Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kabayo schreef:Moet je mij even helpen.
Waar zie ik Tina? Oh ik zie er onder staan 4e moeder is Tina. Dat wist ik niet. Weer wat geleerd. Maar moet zeggen dat ik niet zo ver terug kijkIs dat erg
Ik zie samber dan zelf niet in de stamboom zeg maar
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... van-nassau
Bontfire is inderdaad van samber maar die wil ik sowieso niet gebruiken dus dat zal niet aan de orde zijn
Dacht dat samber bij type BP wel verder weg zat. Dat valt dus wel wat tegen
Ciocolatto dat is best wel een goede tip
Kabayo schreef:Janderegelaa misschien bij type xx dat samber er veel in voorkomt. Bij type BP is het toch echt wel veel bontfire en Willem van nassau. Ik kan bijna geen hengst vinden die er vrij van is. Het wordt erg lastig zo. Buiten dat er echt weinig goede hengsten zijn momenteel. Heb nu Ieme gebruikt. Vrij van deze 2 en ook van samber
Duidelijk Elisa en Jan, stomme vraag misschien. Waarom kijken we alleen naar de moederlijn? De vaders in de lijn geven niks door?
Want als ik bijvoorbeeld doaitsen of Norbert in de lijn zie bij een Fries loop ik door. Al is de merrielijn goud waard
Dankje voor de link, zal m nog even rustig doorlezen
Grappig hoe je zo weer bij leert. Normaal kies ik de hengst uit en beoordeel hem zelf op beweging karakter en exterieur en dan bepaal ik of hij bij mijn merrie past of niet . Tevens kijk ik naar (eventuele) nakomelingen en probeer ik wel naar meerdere paarden te zoeken in de lijn. Maar echt fokken op verankerde eigenschappen moet ik ook nog leren.
janderegelaa schreef:Terugkomend op Samber, ik denk dat 90% van de BP populatie het bloed van de Tina-D lijn (007) heeft. Daarom lijken ze ook allemaal zo op elkaar.
Art_Ificious schreef:Ik vind het een interessant topic.
Vraag me echter wel af, je bent geen Daimond fan, waarom heb je dan Silver destijds laten dekken door een Daimond nakomeling?
Puur uit interesse deze vraag.
Kabayo schreef:Janderegelaa denk niet dat ik het nog begrijp. Een hengst kan dus niet verankeren alleen een merrie? Komt dat omdat het dan generatie op generatie is en dat bij een hengst niet zo is? Want een hengst heeft ook een moederlijn.
wbt predicaten kan ik snappen maar niet iedereen gaat naar een keuring/wedstrijd terwijl die moeder misschien wel een hele beste is die altijd goed fokt
Zou goed kunnen wbt de Tina lijn. Die van mij heeft helaas 2x Willem in de lijn zitten
Is Ieme vrij dan? Heb ik een goede uitgezocht? Ik kon niks dubbels vinden of Willem/Samber/Bontfire
https://barockpintostudbook.com/ieme-bp60/
Kabayo schreef:Janderegelaa denk niet dat ik het nog begrijp. Een hengst kan dus niet verankeren alleen een merrie? Komt dat omdat het dan generatie op generatie is en dat bij een hengst niet zo is? Want een hengst heeft ook een moederlijn.
wbt predicaten kan ik snappen maar niet iedereen gaat naar een keuring/wedstrijd terwijl die moeder misschien wel een hele beste is die altijd goed fokt
Zou goed kunnen wbt de Tina lijn. Die van mij heeft helaas 2x Willem in de lijn zitten
Is Ieme vrij dan? Heb ik een goede uitgezocht? Ik kon niks dubbels vinden of Willem/Samber/Bontfire
https://barockpintostudbook.com/ieme-bp60/
Elisa2 schreef:Bij jonge hengsten kun je kijken naar de rest van de afstamming, moederlijn en vader en van daaruit kun je verwachten wat die hengst zal vererven.
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... nteelt.pdf
Hier staat een mooi artikel over lijnenteelt of inteelt, voor mij is het inteelt in de 1e/2e generatie en lijnenteelt in de 3e/4e/5e generatie. En ja, je verankerd ook de slechte eigenschappen van een hengst bij lijnenteelt..daarom zou ik het alleen maar doen bij echt bewezen goede verervers. Lijnenteelt om eigenschappen te verankeren geeft iets meer fok zekerheid dan bij een vrije hengst zeg maar.
xMathilde schreef:Elisa2 schreef:Bij jonge hengsten kun je kijken naar de rest van de afstamming, moederlijn en vader en van daaruit kun je verwachten wat die hengst zal vererven.
https://www.kwpn.nl/Files/Files/Artikel ... nteelt.pdf
Hier staat een mooi artikel over lijnenteelt of inteelt, voor mij is het inteelt in de 1e/2e generatie en lijnenteelt in de 3e/4e/5e generatie. En ja, je verankerd ook de slechte eigenschappen van een hengst bij lijnenteelt..daarom zou ik het alleen maar doen bij echt bewezen goede verervers. Lijnenteelt om eigenschappen te verankeren geeft iets meer fok zekerheid dan bij een vrije hengst zeg maar.
In principe is lijnenteelt dus ook gewoon een vorm van inteelt als ik het goed begrijp. Maar omdat het niet direct de 1e/2e generatie ouderdieren zijn noemen we het lijnenteelt. Blijft in principe onder de kapstok inteelt hangen.
janderegelaa schreef:Als je dan toch een mooi voorbeeld van lijnenteelt wilt…zijn grootvader is de halfbroer van zijn moeder.
[ Afbeelding ]
Alleen is dit omdat ze volgens mij van dezelfde fokker komen en niet bewust om te verankeren.
anneliesdj schreef:Van het eerste voorbeeld wat je noemt lopen er dus wel degelijk ponyhengsten rond.
Overigens is neef en nicht wel inteelt, je mag niet voor niets zomaar met je neef of nicht trouwen.
Fly_high schreef:janderegelaa schreef:Terugkomend op Samber, ik denk dat 90% van de BP populatie het bloed van de Tina-D lijn (007) heeft. Daarom lijken ze ook allemaal zo op elkaar.
Klopt, bont komt binnen BP voor meer dan 95% bij 3 hengsten/lijnen vandaan - Samber/Tina-D lijn (al dan niet via Bontfire, Willem van Nassau, Colorance, Samenco etc), Bonte Martin (papierloos) en Bonte Nico (half papier). En uiteraard kan er achter die papierloze paarden ook iets van Samber-bloed schuilen.
Volgens mij is de enige daadwerkelijk onverwante bonte bij BP de Poolse hengst Mocart, maar zijn invloed is dan ook maar minimaal
@Kabayo Ieme is bont vanwege Bonte bart / Bonte Bertus / Bonte Nico, daar houdt het papier op. Nico was wel in Nederland gefokt, dus kan ook verwant zijn aan de Tina-D lijn
Fly_high schreef:janderegelaa schreef:Als je dan toch een mooi voorbeeld van lijnenteelt wilt…zijn grootvader is de halfbroer van zijn moeder.
[ Afbeelding ]
Alleen is dit omdat ze volgens mij van dezelfde fokker komen en niet bewust om te verankeren.
Bewust om bont erin te houden lijkt het.
Meeste kleurstamboeken gericht op recessieve kleuren krijgen hetzelfde probleem, vooral als niet-bonte nakomelingen niet meer commercieel interessant zijn.
Fly_high schreef:@mooney je hebt helemaal gelijk! Totaal hersendood getypt van mij![]()
Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat stamboeken, die liever helemaal geen niet-gekleurde nakomelingen zien, daardoor ook de voorkeur hebben voor het inzetten van homozygote fokdieren, in ieder geval als dekhengst. Beide allelen die dan bont "moeten" (ook al is een heterozygoot dier wel bont) = hetzelfde fokbeleid als bij daadwerkelijke recessieve vererving = veel inteelt.