Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rowo

Re: Afstammelingenkeuring 2008-08-26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 12:31

De rapporten van de veulens van Zürich en Zidane zijn niet al te best zeg.. Echt jammer!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 14:09

wel jammer van Zurich. Vind het zelf wel een machtige springer.
was er ook benieuwd naar omdat ik misschien in de verre toekomst mijn merrie wil laten dekken.
Whitaker was wel heel positief

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 18:42

caroline78 schreef:
wel jammer van Zurich. Vind het zelf wel een machtige springer.
was er ook benieuwd naar omdat ik misschien in de verre toekomst mijn merrie wil laten dekken.
Whitaker was wel heel positief

De hamvraag is ....... Wat besluiten het KWPN en Oldenburg op grond van deze afstammelingenkeuring?

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 19:10

Zal mij ook benieuwen. Zurich staat bij mij niet meer op het lijstje voor dit moment. Maar ik blijf het een mooi sportpaard vinden.
Ik denk dat de eigenaar meer voor de sport gaat en hem tzt verkoopt.
Heeft hij veel gedekt het afgelopen jaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-08 22:59

caroline78 schreef:

Ja duh, waarom zou het rapport anders niet al te best zijn? Vork

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 11:35

Niemand die wat kan zeggen van de Warrant veulens? Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:32

Warrrant veulens waren volgens mij wel erg goed Ja

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 12:33

Warrrant veulens waren volgens mij wel erg goed Ja

edit:
Warrant (Numero Uno x Nimmerdor)
Collectie rijtypische veulens die wat betreft ontwikkeling variëren en voldoende in het rechthoeksmodel staan met een neerwaartse romprichting. De draf is voldoende van afdruk en ruimte waarbij het achterbeen meer moet ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan, hebben een goede balans en voldoende ruimte en souplesse.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:10

Ja, Warrant valt hard mee.
Ik zag ze graag, gelukkig maar want daar verwachten we er volgend jaar een van. Ik kijk er erg naar uit.

Poehee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 14:19

Vandaag de merrie weggebracht met veulen, gaan we morgen vroeg vlechten en ze zouden ze vandaag nog wassen enz. Ben heel benieuwd als het goed is zijn er 12 veulentjes! Misschien tot morgen??

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:12

Afstammelingenkeuringen beëindigd. 18-09-2008

Vandaag was de laatste dag van de afstammelingenonderzoeken. De dressuurcommissie bestaande uit de hengstenkeuringcommissieleden Arie Hamoen en Wim Ernes en inspecteur Wim Versteeg bekeken veulens van Ziësto, Wesley, Ufo en Westenwind

Van Wesley werden vijf veulens gepresenteerd. Omdat er dit jaar niet voldaan wordt aan het minimum te beoordelen veulens, krijgt Wesley uitstel voor het afronden van de veulenbeoordeling. De rapportage wordt opgesteld wanneer er minimaal tien veulens zijn beoordeeld.

Onderstaand de korte samenvattingen:

Ziësto (Lancet x Clavecimbel)
Wisselende collectie, ruim voldoende ontwikkelde veulens die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan. De draf is voldoende van ruimte en souplesse met een ruim voldoende gebruik van het achterbeen. De galop is voldoende van ruimte en balans.
In beweging is het gebruik van het voorbeen wisselend van vlak tot een goede heffing.

Westenwind (Flemmingh x Contango)
Wisselende collectie, doorgaans ruim voldoende ontwikkelde veulens die goed in het rechthoeksmodel staan. De draf is goed van ruimte en souplesse met een wisselend gebruik van het achterbeen. De galop is ruim voldoende van ruimte en heeft voldoende balans.

Ufo (Metall x El Corona)
Collectie uniforme, goed ontwikkelde rijtypische veulens die net voldoende in het rechthoeksmodel staan met veel uitstraling en een aansprekend front. De draf is lichtvoetig, ruim voldoende van ruimte met voldoende souplesse waarbij het achterbeen actief gebogen wordt maar meer moet ondertreden. De galop is voldoende van ruimte en heeft voldoende balans.

De volledige rapportage wordt binnenkort gepubliceerd in “In de Strengen”.

(KWPN, overname zonder bronvermelding toegestaan.)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:01

Iemand nog Ufo's in het echt gezien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:04

Dat klinkt goed van de Ufo's!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:24

Even gegeten Knipoog
Na de veulenafstamming van Ufo en Westenwind gezien te hebben was een zaak heel opvallend en wel alle door het KWPN geselekteerde merries.
Bij eerdere verslaggeving mistte ik de toevoeging op welke merries de hengsten wel en beter niet passen.
Ik begrijp na vanmiddag waarom dat niet kan

De veulens van Ufo hadden allemaal een moeder met predicaten die op hun beurt ook weer uit predicaatvolle moeders kwamen. 6 merries zijn ster, waarvan 4 ster + preferent, de andere 4 zijn elite waarvan 2 + sport.

Van de merries die de veulens van Westenwind zoogden voerde 1 het predicaat keur en wel een Pion merrie die keur en sport is en ook het best bewegende veulen had, heel veel veer en ruimte, 2 merries waren ster. De rest van de merries 8 stuks waren alleen stamboek of vb (3)

Het nadeel van de hoge kwaliteit merries bij Ufo is dat je niet vast kan stellen of hij verbeterd, omdat de meeste merries zelf een flink voetje konden gaan. De veulens van Ufo zouden wat edeler mogen zijn, ze hebben wel bot en zonder uitzondering een mooi front. In beweging mistte ik hier en daar wat schoudervrijheid en er waren een paar koehakkig. De rest bewoog met ruimte.

De Westenwind veulens zijn blije veulens met uitstraling en mooie frontjes. Ze zijn doorheen genomen edeler en langer gelijnd dan hun moeders en hebben bijna allemaal veel maat, sommige waren opvallend groot naast kleine merries (een van 1.57!). Het beenwerk is hier en daar wat teer, maar straalt kwaliteit uit. Ze bewegen over het algemeen met veel souplesse.

Maar ja dit is maar mijn indruk en val me niet aan op vooringenomenheid, mijn veulen is van Metall
Haha!
Laatst bijgewerkt door sarabande op 18-09-08 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:27

Bedankt Sarabande!
Hier heb ik wat aan.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:43

De veulens van Ufo wat edeler mogen zijn? En koehakkig? ben ik het echt niet mee eens....!! Wel dat hij goede moeders erachter had. Maar hij verslechterd ook niet. Ufo heeft in totaal 10 veulens en deze heeft hij ook alle 10 laten zien. Er was geen ene echte mindere bij.

Westenwind vond ik wel een uniforme collectie, inspecteurs vonden van niet. Maar de moeders waren inderdaad van mindere kwaliteit. Westenwind geeft een goed voorbeen/voorhand, alleen de rug is bij alle veulens wat diep.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:48

Sarabande ;hetgeen jij terecht opmerkt over het kwaliteits verschil van de merries, is juist de reden dat ik het zelf waardevol vind dat in de veulen rapportages vermeld wordt hoe de gemiddelde kwaliteit van de vergezellende merries was .
Belangrijk is in mijn ogen ook, te weten of een hengst ,wel dan niet uniform fokt.

Uit deze niet relevant lijkende informatie valt juist veel af te lezen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:56

Ik vind dat Westenwind, van wat ik vandaag gezien heb op zulke merries, bijzonder goed in staat is om een eenduidig type door te drukken.
Overigens die ruggen waren niet zo zeer diep, als hier en daar wel wat lang.

Aag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:01

Westenwind geeft wel inderdaad vrolijke veulens, ze hebben allemaal wat. Maar ik vond wel dat ze allemaal een wat licht gezonken rug hadden mede inderdaad ook door de lengte.
In vergelijking met andere dagen van de afstammelingenkeuring is deze dag zeker geen verkeerde geweest. Ziësto scheen ook goede grote veulens te geven. Wel met een wat wisselen voorbeen.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 23:08

Ik ben nog bezig met de video's van Ufo en Westenwind (misschien morgen anders wat later Cool ).

Van Ufo vond ik dat ze heter waren als de westenwindjes, daardoor soms wat strak in de rug. Wel mooie types en zeker uniform van mij waren erbij die toch net wat meer knie zouden mogen hebben. Niet dat ze vlak zijn hoor maar hier herken ik Metall een beetje in. Ze zouden soms net wat langer in de rug mogen zijn. Galop vond ik moeilijk te beoordelen best wat spanning. Halzen waren best, soms niet al te lang, maar veel vorm en bespiering (van de moeder van Ufo?). De ufo's liepen netjes in het spoor, met weinig afwijkingen in de beweging.

De westenwindjes vond ik lang gelijnd, qua type zag ik wel wat verschil, maar dat kan best door de merries komen, want er zaten 2 veulens bij van eind juni en op het oog 2 merries die maar net paard waren. Ik vond ze best met souplesse door de baan gaan en de galop makkelijker doen als de Ufo's. Het achterbeen leek wat lang, maar als je zegt dat dit vertekend door de wat diepere rug vindt ik dat ook goed, ik heb ze niet op stand kunnen bekijken. Ik vond ze met veel houding lopen en de halzen langer als de Ufo's. De westenwindjes liepen best met wat knie, helemaal de pion.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 07:57

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:03

wij hadden daar een veulen van westenwind lopen. De fokker zelf is geweest, ik helaas niet. Hij dacht er hetzelfde over als jullie!
Wij hadden Westenwind op onze minste merrie gebruikt en waren er heel tevreden over!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:27

Ja en dat is de "pech" als je hengst dus mindere merrie dekt. Dan kan hij nog wel verbeteren maar je kan geen wonderen verwachten uit mindere kwaliteit merries. (lees: af en toe echt kromme koeien)

Misschien als de hengstenhouder waar Westenwind ter dekking staat selectief was geweest in de kwaliteit merries, hij een fantastisch rapport had gehad. Of misschien wel te weinig nakomelingen om te kunnen tonen.
Het heeft 2 kanten he? De serieuze fokker kijkt naar de kwaliteit moeders en besluit dat Westenwind bovengemiddeld kan fokken. Een andere fokker staart zich blind op wat het kwpn schrijft en kiest de hengst met het positiefste rapport en gebruikt dus die hengst op een mindere merrie wat een matig veulen geeft. En dan nog verbaasd zijn omdat hij zo'n goed rapport had?? Die kijken niet verder dan hun neus lang is.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:31

caroline78 schreef:
Zal mij ook benieuwen. Zurich staat bij mij niet meer op het lijstje voor dit moment. Maar ik blijf het een mooi sportpaard vinden.
Ik denk dat de eigenaar meer voor de sport gaat en hem tzt verkoopt.

Je kunt als fokker ook kijken wat voor aanbod Zurich heeft gehad, is simpel op te vragen. Maar op basis van een mening van een ander je keuze te bepalen, geeft aan dat je waarschijnlijk je eigen merrie niet zelf kunt beoordelen waarop jij haar juist wilt proberen te verbeteren. Hiermee geef ik aan dat jij zou moeten zien wat haar plus en min punten zouden moeten zijn, en gelet op eventuele eerdere fokproducten weet je denk ik wat je zoekt in een hengst. Ik hoop niet dat je alleen afgaat op zijn springkwaliteiten en zijn exterieur maar dat het bloed bij jouw merrielijn ook moet passen. Veel succes in je keuze. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:37

Suzanne F. schreef:
Ja en dat is de "pech" als je hengst dus mindere merrie dekt. Dan kan hij nog wel verbeteren maar je kan geen wonderen verwachten uit mindere kwaliteit merries. (lees: af en toe echt kromme koeien)

Misschien als de hengstenhouder waar Westenwind ter dekking staat selectief was geweest in de kwaliteit merries, hij een fantastisch rapport had gehad. Of misschien wel te weinig nakomelingen om te kunnen tonen.
Het heeft 2 kanten he? De serieuze fokker kijkt naar de kwaliteit moeders en besluit dat Westenwind bovengemiddeld kan fokken. Een andere fokker staart zich blind op wat het kwpn schrijft en kiest de hengst met het positiefste rapport en gebruikt dus die hengst op een mindere merrie wat een matig veulen geeft. En dan nog verbaasd zijn omdat hij zo'n goed rapport had?? Die kijken niet verder dan hun neus lang is.

Ik heb begrepen dat Westenwind navenant evenveel goede merries gedekt heeft, de keuze is dan wat merkwaardig. Van Ufo waren dit de enige 10 veulens die er zijn, daar ga ik maar niet over filisoferen.