[WN] doof en fokken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha dH

Re: doof en fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 12:32

yerry schreef:
Grappig om te lezen dat 'iedereen' weet hoe een doof paard reageert....
Ik kan je vertellen dat je het verschil nauwelijks merkt, en dat ze gewoon net als ieder ander paard reageren. Ik wist in eerste instantie niet dat ze doof was, kwam pas veel later toen ze wel eens alleen in de wei stond. Ze zag me niet en hoorde me ook niet; dus ik was er niet.
Ze kijken en leren heel snel wat jou lichaamstaal is en reageren daar op. Verder heeft ze ook een gewoon oren spel, boos plat in de nek en nieuwschierig oortjes naar voren.
Alleen als ze relaxed is oortjes in 'flapstand'. Cool
Dus als er nog vragen zijn.....vraag het gerust, ik ben de trotse eigenaar van een doof paard!

Yerry, jou merrie gaat er inderdaad super mee om. Ze heeft wat dat betreft een superkarakter. Haha! Maar ik denk dat jou ervaring met 1 niet voor de hele paardenpopulatie kan tellen. Zo denk ik dat onze Probie ook een karaktertje heeft dat zich prima laat kombineren met doofheid. Pooh daarintegen juist niet. Deze hittepetit Duivel zal in zo'n geval zeker iemand of zichzelf een keer beschadigen vanwege een schrikreactie. Dat zou er dan zo-eentje zijn van eerst slaan en dan vragen wie het was die d'r aanraakte Extreme duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 18:40

Ik quote mezelf nog maar eventjes Knipoog
skippy1 schreef:
Een doof veulen fokken...tja...om echt uitspraken te doen hoe het voor een paard is is moeilijk, simpelweg omdat wij nooit voor de volle 100% kunnen weten hoe een paard iets ervaart, hij kan t ons niet vertellen. We kunnen alleen logisch redeneren en onze eigen ervaringen ernaast leggen. Om te zeggen dat het paard er last van heeft gaat IMO net zover als zeggen dat ie er geen last van heeft. Dat wéét je simpelweg niet. Blijkbaar gaat t wel goed met dove paarden, maar daar zullen ook wel aanpassingen voor nodig zijn. En vergeet niet dat ook de paarden zichzelf aanpassen aan hun situatie, voor zover dat binnen de grenzen van hun vermogen valt. Dat wil niet zeggen dat ik dús goedkeur dat er dove paarden rondlopen door bewuste fok, maar wel dat t geheel afkeuren ook wel kort door de bocht is wanneer t gaat om het welzijn. Natuurlijk heeft het paard een handicap, maar in hoeverre dat ook echt t welzijn schaadt kun je gewoon niet 100% zeker zeggen. Net zomin als je kunt zeggen dat t geen invloed heeft op t welzijn.

Verder geloof ik heel sterk dat de paarden die doof geboren worden, los van t orenspel dat ze missen, gewoon kunnen functioneren. Zij passen zich er volledig aan aan. Ik ga mee met Yerry dat t echt niet altijd duidelijk te merken zal zijn. Ik denk dat het goed functioneren van een doof paard voor een heel erg groot deel afhangt van zijn eigen vermogen om zich aan te passen aan zn situatie (die voor hem op dat moment volkomen normaal is, hij weet niet anders) en de ruimte die hij daarvoor krijgt van de eigenaar. Op het moment dat de eigenaar niet goed om kan gaan met een doof paard, dán zal er wellicht sprake zijn van bijv. welzijnsproblemen. Maar om bij voorbaad al te zeggen dat t paard geen normaal leven kan leiden vind ik wat voorbarig. We weten immers niet hóe het paard er in zn koppie mee omgaat...kunnen enkel observeren en vergelijken met ons zelf. En eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een 'ongelukkig' doof paard gezien. De dove paarden ide ik heb gezien, functioneerden allemaal goed.

Met bovenstaande wil ik dus niet 100% goedkeuren dat er met een doof paard gefokt zou worden, maar t ook zeker niet 100% afkeuren. Zolang de mensen die ermee fokken dat maar heel erg bewust doen, met alle mogelijke scenario's in hun achterhoofd en de wetenschap dat ze al die scenario's aankunnen! Knipoog

Natascha dH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 21:55

skippy1 schreef:
...... simpelweg omdat wij nooit voor de volle 100% kunnen weten hoe een paard iets ervaart, hij kan t ons niet vertellen. We kunnen alleen logisch redeneren en onze eigen ervaringen ernaast leggen. .......Natuurlijk heeft het paard een handicap, maar in hoeverre dat ook echt t welzijn schaadt kun je gewoon niet 100% zeker zeggen. Net zomin als je kunt zeggen dat t geen invloed heeft op t welzijn.
.........
Ik denk dat het goed functioneren van een doof paard voor een heel erg groot deel afhangt van zijn eigen vermogen om zich aan te passen aan zn situatie (die voor hem op dat moment volkomen normaal is, hij weet niet anders) en de ruimte die hij daarvoor krijgt van de eigenaar. Op het moment dat de eigenaar niet goed om kan gaan met een doof paard, dán zal er wellicht sprake zijn van bijv. welzijnsproblemen. Maar om bij voorbaad al te zeggen dat t paard geen normaal leven kan leiden vind ik wat voorbarig. We weten immers niet hóe het paard er in zn koppie mee omgaat...kunnen enkel observeren en vergelijken met ons zelf. En eerlijk is eerlijk, ik heb nog nooit een 'ongelukkig' doof paard gezien. De dove paarden ide ik heb gezien, functioneerden allemaal goed.

Met bovenstaande wil ik dus niet 100% goedkeuren dat er met een doof paard gefokt zou worden, maar t ook zeker niet 100% afkeuren. Zolang de mensen die ermee fokken dat maar heel erg bewust doen, met alle mogelijke scenario's in hun achterhoofd en de wetenschap dat ze al die scenario's aankunnen! Knipoog

Vergelijken met onszelf is nooit goed, je gaat een paard dan vermenselijken, menselijke gevoelens toedichten. En dat is nooit een goed uitgangspunt.(de wetenschapper in mij Bloos )
Ook blijf ik bij het standpunt dat niet elk paard op dezelfde manier met zijn probleem om zal gaan. Zo ken ik paarden die aan 1 oog blind zijn er daar heel goed mee omgaan, maar ik ken er ook die angstig zijn.
Als het je overkomt (nou ja, het paard dan) en het gaat goed, prima. Maar ik vind niet dat je er vanuit moet gaan dat met een beetje extra zorg het altijd allemaal wel goedkomt. IMO moet er niet zo luchtig over gedacht worden wat het betekend als het veulen doof is.........
Verder zal ik niemand veroordelen als ze hiervoor kiezen hoor, maar nogmaals: weeg de voors en tegens af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:02

Natuurlijk wel! Inmiddels zijn er gelukkig genoeg wetenschappers afgestapt van t idee dat antopomorfistisch (het toekennen van menselijke waarden aan dieren) denken helemaal fout is! Gelukkig! Dieren teveel menselijke waarden toekennen is niet goed (oei wat is t koud, ik geef mn paard lekker een deken! ), maar een beetje is wel okee (paard is blij of boos). Lees de boeken van Marc Bekoff maar eens! Knipoog Hij zegt oa Als ik blij ben en jij bent blij, ben ik anders blij dan jij. Ik spring een gat in de lucht, jij rent een rondedansje. Waarom zou een dier dan ook niet blij kunnen zijn? Hij kan ook blij zijn, maar toont (en ervaart) dat op een andere manier.
Tuurlijk gaat niet ieder paard op dezelfde manier met 'handicaps' om, dat is wat ik ook zeg:
Citaat:
Ik denk dat het goed functioneren van een doof paard voor een heel erg groot deel afhangt van zijn eigen vermogen om zich aan te passen aan zn situatie (die voor hem op dat moment volkomen normaal is, hij weet niet anders) en daarnaast de ruimte die hij daarvoor krijgt van de eigenaar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:05

Ik denk dat het ook veel uitmaakt of een paard doof geboren wordt (en dus niet anders weet) als een ouder paard wat door welke oorzaak dan ook doof is geworden.
Die zal veel meer aanpassingsproblemen hebben als een jong dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:09

Dat ben ik helemaal met je eens DD! Een aangeboren gebrek is 'gewoon' voor t dier. Ik denk dat dieren die later doof of blind worden aanzienlijk meer moeite hebben zich aan te passen aan hun situatie!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:15

skippy1 schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens DD! Een aangeboren gebrek is 'gewoon' voor t dier. Ik denk dat dieren die later doof of blind worden aanzienlijk meer moeite hebben zich aan te passen aan hun situatie!

Ik denk niet dat als een paard blind is, het nog een heel fijn leven zou kunnen hebben..

Mijn paard is toen ze 6 was blind geworden, langzaam en heeft er dus aan kunnen wennen. Ze kende de plekken, waar het draad is ect. al, dus was het allemaal een stuk makkelijker.

Maargoed, dat weet ik niet zeker natuurlijk. Heb geen ervaring met een paard die blind is geboren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:38

Ik heb geen idee Traan-beauty, ik denk dat ook dat per paard en per omstandigheid verschilt! Blind is wel ff een andere klasse handicap dan doof in mijn ogen, maar ook dan denk ik dat t echt per paard verschillend is. En ik denk dat ook een paard dat langzaam blind wordt echt wel heel goed moet leren om te gaan met zn omgeving. Hij heeft nooit zoveel moeite hoeven doen exact te leren waar wat staat en zal dat dus ook wel moeten leren. Wellicht gaat t iets makkelijk dan bij een paard dat blind geboren zou worden, maar beiden zullen t moeten leren.

Nou hoor ik eigenlijk nooit over paarden die blind geboren worden... Wel de aangeboren doofheid.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:54

Ik heb alleen ervaring met geen zicht in 1 oog en een ander paard dat 1 oog mist. beiden hadden er geen moeite mee. Het verbaasde me in de bak zelfs hoe goed ze dat kunnen inschatten. Met de eerste sprong ik, en die heeft alleen de eerste wedstrijd nadat het gebeurt is, geweigerd. Ik dacht dat het over was, maar bij een vriendschappelijk wedstrijdje buiten met meer ruimte deden we mee, en daarna ging het weer goed. Ik reed alleen iets anders aan soms.

Je kan paarden behoorlijk goed inschatten. Maar als ik een doof paard zie gelukkig en gezond zonder pijn, is dat voor mij prima. Zie ik een horend paard, doodongelukkig en lijden, is dat veel erger. Het hangt imo niet van het doof zijn af.

Overigens wel een horend paard gehad dat altijd en overal van schrok en wegschoot, dus heeft ook niks met wel of niet horen te maken. Net als een paard dat over je heen zou lopen.....Maar goed, is net wat Natascha DH zegt, iedereen moet zelf alles overwegen en de keus maken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:00

Ik vraag me echter wel eens af of we van alle paarden wel weten dat ze doof zijn, die doof zijn. Zoals Yerry al schreef, het heeft even geduurd voordat ze erachter kwam. Nu weet ze het en houdt ze er rekening mee en heeft haar paard een super leven bij haar.

Maar hoeveel paarden hebben dit probleem en wordt het niet gezien? En krijgen ze op hun donder omdat ze weer niet naar "whoa" luisterden, of een lel geven naar achteren wanneer ze schrikken en daar klappen voor krijgen. Of schrikkerig doen wanneer ze iets niet aan hebben zien komen en dan omdat men niet weet dat ze doof zijn, ze de wind van voren krijgen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:22

@Jeddah: ik vrees dat je daar gelijk in hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:29

Idd Jeddah, en t speelt niet alleen bij dove paarden... paarden die de bak in geramd worden omdat ze niet willen...ff kijken naar mogelijke pijn in de rug of zo is er vaak niet bij... Wat dat betreft wordt veel te weinig gekeken naar de oorzaak van bepaalde gedragingen wanneer wij met onze dieren bezig zijn. Er wordt altijd maar zo snel van uitgegaan dat een paard 'stout' is, terwijl er z;o veel medische oorzaken zijn voor bepaalde gedragingen!

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:35

Wat bij mij erg opviel was, als ik met haar bezig was ze nooit bleef staan...ik maar roepen en zeggen dat ze terug moest.....en als ik om haar heen liep ging ze weer niet 'om'. En toen dacht ik wel eens pfff wat een stoicijns paard! Bloos
Nu weet ik het en geef ik een handgebaar als ik wil dat ze om gaat, alleen los alleen staan gaat echt niet, ze komt altijd kijken wat ik ga doen...haha, lekker volgzaam Haha!
En dat mensen zeggen dat ze GEEN orenspel hebben....kan ik zeggen dat hebben ze WEL. Overal waar ze naar kijkt en doet en als ik erop zit en mn benen gebruik gaan dr oortjes gewoon heen en weer net als een horend paard.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 10:36

toch niet weer een"oh wat zijn wij mensen toch verschrikkelijk slecht"discussie... please??
en ik heb nooit gezegd dat ze geen orenspel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:41

Spicegirl ik denk dat je dat je dit topic beter moet lezen. Je opmerking over de discussie slaat echt nergens op! Iedereen geeft hier gewoon heel respectvol zijn mening!

Yerry: lijkt me wel heel bijzonder, vooral ook toen je er achter kwam en er rekening mee kon houden. Wat kunnen ze dan toch ineens heel veel op andere manieren oplossen!
En fijn dat ze idd wel een orenspel heeft! Ik had me kunnen voorstellen van niet omdat de paarden niets horen en dus niet richten. Ik kan me zo voorstellen dat ze hun oren dan minder 'trainen' en dus ook minder goed kunnen bewegen. Aan de andere kant, als dove paarden opgroeien en orenspel van andere paarden zien, zullen ze dat zeker nadoen! Ja

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:46

spicegirl schreef:
toch niet weer een"oh wat zijn wij mensen toch verschrikkelijk slecht"discussie... please??
en ik heb nooit gezegd dat ze geen orenspel hebben.

euhmmm....heb ik iets gemist????.... en jou daarbij 'vals' beschuldigd?...... Slapen

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:48

skippy1 schreef:
Spicegirl ik denk dat je dat je dit topic beter moet lezen. Je opmerking over de discussie slaat echt nergens op! Iedereen geeft hier gewoon heel respectvol zijn mening!

Yerry: lijkt me wel heel bijzonder, vooral ook toen je er achter kwam en er rekening mee kon houden. Wat kunnen ze dan toch ineens heel veel op andere manieren oplossen!
En fijn dat ze idd wel een orenspel heeft! Ik had me kunnen voorstellen van niet omdat de paarden niets horen en dus niet richten. Ik kan me zo voorstellen dat ze hun oren dan minder 'trainen' en dus ook minder goed kunnen bewegen. Aan de andere kant, als dove paarden opgroeien en orenspel van andere paarden zien, zullen ze dat zeker nadoen! Ja

Leuk skippy dat je met me mee gaat, en ja het is echt heel byzonder maar het blijft hoe dan ook helaas wel een handycap.
haha enneh het citaat van 'geen oren spel' kwam bij jou vandaan...... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:56

Ja klopt, heb je de uitleg waarom net ook weer gegeven! Clown Maar idd...ik kan me ook voorstellen dat zeker wanneer ze veel met andere paarden optrekken, t orenspel wel kunnen leren! Toch ben ik wel benieuwd naar de ontwikkeling van t oor in vergelijking tot een 'gewoon' oor...qua spieren enzo. T zal weinig verschil maken, maar ik kán me wel voorstellen dat er verschil is.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 10:59

skippy1 schreef:
Ja klopt, heb je de uitleg waarom net ook weer gegeven! Clown Maar idd...ik kan me ook voorstellen dat zeker wanneer ze veel met andere paarden optrekken, t orenspel wel kunnen leren! Toch ben ik wel benieuwd naar de ontwikkeling van t oor in vergelijking tot een 'gewoon' oor...qua spieren enzo. T zal weinig verschil maken, maar ik kán me wel voorstellen dat er verschil is.

Ik las dat je gedrags deskundige bent, als je ooit eens iets met dove paarden wilt doen of onderzoeken, dan ben je van harte welkom.
enneh jou Flakeje...wat een lekker ding! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:02

Thanks Yerry! Zie dat je niet zover bij mij vandaan zit, ik vind t iig leuk eens te komen kijken! Dan kan ik ook uit eigen ervaring kletsen in mn lessen! Knipoog Ik zit helaas nu niet in de onderzoekswereld, maar geef wel veel les in paardengedrag op verschillende opleidingen.

Enne...thanks...morgen wordt ie 3 en gister heb ik voor t eerst op m gezeten! Go jij! Go jij! Maar da's offtopic! Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 20:21

Doen Skip, Digger is een leuk paard, maar pas een beetje op voor het baasje...........

En Jeddah, je hebt gelijk, maar dat is voor mij niet iets van dove paarden, maar gebeurt overal. Niet alleen bij de sport gerichte mensen hoor. de recreatie ruiters zijn vaak ook lieg, maaar heel verkeerd bezig, dat zegt imo gewoon allemaal niks. Per paard en situatie kijken, dat zou het beste zijn.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:27

superpony schreef:
de recreatie ruiters zijn vaak ook lieg, maaar heel verkeerd bezig

huh?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:17

Oh, lief bedoelde ik. Maar dat zegt allemaal niks. Lief zijn voor je paard, is ook niet altijd goed zijn.
Maar goed, gaat mij eroom dat ik andere dingen vele malen erger vind dan een doof paard en dat men die eerst maar moet uitbannen. Niet een goed paard, dat alleen maar doof is. Lichamelijk hebben paarden veel meer last van kwalen. En elk paard kan last hebben van een slechte verzorging of slechte ruiter....Teveel nog steeds...Als die ook nog eens fokken......

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:49

Voor degene die het onverantwoord vinden (en natuurlijk ook degene die het wel leuk vinden... Clown ) met een doof paard te fokken;
ik heb de perfecte hengst voor Digger gevonden!
A Stylish Gallo wordt de pappie van mijn veulie! (eentje MET geluid Knipoog )
Ik heb een 3 kleur met blauwe oogjes EN GELUID besteld..hihaaa Haha! Haha! Haha!
o ja, en ook eentje met reining prospect haha

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 10:53

maar even een vraagje...
hier op Bokt is iedereen er ontzettend op gebrand "goed" te fokken...
er worden talloze topics geopend door mensen die een hengstenadvies vragen..
en tegen veel van deze mensen wordt kortweg gezegd: niet mee fokken, merrie heeft geen papier en het enige wat je doet is vermeerderen....
of: niet mee fokken, merrie is niet bijzonder genoeg ook al heeft ze papier, het enige wat je doet is vermeerderen...

Met andere woorden: mensen lijken erop gebrand zorgvuldig te fokken, met paarden met papier, die iets moeten toevoegen aan het ras en de fokkerij en het ras moeten verbeteren....

Waarom zou je dan bewust kiezen voor de kans op een doof veulen?

Dit is niet vervelend bedoeld, maar ik zou graag de redenatie willen horen van de mensen die dit risico bewust nemen...