Najaarsonderzoek 2009

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:30

Suzanne F. schreef:
janderegelaa schreef:
Klasse osteochondrose beknopte karakterisering
A afwezig normale gewrichtsbelijning
B minimaal aanwezig geringe contourafwijking
C duidelijk aanwezig duidelijke contourafwijking
D vrij-ernstig-aanwezig Contourafwijking met kleine fragmenten
E ernstig aanwezig contourafwijking met relatief grote fragmenten

A & B is PROK waardig waar het voorheen alleen A was. Categorie C kán onder speciale omstandigheden ook een PROK certificaat geven. De eisen zijn dus naar beneden bijgesteld. Ik dacht dat jij hier wel van op de hoogte was Suzanne.

Nee wist ik niet. Ik wist wel dat er klasses waren gekomen voor OC(D) maar niet dat merries voor PROK nu een kleine afvlakking mochten hebben.

Nou ja daar hoef ik bij mijn merrie nu toch niet bang voor te zijn, die viel vorig jaar nog dik in klasse A dus ik hoop over een paar weken bij de PROK nog steeds...

Niet alleen de merrie's...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:33

janderegelaa schreef:
Ik heb een merrie die PROK geworden is met een B.

was dat een echt duidelijk waarneembare afvlakking? wat had je da gezegt voor opsturen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:34

fokfanaat schreef:
janderegelaa schreef:
Ik heb een merrie die PROK geworden is met een B.

was dat een echt duidelijk waarneembare afvlakking? wat had je da gezegt voor opsturen?

Sterker nog, er moest een extra aanvullende opname ingestuurd worden van de commissie.
Edit: De DA had het ook gezien. Alleen vond hij het toen al een B maar wilde de commissie extra foto's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:37

Sjuimpje schreef:
Klopt, onze Special heeft een miniscule afvlakking, zo miniscuul dat we het vorig jaar hebben ingestuurd omdat er volgens deskundigen een fifty/fifty kans was dat ze daarmee Prok kon worden, helaas beoordeelde de commissie het als OC positief. Hierop hebben we begin dit jaar aanvullende opnames laten maken en dit nogmaals opgestuurd omdat de verwachting was dat deze OC zeker in de B klassering zou vallen. Dit was niet het geval. Uit navraag bleek dat er amper verhalen bekend zijn van merries die onder de nieuwe eisen alsnog Prok worden, enkele gerenomeerde dierenartsen hebben het zelfs een commerciele truuk genoemd :oo

Dus toen ineens viel ze in een C categorie??? Met een miniscule afvlakking??

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:38

janderegelaa schreef:
Sterker nog, er moest een extra aanvullende opname ingestuurd worden van de commissie.
Edit: De DA had het ook gezien. Alleen vond hij het toen al een B maar wilde de commissie extra foto's.

Gezien de ervaringen die ik tot nu toe gehoord heb worden alleen de DA's er beter van. Je hebt dus een uitzondering Jan :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:39

Hm nou ja hier ben ik niet bang voor deze dingen. Alleen het straalbeen is nog niet op de foto geweest dus dat wordt afwachten.

Rhea

Re: Najaarsonderzoek 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:43

die van mij gaat volgende ook voor de 2e keer. Toen ik haar kocht was het juli, foto's insturen mocht pas vanaf sept. In juli vorig jaar was het 100% zeker A.. ik ben benieuwd.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:54

Ik zou er opzich geen probleem mee hebben als een hengst met een OC(D)-tje wordt goedgekeurd voor de dekdienst, mits het een erg goede is natuurlijk.

We moeten niet vergeten dat het doel van fokkerij een heel goed sportpaard fokken is (uitzonderingen daar gelaten). In vele gevallen heeft een paard geen last van een chipje wat betreft de sport. Krijgt het paard er na een aantal jaren toch last van, dan kan er een operatie uitgevoerd worden (bv. Bonfire, die presteerde ook bijzonder goed met chipje. Toen hij er last van kreeg werd hij geopereerd, en klaar was Kees.. euh Anky). :)
Denk dat bij een aantal goedgekeurde hengsten, voordat ze op de keuring werden aangeboden, wel een operatie voor een chipje heeft plaatsgevonden. Die hengsten hebben op het moment dan geen chip meer, maar dat neemt niet weg dat ze het niet meer doorgeven. Waarom zou men er dan wel moeilijk over moeten doen als er een bijzonder goede hengst op de keuring wordt aangeboden die een klein chipje heeft? (en dan heb ik het niet over twee of meer chipjes of andere aandoeningen, maar over ééntje.).

Ik heb er in ieder geval geen probleem mee. :+

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:55

het doel is behalve een goed sportpaard, ook een gezond en duurzaam sportpaard, en volgens het KWPN past daar zeker geen OCD bij. OC in lichte mate.....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:04

Ja uiteraard. Maar hoeveel van de paarden die internationaal op topniveau presteert is geheel vrij van een chipje o.i.d.?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:05

geen idee, vertel het eens.... weet wel dat het vele malen makkelijker verkoopt als je paard oké is op alle foto's, als dat hij een chip/OC heeft..

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:09

Ja dat is correct. Maar tja, handel is ook een vak apart.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:10

Bomba schreef:
Ja dat is correct. Maar tja, handel is ook een vak apart.

maar fokken, zonder je paarden 'normaal' te kunnen verkopen is ook niet echt handig... dus het mag dan een apart vak zijn, het is ook een belangrijk vak!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:17

Het is maar net hoe je die zin opvat. :)
Uiteraard moet je je paard goed kunnen verkopen, zonder enige twijfel! Maar laat nou net die ene met chipje een hele bijzondere zijn. Dan maar goedkeuren ondanks een klein chipje. :D

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:19

en dan straks geeft die 50% meer chipjes door als een gezonde...., en dan weer mensen die nog moeilijker een paard kunnen verkopen, dan chipjes die echt reactie opleveren, slechte paarden, kreupel. en dan gaat de fokkerij weer achteruit....

streng selecteren op in elk geval OCD, en eigenlijk ook op OC, zeker voor de hengsten die goedgekeurd worden

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:21

tja maar wat dat betreft zegt prok nog helemaal niets, ze kunnen dikke ocd in d ekogels hebben 3-tjes op kogelartrose en 4-tjes op de sesambeentjes

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:23

weule schreef:
en dan straks geeft die 50% meer chipjes door als een gezonde...., en dan weer mensen die nog moeilijker een paard kunnen verkopen, dan chipjes die echt reactie opleveren, slechte paarden, kreupel. en dan gaat de fokkerij weer achteruit....

streng selecteren op in elk geval OCD, en eigenlijk ook op OC, zeker voor de hengsten die goedgekeurd worden

Maar wie zegt dat de nu goedgekeurde hengsten, voor de keuring geen OCDtjes hadden? }>

ibikus

janderegelaa schreef:

Ik zou wel willen weten of deze merrie in de oude regeling ook al Prok was geworden of niet, in theorie had ze toendertijd OC positief bevonden moeten worden dus niet Prokwaardig.

In het geval van onze merrie vond ik het persoonlijk erg streng gewaardeerd, zeker aangezien ze op haar straalbenen nullen kreeg, als de rest ook allemaal maar zo-zo was geweest had ik het beter begrepen als de wijzer die kant op was doorgeslagen.
Maar goed, ik vind Prok nog steeds een waardevol predikaat en ik ben blij dat het KWPN streng selecteerd op gezondheid.

fokfanaat

als je het doet moet je het ook helemaal doen vind ik. en ook een predikaat voor merries die 3 nakomelingen hebben die goed zijn.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:24

Bomba schreef:
weule schreef:

Maar wie zegt dat de nu goedgekeurde hengsten, voor de keuring geen OCDtjes hadden? }>

als ze een OCD hadden, werd het daarna een OC..... en tot vorig jaar werden ze met een OC niet gekeurd....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:25

Dat hangt af van de plek waar het chipje zat..

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:25

fokfanaat schreef:
als je het doet moet je het ook helemaal doen vind ik. en ook een predikaat voor merries die 3 nakomelingen hebben die goed zijn.

dat is inderdaad ook wel waardevol FF, een soort predikaat wanneer een merrie 3 prokwaardige nakomelingen heeft gegeven.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:26

Bomba schreef:
Dat hangt af van de plek waar het chipje zat..

uitzonderingen bevestigen de regel.....

Gemakshalve gaan we er vanuit dat alles wat gekeurd is gewoon goed is.....

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:27

ja precies, misschien dat er dan ook eerder een ruin geprokt wordt ipv alleen een sportkeuring.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 18:35

Sjuimpje schreef:
janderegelaa schreef:

Ik zou wel willen weten of deze merrie in de oude regeling ook al Prok was geworden of niet, in theorie had ze toendertijd OC positief bevonden moeten worden dus niet Prokwaardig.

In het geval van onze merrie vond ik het persoonlijk erg streng gewaardeerd, zeker aangezien ze op haar straalbenen nullen kreeg, als de rest ook allemaal maar zo-zo was geweest had ik het beter begrepen als de wijzer die kant op was doorgeslagen.
Maar goed, ik vind Prok nog steeds een waardevol predikaat en ik ben blij dat het KWPN streng selecteerd op gezondheid.

De merrie had in de oude regeling het PROK certificaat NIET gekregen.