Het evenwicht in de bouw van een sportpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:32

Kun je die foto van Hohenstein nog een keertje plaatsen? Met de aanname dat Hohenstein zijn volle gewicht draagt op dat linkervoorbeen ben ik het al niet eens namelijk, laat maar zien.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:36

Evengoed vanuit Weltmeyer vertrekken dat is identiek, neem 1 fractie van een seconde later:
Wat bij Hohenstein nog een gestrekt voorbeen was, dat buigt dan in, naarmate het gewicht aar voren komt.
Dus: het li (foto 1) voorbeen buigt
Er komt een zweefmoment, 4 benen van de grond, het li achterbeen komt voorbij de afdruk van het li voorbeen.
Li achter komt eerst op de grond, onmiddellijk gevolgd door rechtsvoor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hohenstein is identiek, alleen heb ik daar geen draffilmpje van en ik illustreer liever mijn beweringen.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 15:48

Anna42"]
[quote="Anna42"][quote="Pipo"]
[quote="Samsam schreef:
Afbeelding

Een draf is een tweetact toch?

Hoe komt het dat HOhenstein hier DRIE benen al van de grond af heeft?

En wat moet hij nu doen, om te voorkomen dat hij niet onderuit gaat?
[/quote]

In elk handboek over paarden en in elke taal staat nog steeds dat de draf een tweetempi gang is over de diagonaal MET EEN ZWEEFMOMENT waarbij het achterbeen het eerst moet landen.
Elke DIERENARTS en elk JURYLID leert dat de draf een tweetempi gang
MET EEN ZWEFMOMENT is en dat de nek het hoogste punt tijdens de beweging. Bekijk al eens de foto's op deze pagina.
En sinds wanneer zijn deze absolute basis regels voor een paard om in EVENWICHT te kunnen bewegen, veranderd?
Is dit voortuitgang?
Hohenstein heeft GEEN zweefmoment meer. Het volgende been is het rechtervoorbeen dat gaat landen. En zo worstelt dit arme paard zich van het ene voorbeen op het volgende voorbeen door de draf omdat men het kennelijk niet meer ziet:
1. dat een paard geen zweefmoment meer heeft want IDS staat vol met zulke foto's ook nog voorzien van het bijschrift dat ze een opvallend goed gebruik maken van het achterbeen of voorbeen!!!!!!
2. het niet meer nodig vindt en zelfs zover gaat om de draf te vergelijken met de galop. Maar in de galop ondersteunt direct het andere voorbeen om het gewicht op te vangen. In de galop verwisselen we daarom regelmatig van hand om het dragende voorbeen te ontlasten!!!!!!!
Ook in de galop heet het paard een zweefmoment. Waarom?
Dit paard loopt niet in evenwicht. Waarom niet? Waar ligt bv het zwaartepunt?
[/quote]

Het gaat om dit paard en deze beweging. Waar staat hij op en hoe krijgt hij het linkervoorbeen van de grond?

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:50

hij kantelt door de snelheid over het voorbeen heen,die snelheid[impuls] komt vanuit de achterhand,maar zoals je kan zien wordt hohenstein nogal tegen gehouden door de ruiter,waardoor het kantelpunt wordt vertraagd,ik ben nieuwsgierig naar foto's van paarden los,zelfs niet aan een touwtje,op het zelfde moment.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 15:50

Ik zie het verschil niet met deze? Identiek en: via het zweefmoment, het achterbeen zorgde reeds voor de impuls, het is een overgangsplaatje naar een zweefmoment.
Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 15:57

Sprintje schreef:
Zweefmoment hebben de meeste paarden toch nog wel in draf, en ze worden ook in het zweefmoment op de foto gezet! Trek de IDS maar eens open. o.a. de (in mijn ogen Haha!) mooiste merrie van nederland:
[img]http://www.vwf.nl/VWF/Foto's/terliakrackcarchitectkampioenrp.jpg[/img]

En zo hoort een paard te bewegen. Hoofd en hals in balans en gedragen, de rug horizontaal en absoluut los 'los von boden' in het zweefmoment. Het achterbeen midden onder de massa klaar om de massa vloeiend op te vangen waardoor het juist gestelde voorbeen en het dragende en stuwende achterbeen de massa verticaal en in evenwicht kan dragen over de diagonaal.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 16:05

Zannekin schreef:
Ik zie het verschil niet met deze? Identiek en: via het zweefmoment, het achterbeen zorgde reeds voor de impuls, het is een overgangsplaatje naar een zweefmoment.
Afbeelding

Ik zie het verschil ook niet. Ja vanaf de andere kant bekeken, maar hetzelfde principe van een voorbeen wat aan de grond blijft staan. Anna kunnen we ook verder gaan op deze plaatsjes van Zannekin, dat zal het voor de meeste mensen veel inzichtelijker maken!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 17:32

Anna42"]
[quote="Anna42"][quote="Anna42"]
[quote="Pipo"][quote="Samsam schreef:

Een draf is een tweetact toch?

Hoe komt het dat HOhenstein hier DRIE benen al van de grond af heeft?

En wat moet hij nu doen, om te voorkomen dat hij niet onderuit gaat?
[/quote]

In elk handboek over paarden en in elke taal staat nog steeds dat de draf een tweetempi gang is over de diagonaal MET EEN ZWEEFMOMENT waarbij het achterbeen het eerst moet landen.
Elke DIERENARTS en elk JURYLID leert dat de draf een tweetempi gang
MET EEN ZWEFMOMENT is en dat de nek het hoogste punt tijdens de beweging. Bekijk al eens de foto's op deze pagina.
En sinds wanneer zijn deze absolute basis regels voor een paard om in EVENWICHT te kunnen bewegen, veranderd?
Is dit voortuitgang?
Hohenstein heeft GEEN zweefmoment meer. Het volgende been is het rechtervoorbeen dat gaat landen. En zo worstelt dit arme paard zich van het ene voorbeen op het volgende voorbeen door de draf omdat men het kennelijk niet meer ziet:
1. dat een paard geen zweefmoment meer heeft want IDS staat vol met zulke foto's ook nog voorzien van het bijschrift dat ze een opvallend goed gebruik maken van het achterbeen of voorbeen!!!!!!
2. het niet meer nodig vindt en zelfs zover gaat om de draf te vergelijken met de galop. Maar in de galop ondersteunt direct het andere voorbeen om het gewicht op te vangen. In de galop verwisselen we daarom regelmatig van hand om het dragende voorbeen te ontlasten!!!!!!!
Ook in de galop heet het paard een zweefmoment. Waarom?
Dit paard loopt niet in evenwicht. Waarom niet? Waar ligt bv het zwaartepunt?
[/quote]

Het gaat om dit paard en deze beweging. Waar staat hij op en hoe krijgt hij het linkervoorbeen van de grond?
[/quote]

Het eerstvolgende been wat aan de grond komt, is het RECHTERvoorbeen. De beenzetting is immers diagonaal.
Het linkerachterbeen is met spieren verbonden aan het darmbeen van het rechterachterbeen en aan de andere kant omgekeerd precies hetzelfde.
Bij het heffen van het linkerachterbeen zakt het darmbeen en wordt de schouder naar achteren getrokken. Zo wordt het rechtervoorbeen naar voren geplaatst.
In dit geval van Hohenstein landt het rechtervoorbeen eerst en dan het linkerachterbeen. Op het moment van het heffen van het linkerachterbeen zakt het darmbeen en trekt met volle kracht de linker schouder naar achteren. Omdat dit linkervoorbeen nu niet belast is met het volle gewicht schiet het voorbeen met kracht naar voren.
En zo loopt dit paard van voorbeen op voorbeen.

Hohenstein loopt dus volledig op de voorhand. Dit is nl het probleem bij deze paarden. Ze zijn niet meer evenwichtig gebouwd en kunnen ook niet meer in evenwicht bewegen.
De nek is hier niet meer het hoogste punt en hij loopt achter de loodlijn.
Omdat men steeds meer en meer een evenwichtige beweging niet meer
onderscheidt van een niet evenwichtige beweging en het naar voren schieten van het voorbeen en landen op het voorbeen kwalificeert als dressuurmatig!!!! Terwijl de achterbenen ueberhaupt niet tot DRAGEN komen.
Deze paarden kunnen vanwege het gebrek aan evenwicht amper meer springen en dus zijn het volgens de moderne trend dressuurpaarden.

Bij de hoge dressuur ondervinden deze paarden het probleem in de verzameling. De beenzetting in de normale, verzamelde draf, uitgestrekte draf, piaffe, passage en appuyement blijft immers gelijk. In de verzameling MOET de volgorde van de beenzetting vanuit het achterbeen plaatsvinden. Dat kunnen deze paarden niet meer en dus vertonen deze paarden een uitermate houterige en ongebalanceerde passage op het voorbeen. Terwijl ze in de piaffe de voorvoeten eerst en amper van de grond lichten en daarna pas de achterbenen. De achterbenen worden dan naar buiten worden gezwaaid inplaats van onder de massa en komen niet tot dragen!!!!!
De evenwichtige mechaniek fucntioneert immers niet.
Daarom piafferen deze paarden niet meer op de plaats zoals het hoort en is voorgeschreven. Maar gebruiken veel meer bodem omdat ze in de piaffe niet in evenwicht kunnen blijven.

Het behoeft geen nader betoog dat als je deze paarden dan ook nog op de kop rijdt, het rijden voor deze paarden onder de man een complete kwelling wordt. De slijtage aanzienlijk is en reeds op vroege leeftijd zijn deze paarden compleet versleten en kapot gereden.
Om over het welzijn van de paarden nog maar niet te spreken.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 17:46

ceasario"]
[quote="Sprintje schreef:
Zweefmoment hebben de meeste paarden toch nog wel in draf, en ze worden ook in het zweefmoment op de foto gezet! Trek de IDS maar eens open. o.a. de (in mijn ogen Haha!) mooiste merrie van nederland:

Afbeelding
[img]http://www.vwf.nl/VWF/Foto's/terliakrackcarchitectkampioenrp.jpg[/img]

Wat zegt een plaatje?
[/quote]

Het paard op de bovenste foto staat in IDS nr. 17 vermeld met het volgende onderschrift: heeft een zeer goed gebruik van het achterbeen!!!
Een achterbeen dat wat los in ruimte zweeft van een paard dat het volle gewicht op een schuin geplaatst voorbeen moet dragen. De rug is niet horizontaal maar loopt schuin naar voren. Het paard loopt dus volledig op zijn kop.

De onderste foto is zoals een paard evenwichtig behoort te draven met een zweefmoment. Deze paarden hebben een evewichtskelet en kunnen altijd springen. Het is vervolgens aan de ruiter of dit een dressuur- of springpaard wordt.

Toedeledoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 18:13

maar de foto's zijn eigenlijk niet vergelijkbaar,want het is niet op het zelfde moment.een blinde kan zien dat de tweede merrie een beter paard is oftewel beter in balans loopt.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 19:55

Toedeledoki schreef:
maar de foto's zijn eigenlijk niet vergelijkbaar,want het is niet op het zelfde moment.een blinde kan zien dat de tweede merrie een beter paard is oftewel beter in balans loopt.

Er ook een spreekwoord: Ziende blind.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-03 20:16

Himyar schreef:
Gisteren keek ik weer eens in dit boek dat ik thuis heb:
MÜSELER,W. TE PAARD:aanschouwelijk rijonderricht. Daar staan een aantal oude foto's in van paarden die ECHT de achterhand buigen en de achterbenen onder de massa plaatsen en de voorhand verheffen. Of het aan de paarden van toen ligt of aan de ruiters van toen zou ik niet weten, maar volgens mij laten die foto's de Klassieke Dressuur zien, met hoofdletter K. Ik zou best wel eens willen weten waarom die paarden toen zo konden lopen.

EVENWICHT IN DE BOUW EN DAARMEE IN HET SKELET.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:11

Afbeelding

Oldi?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:17

ceasario"]
[quote="Wouter24"][quote="CGJ12 schreef:
Wat is wenselijk: Eerst het achterbeen, of te allen tijde de diagonaal tegelijk?

Een zuivere tweetact impliceert het laatste (en dat heb ik niet bedacht).

Ik kies voor de zuivere 2-tact, maar misschien denken mensen daar anders over.

ik ben het hier zeker mee eens, in draf ten allen tijde diagonaal, denk aan zijgangen, als ie eerst ze achterbeen neerzet en dan ze voorbeen word het een soort circusoefening, denk aan de passage, dat moet toch wel diagonaal zijn anders ligt ie toch op zijn bek?
[/quote]

http://members.lycos.nl/hippics03/vuplo ... .jpg[/img]
[/quote]

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-03 21:19

ceasario schreef:
Afbeelding

Nogmaals Facet.

Bij het KWPN uitgezwaaid. OK dan!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 10:38

Anna42 schreef:
In dit geval van Hohenstein landt het rechtervoorbeen eerst en dan het linkerachterbeen.

Anna blijkt het minder op filmpjes bespreken te hebben.
Was het nu weer een geluk dat ik Hohenstein op video had staan.
Weerom dat plaatsjeskijken volledig ontkracht.
Voor alle zielen die zouden geloven dat Hohenstein (en zovele anderen) van linksvoor naar rechtsvoor "valt":
Passage:
Afbeelding

Uitgestrekte draf:
Afbeelding

Galopwissel mooi op het achterbeen:
Afbeelding

Pirouette:
Afbeelding

Wat mij ook opviel is dat Hohenstein in de zijgangen met linksachter nog verder landt dan de voetafdruk van linksvoor (zie Facet). Maakt hem dat beter? Nee, gewoon verder gevorderd. Waar hangt dat van af: hoe schuin en voorwaarts het paard zich beweegt, maw in een hogere mate van verzameling.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 14:23

Geweldig Zannekin, dat je dat materiaal voorhanden hebt om alle opmerkingen van Anna die hierboven staan (ik zal de halve pagina niet quoten, maar het hele verhaal van "van voorbeen op voorbeen vallen", "deze paarden problemen krijgen in de verzameling en niet tot dragen komen", het wordt hier weer allemaal ontwricht. Bedankt!!!!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 16:30

Anna42"]
[quote="Himyar schreef:
Gisteren keek ik weer eens in dit boek dat ik thuis heb:
MÜSELER,W. TE PAARD:aanschouwelijk rijonderricht. Daar staan een aantal oude foto's in van paarden die ECHT de achterhand buigen en de achterbenen onder de massa plaatsen en de voorhand verheffen. Of het aan de paarden van toen ligt of aan de ruiters van toen zou ik niet weten, maar volgens mij laten die foto's de Klassieke Dressuur zien, met hoofdletter K. Ik zou best wel eens willen weten waarom die paarden toen zo konden lopen.

EVENWICHT IN DE BOUW EN DAARMEE IN HET SKELET.
[/quote]

Jammer dat ik geen scanner heb om die foto's neer te zetten. In mijn ogen zijn die paarden allemaal bloed beestjes, vrij fijn en niet zo groot. Maar met veel lendenmechanisme. Boek is in de jaren 60 uitgegeven en er staan foto's in van:
Otto Lorke op Fanal
Willy Schultheiss op Pernod en op Doublette
Kolonel Gerhard op Fels
Kolonel Burkner op Rosenkelch

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:09

Ik heb dat boek, ik heb een scanner.
Zal wel even een poging ondernemen om wat foto's hier te plaatsen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 18:39

horseyfries schreef:
Geweldig Zannekin, dat je dat materiaal voorhanden hebt om alle opmerkingen van Anna die hierboven staan (ik zal de halve pagina niet quoten, maar het hele verhaal van "van voorbeen op voorbeen vallen", "deze paarden problemen krijgen in de verzameling en niet tot dragen komen", het wordt hier weer allemaal ontwricht. Bedankt!!!!

Het is zeker niet mijn bedoeling om Anna te "pesten" Knipoog. Ik hou er niet van dat paarden worden beoordeeld op 1 foto, en daardoor onrecht worden aangedaan. Wie zijn wij om te zeggen dat ze slecht zijn? Laat ze voor zichzelf spreken met het hele verhaaltje. Smaken verschillen uiteraard, sommige hengsten bevallen, sommigen niet. Een theorie mag opgebouwd zijn rond de paarden maar laat paarden niet opdraven om een bepaalde theorie staande te houden.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:08

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie van dit paard vinden, naar mijn mening vind ik deze er beter uitzien.
Maar het achterbeen en voorbeen staan er niet precies onder, maar ik vind ook niet dat het in een overdreven /\ is.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:09

Anna42 schreef:
Stel eens dat wij als mensen ook zo zouden omgaan met ons evenwicht.
Hoogspringers bijvoorbeeld zouden beter uit zijn met een korter rechterbeen terwijl balletdansers het juist weer van een korter linkerbeen moeten hebben. Wielrenners zouden het best af zijn met hele korte armpjes terwijl handenballers, boksers op lange armen aangewezen zouden zijn. Voor de politie zou 1 lange arm weer voldoende zijn.
Iedereen zou de persoon met zulke kromme ideeen prompt voor gek verklaren en de persoon in kwestie krijgt op staatskosten een levenslange psychiatrische begeleiding.
Waarom? Omdat iedereen je haarfijn kan uitleggen als je benen en ongelijk zijn het evenwicht zoek is en dat gegeven beinvloedt niet alleen de prestaties maar ook ons welzijn!!!

Toch hebben wij met viervoeters als het om dit onderwerp, en ook nog wel een paar andere, minder problemen.
Waarom niet? Omdat we er van de buitenkant tegenaan kijken. Veel minder kijken naar het mechaniek van een leven met een vierbenenbewegingsproces en ons meer laten leiden door optiek, gevoel, smaak, mode en een combinatie van deze factoren nl emotie. Met als gevolg dat onze sportpaarden praktisch allemaal verschillend lopen.
Jawel, hoor ik iemand zeggen dat doen wij ook. Is dat wel zo?
Wij hebben weliswaar een verschillende bouw maar lopen en rennen allemaal op dezelfde manier d.w.z. onze benen maken bij elke pas wel eenzelfde paslengte! Omdat ons mechaniek zo werkt.

Weten we eigenlijk wel hoe het mechaniek werkt om het evenwicht te garanderen van een leven op vier benen en dit van de sportpaarden? Waaraan moet minimaal worden voldaan om het evenwichtproces te garanderen en hoe krijg je dat gerealiseerd?

[edit]
titel van hoofdletters naar gewone letters [/edit]

Ach gut voel jij je wel lekker
mensen en paarden zij heel andere wezens. moeten we jou dat nog uit leggen. kijk wij mensen worden verliefd en dan maakt jou het niet uit of hij nou kanp lelijk arrogant weet ik het wat is jij vind hem leuk. met paarden bepaald de mens door wie die gedekt word niet het paard zelf dus kan je bij paarden over FOKKERIJ praten en ik neem aan dat jij niet denkt van oh die gozer is echt knap maar ja je krijgt een verrekt lelijk kind dus ja neem ik de volgende maar.Nou ja zou natuurlijk kunnen Ach gut

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:29

Adriana, bij deze nog een foto van Chacomo:

Afbeelding

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-03 19:29

Zannekin"]
[quote="Anna42 schreef:
In dit geval van Hohenstein landt het rechtervoorbeen eerst en dan het linkerachterbeen.

Voor alle zielen die zouden geloven dat Hohenstein (en zovele anderen) van linksvoor naar rechtsvoor "valt":
Passage:
Afbeelding

Uitgestrekte draf:
Afbeelding

Afbeelding

Pirouette:
Afbeelding

Wat mij ook opviel is dat Hohenstein in de zijgangen met linksachter nog verder landt dan de voetafdruk van linksvoor (zie Facet). Maakt hem dat beter? Nee, gewoon verder gevorderd. Waar hangt dat van af: hoe schuin en voorwaarts het paard zich beweegt, maw in een hogere mate van verzameling.
[/quote]

Zannekin bestudeer eens de foto op pagina 27 van Roemer onder de schimmel geplaatst door Chantal. Vergelijk dat paard met dit arme paard die zgn dressuur laat zien.
Als je geen verschil ziet, laat je het maar weten dan zal ik het uitleggen en toelichten. Als je WEL verschil ziet, probeer dat zelf eens toe te lichten.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-03 19:49

Zannekin"]
[quote="Anna42 schreef:

Passage:
Afbeelding

Uitgestrekte draf:
Afbeelding

Afbeelding

Pirouette:
Afbeelding

[/quote]

Een ovatie voor Zannekin, bis bis bis ... OK dan! OK dan!