[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:01

guenivere schreef:
Ik zelf vind het een leuke combi, en als er nou een paardje uit komt met de bouw van een frys en met stippen, helemaal geweldig! En over het algemeen geeft scen tao zijn kleur ook wel goed door. Ik zie niet in waarom je het niet zou kunnen wagen, en helemaal niet als je het paardje zelf wilt aanhouden. Ik snap sommige reacties niet van je kan niet weten als er in 30 jaar nooit wat gebeurt, nee dan kan je nooit meer een beslissing nemen. Als je er van uit gaat dat er wat kan gebeuren. En voor mensen die er niet mee fokken interessereert een papier ook niet echt veel, op het papier kun je niet rijden;)

Voordat je gaat fokken moet je wel goed afwegen wat je wel en niet wilt. Zomaar je merrie laten dekken is vrij onverantwoord, zal ik maar zeggen Lachen Daarom is het wel goed dat verschillende bokkers de TS wijzen op het feit dat je nooit in de toekomst kunt kijken. Een uitspraak als "We houden em toch aan!" is daarom slechts betrekkelijk. Je weet het nooit en daar moet je wel rekening mee houden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:02

Klara16 schreef:
Pletje: asl je met 100% zekerheid een bont veulen fokt is het idd commercieel interessant. Maar paarden fokken enkel en alleen op kleur is toch niet mijn idee van een goed fokkerijbeleid

In dit geval wordt er voor een groot deel geselecteerd op kleur, maar niet helemaal. De TS vraagt niet voor niets of het exterieurmatig ook zou passen Knipoog

levine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:02

Hmm, ik vind een aantal reacties een beetje vreemd. Zouden alle rasloze paarden dan in de salami eindingen? dacht het niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:03

Over die botstructuur, een Fries heeft grovere botten met een mindere dichtheid. Een arabier heeft fijnere botten en met een grotere dichtheid. Ga je kruisen, dan loop je kans op fijne botten maar met een onvoldoende dichtheid. Snappez-vouz?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:05

suleilitha schreef:
Over die botstructuur, een Fries heeft grovere botten met een mindere dichtheid. Een arabier heeft fijnere botten en met een grotere dichtheid. Ga je kruisen, dan loop je kans op fijne botten maar met een onvoldoende dichtheid. Snappez-vouz?

Nee en ik heb er ook nog nooit van gehoord.. Het klinkt mij als onzin in de oren. Wie of wat is je bron?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:07

Het is geen onzin, het een en ander is beschreven door o.a. Wouter Slob en Evert Offereins. Bij de omvorming van het Gelderse en Groninger paard naar het huidige KWPN-sportpaard was dit ook al een issue, begin jaren zeventig praten we dan over. Het is dus zeer zeker geen onzin. Gooi je Friezen en Arabieren op een hoopje dan krijg je dezelfde problematiek.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:11

En wat voor problemen krijg je dan? Zoals ik al zei: graag een uitgebreide uitleg! Ook waarom je denkt dat er in dit geval ook sprake van is met de Fries en de Appaloosa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:12

Voos beenwerk en daardoor problemen. En je kunt wel zien dat de botstructuur van die Appalousa ook heel anders is dan die van de Fries maar ik wacht even tot er meer mensen in dit topic duiken die van dit probleem afweten. Jij mag het afdoen als onzin, mij best.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:13

Hoe kan je zien vanaf de buitenkant hoe de botstructuur eruit ziet?

Ik stel gewoon vragen Lachen Je verhaal "rammelt" namelijk een beetje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:37

Lees je maar eens in, ga maar eens op zoek naar stukken over de omvorming van het Gelders paard naar de moderne KWPNer. Verder rammelt het verhaal niet, dat vind jij. Ik ga zaterdagavond vieren de komende uren......

straciatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:41

mirgino schreef:
@straciatella

heel apart om een bonte moeder met een appaloosa veulen te zien Haha!

ik was daar met mijn vriendin ,haar veulen is kampioen bij de merrieveulens geworden.Desray

die had ik wel gezien geloof ik.... (heb de foto er tussenuit gehaald anders werd deze te groot)

en alsnog mijn mening is gewoon doen.
als ze qua stokmaat kloppen waarom niet. een fries is al veel minder vruchtbar door de selectie binnen in het ras. dit is waar wij op school het ook tekens over hebben dus waarom niet kruisen vroeger deed men dit ook om een goed werkpaard te krijgen daar keek men niet naar het ras!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 21:21

L_ola schreef:
Ze houd het diertje zelf, dus ik denk niet dat er sprake van Stegeman is. Knipoog

Hoe vaak ik dat wel niet gehoord heb en het resultaat dat zwaar tegen wil (voldeed niet aan de het gewenste) uiteindelijk toch op marktplaats of via de handel ging. Er kan altijd wat gebeuren, school, baan, kind trouwen, financiele problemen. Zeg dus nooit nooit Knipoog
levine schreef:
Hmm, ik vind een aantal reacties een beetje vreemd. Zouden alle rasloze paarden dan in de salami eindingen? dacht het niet Knipoog
neen, gelukkig niet. Er eindigen ook paarden in de salami met een 'super' papier, maar een papierloos of rare kruizing heeft veel meer kans om daar te eindigen Lachen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 08:55

suleilitha schreef:
Lees je maar eens in, ga maar eens op zoek naar stukken over de omvorming van het Gelders paard naar de moderne KWPNer. Verder rammelt het verhaal niet, dat vind jij. Ik ga zaterdagavond vieren de komende uren......

Als jij dan een goede bron geeft van je verhaal Lachen Dan kan ik me inlezen. Ik vind dat je verhaal rammelt, omdat je geen duidelijke antwoorden kunt geven... Dus: waar is de bron? Waar kan ik het lezen?

Heb al wat gegoogled, maar kon zo niets vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:29

Dus als jij het niet op internet kunt vinden, geloof je het niet. Ik moet even in een doos oude IDS duiken, daar hebben jaren geleden talloze publikaties over dit fenomeen in gestaan. (eind jaren zeventig/begin jaren 80)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:04

Pletje123 schreef:

Sorry maar dit vind ik echt een domme vraag van je! tuurlijk kun je dat niet aan de buitenkant zien maar mensen kunnen tegenwoordig ook aan de binnenkant van het lichaam kijken.. Koe

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:53

Dat van die botstructuur weet ik niet. Maar we zullen het wel met elkaar eens zijn dat deze 2 paarden als de spreekwoordelijke tang op het varken slaan.

Het zijn een fries en een appaloosa! Wat wil de TS nu dat we daar exterieurmatig over zeggen?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:24

Maureenn schreef:
Pletje123 schreef:

Sorry maar dit vind ik echt een domme vraag van je! tuurlijk kun je dat niet aan de buitenkant zien maar mensen kunnen tegenwoordig ook aan de binnenkant van het lichaam kijken.. Koe

Als ik aan de botstructuur denk, denk ik aan eventuele broosheid, de dichtheid, de structuur van het bot.

Natuurlijk kunnen mensen aan de binnenkant kijken dmv rontgenfoto's, maar ik heb nog nooit gehoord dat de structuur ook bestudeerd wordt voor fokkerij, zeker niet bij het maken van zo'n kruizing. Zo'n domme vraag lijkt het mij dus niet.... Of laat jij eerst al je fokmerries nakijken? Clown Dacht het niet!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:26

suleilitha schreef:
Dus als jij het niet op internet kunt vinden, geloof je het niet. Ik moet even in een doos oude IDS duiken, daar hebben jaren geleden talloze publikaties over dit fenomeen in gestaan. (eind jaren zeventig/begin jaren 80)

Dat heb ik nergens beweerd Zeg alleen dat ik al wat gegoogled heb Lachen daar zit verschil in.

Jij verwijst nu naar bronnen van jaren geleden. In hoeverre zijn die achterhaald en dus nog betrouwbaar?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:27

Klara16 schreef:
Dat van die botstructuur weet ik niet. Maar we zullen het wel met elkaar eens zijn dat deze 2 paarden als de spreekwoordelijke tang op het varken slaan.

Het zijn een fries en een appaloosa! Wat wil de TS nu dat we daar exterieurmatig over zeggen?

Als je fokt, kijk je uiteraard naar exterieur. Je stelt een bepaald fokdoel en je kijkt dan vooral naar de verbeterpunten van je merrie, met dat fokdoel in je achterhoofd. Exterieur is daarbij van essentieel belang!

Wat we dan moeten zeggen? Of je denkt dat het past.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:48

Als eerste de vraag over de kleur, met deze combinatie heb je 50% kans op een effen zwart veulen en 50% kans op een zwart appaloosa-veulen.

Ik ben normaal niet van de extreme kruisingen, maar Scen Tao met een fries, ja, die kruising kan in mijn ogen wel. En waarom? Scen Tao stamt af van de Knabstruber hengst Pax en heeft ook een flinke dosis barok bloed in zich. Qua type zit het niet zo extreem ver uit elkaar. Ik denk dat je toch een aardig rijpaard hieruit kunt fokken.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:10

suleilitha schreef:
Het is geen onzin, het een en ander is beschreven door o.a. Wouter Slob en Evert Offereins. Bij de omvorming van het Gelderse en Groninger paard naar het huidige KWPN-sportpaard was dit ook al een issue, begin jaren zeventig praten we dan over. Het is dus zeer zeker geen onzin. Gooi je Friezen en Arabieren op een hoopje dan krijg je dezelfde problematiek.

wacht even hoor, volgens mij wordt er al een hele tijd met friezen en arabieren gefokt om de zogenaamde arabo-fries te krijgen. Ik heb in ieder geval nog niet gehoord dat deze paarden gebrekkige botten zouden hebben?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:17

Leuk toch juist zo'n combo, ik vind vaak de gekruiste paarden veel leuker als de raspaardjes. Toevallig heb ik ook een fries, en toen hij nog hengst was hebben een vriendin en ik er een tijdje over gedacht om met haar merrie (appaloosa) en mijn fries ook een veulen te fokken. Alleen heb ik hem uiteindelijk laten castreren, dus dat is niet doorgegaan.
Er worden juist altijd rassen gekruist om weer sterkere of betere sportpaarden te krijgen. Dus wat maakt dit nu uit, de merrie heeft geen papieren toch? Dus dan zal de ts het ook niet zo belangrijk vinden of het veulen in een stamboek ofzo terecht komt. Mijn paard heeft ook geen papieren, lekker belangrijk, het gaat toch om het karakter als je er verder gewoon recreatief ofzo mee wilt rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:43

ik ga met neonlight mee
volgens mij kan de combinatie op zich prima, maar de hengst moet natuurlijk wel de mindere punten van de merrie opvangen

je moet natuurlijk wel graag een appaloosa willen, als je het niet doet om de kleur zou ik een andere hengst nemen
zit je straks met een gevlekt paard wat je helemaal niet mooi vindt

en om even een idee te geven wat je zou kunnen krijgen
Afbeelding
Kwijl een barokke appaloosa zoals er in de vorige eeuw veel meer rond liepen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:22

Neonlight, bedankt voor je research, heel interessant dit Ja

Dus er is 50% kans op een mooi gekleurd veulen met deze combi. In de andere 50% krijg je een zwart paard dat geen echte Fries is en waarvan je niet op voorhand weet hoe de bouw zal zijn. Wat daarvan terecht moet komen als TS hem moet verkopen is de vraag.

Als de je echt graag een gevlekte Fries wil fokken, kies je beter voor een homozygoot bonte hengst. Dan weet je zeker dat het veulen het kleurtje heeft wat je wil.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 09:23

Ik heb eigenlijk nog niets gelezen over het karakter van de hengst? Lijkt me niet onbelangrijk...