Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna84

Re: Hoeveel stalgeld voor veulen, en vanaf wanneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:44

ik betaal niks extra. maar ik zorg en betaal ook zelf voor voer en zet ze vaak zelf buiten.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:15

Bij ons betalen ze eerst niets. Maar in januari (dus als ze een maand of 5/6 zijn 60 euro. Het jaar daarop 150 euro.

Brandweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 21:18

Ik heb van te voren afspraken gemaakt. Vanaf het moment van geboorte tot aan afspenen betaal ik 50,- per maand. Voor het extra voer en de extra zorgen. Leek mij heel redelijk en heb ik er graag voor over. Om niks extra's te rekenen vind ik echt een beetje kul. Het kost echt meer en is zeker veel meer werk met nog meer verantwoordelijkheid, alle reden extra te rekenen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:32

toen ik in pension stond betaalde je per stal (1 paard) indien er een veulen kwam betaalde je voor het veulen een X bedrag vanaf 4 maanden ook al bleef het veulen nog tot de 8e maand bij de moeder in dezelfde stal.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:41

Ik wil nog wel even in gaan op wat opmerkingen gezien mij laatste opmerking hier.

Een veulen en merrie eet meer biks en gebruikt meer stro en dergelijke. Daarom zou een extra geld bedrag wel gegrond zijn. Vooropgesteld dat iedere stalhouder dit uiteindelijk voor zichzelf moet bepalen, blijf ik het dus spijkers op laag water zoeken. Die ene drol meer, maakt dat echt uit? Een schepje biks meer? Voor sommigen blijjkbaar wel, ja een veulen bij een merrie eet (wat) meer en ze gebruiken ook vast meer stro.
Wat ik dan erg frappant vind dat als ik een paard heb dat op slechts 1kg biks rond kom ik dan ook gewoon de volle mep moet betalen als iemand wiens paard op 3kg per dag zit. En als ik een heel schoon paard heb die met een halve baal per dag toe kan komen even veel moet betalen als een iemand met een heel smerig paard wiens stal elke dag geleegd moet worden.
Daar hoor je de stalhouders (en paardeneigenaren) dan niet over, maar zodra d'r een veulen komt moet er wel een x bedrag bijbetaald worden want dan wordt er opeens meer verbruikt Verward Verward
Dan betaal je opeens niet per stal, maar per gebruik. Tja...

En als ik ergens sta en ik vraag of die persoon dit en dat en zus en zo aan mijn paard wil geven, verwacht ik dat die persoon dat ook doet en niet stiekem achter mijn rug om allerlei andere dingen wel en/of niet gaat voeren, omdat ik geen idee zou hebben wat ik mijn paard het beste kan voeren. Euh.. Pardon? Dat maak ik zelf wel uit. Wees dan een vent of vrouw en zeg het in mijn gezicht, maar ga niet achter m'n rug om lopen sjoemelen met voer. Daar ben ik al eens voor weggegaan en dat doe ik dus rustig nog een keer.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 17:29

Sammie ben het zeker met je eens, maar de persoon waar het bij mij om gaat betaald echt absoluut niet teveel! Ze is een vriendin, en betaald daarom naar verbruik eigenlijk. In de zomer houden we er maar iets aan over. Dus dan is het in mijn ogen wel terecht om er vanaf een bepaalde leeftijd iets bij te vragen. Omdat ik mezelf niet erg tekort wil doen... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 07:09

Sammie vaak is het 3 kg standaard en als je minder wilt, krijg je geen geld terug.

Vaak is het zo dat alle paarden gelijke hoeveelheid stro krijgen en diegenen die wel in de hoek poepen en de merries in de hoek of achterkant van de stal plassen, hebben een redelijk schone stal, de ruinen staan dan allemaal in hun zeik en als die ruin dan ook nog geen vast plek heeft om te mesten, in een vieze stal. Maar beide stallen krijgen dezelfde hoeveelheid stro. De merrie heeft geluk met het strobeleid, de ruin heeft pech, zeker als hij dan luchtwegproblemen gaat ontwikkelen door de amoniakdampen en hoefproblemen.
Het is dus meestal zo dat er in den regel TE weinig stro gebruikt wordt, waardoor opvalt dat de ene duidelijk schoner is dan de ander, die schone heeft dus net mazzel, niks minder betalen voor schoner stal.

Ik heb dus die ruin die altijd staat te soppen, maar als je ziet hoeveel er wordt opgestrooid, dat blaas je weg, meer stro en meer betalen gaat dus niet op bij mijn stal...., zij vinden dat hij niet nat hoeft te staan, hoort zeer klantvriendelijk aan, maar 2 keer in de week goed opstrooien en 3 keer in de week niet of een handje compenseert weer het gebruik. Een slimme stalhouder en dat zijn ze allemaal Knipoog

Een andere manier van denken, maar zo is de realiteit.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 16:17

Bij ons is de stalling inclusief basisbrok en 1 baal zaagsel per week. Mijn merrie krijgt merriebrok ipv basisbrok en die koop ik zelf. Ook haal ik zelf 1 baal stro en 1 baal zaagsel per week extra. De box is groot genoeg en wordt niet groter gemaakt of wat dan ook, dus aan de stalhoudster betaal ik niet meer dan anders. Maar al met al kost het me zo´n 100,- per maand extra.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:51

Als je je merrie naar de hengstenhouder brengt moet je bijna overal 1,50 euro extra betalen als de merrie een veulen aan de voet heeft. Ik vind het dan ook heel normaal dat een pensionhouder iets meer vraagt, want ze hebben altijd extra werk met een veulen erbij.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:57

Ik vind het niet normaal dat je met een veulen aan de voet meer moet betalen.

In mijn geval heb ik een kleine c pony die weinig verbruikt aan stro en biks (ze staat tegenwoordig helemaal van het biks af, terwijl ik er wel voor betaal... goed is mijn eigen keus dus daar zul je me ook niet over horen).
Zodra mijn veulentje komt zal ze wel weer wat biks er bij krijgen... zal ik dan extra moeten betalen, vind ik dat echt achterlijk. Ze gebruikt zelf al haast niet, helemaal in vergelijking met de sportpaarden die op stal staan en zeker 3 a 4 kg krijgen.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:58

Ik heb mij mn pensionhoudster niets extra moeten betalen voor mn veulen, zolang het in dezelfde box als de moeder stond.
Bij ons zijn de prijzen effectief per box, en niet volgens verbruik.
Bij het afspenen is mijn merrie echter verongelukt, en daarna is mn veulen samen met een ander veulen in een box terecht gekomen (en op de weide natuurlijk). Zolang ze nu samen staan in een box, betaal ik de helft van de stal.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 16:08

suffie schreef:
Ik vind het dan ook heel normaal dat een pensionhouder iets meer vraagt, want ze hebben altijd extra werk met een veulen erbij.

Hangt van het pension af waar je staat. Wij moet zelf mesten, buiten en binnen zetten en extra bodembedekking kopen. Mijn stalhoudster heeft er dus absoluut niet meer werk aan als er een veulen naast staat dan dat ze nu heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 20:59

Ik heb zelf aangeboden om wat extra per maand te betalen als het veulen er is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 21:41

Ik volg dit topic met belangstelling. Een paard bij ons op stal krijgt een veulen en ik ben wel van plan wat meer geld te vragen, weet alleen nog niet hoeveel. Ik vind een bedrag extra gerechtvaardigd want:
- merrie krijgt merriebrok, veulen straks veulenbrok
- het kost een paar balen stro per week extra (niet te verwaarlozen in deze tijd)
- merrie en veulen krijgen de eerste tijd een weitje voor zichzelf
- binnen/buiten zetten kost meer tijd
Het ligt er ook wel aan of de eigenaar en stalhouder de taken wat verdelen; hier komt het toch vooral op ons neer. Dat vind ik niet erg, maar om dat nu helemal voor niks te doen vind ik ook weer wat overdreven. Ik denk dus ook aan €35, ik vind dat wel een reëel bedrag.