afstammelingenkeuringen 2006

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mr_PLH

Re: afstammelingenkeuringen 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 19:29

das waar en bijv. Contango heeft een matig veulenrapport gekregen maar is wel pref. Dus het zegt niet altijd alles.

hanneliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:11

Ja die zie ik ook graag.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:33

sarabande schreef:
janderegelaa schreef:
Florencio is een goed spórtpaard, maar absoluut geen vaderdier net zoals Lingh en bijv. Painted Black en dat zijn allemaal hengsten die via de achterdeur zijn binnen gekomen en waar ik nog niet eens gratis mee wil dekken.

Ligt eraan op wat voor merrie. Ik denk dat het vooral bij deze hengsten die talenten hebben die we wel in de fokkerij willen hebben heel belangrijk is dat ze DE juiste combinatie maken, ben benieuwd hoe dat nu uit gaat pakken.

Als je bedenkt dat het advies voor deze sjieke hengst, de wat klassiekere merrie was en nu blijkt dat daar eigenlijk geen bloederige veulentjes uitkomen kun je constateren dat hij niet verbeterd dat is het punt. En natuurlijk kun je dan zeggen dat hij merrie's met bloed nodig heeft maar dan is de hele essentie van het verbeterend fokken weg. Overigens geeft hij zijn super bewegings mechanisme ook niet door. Zou HP het er dan toch ingereden hebben... Ja Trixen is óók een vak Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 21:55

janderegelaa schreef:
Als je bedenkt dat het advies voor deze sjieke hengst, de wat klassiekere merrie was en nu blijkt dat daar eigenlijk geen bloederige veulentjes uitkomen kun je constateren dat hij niet verbeterd dat is het punt. En natuurlijk kun je dan zeggen dat hij merrie's met bloed nodig heeft maar dan is de hele essentie van het verbeterend fokken weg. Overigens geeft hij zijn super bewegings mechanisme ook niet door. Zou HP het er dan toch ingereden hebben... Ja Trixen is óók een vak Knipoog

Ik heb het niet over voorspellingen doen maar over conclusies trekken. Dat is alleen weggelegd voor de echte fokkers die hun merriestam door en door kennen.
Die zouden de talenten van alle 3 door jou genoemde hengsten profijtelijk kunnen inzetten.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:03

Ik vind het zowiezo al heel moeilijk om een goede en passende hengst bij mijn merrie te kiezen. Maar ik kom dan ook pas kijken in het wereldje van het fokken.
Mijn merrie is nu drachtig van Vivaldi en ben wezen kijken bij de nakomelingenkeuring. Ik vond de veulens echt goed en gelukkig vond het KWPN dat ook. Maar dan is het nog maar afwachten of de match er met mijn merrie is.
Ik heb me laten adviseren door mensen die er meer kijk op hebben dan ik.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:06

Geloof me, het blijft moeilijk. Het is altijd toch weer een verrassing. Dat maakt het ook leuk.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:12

Daar heb je helemaal gelijk in mbkaatje!
Morgen ga ik mijn eerste zelfgefokte veulen ophalen, die wordt in februari 3 jaar, en kan nu dus echt gaan bepalen of dat goed gedaan is of toch maar niet....

Oeps, beetje off-topic maar ben ook een beetje hyper....

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 22:25

spannend!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 08:25

janderegelaa schreef:
Als je bedenkt dat het advies voor deze sjieke hengst, de wat klassiekere merrie was en nu blijkt dat daar eigenlijk geen bloederige veulentjes uitkomen kun je constateren dat hij niet verbeterd dat is het punt. En natuurlijk kun je dan zeggen dat hij merrie's met bloed nodig heeft maar dan is de hele essentie van het verbeterend fokken weg.

Dat vind ik gewoon een echt stomme inschatiingsfout van het KWPN. Zelfs ik had mijn bedenkingen bij het veredelen van deze hengst met Florestan en Weltmeyer erin. Nou ben ik een beginnend fokker maar met mij waren er nog meer mensen die twijfelden bij dit dekadvies. Met zulk bloed kan een hengst toch niet veredelen? Ik snap echt niet waar ze dat vandaan hebben gehaald.
(ik vermoed van het NRPS weg maar ze vergaten denk ik dat die merries zelf in de pedigree vaak teruggaan op angloarabisch of arabisch bloed in plaats van bij het KWPN de gelderse ouderwetsere stammen)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:15

Suzanne F. schreef:
Dat vind ik gewoon een echt stomme inschatiingsfout van het KWPN. Zelfs ik had mijn bedenkingen bij het veredelen van deze hengst met Florestan en Weltmeyer erin. Nou ben ik een beginnend fokker maar met mij waren er nog meer mensen die twijfelden bij dit dekadvies. Met zulk bloed kan een hengst toch niet veredelen? Ik snap echt niet waar ze dat vandaan hebben gehaald.
(ik vermoed van het NRPS weg maar ze vergaten denk ik dat die merries zelf in de pedigree vaak teruggaan op angloarabisch of arabisch bloed in plaats van bij het KWPN de gelderse ouderwetsere stammen)

Dat zei het KWPN in eerste instantie niet, maar de hengstenhouder Nijhoff senior zei zelf.
Onder andere op de HK toen zei hij dat hij merries zoals b.v. mijn wat gewone grootramige Welcome nodig had voor die hengst. Dat was geen dekkingspraatje want ik had al gezegd dat ik haar niet wilde dekken, het was een voorbeeld.
Ik denk dat het KWPN het advies van deze vakman gewoon overgenomen heeft, daarbij hadden ze toch al NRPS veulens gezien, wellicht dat ze daarom dachten dat hij met zwaardere merries beter zou fokken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:31

Kan wel zijn maar zelfs ik als onervaren fokker zag de logica al niet in dat verhaal. Je zou toch zeggen dat een vakman als Nijhof en zeker het KWPN beter zou moeten weten?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:34

Suzanne F. schreef:
Kan wel zijn maar zelfs ik als onervaren fokker zag de logica al niet in dat verhaal. Je zou toch zeggen dat een vakman als Nijhof en zeker het KWPN beter zou moeten weten?

Wellicht hoopten ze dat een andere keuze van merries dan de getoonde NRPS merries een betere kwaliteit zouden opleveren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:40

Ik vond die van het NRPS aansprekender als die van de KWPN merries, op grond van de nakomelingen uit de NRPS merries heb ik besloten Florencio te gebruiken voor mijn merrie, vond de veulens erg leuk. Mijn merrie gaat met Balzflug ook terug op veel (anglo) arabisch bloed.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 11:48

Suzanne F. schreef:
Ik vond die van het NRPS aansprekender als die van de KWPN merries.

Klopt, maar dat neemt niet weg dat men hoopte op beter, pas achteraf kan je deze conclusie trekken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:10

sarabande schreef:
Wellicht hoopten ze dat een andere keuze van merries dan de getoonde NRPS merries een betere kwaliteit zouden opleveren.

Ooooh Saartje toch, je moet nog een boel leren Nagelbijten / Gniffelen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 12:54

Dees schreef:
sarabande schreef:

Ooooh Saartje toch, je moet nog een boel leren Nagelbijten / Gniffelen

Zou je deze post in combinatie met bovenstaande uitspraken even kunnen toelichten deesje, ik leer altijd graag wat bij.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:10

Helaas was het voor Troy maar van korte duur..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:18

Wat niet? Hij is toch gehandhaafd.

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:19

Troy is vanmorgen overleden..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:21

Echt??
Waaraan hoe??

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:25

Hartaanval

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:33

stalleke schreef:
Hartaanval

Jeetje, wat erg. Hij ging het net een beetje leuk doen. Sneu voor Niels Bax ook.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:54

Sarabandetje... zonder enige aanleiding presteer jij het om in je korte reacties het NRPS minderwaardig te maken aan het KWPN.
In dat opzicht moet je dus nog een boel leren: 1. je taalgebruik verdient dus wat meer doordachtzaamheid en 2. je inzicht in paarden mag je na jaren van KWPN-hegemonie inmiddels wel eens herzien, daar de kwaliteit van de NRPS-paarden al enige jaren minimaal op gelijk plan staat.

Mocht het je persoonlijke mening zijn dat het NRPS duidelijk ondergeschikt is aan het KWPN, mag je wat mij beteft daar een apart topic voor openen. Maar in je laatste 2 reacties voor mijn opmerking heb je behoorlijk denigrerend geschreven over het NRPS. Dat ben je van mening of je uit je niet handig. Beide keren is het zo stiekum onderuit halen volstrekt onnodig en het zegt een heleboel over jou.

Genoeg uitleg voor je, Sarabandetje?
Laatst bijgewerkt door Dees op 07-10-06 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 18:55

Gets wat sneu voor die hengst Troy... maar wel heel erg jong voor een hartaanval, vinden jullie niet?

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-06 19:08

Dees, zou je de naam van diegene waar je op reageert wel even goed op bokt willen zetten, ik neem aan dat je met saartje, Sarabande bedoelt, maar er is ook echt een saartje hier op bokt, beetje l u l l i g als ze dit leest en ze zich van geen kwaad bewust is