Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:Het voordeel van internet is dat iedereen zijn mening kan geven en in dit topic staan verschillende meningen over hengsten die aardig overeenkomen en die je niet in de rapportage in de verschillende bladen terug vindt.
Dat zet je als fokker toch aan het denken.
Het zijn hengsten, het beste wat een fokkerij te bieden heeft (zou moeten hebben) ze zijn aangenomen om hun gaven en talenten doortegeven.
Alleen belanghebbenden zullen niet blij zijn met de kritiek hier, ze huren niets voor niets die dure ruites in die de mindere punten van de hengsten moeten verdoezelen.
Maar het publiek is mondig geworden, gelukkig
sarabande schreef:Het voordeel van internet is dat iedereen zijn mening kan geven en in dit topic staan verschillende meningen over hengsten die aardig overeenkomen en die je niet in de rapportage in de verschillende bladen terug vindt.
Dat zet je als fokker toch aan het denken.
Het zijn hengsten, het beste wat een fokkerij te bieden heeft (zou moeten hebben) ze zijn aangenomen om hun gaven en talenten doortegeven.
Alleen belanghebbenden zullen niet blij zijn met de kritiek hier, ze huren niets voor niets die dure ruites in die de mindere punten van de hengsten moeten verdoezelen.
Maar het publiek is mondig geworden, gelukkig
olafj schreef:asjemenou schreef:Ik vind hem totaal niet natuurlijk lopen, alles is eraan gereden!
Natuurlijk heel knap van de ruiter, maar hoe loopt ie echt, wat fokt ie door? De ruiter krijg je er niet bij!
Dan zie ik liever een hengst wat minder spectaculair, maar wel op eigen benen zodat je weet wat de hengst zelf doet.
(dit ging over Uptown)
Moet nou toch even reageren.
Ik heb jou gequote maar dit is ook voor janvt en diegene die uptown geen vader dier vind (weet niet meer wie dat was.)
Ik heb uptown gezien met losrijden en hij was super braaf en liep lekker door het lijf (heb ik wel eens anders gezien) Dit gissen wat ik hier lees vind ik nou niet bepaald eerlijk.
Hengst loopt wel degelijk op zijn eigen benen en absoluut niet op de voorhand.
Zeer lichtvoetig echt een kwaliteits paard! zeker een klasse beter dan Uphill, maar de spanning in de ring nekt hem voorlopig.
Dat hij getrixt loopt in de ring kan ik wel bij in komen, maar daarbij is Uptown nou ook niet bepaald de makkelijkste en als hij zo begint in de ring zie je dat HP gewoon rustig wacht, want geloof me ik denk niet dat je Uptown op zijn flikker moet geven, maar je moet hem wel kort houden.
Verder...asjemenou..heb je Uptown toen op de hengsten keuring zien lopen? in de kooi? aan de hand?
Ik namelijk wel en het is echt een..van nature...super hengst.
En zeker een vader dier.
Wat uptown doorgeeft aan zijn veulens..veel souplesse, schoudervrijheid,mooi gespierde achterhand, goed ontwikkelde bovenlijn, front en een bloedmooi koppetje (als je van wit houd)
tot zover even mijn reactie op uptown.![]()
Verder kon ik wel janken toen ik zag hoe Trento word gereden.
Ik had zo gehoopt dat kim verbeterd was sinds zij bij anky lest.
Tot mijn grote verdriet zag ik gister dat ze nog steeds alleen maar hangt in de mond van dit arme dier.
Trento liep veel met de oren in de nek en dan maar niks te zeggen over die achterlijke passage achtige tuiger ingetrokken toestanden in de wendingen.
Vreselijk gewoon.
Ik weet nog op de pavo dat kim over de speaker werd gevraagd of ze Trento wat losser aan de voorkant kon laten zodat de mensen naar zijn gangen konden krijgen.
Dit lijkt mij een hele duidelijke hint (zeker op de pavo en zeker als het verzoek in de ring is OVER DE SPEAKER)
Nou kreeg ze gister weer commentaar over de manier waarop zij trento voorstelt.
Alsjeblieft mensen geef dit dier een kans en zet er nu eindelijk eens een andere ruiter op!!!!!!!
Verder ben ik geschrokken van de piephakken van Vic en de kromme poot van Valeron (linksvoor)
Ik heb bij het springen alle commentaar en punten bijgehouden, dus als er vragen zijn.. kom maar.
Ben daar heel benieuwd naar omdat ik het een bloedmooi dier vind.hendrik2 schreef:Trento is een geweldig sportpaard en persoonlijk vind ik hem meer kwaliteit hebben dan Dreamcatcher, alleen laat die nu een constantere verrichting zien.
,ik ben degene die geschreven dat ik Uptown geen echt vaderdier vind
(mooi vind ik hem wel !).Daarin verschillen we dus gewoon van mening (en meer is het niet omdat het een relatief begrip is!
) laborah schreef:sarabande schreef:Ja maar vervolgens levert San Remo keuringstoppers, dat is dan ook verwarrend voor de fokkers. Hij kan het niet, zijn achterbeen is spreekwoordelijk slecht, roept iedereen al jaren
Maar er zijn kinderen die daar dus helamaal geen last van hebben. Er zijn dus fokkers die daardoorheen gekeken hebben en op zijn pluspunten , front uitstraling, maat, aangepaard hebben en zo moet je ook naar die competitie kijken.
Maar in dat kader, Samba Hit zien we dus niet meer terug begrijp ik???
Ik denk niet dat fokkers daar door heen hebben gekeken. Als San Remo een vos was geweest had hij
veel minder gedekt. Zwart is de X-factor .
Wat voor San Remo geldt is ook van toepassing op Gibraldi. Geen achterbeen, zwart, Edward Gal,
zelfde eigenaar en .... de fokkerij valt mij achteraf reuze mee!
Raar spelletje dat fokken!
) ,dus nu wordt hij bij veel minder passende merries gebruikt ,en wat krijg je dan ;dan vallen zijn nakomelingen straks toch wel weer een beetje tegen ........... 
)is is denk ik ook de reden dat een hengst als Tolando zo weinig kansen heeft gekregen
DresslOver schreef:even nog een stipje
thinkaboutit schreef:het gaat er ook niet om of je aan het niveau kan tippen.
maar ik bedoel er mee te zeggen datje niet weet wie hier zijn mening geeft. en of diegene er aberhaubt wel iets van heeft begrepen.
olafj schreef:Ik heb uptown gezien met losrijden en hij was super braaf en liep lekker door het lijf (heb ik wel eens anders gezien)
.......Dat hij getrixt loopt in de ring kan ik wel bij in komen, maar daarbij is Uptown nou ook niet bepaald de makkelijkste en

Aimee schreef:asjemenou schreef:Maar een paard wat door het rijden apart moet worden fokt dus niet apart, ze moeten het van nature al hebben, de ruiter krijg je er niet bij.
En als een 3-jarige geweldig loopt en als 5/6 jarige niet meer omdat de ruiter hem kapot heeft gereden dan wil dat nog niet zeggen dat ie slecht fokt, als driejarige liet hij immers zien wat hij van nature had.
Ik heb het niet over het effect van de ruiter.... ik heb het over het talent van het paard.
Een hengst kan wel degelijk rittigkeit vererven, een hengst kan weldegelijk bewerkbaar gangwerk vererven en goed ruggebruik zodat de nakomelingen kunnen zitten en van daaruit apart kunnen leren gaan. Dat zijn gewoon kwaliteiten van het paard.... de kunst is dan om dat er uit te rijden.
Groot door de baan stampen als driejarige is iets anders dan onder het zadel rijtechnisch goed bewegen. Grote kans namelijk dat zo eentje helemaal niet klein kan gaan, en/of niet snel genoeg kan worden in het achterbeen, en/of niet kan buigen in de lendenen. Als dan op 5/6 jarige leeftijd blijkt dat het dier als rijpaard helemaal niet zo fijn is, ligt dat niet aan de ruiter, maar gebrek aan eigenschappen die een paard tot een fijn rijpaard maken die verder gaan dan alleen groot bewegen.
Aimee schreef:Zie de lachsmiley achter mijn bericht.... als ik daadwerkelijk had gedacht dat het KWPN alleen denkt aan het voorbeen, dan had er een huilsmiley achter gestaan![]()
Verder rijd ik geen ijslanders of fjorden... ik rijd sportpaarden waarbij ik het leuk vind om te kijken wat ze van nature mee hebben gekregen, daar is een fokkerij-interesse uit ontstaan![]()
Er wordt hier inderdaad het tricksen van de ruiters verward met de aanleg, maar niet door mij....
Een mooi ruim voorbeen gebruik is ook niet slecht, als het vanuit een goed ondertredend actief achterbeen voortkomt en een mooie welvende rug. Wanneer echter alléén het voorbeen naar voren gaat, het achterbeen is nog in Tokyo en de rug doet helemaal niets... dan spreek ik van een voorbeenzwaaier en dat zie ik niet graag.
San remo is daar een goed voorbeeld van.... leuk dat hij nu goede keuringspaarden brengt, maar ik ben zéér benieuwd of die ook de sportverwachting waar gaan maken. De slechte Weltmeyer-lendenen en bijbehorend achterbeen gebruik zitten diep verankerd in San remo (en zijn familie), zijn broer vererfd het en mijn verwachting is dan ook dat San remo de door mij hier eerder genoemde groot bewegende driejarigen levert die op 5/6 jarige leeftijd niets waar kunnen maken.
Dat echte prestatie zwaarder zou moeten wegen ben ik helemaal met je eens.... het is toch triest dat een Weyden nauwelijks dekt, terwijl de San remo's je om de oren vliegen