Kletstopic dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:49

Seven schreef:
Ze zijn vanaf 10.000/15.000 voor een normaal dier, gezond, braaf maar niet mega bewegen.
1 die echt wel heel apart was ging voor 45.000 en die was nog onbeleerd :D
Valt ergens nog wel mee
Ze hebben nu nog een 9 jarige schimmel ruin te koop die echt leuk is maar niet apart kwa beweging en die vind het echte concours lopen niet heel leuk. Die is 14.000,

Heb al ruim 2 jaar contact met hun, heel behulpzame mensen ook.
Trots op wat ze gebracht hebben

Dat vind ik behoorlijk aan de prijs :D.

Seven

Re: Kletstopic dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 20:57

Ja tis niet goedkoop natuurlijk maar als je nu kijkt naar de markt zijn ze vrij marktconform zogezegd. Ik zal dat ooit voor een paard uitgeven maar als je echt iets aparts zoekt wat en valk is en geweldig beweegt

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:09

Hoe lijkt het eigenlijk met jouw aankoop Seven? Al gekeurd? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:30

Seven schreef:
Ja tis niet goedkoop natuurlijk maar als je nu kijkt naar de markt zijn ze vrij marktconform zogezegd. Ik zal dat ooit voor een paard uitgeven maar als je echt iets aparts zoekt wat en valk is en geweldig beweegt

Ja, absoluut waar. Maar 10 tot 15k voor een gemiddelde beweger...?

Nou ja, ik heb nog even :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:33

Vulina schreef:
Hoe lijkt het eigenlijk met jouw aankoop Seven? Al gekeurd? :)

Wat is Nirvana le Donia een geweldig veulen <3.

Of ja, jaarling inmiddels. Maar pfiieeeuw, plaatje.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:35

Seven schreef:
Ze zijn vanaf 10.000/15.000 voor een normaal dier, gezond, braaf maar niet mega bewegen.
Valt ergens nog wel mee
Ze hebben nu nog een 9 jarige schimmel ruin te koop die echt leuk is maar niet apart kwa beweging en die vind het echte concours lopen niet heel leuk. Die is 14.000,

Rijdt Kirsten Brouwer niet ook paarden van Massa? Althans, die ik op Instagram voorbij zie komen zijn echt onwijs gaaf!

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:37

Dank je, San87! Hij is inderdaad goed gelukt <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:42

mavantos schreef:
Seven schreef:
Valt ergens nog wel mee

Rijdt Kirsten Brouwer niet ook paarden van Massa? Althans, die ik op Instagram voorbij zie komen zijn echt onwijs gaaf!

Ja! Cesar de Massa.

Vulina schreef:
Dank je, San87! Hij is inderdaad goed gelukt <3

Absoluut :D.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:53

Ja inderdaad Cesar :j

Nog niet gekeurd vulina word pas midden januari. Dus hebben nog tijd :D
Moet m'n ruin nog verkopen maar dat is best lastig m'n ruiter heeft het te druk en de stal waar hij heen zou gaan lukt het wegens omstandigheden ook niet. Nouja we zien wel.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 21:56

_San87_ schreef:
Seven schreef:
Valt ergens nog wel mee

Ik vind het wel marktconform! Braaf en echt gezond is al best een dure combi.

Weet iemand hoe dat gemiddeld zit met Spaanse paarden qua OC/OCD gezondheid bijvoorbeeld? Je zult uiteraard bij ieder stamboek gezonde en minder gezonde paarden hebben, maar zijn er bemerkingen die je bij opvallend veel Spaanse paarden ziet?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:00

x_Milou schreef:
_San87_ schreef:

Weet iemand hoe dat gemiddeld zit met Spaanse paarden qua OC/OCD gezondheid bijvoorbeeld? Je zult uiteraard bij ieder stamboek gezonde en minder gezonde paarden hebben, maar zijn er bemerkingen die je bij opvallend veel Spaanse paarden ziet?

Klopt, hoor. Maar alsnog vind ik het veel geld.

Lusitano's zijn Portugees en voor zover ik weet werd er nooit specifiek naar OC/OCD gekeken. Kan zijn dat dat inmiddels veranderd is. Zelfde geldt voor de PRE's.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:01

Seven schreef:
Ja inderdaad Cesar :j

Nog niet gekeurd vulina word pas midden januari. Dus hebben nog tijd :D
Moet m'n ruin nog verkopen maar dat is best lastig m'n ruiter heeft het te druk en de stal waar hij heen zou gaan lukt het wegens omstandigheden ook niet. Nouja we zien wel.

Ik hoop dat dat nog heel lang duurt, echt mijn droompaard <3.

Heb je hem zelf gefokt, trouwens?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 22:14

Nee hebben hem niet gefokt maar als onbeleerde hengst aangekocht in de hoop dat het kwa rijden ook echt m'n paard zou worden. Had beter moeten weten ik ben echt een merrie mens en hij een nuchtere man :=

Ik hoop ergens niet dat het te lang duurd 5 paarden is me echt veel te veel :D

Positieve noot m'n merrie behaalde vandaag 199 punten in d'r B debuut. Morgen mag ze weer en als ze het niveau van vandaag volhoud of verbeterd wellicht maandag zelfs naar het kampioenschaps proefje van onze club competitie. Opzicht misschien niet heel bijzonder maar ben alsnog apetrots op d'r :D <3

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 01:05

Elisa2 schreef:
Ik zie daar ook nog wel wat in qua fokkerij, als zo'n hengst ggk wordt voor het kwpn bijv. qua bloedspreiding.

Dat doen ze niet. Om dezelfde reden waarom je alleen maar merrie’s mag gebruiken. Als het experiment misgaat dan heb je relatief gezien maar weinig nakomelingen terwijl een hengst er al honderden kan hebben.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 09:20

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zie daar ook nog wel wat in qua fokkerij, als zo'n hengst ggk wordt voor het kwpn bijv. qua bloedspreiding.

Dat doen ze niet. Om dezelfde reden waarom je alleen maar merrie’s mag gebruiken. Als het experiment misgaat dan heb je relatief gezien maar weinig nakomelingen terwijl een hengst er al honderden kan hebben.

De fokkers bepalen de richting, naar wat de markt vraagt. De stamboeken ondersteunen daarin en zullen uiteindelijk wel meebewegen. Kijk maar hoe het verandert. Van vrijwel gesloten stb, de keuzeheren bepaalden welke hengsten bij hoge uitzondering erkend werden. De fokkers gingen zowel links als rechts hun eigen weg. Ik zie zelf nog niet op korte termijn veel mogelijkheden voor Iberische rassen. Voorlopig wat andere bloedvoering en kleurtjes toevoegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 09:24

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:

Ik denk dat ze dat uiteindelijk wel gaan doen, eigenlijk. De markt bepaalt. Als die kruisingen met Lusitano's het leuk gaan doen, er komen leuke en werkbare paarden uit met leuke kleurtjes en het zorgt voor bloedspreiding, dan ben je een boon om die vooruitgang tegen te houden denk ik. Dan kan je die vooruitgang niet tegenhouden, denk ik.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:06

Weet één van jullie toevallig een goedgekeurde Sezuan nakomeling zonder nog een keer Donnerhall via moederskant ?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:20

simpie94 schreef:
Weet één van jullie toevallig een goedgekeurde Sezuan nakomeling zonder nog een keer Donnerhall via moederskant ?

Torveslettens Spartacus.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 10:59

janderegelaa schreef:
simpie94 schreef:

Torveslettens Spartacus.

Is deze hengst ook ergens beschikbaar? Ik kan er niet veel over vinden.

Zag bij Helgstrand ook nog Torveslettens Sylvester.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:23

simpie94 schreef:

Als je op Horsetelex kijkt vind je er genoeg zonder Donnerhall hoor.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 11:32

Seven schreef:
Valt ergens nog wel mee

Mijn ervaring is dat de PSL meer gefokt is op hardheid en imo ook gezonder zijn dan de PRE's, maar er is inderdaad nooit gekeurd op OC/OCD bij beide rassen. Ook qua bewegingsvorm en het rijtypische vind ik de PSL meer passen bij een warmbloed dan een PRE die toch duidelijk een andere bewegingsvorm heeft. En bij die laatste daar heb ik toch ook wel het ea aan gezondheidsproblemen voorbij zien komen.
Niet om het ras af te schieten want ik vind het een geweldig ras, maar ik zie PRE x warmbloed niet zo snel zitten.

Ik ben dus heel benieuwd hoe de Massa paarden zich gaan ontwikkelen onder de topruiters en of dat een gevolg gaat hebben.
Qua werkwilligheid en mensgerichtheid/ aanleg voor verzameling hebben ze imo wel wat toe te voegen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:23

Ik kan bij het aanvragen van genoomfokwaarde geen paard selecteren. Ook niet als ik op filters resetten klik. Er staat geen enkel paard. Herkennen jullie dit? Ik heb kwpn al een aantal dagen geleden gevraagd, maar die vieren waarschijnlijk kerstvakantie...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:39

En als je eerst naar het betreffende paard gaat en dan bij acties kiest voor genoomfokwaarde kiest

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:40

Kan je niet bij mijn Kwpn en het paard de d-oc aanvraag doen?

Edit ff zegt het zelfde :D

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-19 13:43

Elisa2 schreef:
Mosh heb je ook foto's / filmpjes etc.? mooi lijntje in ieder geval.
.

Haar nakomeling van Everdale was een prima veulen, mistte wel een beetje het ‘gouden randje’ maar dat zegt niet altijd wat. Geen idee hoe het nu met hem gaat.

Helaas alleen geen recente foto’s van de merrie:
Eind 2017
Afbeelding
Als 3-jarige
Afbeelding

Lorette, staat de merrie wel op jouw naam? Dus ook met papier overgezet? Ik kreeg het laatst niet voor elkaar en dat kwam doordat de merrie nog niet daadwerkelijk was overgeschreven (alleen online gedaan).