Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:20

_Caithlynn schreef:
Ik zou het doen als je echt een hele fijne merrie hebt of wellicht een nakomeling hengst van eldorado, misschien grandorado

Grandorado zijn nafok is mijn inziens niet gemakkelijker. Wel fokt hij kleiner dan Eldorado.

Oehlala

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:22

nee die nafok is zo mogelijk nog moeilijker maar springen wel allemaal.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 20:42

Eldorado fokt moedig en dat doet Grandorado een tikkie minder (precies zoals ze zelf ook zijn). Eldorado geeft ze uh wat speciaal, ze zijn brutaal en slim en daar moet je mee om kunnen gaan. Maar wat en kwaliteit!! We hebben er drie gefokt, eentje daarvan is nu drachtig.

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 21:08

Oehlala schreef:
nee die nafok is zo mogelijk nog moeilijker maar springen wel allemaal.

In vrijheid wel.
Onder het zadel ben ik er nog niet van overtuigd dat ze het willen doen.

Eenzelfde gevoel heb ik bij El Barone en nafok.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:01

Hoogendroog: de eldorados die ik ken zijn moedig naar de sprong...maar qua rijderij moet je ze vaak op hun plek zetten...das vaak niet zonder slag of stoot...en ze daar houden is vaak nog erger. Ik vind ze soms zelfs gewoon gemeen, zeker voor de gewone stervelingen onder ons...en eerlijk...het grootste deel van de fok komt niet bij een topruiter terecht...dan fok ik liever met makkelijkere karakters...die krijg je ook nog verkocht als de kwaliteit iets minder is...eentje die minder is en dan ook nog moeilijk geraak je aan de straatstenen niet kwijt...althans ik zou er zo ook geen willen.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:24

Wij hebben er ook eentje gehad
Bloedmooi paard. Stoer dier. Kwaliteit maar ohoh wat een karakter.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 23:41

Ik ken wel hele brave en fijne Eldorado’s waar je kinderen van 5 zo mee weg kunt sturen. Super relaxed, bloedmooi en mega veel kwaliteit. Merrie doet natuurlijk ook wat. Op het moment dat je een fijne en nuchtere merrie hebt, zou ik het zelf wel durven. Vind het te makkelijk gezegd dat het allemaal moeilijke paarden zijn. Er lopen er genoeg in de basis sport onder amateurs.

Ik denk dat opvoeding en je eigen mindset hierin ook echt wel wat doet.

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 00:45

Dat is ook zo Julia :Y) Maar 'men' zegt 'dit' veelal over eldorado en in mijn geval kan ik het beamen :D
Maar van elk soort zal er een lieve of niet lieve lopen.. Net als het een goede of een niet goede is =:)
Dat maakt het ook wel weer interessant denk ik :):)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:11

Julia: idd, ik spreek over mijn ervaring. Ik wil zijn nafok niet veralgemenen, zullen best wel brave en makkelijke dieren tussen zitten. Maar degene die ik ken wil ik qua karakter liever niet op stal.

Opvoeding doet wel een deel, maar sommige blijven wel "moeilijk".

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:26

Eens hoor! Er zitten er ook zat tussen die niet makkelijk zijn. Uit mijn directe kennissenkring ken ik er eentje die niet makkelijk is. De anderen zijn fijne, brave paarden met een grote will to please.
Wij gebruiken hem ook niet omdat we de merrie er niet voor hebben, die is al “moeilijk” zat.

Alleen vind het soms wel zo fair om een sidenote te plaatsen dat de merrie ook wat doet.
Op horsetelex zijn volgens mij meer dan 1500 geregistreerde nakomelingen die veelal goede sportprestaties halen, waarvan de meesten niet onder wereldruiters lopen.

Ik hoor over Grandorado meer negatieve geluiden dan Eldorado. Ik denk dat het ook maar net is hoe je eigen netwerk eruit ziet en hoe je zelf een paard beoordeelt. Misschien hebben wij onderling een andere standaard van wat een moeilijk paard is? Kan natuurlijk

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:43

Julia: merrie doet heel veel idd! Ben ik het volkomen met je eens!! Maar van sommige hengsten zie je nu eenmaal meer "moeilijkere" nakomelingen dan van anderen.
En moeilijk is idd een heel persoonlijke invulling! En ik twijfel absoluut niet over de kwaliteit van Eldorado, dat staat buiten kijf.

Ben benieuwd hoe de eldorado van mijn vriendin gaat zijn, komt uit een stammetje wat ook bekend staat als "niet makkelijk", dus ik ben er wat bang voor, maar voor hetzelfde geld wordt het een topkarakter. :)

Gelukkig dat we niet allemaal hetzelfde denken, dat maakt het ook zo interessant :) En je kan van iedereen wat leren ook je eigen mening bijschaven! Alleen maar leuk toch!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 09:48

Ja dat is absoluut waar! Ik denk dat we het ook echt wel met elkaar eens zijn! :)

Leuk dat je vriendin er een verwacht! Ben heel benieuwd!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:23

Persoonlijk ken ik de hengst niet, en heb er ook geen nakomelingen van gehad, maar idd als je op horsetelex kijkt, lopen er een hele hoop ook gewoon in de basissport, dus dat zegt ook wel wat over karakter. (Hetzelfde geldt voor Jazz trouwens). Volgens mij hadden we eenzelfde discussie over Balou een paar pagina's terug, en ook daar springen er een hoop van op niveau. Het is ook maar net wat er op je merrie past, en zulke hengsten passen blijkbaar toch ook goed op een hoop merries, gezien de hoeveelheid nakomelingen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:35

Ik vind niet dat dat wat over het karakter zegt...er zijn genoeg ruiters in de basissport welke moeilijke paarden hebben... en wat de een moeilijk vind vind de anders misschien niet, net zoals Julia zegt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:56

Charisma schreef:
Ik vind niet dat dat wat over het karakter zegt...er zijn genoeg ruiters in de basissport welke moeilijke paarden hebben... en wat de een moeilijk vind vind de anders misschien niet, net zoals Julia zegt.

ik wel, want hij veel nakomelingen heeft en er daar een hoop in de basis en topsport lopen, kun je niet collectief het label moeilijk erop plakken.

Zijn er hier al mensen bekend met de genoomselectie bij paarden?

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 11:59

Dan verschillen we daarover van mening :) maar dat mag :D

Al van gehoord, maar das ook alles.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:11

Ik denk, dat je kunt stellen dat 80% van de Eldorado's een iets gecompliceerd karakter heeft (en dat wil dus zeggen, waarschijnlijk ook niet voor het gros van de ruiters een fijn paard zal zijn)
en 80% van de Verdi's braaf zijn, en je dus ook daar minder brave paarden zult hebben.
Als je een fijn amateurpaard wilt fokken, moet je het waarschijnlijk niet bij Eldorado zoeken.

Talent of niet, ik zelf vind rijbaarheid heel belangrijk. Mijn vriend verkoopt regelmatig paarden (en hij houdt altijd van projecten en moeilijke paarden), maar ik kan je zeggen, voor de verkoop kun je beter een simpele minder getalenteerde hebben, die kun je aan iedereen (voor veel geld) kwijt.

Bij een moeilijkere kom je al snel bij professionals uit, en die zullen dan ook gewoon de rijdbaarheid als ding noemen om de prijs wat te kunnen drukken (en nee, als ze in de top lopen hoor je er bijna niemand over, maar voor ze daar lopen.....Ook een prof rijdt liever op een rijdbaar paard die niet bij de meeste vragen eerst nee antwoord)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 12:15

Sky_As schreef:
Ik denk, dat je kunt stellen dat 80% van de Eldorado's een iets gecompliceerd karakter heeft (en dat wil dus zeggen, waarschijnlijk ook niet voor het gros van de ruiters een fijn paard zal zijn)
en 80% van de Verdi's braaf zijn, en je dus ook daar minder brave paarden zult hebben.
Als je een fijn amateurpaard wilt fokken, moet je het waarschijnlijk niet bij Eldorado zoeken.

Talent of niet, ik zelf vind rijbaarheid heel belangrijk. Mijn vriend verkoopt regelmatig paarden (en hij houdt altijd van projecten en moeilijke paarden), maar ik kan je zeggen, voor de verkoop kun je beter een simpele minder getalenteerde hebben, die kun je aan iedereen (voor veel geld) kwijt.

Bij een moeilijkere kom je al snel bij professionals uit, en die zullen dan ook gewoon de rijdbaarheid als ding noemen om de prijs wat te kunnen drukken (en nee, als ze in de top lopen hoor je er bijna niemand over, maar voor ze daar lopen.....Ook een prof rijdt liever op een rijdbaar paard die niet bij de meeste vragen eerst nee antwoord)

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Revali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:21

Kennen jullie de hengst Cocktail de Talma? Was aangenaam verrast toen ik hem opzocht. Loopt vanmiddag 160 in Doha

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:04

Haha grappig Revali. Had hem ook al gezien. Super gaaf dier! En mooi gefokt

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 09:18

Triest om te lezen dat Cornet en Comme il faut op dit moment in Ukraine staan…

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:15

Revali schreef:
Kennen jullie de hengst C.ocktail de T.alma? Was aangenaam verrast toen ik hem opzocht. Loopt vanmiddag 160 in Doha

Ik kende hem niet maar super moeder zit daar ook achter zeg! Fijn dier zo :j

lexa schreef:

-O-

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:01

lexa schreef:

Ze zijn beide in eigendom van een Oekraïense eigenaar, maar je zou toch verwachten dat ze die paarden allang het land uit zouden hebben. Weet iemand in welke regio van het land die stoeterij zit?

Die hengst kende ik ook niet, maar inderdaad wel een fijne moeder met zoveel goede nafok.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:41

gomir schreef:
lexa schreef:

Ze zijn beide in eigendom van een Oekraïense eigenaar, maar je zou toch verwachten dat ze die paarden allang het land uit zouden hebben. Weet iemand in welke regio van het land die stoeterij zit?

Die hengst kende ik ook niet, maar inderdaad wel een fijne moeder met zoveel goede nafok.

Omdat de gehele Oekraïense bevolking tot donderdagmorgen niet kon en wilde geloven dat het echt oorlog was en dat de Russen hun land binnen waren getrokken .... dus waarom zou je dan je paarden het land uit brengen?

Het lijkt me logisch met een Oekraïense eigenaar, maar ik heb trouwens nergens gelezen dat de hengsten daar inderdaad echt staan?

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 11:54

hele delen zijn ook nog relatief rustig heb ik begrepen van collegas, maar zouden die hengsten echt daar zijn met het oog op het naderende dekseizoen?