IBOP!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffieA

Re: IBOP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:03

Als je merrie van een buitenlandse (niet KWPN goedgekeurde) hengst komt, moet de merrie voldoen aan de eisen waaraan de vader (nog) niet heeft gedaan.

bijvoorbeeld mijn Dayano merrieveulen.
Dayano voldoet aan de rontgenologische eisen van het KWPN. Daarom hoef ik mijn merrie niet eerst PROK te laten keuren om ster te halen (mits ze voldoende punten krijgt dan Haha! ).
Als dit niet zo is moet je de merrie wel PROK laten keuren om volledig ster te kunnen worden.

Echter Dayano (nu 5 jaar) heeft nog geen sportprestatie geleverd dus zou ik met mijn merrie een IBOP of EPTM-test positief af moeten leggen om volledig ster te kunnen worden.
(aangezien het nog een veulen is hoop ik dat Dayano over 3 jaar toch wel wat gepresteerd heeft in de sport. Maar hoe hoog dat niveau moet zijn weet ik eigenlijk niet).

Daarbij moet ik mijn veulen op cornage laten onderzoeken aangezien dat bij Dayano ook nog niet gebeurt is.

Dit vond ik op de KWPN site:
Merrietesten (IBOP en EPTM)
Net als bij hengsten zijn er ook voor merries binnen het KWPN prestatie-aanlegtesten. Er is een ééndaagse test, de IBOP genaamd, waarbij een merrie door een eigen ruiter voorgereden kan worden. Een tweemansjury beoordeelt de merries op stap, draf, galop en de geschiktheid als dressuurpaard. Bij het springen kijkt de jury naar de afdruk, de techniek, het vermogen en de aanleg als springpaard. De dressuuronderdelen zijn: stap, draf, galop en aanleg als dressuurpaard.

Verder kun je hier verschillende reglementen vinden over de keuringen

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:04

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:07

kan iemand mij uitleggen wat ibop is???
ik wil zelf ook een keer meedoen met mijn haf aan keuringen..

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:10

In dit topic gaat het over de IBOP voor KWPN paarden, geen idee of het bij de haflingers ook is.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:10

Als je je paard voor stamboekopname laat gaan; (dus als je paard nog VB (veulenboek) of reg A bijv. op het papier heeft staan, dan kan het paard in het stamboek opgenomen worden (met een minimaal aantal punten voor exterieur en beweging; dit is 50 of 55 punten), maar het paard kan tijdens de stamboekopname ook ster(waardig) worden.
Haalt het paard minimaal 70 punten voor exterieur en 75 voor springen of beweging dan is het sterpredikaat behaald.
Echter; als het paard reg. A is of van buitenlandse afkomst dan moet het aan alles eisen voldoen die gesteld worden door KWPN.
Dit betekent onderzoek op Cornage, Rontgen (dus PROK) en Aanlegtest.
Heeft de hengst al ergens aan voldaan (volgens de voorwaarden van KWPN dus), dan hoeft het niet nog een keer.
Dus heeft de hengst al GrandPrix gelopen o.i.d. dan hoeft je paard geen aanlegtest meer te doen, anders moet je dus IBOP of EPTM doen met je paard of in de sport de punten halen.
Heeft de hengst een cornageonderzoek gehad dan hoeft dit ook niet meer, anders moet je paard een volledig cornageonderzoek (met opnames) ondergaan. Als dit onderzoek is gebeurd dan worden de beelden beoordeeld en krijg je daar later een officieel certificaat van.
Als de hengst nog niet PROK gekeurd is dan moet je jouw paard PROK laten keuren. Als dit allemaal in orde is krijg je daar ook een officieel papier van.
Als al deze 3 zaken in orde zijn, dan is je paard echt 'Ster' en mag (in geval van merrie; een hengst of ruin kan naar mijn weten niet naar de CK) zij naar de CK om te proberen het predikaat ' voorlopige keur' te behalen (voor het 'keur' predikaat moet de merrie zelf genoeg punten halen bij IBOP of EPTM of in de sport).
Is er tijdens de stamboekopname niet aan alle voorwaarden voldaan, maar krijgt het paard wel voldoende punten dan is hij/zij dus Sterwaardig. Zo gauw er alsnog wordt voldaan wordt aan de voorwaarden dan kan het sterpredikaat aangevraagd worden.
Tegenwoordig kun je je paard ook op laten nemen in het stamboek na de IBOP of EPTM en kan het paard daar ook ster worden.
IBOP (of EPTM) heeft dus vooral zin als je paard al voorlopig keur is of als je verwacht dat ie dat kan halen op de keuring.
Bij IBOP wordt er op 1 moment beoordeeld, bij de EPTM staan de paarden intern en wordt er op meerdere momenten beoordeeld. (Minimaal twee weken (paarden die al gereden zijn), maximaal 7 weken (groene paarden)).

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 15:31

Het verhaal zoals hierboven klopt met dit paard: ze was sterwaardig (ivm de buitenlandse vader), daarna PROK gekeurd, en voorlopig keur. Afgelopen zaterdag dus definitief keur geworden.

@ Ioontje: wanneer is een paard elite? Kan deze merrie dit ook worden?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 16:54

Elite worden ze toch als ze keur zijn en ook Prok goedgekeurd?
Dan zou jouw merrie dus ook Elite zijn.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:01

asjemenou schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in!

Dus gefeliciteerd met je elite merrie! Haha!

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 20:04

Zooist schreef:
asjemenou schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in!

Dus gefeliciteerd met je elite merrie! Haha!

Cool! Haha!

Ze is niet van mij, ik rij haar voor haar fokker. Ben heeeel erg blij met haar en ook erg trots, ze doet het super onder het zadel! En helemaal blij dat ze dus blijkbaar óók nog eens Elite is!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:47

rowo schreef:
Bij z1 + 5 zijn ze 'keur', tenminste als ze al 'voorlopig keur' was. Bij Z2 + 1 zijn ze 'sport'.

mhmh , bij Z2+5 is ze Sport Dressuur

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 18:13

sandradeboer schreef:
rowo schreef:
Bij z1 + 5 zijn ze 'keur', tenminste als ze al 'voorlopig keur' was. Bij Z2 + 1 zijn ze 'sport'.

Minimaal Z2 + 1 is sport/dress.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:12

sandradeboer schreef:
rowo schreef:

Bij Z1 + 5 is ze keur, als ze al voorlopig keur was. Bij Z2 + 1 kun je het sportpredicaat aan vragen.
Voor het springen is dat respectievelijk M + 5 en Z + 6. Staat letterlijk op site kwpn.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:20

Heb duidelijk de twee zaken door elkaar gehaald Lachen.
Toe aan vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 10:55

Jammer dat t KWPN nog steeds niet de nieuwe datum's voor de IBOP heeft geplaatst. Hopelijk in oktober of november Wamel.

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:27

De datum van Noord-Brabant staan al wel op internet.

IBOP-dagen in Regio Noord-Brabant 02-08-2008

Data en locaties voor de IBOP-proeven (dressuur/springen)

Momenteel is het mogelijk om meerdere keren per jaar een IBOP-proef te organiseren. De regio Noord-Brabant zal hier ook gebruik van maken door al eerder dan gebruikelijk de eerste IBOP-dagen te organiseren voor dressuur- en springpaarden.
Bij 20 of meer aanmeldingen kan in pricipe al een IBOP-dag worden georganiseerd.

De data en locaties van de reeds geplande IBOP-proeven staan hieronder vermeld. Op verzoek is besloten om de leden op meerdere geschikte locaties - verspreid over de regio Noord-Brabant - de mogelijkheid te bieden om deel te nemen aan de IBOP-proef. Wanneer uw paard nog niet is opgenomen in het stamboek is dat ook mogelijk aansluitend aan de IBOP-proeven.

Inschrijven voor één van de hieronder genoemde locaties is mogelijk tot uiterlijk 4 weken voor de betreffende IBOP-datum.

Schrijf tijdig in - de indeling vindt plaats op volgorde van binnenkomst van de aangifteformulieren want VOL IS VOL!!!! Bij onvoldoende inschrijvingen zullen locaties worden samengevoegd.

DATA EN LOCATIES
================
Donderdag 16 oktober 2008 (dressuur/springen)
Locatie: Hippisch Centrum Den Goubergh, Oude Ettensebaan 36 te Roosendaal

Donderdag 30 oktober 2008 (dressuur)
Locatie: Manege De Buitenhorst (fam. Jespers), Griendsteeg 3, Oosteind

Dinsdag 4 november 2008 (dressuur/springen)

Dinsdag 11 november 2008 (dressuur)

Vrijdag 14 november 2008 (springen)
(bij onvoldoende deelname wordt Asten & Uden samengevoegd)

Informatie over de IBOP-proeven en het inschrijfformulier treft u aan op de KWPN-site (http://www.kwpn.nl) en klik vervolgens rechtsboven op “Merrieselectie” of onderaan in dit bericht op "Merrieselectie".

Klik voor de Statuten, Reglementen en Merriekeuringsbesluiten op http://www.kwpn.nl en vervolgens door op kwpn > over het kwpn > reglementen .

Voor verdere informatie kunt u contact opnemen met Wil Haarman, Secretaris KWPN Regio Noord Brabant, tel. 0492 - 667722 (na 19:00 uur) of per e-mail: wghaarman@onsbrabantnet.nl.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 08:52

Wil graag IBOP in de provincie Utrecht of Gelderland rijden, de rest is zo ontzettend ver weg!

SteffieA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:11

Tja ik zag net dat het er idd niet op staat. En als je een e-mail stuurt naar het KWPN?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 10:13

Dat heb ik geprobeerd, maar krijg als reactie dat de data op de site staan, maar behalve die 3 staat er niks, ook niet de hierboven vermelde data.. Verward

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 11:30

Heb je ook bij de regiomenu's gekeken op de KWPNsite? Anders misschien even het regiobestuur benaderen in de provincie waar je IBOP wilt rijden, misschien zijn er wel data bekend maar nog niet gepubliceerd.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 09:02

Denk dat we nog even geduld moeten hebben!?! Als ze er in september nog niet opstaan, kan ik ze altijd nog gaan stalken hihihihihihi........................

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:23

Wat moet je allemaal doen met de IBOP en hoe worden ze alsnog opgenomen in het stamboek (wanneer ze nog niet naar de keuring zijn geweest?)

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:42

Mag je zelf weten in welke provincie je IBOP gaat rijden, of is dat afhankelijk waar je woont?

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:01

Ja volgens mij mag je t zelf weten!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:05

Zou mooi zijn Ja

Wienna liet haar eigen totaal nie zien met de keuring, dus wil ik de IBOP rijden om alvast een deel van de punten te hebben.

rooszszsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:16

Eind van t jaar is er meestal op een aantal lokatie's ook nog IBOP. Alleen staan die nog niet op de site van t KWPN. ALs ze erop staan dan laat ik t gelijk weten, hahahhaha zit er bovenop!