[KG]Hoe noem je deze kleur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Re: [KG]Hoe noem je deze kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:51

Wat een lief koppie zeg!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 20:53

Thanks! Het is ook echt een superlief beestje Lovers

Anoniem

Re: Hoe noem je deze kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:56

Charaz schreef:
astridjhu schreef:
Mijn pony is een vosroan. Maar deze heeft ook witte haren in de manen en staart?

Onmogelijk, dan heb je een stekelharige.

Kan een stekelharige dan ook verkleuren?

Mijn pony is elke winter diep donkerrood, geen wit haartje te bekennen.
In de zomer heeft ze een periode van ong. een maand, waarin ze bijna helemaal wit is (alleen rood hoofd, en rode benen).
Bij beide periodes heeft ze witte haren in de manen en staart.

Belfor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 17:57

moet wel even zeggen dat dit een erg leuke topic is!! er is geen ruzie en iedereen discusiert gezellig mee!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:06

ehh, correctie, rabicano is geen specifieke paintkleur maar een algemene kleur, komt bij elk paardenras voor.... mijn schoonzus heeft bijv een rabicano KWPN merrie en het komt ook voor bij de arabieren. Ik zal even voorbeelden gaan zoeken.

edit eea gevonden;
[WN-AM] Rabicano
http://www.grullablue.com/colors/roange ... htm#shades
http://www.grullablue.com/colors/white_ ... m#rabicano
http://www.nationmaster.com/encyclopedi ... r-genetics hier zie je dus dat Roan, Rabicano en Sabino andere alellen zijn.... kan uiteraard ook naast-door elkaar voorkomen.
[WPC] Welke kleur?
http://en.wikipedia.org/wiki/Arabian_ho ... or_roan.3F
Laatst bijgewerkt door cissy op 28-08-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:08

Ja, een vosroan is de goede kleur, volgens mij.
Mijn pony'tje is een roan en die lijkt er erg op, dus zal dit wel een vosroan.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 18:37

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:49

een stekelharige kan niet verkleuren nee .. tenminste niet dat ik weet .. een roan wel

_Lizzy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:56

vos schimmel!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:01

Het is inderdaad een vosroan

Geen schimmel, shetstamboek en belgenstamboek noemen het dan wel weer roodschimmel, maar dat is het dus niet.

Een vosroanschimmel kan wel degelijk voorkomen, maar is het in dit geval dus niet. (is namelijk een vosroan die ook het grey-gen heeft meegekregen)

PingWing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 20:01

stalmiracle schreef:
een stekelharige kan niet verkleuren nee .. tenminste niet dat ik weet .. een roan wel

Voor zover ik weet:

Een stekelharige verkleurt niet, maar doordat de pony's in de winter langer haar krijgen zullen de donkere haren over de witte haren vallen, waardoor de pony minder witte haren lijkt te hebben Vork

Een Roan heeft een donker hoofd en donkere benen en kan over de rest van het lijf veranderen, maar zal door zijn donkere hoofd en benen dus nooit helemaal schimmel blijven.

Zelf heb ik een Rabicano die als bruinschimmel op papier staat Clown

Foto: http://www.mijnalbum.nl/Foto-BYACQJIG.jpg

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 21:51

Stekelharig/sabino verkleuren niet perse met de seizoenen maar kunnen wel in de loop van jaren 'lichter' worden door het toevoer van meer witte haartjes door de vacht.

Sabino/stekelharig veulen : 4 weken:
http://www.cafes.net/joyride/shadowdancer4weeks.jpg

Dezelfde met 2 jaar:
http://www.cafes.net/joyride/dancerJim6A.jpg

Sabino/stekelharigheid zie je niet bij het geboorte dit komt pas naar voren na de wintervacht wissel. Iedere jaar daarna zal het zich meer en meer 'tonen' tot het dier volwassen is. Wat begint met enkel haartjes in de eerste jaar kan in de vijfde jaar een hele wit flank zijn.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 00:16

maar wat houd rabicano nou precies in wat is daar het verschil van met de roan

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 10:26

kijk eens in de links die ik heb gegeven, het zijn verschillende genen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:03

stalmiracle schreef:
maar wat houd rabicano nou precies in wat is daar het verschil van met de roan

Ten eerste hebt je met twee verschillende genen te maken die niets met elkaar te maken hebben maar wel allebei aanwezig kunnen zijn: Rabianco en Roan (=onveranderlijk schimmel).

Roan:
- Is een dominant gen, wordt alleen in directe lijn geerft, dwz van ouder op kind.
- Lichaam heeft gelijkmatig verspreiding van witte haren door het vacht of is geheel wit
- Staart en manen zijn altijd basis kleur zonder verlichting
- Hoofd en benen hebben altijd basis kleur zonder verlichting; voor- en achter-arm van de benen kunnen wel verlichting tonen maar pijpen zijn altijd in basis kleur. Heel vaak zie je ook een op-zijn-kop V op de voorbenen in de basis kleur.
- Huid onder witte haren is donker/zwart
- Veulens tonen roan kentekens meestal al bij eerste vacht wissel (+/- 3 maanden); veulen kan ook geboren worden met roan kentekens = zeldzaam
- !! Bij beschadiging zal de haren (meestal) donker, = basis kleur, terug groeien en niet wit zoals bij andere gekleurde paarden

Link: http://www.grullablue.com
basis kleur Vos geboren:
Afbeelding
dezelfde veulen na vacht wissel:
Afbeelding
Roan geboren bruin/bay veulen (is NIET appaloosa!):
Afbeelding

Rabicano:
-is dominant gen, wordt alleen in directe lijn geerft, dwz van ouder op kind.
- geen gelijkmatig verspreiding van witte haren door vacht, willekeurig verspreiding niet specifiek op alleen lichaam, maar meestal wel op flanken en ribbenkast, nooit geheel wit, ook 'ticking' mogelijk op hoofd, onderkaak. Nooit verlichting/ticking op voorbenen.
- specifiek kenteken is de zg ‘coon’ of 'skunk tail' = horizontale witte streep over kop van staart wortel. Er kan witte haren aanwezig zijn langs de zijkanten van de staart.
- Huid onder ticking kan roze zijn.

Afbeelding

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 00:18

oke das al wat duidelijker Haha! vind rabicano ook wel mooi Tong uitsteken

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 00:24

god waarom zijn kleuren toch zo ingewikkeld!:D:P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 11:35

PingWing schreef:
stalmiracle schreef:

Voor zover ik weet:

Een stekelharige verkleurt niet, maar doordat de pony's in de winter langer haar krijgen zullen de donkere haren over de witte haren vallen, waardoor de pony minder witte haren lijkt te hebben Vork

Een Roan heeft een donker hoofd en donkere benen en kan over de rest van het lijf veranderen, maar zal door zijn donkere hoofd en benen dus nooit helemaal schimmel blijven.

Mijn pony heeft in de winter álleen rood haar. Als je de rode haren opzij legt, vind je nergens een wit haartje
En tóch heeft ze wel witte haren in de manen en staart Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 01:10

astridjhu schreef:
PingWing schreef:
Voor zover ik weet:

Mijn pony heeft in de winter álleen rood haar. Als je de rode haren opzij legt, vind je nergens een wit haartje
En tóch heeft ze wel witte haren in de manen en staart Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

Paarden wisselen twee keer per jaar van haar. Roanen zijn 'swinters veel donkerder in hun vacht dan zomers ... wat heel misleidend kan zijn wanneer je moet beschrijven. De haren van roanen zijn een kleurig, ongeacht hun lengte, en zijn niet 'swinters donker van boven en lichter van onder maar zijn gewoon een kleur (meestal de basis kleur).

AnkeFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:59

Ik denk toch als ik alle berichtjes lees dat marmerbonte appaloosa het meeste in de buurt komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 18:18

Peterina schreef:
astridjhu schreef:

Paarden wisselen twee keer per jaar van haar. Roanen zijn 'swinters veel donkerder in hun vacht dan zomers ... wat heel misleidend kan zijn wanneer je moet beschrijven. De haren van roanen zijn een kleurig, ongeacht hun lengte, en zijn niet 'swinters donker van boven en lichter van onder maar zijn gewoon een kleur (meestal de basis kleur).

Nu heb ik echt geen idee meer wat voor kleur mijn paard heeft Nagelbijten / Gniffelen Huilen van het lachen

Ze heeft witte haren in de zomer, rood in de winter. Swinters is ze inderdaad wat donkerder, en ze heeft dan absoluut géén witte haren tussen het rood door. Ook heeft ze zomers, een rood hoofd, en rode benen (Benen zitten tegen buinig aan).

Maar tóch heeft ze verschillende kleuren in haar manen. Haar vachtkleur, het rode. Wit, maar ook donkerbruinig. Haar staart is eigenlijk helemaal rood/roodbruinig.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:44

As, Kelly is echt 100% zeker een vosroan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 12:03

Dat dacht ik al Lynn, maar er werd hier gezegt dat er geen wit in de manen mocht ofzo? En dat heeft Kel wel Ja Huilen van het lachen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:28

Vie heeft ook witte haren in haar manen maar dat maakt haar niet minder bruin Vork