Topic voor springpaardenfokkerij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:04

Laurievc schreef:
[ [url=m/KhG4jy.png]Afbeelding[/url] ]

Ongelooflijk hoe snel die kleintjes groeien. 10 maanden oud. Maar tis zo'n fijn ding. Lekker brutaal, maar echt heel slim haha

I'm Special de Muze x Darco

Leuk beestje hoe groot is die nu? En hoe groot is zijn moeder

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:08

_Caithlynn schreef:
Laurievc schreef:

Ongelooflijk hoe snel die kleintjes groeien. 10 maanden oud. Maar tis zo'n fijn ding. Lekker brutaal, maar echt heel slim haha

Leuk beestje hoe groot is die nu? En hoe groot is zijn moeder

Hoe groot ze precies is, weet ik niet. Maar ik (links) ben +- 1.52m. Dus rond de 1.4m0-1.45m zal ze al wel zitten schat ik... Moeder is 1.65 ongeveer

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 18:24

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in Emerald:

Bij ons is vannacht een merrieveulen van Emerald uit de halfzus van Cliff 67 en I am Codex. (Silverstone x Calvaro)

Wij zijn er super blij mee! Heel chique en correct.

Op de foto 12 uur oud

Afbeelding

Pantykous

Re: Topic voor springpaardenfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:22

Lijkt wel een hinde zo mooi zit die al in elkaar.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:43

Pantykous schreef:
Lijkt wel een hinde zo mooi zit die al in elkaar.

Bijzonder toch? Het veulen van Glasgow twee jaar geleden was echt niet zo mooi al. Zal morgen nog eens foto’s maken

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 20:54

Veulentjes zijn zo leuk <3

Afbeelding

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 21:13

Laurievc schreef:

Wat een mooi dier, precies mijn smaak.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 00:34

Marijkeeee schreef:
Cohinoor is een cornet en dat is weer clinton x heartbreaker. Want daar had mijn vader het ook al over.
Het is al een beetje laat, maar dan heb je dus aan vaderskant in 4de generatie Heartbreaker en aan moederskant ook in de 4de generatie. Daar zou ik niet zo over vallen en op dit lijntje zou ik om karakter ook niet zo zenuwachtig worden.

En fijn dat de enter kan springen ;)

Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zo op gelet heb Sita, ik was ondertussen ook de moederlijn op horsetelex even aan het opzoeken en heb niet alle video's helemaal gezien :+ Viel jou er iets vreemds aan op?

Wat een lekker dier Laurie!
Ik heb I'm special voor dit jaar op het oog voor Bella, dat lijkt me ook hele goede combi :j

Spaansepony: wat voor veulen verwachten jullie en uit wat voor merrie?
Meeste hengstenhouders laten het dekseizoen tot half augustus lopen, wat acceptabel is verschilt per persoon en hangt er ook vanaf of de merrie het jaar erna ook weer gedekt moet worden.

Sita: je kunt met iedere hengst prima een bonte fokken als je een bonte merrie hebt, maar als je een schimmelhengst gebruikt heb je risico op een schimmelbonte. En daarvan verkleuren uiteindelijk de vlekken en dan heb je een schimmel ;) Dat risico wil niet iedereen lopen.

Ik heb de merries twee weken geleden al naar de kraamstal gebracht, maar ze maken nog niet echt aanstalten. Ik ben zo nieuwsgierig!

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:59

@gomir, merrie zelf is een Brainpower X Equador. En we hebben gebruik gemaakt van Graf grannus.

We verwachten eind mei het veulen, voor een maiden merrie is ze al behoorlijk dik en goed gevuld uier al.
Twijfel of we nog een keer gaan fokken, vind het eigenlijk vrij laat, kom je volgend jaar uit op mei/juni als het gelijk pakt, en vind voor mijn gevoel nu al “laat”.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 09:11

wat een mooie van Im special! hebben we meerdere malen mee gedenkt en allemaal mooie types. We hebben ook een goedgekeurde hengst gefokt uit een Comme il faut. vanmorgen is mijn Chinchin merrie gescand en drachtig van Andiamo semilly!.....blij mee!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:13

O, hoe heet ze? Toen ik jaren geleden op zoek was naar een Brainpower-nakomeling is me een Brainpower x Equador aangeboden :+ Uiteindelijk heb ik er een gekocht uit een Mendel x Voltaire merrie (hengstveulen).
Graf grannus is idd klassiek bloed, dat hoor je niet veel meer.
Als je in de veulenhengstigheid dekt en het pakt in een keer dan zit je volgend jaar begin mei, dat vind ik helemaal niet laat in het seizoen voor een veulen! April is voor mij echt wel het minimun, anders staan ze zo lang op stal voor ze de wei in kunnen...

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:12

gomir schreef:
O, hoe heet ze? Toen ik jaren geleden op zoek was naar een Brainpower-nakomeling is me een Brainpower x Equador aangeboden :+ Uiteindelijk heb ik er een gekocht uit een Mendel x Voltaire merrie (hengstveulen).
Graf grannus is idd klassiek bloed, dat hoor je niet veel meer.
Als je in de veulenhengstigheid dekt en het pakt in een keer dan zit je volgend jaar begin mei, dat vind ik helemaal niet laat in het seizoen voor een veulen! April is voor mij echt wel het minimun, anders staan ze zo lang op stal voor ze de wei in kunnen...

Wat grappig! Moet dan dezelfde zijn denk. Op papier heeft ze Gwenny.
Heb haar toen bij een handelaar gekocht, leuk dier, veel vermogen maar echt een mannen paard, voor mij rijtechnisch te moeilijk.

Heb nog wel twee rietjes over van graf grannus, dus mocht ze een goed veulen eruit poepen kan ik altijd nog overwegen. Maar we twijfelen sowieso of ik niet na jaren een besluit moet nemen om na dit veulen haar te verkopen.

Afbeelding

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:56

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:09

Sita_xx schreef:
Laurentii schreef:
Mooi Panenka veulen! die hengst viel mij ook op.
En ik ben ook écht van van Chartago Blue , ik gebruik hem enkel niet omdat ik een schimmel niet wil combineren met mijn bonte merries. Dan verdwijnen de vlekken :')

Als je op de fb pagina van zuchthof klatte kijkt is er een bonte charthago blue geboren.

ik weet het, heb de fokker op facebook :P

Hier gisteren ook goed nieuws, mijn 5 jarige Ogano Sitte merrie is drachtig gescand van Emerald :D
Haar moeder wordt morgen gedekt door Pegase van't Ruytershof.

hier ook nog een fokmerrie lopen van Giovanni, zoon van Graf Grannus.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:27

Ik heb ooit in het verleden een graf grannus zadelmak gemaakt. Met zadel erop gillen als een varken en gruwelijk bokken maar met opstappen super braaf en wegrijden. Heb maar 3 weken met haar gewerkt. Heel vriendelijk dier. Niet de grootste

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:15

Laurentii"
[quote="Sita_xx schreef:
Laurentii schreef:
Mooi Panenka veulen! die hengst viel mij ook op.
En ik ben ook écht van van Chartago Blue , ik gebruik hem enkel niet omdat ik een schimmel niet wil combineren met mijn bonte merries. Dan verdwijnen de vlekken :')

Als je op de fb pagina van zuchthof klatte kijkt is er een bonte charthago blue geboren.

ik weet het, heb de fokker op facebook :P

Hier gisteren ook goed nieuws, mijn 5 jarige Ogano Sitte merrie is drachtig gescand van Emerald :D
Haar moeder wordt morgen gedekt door Pegase van't Ruytershof.

hier ook nog een fokmerrie lopen van Giovanni, zoon van Graf Grannus.[/quote]

Gefeliciteerd alvast met de voorzichtige dracht.

Hoe is de karakter geworden van de fokmerrie? Je leest verschillende verhalen altijd.
caro29 schreef:
Ik heb ooit in het verleden een graf grannus zadelmak gemaakt. Met zadel erop gillen als een varken en gruwelijk bokken maar met opstappen super braaf en wegrijden. Heb maar 3 weken met haar gewerkt. Heel vriendelijk dier. Niet de grootste

Oh oh, hoop niet dat het extra sterk t karakter van mijn merrie dan versterkt, maar je leest inderdaad dat het een paard met karakter was.

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:09

Gefeliciteerd met de merries die nu al drachtig zijn!

Vanmiddag mijn merrie weer gescand helaas ei niet weg maar wel nog een stuk groter geworden, morgen weer insimineren en ei is weggespoten

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:33

Hier ondertussen een ei van 4cm, dus mijn merrie zal wellicht morgen worden geinsemineerd. Ik ben heel benieuwd!

Een Emerald Laurentii, super tof! :D

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:30

Hier ook nog een merrie op 4,1 dus morgen insemineren van Pegase. Ben benieuwd.
Mijn fokmerrie met Graf Grannus bloed is het braafste paard ooit, ze was zelf een echt amateurspaard op 1.45m niveau en haar eerste veulen is ook echt een top karakter.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 21:44

de U vind ik nog meevallen, bv Up en dan kan daar nog vanalles achter

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 23:11

Spannend weer allemaal, bij carienke was het ei vandaag 5,5 cm

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:19

Ik zie hier veel positief nieuws voorbij komen! Gefeliciteerd met de dracht van de merries.

Jullie merries gaan hard! Die van mij moet nog even wachten... Ze zat enorm vreemd in het haar, als een ruwharige tackel. Had haar in december geschoren en is in februari veel meer naar buiten gegaan, dus de haargroei vond ik niet vreemd, echter wel dat ze momenteel nog niet aan het ruien was...
Was gisteren de DA er en die merkte op dat dit een typisch beeld is voor een parasiet (zelf nog nooit gezien...). Momenteel dus aan de 5 daagse ontwormingskuur en het beeld zou daarna vanzelf beter moeten worden en de hengstigheid zal dan ook hoogstwaarschijnlijk op natuurlijke manier doorkomen.
Wij wachten dus nog even rustig april af. :Y) Belangrijkste is toch dat ze gezond en goed in haar vel zit alvorens ze mama mag worden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 11:42

Oh balen zeg..

Wij gaan hopelijk deze week insemineren

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:07

Hoi, mag ik me hier ook melden :o ?

Ben een beginnende fokker, vorig jaar ons eerste veulentje gefokt samen met mijn moeder. Een van Gogh x Negro sport-sgw x Alfonso prestatie:

Afbeelding

Afbeelding

De merrie is ingeschreven als dressuurpaard bij het kwpn, maar haar moedersvader was weer een springpaard. Zelf heeft ze in de sport allround gelopen, M2 dressuur, M springen en CCI2* eventing.

2 jaar terug erg getwijfeld tussen van Gogh en Connect, uiteindelijk de eerste gekozen. Erg tevreden mee, alleen qua karakter wel een pittig ding. Dus wil haar dit jaar laten dekken door Love Connects, qua gangen, type en karakter precies wat ik zoek. Mooi meegenomen dat mijn merrie voor de gratis dekking in aanmerking komt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 12:41

Welkom