bijvoorbeeld mijn Dayano merrieveulen.
Dayano voldoet aan de rontgenologische eisen van het KWPN. Daarom hoef ik mijn merrie niet eerst PROK te laten keuren om ster te halen (mits ze voldoende punten krijgt dan
). Als dit niet zo is moet je de merrie wel PROK laten keuren om volledig ster te kunnen worden.
Echter Dayano (nu 5 jaar) heeft nog geen sportprestatie geleverd dus zou ik met mijn merrie een IBOP of EPTM-test positief af moeten leggen om volledig ster te kunnen worden.
(aangezien het nog een veulen is hoop ik dat Dayano over 3 jaar toch wel wat gepresteerd heeft in de sport. Maar hoe hoog dat niveau moet zijn weet ik eigenlijk niet).
Daarbij moet ik mijn veulen op cornage laten onderzoeken aangezien dat bij Dayano ook nog niet gebeurt is.
Dit vond ik op de KWPN site:
Merrietesten (IBOP en EPTM)
Net als bij hengsten zijn er ook voor merries binnen het KWPN prestatie-aanlegtesten. Er is een ééndaagse test, de IBOP genaamd, waarbij een merrie door een eigen ruiter voorgereden kan worden. Een tweemansjury beoordeelt de merries op stap, draf, galop en de geschiktheid als dressuurpaard. Bij het springen kijkt de jury naar de afdruk, de techniek, het vermogen en de aanleg als springpaard. De dressuuronderdelen zijn: stap, draf, galop en aanleg als dressuurpaard.
Verder kun je hier verschillende reglementen vinden over de keuringen

, bij Z2+5 is ze Sport Dressuur
.