fokkerij en afstamming

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: fokkerij en afstamming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 09:12

Peterina schreef:
Wat ook veel mensen ontgaat is dat kleur wel dergelijk een invloed heeft op de aankoop van een sportpaard, en daaruit volgt zijn mogelijke prestaties, zijn onderhoud en zijn gezondheid!! Niet alleen de praktische kanten maar ook de genetische kant!

Gezien je onderschrift selekteer je eerst op kleur en daarna op kwaliteit.
Dat is nu juist wat een sportpaardenfokker niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 09:22

Hoe dan ook, een apart kleurensubforum zou allang in de maak moeten zijn. Ik ben het er mee eens dat F-AM nu volloopt met topics over 'welke kleur vos wordt dit' en 'wat krijg ik als...'

We kunnen massaal gaan temmen op ieder kleuren topic natuurlijk Tong uitsteken

En voor leuke Cool fokkerij discussie's over het fokken van sportpaarden houd ik me aanbevolen

Extravaganza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 12:22

Misschien is een leuke discussie om het eens over de kampioenen van de nationale merriekeuringen te hebben. Mij viel op dat deze paarden allemaal een vrij kort halsje hadden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 12:42

Extravaganza schreef:
Misschien is een leuke discussie om het eens over de kampioenen van de nationale merriekeuringen te hebben. Mij viel op dat deze paarden allemaal een vrij kort halsje hadden.

Daar is dit het topic niet voor, maar je kan daar natuurlijk een topic voor openen.

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:47

Na 4 pagina's doorlezen heb ik het idee dat we nog niet veel verder zijn gekomen. Het is alleen duidelijk dat kleuren hier niet thuishoren. En er is inmiddels een topic geopend over tuigpaardkruisingen.
Daarom een vraag van mijn kant: kun je sportpaarden fokken door het bewust kiezen van een combinatie of is het meer een 'fingerspitzengefühl'? Fokken blijft immers altijd gokken, al kan men proberen door het bewust kiezen van een combinatie zo dicht mogelijk bij het doel te komen dat men voor ogen heeft.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:14

Fokken is zeker geen gokken, als je dat bedoeld.
Je weet welke eigenschappen gewenst zijn bij een sportpaard en op die manier kun je de ideale combinatie van merrie en hengst maken. Het blijft afwachten in hoeverre je resultaat hebt maar het zal nooit slecht zijn. Geen 2 veulens zijn hetzelfde dus het kan goed dat de eerste minder goed lijkt dan de verwachting was maar een later veulen uit dezelfde combi kan wel die goede punten hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 15:18

Dit topic is niet bedoeld om een onderdeel van het fokken te bespreken, maar om de levensvatbaarheid van F&A aan de kaak te stellen.
Als je een discussieonderwerp hebt over fokken maak er een topic aan, je laat dan meteen zien dat F&A bedoelt is voor fokkerij en niet als kleuren topic.
Iets anders, moet ik het als een teken aan de wand zien dat nog geen een moderator op dit topic, of de linken hiernaar toe op FZ, gereageerd heeft?????

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:45

sarabande schreef:
Dit topic is niet bedoeld om een onderdeel van het fokken te bespreken, maar om de levensvatbaarheid van F&A aan de kaak te stellen.
Als je een discussieonderwerp hebt over fokken maak er een topic aan, je laat dan meteen zien dat F&A bedoelt is voor fokkerij en niet als kleuren topic.
Iets anders, moet ik het als een teken aan de wand zien dat nog geen een moderator op dit topic, of de linken hiernaar toe op FZ, gereageerd heeft?????

'k Vrees van niet. Waarschijnlijk hopen ze dat dit topic een stille dood sterft, zoals ze bij dat topic of FZ gehoopt hebben. Eerst werd daar de vakantieperiode als 'excuus' gebruikt en uiteindelijk na veel aandringen, kwam er dan een 'njet'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:49

Misschien kunnen de overactieve mods op HAW eens een deel van de aandacht naar F-AM verleggen.

Yrrah: open dan een topic, als het zo niet lukt met 4 pagina's dan moeten we er maar voor zorgen dat de kleurtopics ondergesneeuwd worden en die liefhebbers wederom een subforum aan gaan vragen Vork

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:56

Wat natuurlijk uiterst merkwaardig is, dat de kleuren hier naar toe komen en direkt van de ijverige mod 2 stickies krijgen, terwijl vragen die hier al jaren herhaald worden en waar die mensen ook graag antwoord op willen omdat het voor hen de eerste keer is, nooit in een stickie gezet zijn.
Dat verbaast mij eigenlijk Verward
Niet eens dat het nooit gebeurt is, maar waarom het nu opeens wel gebeurt voor een andere groep.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:24

uhm ,wat is in vredesnaam een stickie???? Bloos Bloos Bloos
Sorry ,hoor ben nog geen eens Blond

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 20:37

Een topic dat blijft staan zodat de info altijd voorhanden is.
Zie F&A eerste 2 topics

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:09

Anne_GTI schreef:
Een voshengst levert ook meer op dan een vosmerrie...

Terug on topic. Ik erger me ook aan de kleurentoestanden. Een goed paard heeft geen kleur maar valt altijd op.

Eigenlijk zit ik nog te wachten op een topic waarbij de standfoto's van alle medaillewinnaars op de OS met elkaar vergeleken worden. Jammer genoeg kan ik ze niet vinden. Zeker bij de springpaarden moet daar een lijn in zitten.

Het KWPN ging toch een aantal dressuurpaarden scoren, de eerste 10 geplaatsen oid?
Of heb ik het nu helemaal mis?

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 21:48

sarabande schreef:
Wat natuurlijk uiterst merkwaardig is, dat de kleuren hier naar toe komen en direkt van de ijverige mod 2 stickies krijgen, terwijl vragen die hier al jaren herhaald worden en waar die mensen ook graag antwoord op willen omdat het voor hen de eerste keer is, nooit in een stickie gezet zijn.
Dat verbaast mij eigenlijk Verward
Niet eens dat het nooit gebeurt is, maar waarom het nu opeens wel gebeurt voor een andere groep.

Die stickies zijn 'zoethoudertjes' waar door de voorstanders van een [KG]-forum zelfs niet echt om gevraagd geweest is.

De enige echte reden, waarom er geen [KG]-subforum is gekomen, is (naar mijn mening) omdat men de privileges van één bepaalde groep niet wil afnemen... dit ten koste van andere groepen... All Bokt-ers are equal, but some are more equal then others (blijkbaar).

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:36

Hier nog 1 die geinteresseerd is in fokkerij en afstamming!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:06

sarabande schreef:

Volgens mij is F&A één van de meest levensvatbare fora, waar in het verleden de meeste heftige discussies zijn gevoerd. Dat heeft het forum ook gelijk de das om gedaan, aangezien de heftigheid vooral gevolg was van verschillende meningen en inzichten zonder respect voor elkaar.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat F&A ooit een forum gaat worden waar diepgaande interessante discussies gevoerd kunnen worden zonder problemen heen en weer. Zelfs de afscheidende beweging mbt het evenwichtsmodel heeft nog problemen onderling door verschil van inzicht. Dan zou iedere F&A geïnteresseerde topics moeten openen zoals MisterA dat heeft gedaan. Waar iedereen met interesse de paarden gedurende een periode kan volgen, waar alle informatie uit de doeken wordt gedaan, waar niet zozeer de paarden ter discussie gesteld worden, maar waar informatie wordt gedeeld. Het lijkt mij bijvoorbeeld ook uitermate interessant om een jong getalenteerd paard te volgen op weg naar Pavo-cup (en evt. WK) succes te volgen Lachen, of jonge hengsten gedurende hun weg naar goedkeuring bij een stamboek.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:11

In het verleden stonden hier regelmatig verslagen van Pavo-cup/hengstencompetitie bezoekers. Worden die niet meer geplaatst of moeten die naar een ander forum?
Ben een beetje de weg kwijt, in het verleden stonden heir interessante discussies, nu zijn ze onvindbaar?

Dus Sarabande, ik ben het helemaal met je eens. Kleuren interesseren mij niet zo, maar sport en fokkerij van sportpaarden wel!

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:17

Dat hoort volgens de Mods niet langer op FA thuis en is dus (zeer onlogisch) te vinden onder Evenementen... Nors opkijken Daar waar dus de meeste FA posters niet komen (of in ieder geval niet/nauwelijks reageren)...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:21

Dat is niet de enige reden volgens mij.
Veel mensen die interessante verslagen plaatsten in het verleden zijn op zoveel weerstand gestuit dat het niet meer leuk was om dergelijke verslagen openbaar te maken.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:24

Aan allen die liever geen kleurentopics zien onder F-AM, ga naar forumzaken en vul de poll in a.u.b.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:02

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:35

Gitta1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:41

Allemaal maar massaal domme antwoorden geven in die kleurentopics Schijnheilig misschien is dan de lol er ook snel af daar en SMEKEN ze straks om een subforum... Knipoog

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:53

Normaal gesproken kun je toch als er al 2 weken geen reactie is geweest niet meer posten en verdwijn je vanzelf naar beneden???
Waarom is dat dan hier niet het geval??
Ik bedoel dus de kleurentopics!! Clown

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 17:00

Yrrah schreef:
Na 4 pagina's doorlezen heb ik het idee dat we nog niet veel verder zijn gekomen. Het is alleen duidelijk dat kleuren hier niet thuishoren. En er is inmiddels een topic geopend over tuigpaardkruisingen.
Daarom een vraag van mijn kant: kun je sportpaarden fokken door het bewust kiezen van een combinatie of is het meer een 'fingerspitzengefühl'? Fokken blijft immers altijd gokken, al kan men proberen door het bewust kiezen van een combinatie zo dicht mogelijk bij het doel te komen dat men voor ogen heeft.

Ziet topic; [F-AM] Fokken is Gokken?
Ik heb je voor het gemak even gequote.