wat voor karakter moeten we fokken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: wat voor karakter moeten we fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 14:15

Iedereen wil een eerlijk karakter, alleen velen van jullie halen rijtechnische fouten en karakter door elkaar. Als je een koel paard moet vooruit schoppen is het in de opleiding mis gegaan.

De mijne moest ik als 3 jarige ook vooruit knallen, maar inmiddels is hij erg makkelijk en simpel te rijden. Kwestie van correct opleiden. Ook kan ik hem vrij makkelijk ''heet'' in het werk krijgen.

Daarbij ken ik meer hete paarden die niet aan het been zijn dan koele paarden. Ook wederom een kwestie van opleiden.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 15:56

Ik ben ook van mening dat je een koel, werkwillig paard net zo goed en misschien wel beter aan het been kan krijgen dan een hete. Die gaat dan ook spookjes zien Haha! , maar zal nooit grillig worden. Als je goed rijd, kan je er alles mee, rijd je minder goed, dan kan je er ook alles mee Clown

Ik probeer dan ook een koel en werkwillig paard te fokken. Als die dan niet het laatste aan beweging heeft kan in ieder geval iedereen er met plezier mee weg rijden. Ik denk nog altijd dat de afzetmarkt voor die paarden groter is dan voor de topsport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 16:18

Nou dat is niet helemaal waar,er zijn ook koele paarden die vanaf het begin af aan goed opgeleid zijn en die je dan nog vooruit moet schoppen {als ze echt moeten werken bijv.}
Maar er zit inderdaad wel een verschil tussen wel en niet voor het been zijn.En ik denk inderdaad als je het er gelijk goed inrijd dat je er zeker veel voordeel van hebt.Maar dat is inderdaad net als de hete,ook die moet je blijven rijden inderdaad.Maar zulke dingen moet je wel allemaal leren.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 21:15

Ja die moet je ook leren. Maar velen leren dat dus blijkbaar niet. Want elke koele is flegmatiek en lui en niet te rijden. Ik zeg op mijn beurt, dat je het dan fout doet. Want zoveel echt luie paarden zijn er niet. Je moet alleen weten waar en hoe je ze kan motiveren. Maar dat geld net zo goed voor de hete paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:10

Daar komt ook een stukje karakter bij kijken, het ene paard is wat meer meewerkend van zichzelf en weer anderen verstoppen zich wat meer en dan kost het wel eens wat meer moeite (en tijd en geduld en beleid) om zo'n diertje tot zijn recht te laten komen. Onder het kopje koel blijft dan een plukje over dat echt niet wil en dat is imo ook niet een karakter wat je graag hebt.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:23

Als ik dan toch op karakter moet fokken, liever dus ook geen (te) koele meer, zoiezo moet het paard uit zichzelf wat looplust hebben.

Want inderdaad, het vooruit en aan het been rijden is erin te krijgen en aan te leren, maar het kost je wel een pak meer werk, tijd, energie...

Dus ik ga toch elke keer voor het nodige bloed om te fokken, maar uiteindelijk zullen bij mij de sportprestaties van de hengst, alsook de rijdbaarheid/karakter van de hengst en zijn nakomelingen, de doorslag geven.