naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:03

mariska32 schreef:
lees even mee want ik denk ook over de keuring aangezien ik wil fokken.
stomme vraag denk ik maar ik weet dat ster een extreem goede ecterieur[schrijf ik het goed?] inhoud.
wat is nou het criteria voor ster?

[sorry,nog nooit naar een keuring geweest Bloos ]

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:04

mariska32 schreef:
lees even mee want ik denk ook over de keuring aangezien ik wil fokken.
stomme vraag denk ik maar ik weet dat ster een extreem goede ecterieur[schrijf ik het goed?] inhoud.
wat is nou het criteria voor ster?

Ster wilt zeggen dat het paard beter dan het gemiddelde in KWPN opgenomen paard is...

Wordt beoordeeld op houding, exterieur en beweging.

Voorlopig keur wilt zeggen dat het paard beter is dan de gemiddelde stermerrie op bovengenoemde punten.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:07

oke,duidelijk.
dank je.

MvdB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:12

Bedankt weer voor de info. De voorbrenger moet dus in het wit? Of alleen op de centrale keuring?

Weet iemand hoe het zit met een 1e premie op de veulenkeuring? Wat dit betekent? En of je het nog ergens terug kan vinden?

Ga nu maar eens even op youtube kijken.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:13

En hoe gaat dat met vrij bewegen, moet je zelf opjagen of wordt dat door mensen van de keuring gedaan?

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:29

Het vrij bewegen is door mensen van de keuring. Je zal wel zelf met je paard aan de hand moeten stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:43

Je MOET in het wit voorbrengen, anders mag je de ring niet eens in!

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:14

Er wordt van je verwacht dat in het wit je paard voorbrengt, maar ik heb ze nog nooit iemand weg zien sturen, wat voor kleding er ook werd gedragen.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:23

Dus ik hoef niet in de ring te staan met vrij bewegen??? Zorgen de mensen in de ring ervoor dat mijn paard haar rondjes doet?
Zo het nu lijkt ben ik die dag alleen dus vind ik het wel fijn te weten wat ik zoal moet doen, (gezien het veulen ook mee gaat als mascotte Clown )

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:33

Suelza, je moet het paard dus voor het losbewegen/springen ook nog een x opstellen? Dacht alleen op het "straatje".

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:47

Jord schreef:
Suelza, je moet het paard dus voor het losbewegen/springen ook nog een x opstellen? Dacht alleen op het "straatje".

Gaat als volgt:

1. Meten
2. Draven op het harde (straatje)
3. Opstellen voor de jury voor het scoren
4. Ring in en aan de hand stappen
5. Losbewegen / springen (uiteraard afhankelijk van fokrichting)
6. Opstellen voor de jury
7. Merriegroep gezamelijk ring in voor beoordeling en evt. predikaat toekenning

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:20

valori schreef:
Er wordt van je verwacht dat in het wit je paard voorbrengt, maar ik heb ze nog nooit iemand weg zien sturen, wat voor kleding er ook werd gedragen.

Nee het is een verplichting! Ik heb vorig jaar 3 mensen weg moeten sturen omdat ze niet in het wit waren en dus een andere voorbrenger moesten regelen!

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:18

En hoe zit het dan met 'buitenlandse merries'?
ik wil mijn merrie (bwp) graag kwpn maken, ze krijgt dan een register A omdat Orlando vd heffinck nooit kwpn is voorgebracht.
De hengst is een elite hengst bij het bwp, dit wil zeggen Exterieurlabel, prestatielabel en gezondheidslabel gehaald.
Als ik mijn merrie dan naar de stamboekkeuring meebreng, moet ze dan nog prok gekeurd worden of aan een andere voorwaarde voldoen?

Ook wil ik graag weten of ze hard naar het karakter kijken, want het is een héél erg eenkennige merrie! en als een vreemde bruut met haar omgaat kan ze echt merriestreken verkopen. (zuur kijken, mond openen om te dreigen, been opheffen, een-ik-ben-hengstig-geluid maken ...)
maar de ene dag is dit wel, de andere niet en dit heeft ze niet naar mij ofzo enkel naar vreemden.

Ik zal morgen proberen een foto te plaatsen. (de merrie is 6jaar en ik spring haar nu 1.20m Nationaal en 1x per maand 1.30 nationaal, maar ze heeft weinig ervaring met vrijspringen)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 06:57

Karennn ik heb ook een BWp merrie die ik volgend jaar wil laten keuren voor het Kwpn. Mijn merrie`s vader is een Kwpn-er dus het is iets makkelijker, maar van wat ik begrepen heb krijg je een A-register papier. Laat je de merrie Prokken, cornageoderzoek etc dan krijg je wel een Kwpn papier.
Ik zal de mailtjes nog wel even opzoeken, maar moet nu naar mn werk

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:39

Is het vrij bewegen trouwens meestal buiten of is het binnen.
En kan iemand mij vertellen hoelang het hele ritueel ongeveer duurt? Ik twijfel namelijk of ik het veulen mee ga nemen of thuis laat.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:22

Nibbit schreef:
Karennn ik heb ook een BWp merrie die ik volgend jaar wil laten keuren voor het Kwpn. Mijn merrie`s vader is een Kwpn-er dus het is iets makkelijker, maar van wat ik begrepen heb krijg je een A-register papier. Laat je de merrie Prokken, cornageoderzoek etc dan krijg je wel een Kwpn papier.
Ik zal de mailtjes nog wel even opzoeken, maar moet nu naar mn werk

Dit dacht ik ook, maar omdat je ook kan vrijgesteld worden van die dingen naargelang de prestaties van de vader twijfelde ik. Orlando is namelijk een elite hengst (dus gezondheids,prestatie en exterieur label) waardoor ik dacht dat het PROK onderzoek wegvalt. We hebben haar namelijk al eens laten keuren en om dit nu nogmaals te doen bij een aangestelde dierenarts zou wel duur zijn.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:23

Nienke_ schreef:
En kan iemand mij vertellen hoelang het hele ritueel ongeveer duurt? Ik twijfel namelijk of ik het veulen mee ga nemen of thuis laat.

vrij bewegen was binnen, als ik dat goed begrepen heb uit mijn vele leesverslagen over de keuringen Lachen

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:06

Klopt is binnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:49

Nienke_ schreef:

Je bent sowiso ruim een uur op de keurings locatie. Ik zou het veulen thuis laten als het oud genoeg is. Gezien merrie en veulen naar erlkaar gaan roepen als de merrie in de ring is. Daar worden ze erg onrustig van.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:55

Ja dat denk ik dus ook. En daarbij kan ik niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Maar waar ik bang voor ben is dat het uier op spanning komt en dat, dat invloed zal hebben op de beoordeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:20

Dan regel je met de ringmeester dat je als eerste mag in de groep. Daar zullen ze niet zo moeilijk doen. Waar ga je naar de keuring?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:41

Nienke_ schreef:
Ja dat denk ik dus ook. En daarbij kan ik niet op twee plaatsen tegelijk zijn. Maar waar ik bang voor ben is dat het uier op spanning komt en dat, dat invloed zal hebben op de beoordeling

Je kan toch ook zelf de uier even iets leeg maken... doe ik momenteel ook voor de wedstrijd.

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:46

Ik ga naar tolbert(groningen)
Ja, Misschien is het idd een optie _10_
Ze vind het niet leuk als ik eraankom maar misschien is het een kwestie van wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:48

Misschien van te voren merrie en veulen langere tijd appart houden zodat ze eraan wennen?

Nienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:53

thnx voor de tips