misterA schreef:Het inteeltprobleem speelt niet alleen bij de tp, ook bij de dress.paarden maar daar zijn nog echte mogelijkheden.
Bij de Friezen stond het water ook bijna an de lippen, ze hebben daar nog minder mogelijkheden om uit te wijken naar andere rassen. Ze pakken het daar wel goed op maar ik denk nog niet scherp genoeg Zolang er aan de ene kant hengsten met wat wit in de voet, om die reden, worden uitgesloten en aan de andere kant wel weer hengsten met het waterhoofd gen worden goedgekeurd zal daar nog wel een creatieve draai in het denken nodig zijn. Bij de tuigpaarden zal men ook heel creatief te werk moeten gaan. Wil men uit de inteeltimpasse komen dan zal men veel water in de kwalitatief goede wijn moeten doen. De hackney's zorgen voor ander bloed en bombarie. Dat is het. Misschien is Henkie voor de tp fokkerij dan zo gek nog niet.
Jammer dat de Johnson er niet was dan. Al kan ik me haast niet voorstellen dat hij tuigbewegingen heeft en al helemaal niet dat hij ze kan vererven.
Henkie op een tuigpaard kan toch ook gewoon.