GJ9 schreef:Die fokrichting ís heel duidelijk omschreven, kijk maar op de KWPN site. Mijn omschrijving is niet anders. Speerpunten voor mij zijn veelzijdigheid, werkwilligheid en een meewerkend karakter. Qua type en beweging: een mooi front met gewelfde hals, voorbeen dat mooi uit de schouder komt (wel wat knie maar liever niet te tuigpaardachtig zoals de foto van Sander), goed aangesloten maar niet te strakke bovenlijn, licht hellend kruis, actief en ondertredend achterbeen en voldoende lengte in het lijf.
En waarom een Charmeur x Flemmingh x Amor uit een dergelijke moederlijn dan volgens mij niet een grote meerwaarde heeft in de huidige populatie heb ik al omschreven. De hengst zelf heeft wel een mooie bovenbouw maar mist duidelijk bot en massa.
Wat ik echt Gelders vind: de Elegant x Heemraad uit mijn profiel. Qua bloed spreken de van de huidige hengsten Koss, Vitens, Wilson, Chablis, Laurentz, Sirius, Floris mij het meest aan. Zegt niet dat ik deze allen zal gebruiken en anders niet, het ligt ook aan de merrie, en als deze er geschikt voor is zal ik wat meer TP type in de pedigree of uitstraling ook gerust overwegen (en dan denk ik aan Rubus, Danser, en in iets mindere mate Alexandro). Als er wat meer TP bloed in zit heb je wat meer kans op een strakke rug, dat zit niet heel lekker met rijden.
Als ik een hengst uit het verleden kan aanwijzen die hét voor mij is: Goudsmid.
Blijkbaar wordt de door jou als duidelijk omschreven fokrichting door andere mensen heel anders geinterpreteerd. Dan trek ik de conclusie dat de omschrijving niet duidelijk genoeg is. Deze discussie hebben we al eerder gevoerd en daar heb ik toen helaas geen antwoord op gekregen.
Mijn insteek is als er een probleem is, dat ik graag naar een oplossing toega. Wat voor ideeen heb jij dan zelf om de neuzen dezelfde kant op te krijgen? Ik ben daar oprecht benieuwd naar.
En in hoeverre moeten de neuzen dezelfde kant op? Niet ieder "gelders" paard hoeft natuurlijk hetzelfde te zijn. Waar zou je de grens willen leggen waar een gelders paard ophoudt en een rijpaard begint? En ik weet ook wel dat het in de praktijk allemaal niet zo eenvoudig is maar met alleen kritiek kom je er ook niet. Ik zeg overigens niet dat jij alleen kritiek levert; daar heb ik geen zicht op.