1) Een goede fokker weet hoe een goed dier eruit hoort te zien
Tja, een waarheid als een koe volgens mij. Zonder dat je het doel voor ogen hebt, kan je het doel nooit bereiken. Daarom moet iedere fokker ook een goede kennis hebben van de anatomie van het dier. Er zijn geen ezelsbruggetjes naar het gewenste resultaat
2) Fokken is selekteren
Hier staat de grootste beperking van het op papier fokken voor ons: Iedere zaadcel van een hengst en iedere eicel van een merrie heeft een unieke genetische code. Soms leveren ze een geweldige zaadcel & eicel en komt er iets geweldigs uit, dat ook nog eens blijkt te fokken. Soms "vergeten" ze de goede eigenschappen in die zaadcel & eicel en heeft de nakomeling gewoon die goede eigenschappen niet meer. Eigenschappen die dieren niet van hun ouders hebben geërfd, kunnen ze ook niet meer doorfokken. Om te kunnen selekteren, zal je de kennis als hierboven vermeld nodig hebben.
3) Predikaten zijn een goede richtlijn, maar niet zaligmakend.
Als je zelf geen keurmeester bent, zijn alle predikaten door anderen uitgedeeld. Een predikaat geeft alleen aan dat een dier aan bepaalde minimum-eisen voldoet. Het geeft in het geheel geen informatie over wat de sterke en zwakke punten van dat dier zijn en al helemaal niet over de erfelijke belasting van het dier. Een dier met een predikaat kan dus best fouten vertonen, die je absoluut in je eigen dieren zou verafschuwen. Ideaal zou zijn als je ieder dier in het echt kon zien, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.
4) De invloed van hengsten is groter, de invloed van merries is bepalend
Natuurlijk, de hengstenkeuze blijft belangrijk. Hengsten worden goed geselekteerd, merries (vrijwel) niet. Kijk maar eens op je heen. Een beetje hengst dekt al gauw tientallen (bij de Welsh) tot honderden merries (bij bijvoorbeeld KWPN). Er zijn dus veel minder hengsten dan merries. Dat komt omdat 90%-99% van de hengsten uitgeselekteerd worden. Tussen de hengsten loopt veel minder kaf tussen het koren. Bij de merries is dat omgekeerd. Mijn eigen gedachte is dat er in Nederland hooguit 100 potentiele hengstenmoeders rondlopen bij de Welsh A. Vraag jezelf af: als een hengst 20 merries dekt, wat zijn de verschillen tussen de nakomelingen? (Ik kan het antwoord wel geven, het is niet zo voor de hand liggend