een apart topic openen nodig is toch.. :(:) ? Anders wil ik dat best doen hoor, wil het topic niet vervuilen..

Ben sowieso erg benieuwd naar jullie meningen over Sam R of zijn vader Mermus R en hoe jullie ervaringen zijn met hun nakomelingen. Zie daar hier niet veel over in het topic..Defender idd wel van gehoord ik ga me even inlezen.

Edit: defender heeft quidam de revel dichtbij in de moederlijn. Dat heeft mijn merrie als opa. Ik zie ook dat bij die hengst de vaderlijn vooral Frans bloed is? Heb zelf het idee dat bij mijn merrie daar haar “lastige mond” vandaan komt.. in hoeverre fokt zo’n hengst dat door?

Gaat om deze merrie:
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... adelodiena

De merrie wordt aankomende seizoen nog verder gestart in het springen voor haar sportpredicaat en gaat in de zomer nog naar de centrale keuring voor haar keurpredicaat.

Foto kan ik via pb sturen evt van haar.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:16

.
Laatst bijgewerkt door Charisma op 28-10-24 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:27

Met Sam R heb ik ook geen ervaring.
Ik ken 1 Mermus R merrie, supervoorzichtig en heel veel bloed, maar echt geen type’tje om een dressuurproef mee te rijden. Het is echt zo’n drammertje.

Volgens mij is er ook een topic ivm eventing. Misschien kan je daar ook eens polsen voor tips.

Ik vind Contendro I wel een fijne hengst voor jouw doel.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:49

Wij hebben meerdere keren met Roelofs bloed gefokt, waaronder twee keer met Mermus. Veel kwaliteit, maar werkwilligheid lag iets verder weg. Geen simpele paarden. Springen liever geen water. Wij hebben ze lang geleden al verkocht, hebben we toch wel iets spijt van, want met name Mermus fokmerries doen het goed (de onze waren beide merries). Mermus is overigens al overleden. Sam R zou ik echt nooit iets mee doen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 09:58

Mylord Carthago, Connect, Cardento, Cartello, Diarado, Pegasus vh Ruytershof, Contendro I, Chambretto GT, Grafenstolz, Duplexx en de lijst kan nog veel langer worden met hengsten met een bepaald percentage bloed. Of ze allemaal gaan verbeteren durf ik niet te zeggen.
Op Facebook is een Nederlandse groep voor eventingfokkerij, daarin kan je ook veel lezen of zelf een onderwerp openen.

Zelf hele goede ervaring met Mylord Carthago. Makkelijke mond, super galop en top karakter.
Chambretto GT heeft heel weinig gedekt maar nakomelingen lopen allemaal in de spring of dressuursport. Zou je van verwachten dat hij op z’n minst beweging kan toevoegen.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:10

M'n overbuurman heeft wel een bloedmooie Sam R (x Voltaire) Fokmerrie, is elite. Merrie zelf is wel een hele aparte, in omgang een super fijn dier maar onder het zadel erg spooky. Nakomelingen worden goed verkocht

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:43

Leuk om te horen Julia betreft Mylord... We verwachten er dit jaar eentje van <3

Mij is altijd gezegd... Fok niet met R. Paarden. Moeilijke karakters. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan er weinig nuttigs over zeggen

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 14:54

Leuk Revali!

Hier nog een week of 7 wachten tot de eerste. :)

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:13

Revali schreef:
Leuk om te horen Julia betreft Mylord... We verwachten er dit jaar eentje van <3

Mij is altijd gezegd... Fok niet met R. Paarden. Moeilijke karakters. Maar ik heb er geen ervaring mee dus kan er weinig nuttigs over zeggen

Ik heb een merrie die bij R vandaan komt en daar ook mee gefokt. Nu met de dochter die bij mij is geboren. Moeilijke karakters klopt maar ligt wel aan wat je moeilijk noemt. Heb als 3e rangs amateur fijn kunnen sturen met de merrie als je met haar scherpte rekening hield. Nakomelingen doen het goed. De laatste dochter vraagt wel weer wat als rijpaard en ik wordt ook niet jonger :D Nu drachtig van Emir

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:08

nummie schreef:
Ben sowieso erg benieuwd naar jullie meningen over Sam R of zijn vader Mermus R en hoe jullie ervaringen zijn met hun nakomelingen. Zie daar hier niet veel over in het topic..Defender idd wel van gehoord ik ga me even inlezen.

Weliswaar geen fokker hier, maar ik heb wel eentje gehad van Sam R en kan me 100% terugvinden in wat anderen hier zeggen. In omgang super lief dier, onder het zadel weer enorm spooky en belachelijk scherp, tot aan levensgevaarlijk toe. Als enigszins handige amateur kon ik er wel mee rondsturen, maar dat was een flinke opgave :+ Beest was wel bloedmooi, met prachtig hoofd en heel droog beenwerk, qua uitstraling leek die bijna een volbloed. Maar zo'n karakter hoef ik niet meer.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:07

Afbeelding

Dit is die elite Sam r

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:07

Ik heb alleen een keer een 2,5 jarige odermus uit de twiggy stam laten keuren. Was al kapot maar volgens dierenarts was dat vaker bij dat bloed. Voor mij geen R paarden meer

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:24

Julia schreef:
Leuk Revali!

Ja hier ook pas over een week of 8 8)7
Duurt veel te lang :))

Heb onze 3 jarige merrie wel weggebracht. Die gaat onder Ermitage Kalone :9

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:48

Spannend ! Vandaag ook iemand gesproken die gaat dekken met Ermitage. Ben benieuwd…

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:00

Ik heb lang geleden nog 2 uit het roelofs lijntje gehad ( Abgar - Joost - Rigoletto ) , waren 2 hele fijne paarden ..zijn op latere leeftijd naar Amerika gegaan

Onze Namelus was als jong paard ook een heel speciale merrie ( sensibel , koppig , eigenwijs , moeilijk enz ) maar uiteindelijk toch ons beste paard geworden ( 1.60 GP , reserve OS ) heeft een tweede carrière nu in USA en is gewoon een heel fijn paard waar alle knopjes opzitten

Ik was wel erg fan van Joost , Abgar , Jasper ,Courville in de moederlijn

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:26

besita schreef:
Ik heb lang geleden nog 2 uit het roelofs lijntje gehad ( Abgar - Joost - Rigoletto ) , waren 2 hele fijne paarden ..zijn op latere leeftijd naar Amerika gegaan

Onze Namelus was als jong paard ook een heel speciale merrie ( sensibel , koppig , eigenwijs , moeilijk enz ) maar uiteindelijk toch ons beste paard geworden ( 1.60 GP , reserve OS ) heeft een tweede carrière nu in USA en is gewoon een heel fijn paard waar alle knopjes opzitten

Ik was wel erg fan van Joost , Abgar , Jasper ,Courville in de moederlijn

Moet heel eerlijk bekennen dat ik een paard heb gehad waarvan de moeder een abgar porter rigoletto was. Had wel iets karakter. Maar ging voor je door het vuur!! Mocht er 1.50m mee rijden.. En niet omdat ik nou zo goed kon rijden :') Heb nog elke dag spijt dat ik haar heb verkocht

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:28

Afbeelding
Vroeger :Y) las dat Lummen weer terug kwam op de kalender!! Vond het altijd een gaaf concours

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:39

Gaaf !!
Ja Lummen schijnt nu wel een keer waterproof te kunnen doorgaan
Zelden niet uitgeregende modderploeterende edities gehad :+

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:21

Echt? Ik ben er 2x geweest. 2x goed weer. Maar koud. Toen sliep ik in de trailer (arme student :')) vond het wel heel mooi met al die ringen en de derby :)F

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:39

Lummen terug, zalig he! Hopelijk voor een tijdje weer!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:17

Revali schreef:
Julia schreef:
Leuk Revali!

Ja hier ook pas over een week of 8 8)7
Duurt veel te lang :))

Heb onze 3 jarige merrie wel weggebracht. Die gaat onder Ermitage Kalone :9

Hier komt het nader.
Nog 2,5 week...
Maar ook dat duurt me te lang