Hogere fokkerij: Bloedaansluiting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:41

O,ja, Nevado, idd. maar verder niks uit deze combinatie?

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 10:56

Aangezien er heel vel amor-afstammelingen rondlopen (of in de tweede en derde graad). Zijn er ook beproefde combinaties met amor-merries? Of merries die amor als opa hadden?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:20

ZO nog een paar:
Paradiesvogel x Kolibri
Raphael x Pik König
Raphael x Spitzbube
Raphael x Wendekreis
Silvio I x Feiner Stern
Weltmeyer x Hill Hawk xx
Weltmeyer met Wendekreis bloed
Weltmeyer doet het in veel verschillende combí's goed eigenlijk.
Wolkenstein II x Bolero

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 16:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'omdraaitheorie' van Joost *LOL*
Verder heb ik niet zo'n verstand van succescombinaties dus houd ik mijn mond maar Knipoog

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 17:18

gomir schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de 'omdraaitheorie' van Joost *LOL*

Ik dacht dat je het nooit zou vragen. Ik denk namelijk dat er veel hengsten zijn die eindprodukten fokken. Dat wil zeggen dat die hengst goede dieren fokt, maar de nakomelingen van die hengst fokken dan niet zo heel bijzonder. Aan de andere kant heb je hengsten die juist wel geweldig fokmateriaal fokken. Bij koeien is dat redelijk gedocumenteerd door een melkindex. Stieren met moeders die veel melk fokken, zijn daarmee hoger gewaardeerd dan gewoon goede stieren.

Persoonlijk denk ik dus dat eindproduktfokker x fokmerriefokker de 80% sukses geeft waar Troef op doelt.

fokmerriefokker x eindproduktfokker werkt dan weer een stuk minder om heel duidelijke redenen. De vraag is zelfs of je die stam ooit weer op de rails krijgt. Daarom werkt de hengst Jan x hengst Piet theorie ook niet.

Ik kijk dus altijd het liefst naar wat oudere bewezen hengsten. Een hengst die bewezen heeft dat hij merries neerzet die kunnen fokken, is absoluut goud waard voor de fokkerij en is een goede stap op weg naar een consistente fokkerij.

Hengsten, waarvan de dochters niet fokken zouden feitelijk uitgesloten moeten worden in een fokprogram, aangezien ze de fokkerij heel veel schade aandoen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 18:08

Citaat:
Persoonlijk denk ik dus dat eindproduktfokker x fokmerriefokker de 80% sukses geeft waar Troef op doelt.

Leg ze dat maar eens uit, daar willen ze toch niet aan. Huilen

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 19:11

Bachus x Cor de la Bryere.
Ik ga vrolijk door, weet er verder iemand nog iets?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:13

Tsonge jonge bijna allemaal Duitse hengsten. Is het fokbeleid daar misschien beter?

SuzanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:31

Is er iemand die voorbeelden van fokmerriefokkers en eindproduktfokkers zou kunnen noemen ?

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:38

In het algemeen kun je wel stellen dat de grote Hengstenhouders eindprodukten fokken en de "boertjes" op het platteland, ver van de snelweg, meestal de beste fokprodukten hebben. Maar dat is voor alle paardenfokkerijen zo.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:49

Ik weet niet of je dit topic geheel op het KWPN wilt richten, of dan iig alleen op paarden in de topsport (ok is wel het enige referendum wat er is aan het toppaard) Toch wil ik een voorbeeld geven van een New forest combinatie.

Romano met merrie Annemoon. (ik weet van deze merrie geen vader te noemen, het New Forest stamboek ben ik niet echt in thuis.) Haha!
Toevallig staan er bij mij op de manege 8! nakomelingen uit dezelfde combinatie. (Eigen fok)
Ze zijn allemaal anders qua kleur en uiterlijk (de een luxer dan de ander),
maar ze kunnen allemaal super lopen, zijn allemaal super in de sport ZZlicht springen EN dressuur.

Zou fokken dan echt gokken zijn???

Ik ga er wel aan twijfelen als ik deze nakomelingen uit precies dezelfde combinatie bekijk....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 20:58

Raja schreef:
Ze zijn allemaal anders qua kleur en uiterlijk (de een luxer dan de ander),
maar ze kunnen allemaal super lopen, zijn allemaal super in de sport ZZlicht springen EN dressuur.

Zou fokken dan echt gokken zijn???

Ik ga er wel aan twijfelen als ik deze nakomelingen uit precies dezelfde combinatie bekijk....

Bij pony's gaat het toch maar tot Z2?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:07

Zou fokken dan echt geen gokken zijn???

Daar ken je dan als fokker toch echt van genieten.

Als daar een veulen geboren wordt ben je echt bang dat hij/zij de fam. kenmerken niet meer bezit.
Want dan heb je de verkeerde keus gemaakt wat een jaar verlies is.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:08

Joost wat een idee *LOL* Volgens mij heb je daar een heel goed punt Haha! Misschien kun je het verkopen aan het KWPN...Haha!
Ik had het trouwens zelf niet kunnen verzinnen, maar het klinkt wel heel aannemelijk.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:13

Citaat:
Misschien kun je het verkopen aan het KWPN

Het is bij hun bekend al voor 25 jaar.

Maar nieuwe bezems maken schoon

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:23

Het was ook niet zo heel serieus bedoeld hoor Troef *LOL* Snap zelf ook wel dat ze dat daar ook al wel bedacht (zouden moeten) hebben Haha!
Maar ik denk toch dat er een flink aantal goedgekeurde hengsten loopt, die beter in de sport presteren dan dat ze vererven...

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:29

Citaat:
Maar ik denk toch dat er een flink aantal goedgekeurde hengsten loopt, die beter in de sport presteren dan dat ze vererven...

En andersom.

En daar zit nu de kneep van selectie en fokkerij.

Het is ook maar goed dat alle neuzen niet dezelfde kant op staan Clown

Citaat:
sport presteren dan dat ze vererven

Het eindprodukt.
Laatst bijgewerkt door Troef op 26-11-02 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:31

gomir schreef:
Het was ook niet zo heel serieus bedoeld hoor Troef *LOL* Snap zelf ook wel dat ze dat daar ook al wel bedacht (zouden moeten) hebben Haha!

Dat klopt helaas de grootste tegenvaller voor mij was Weyden. Ik was diep onder de indruk van de hengst, maar hij heeft zich tot op dit moment nog niet waar kunnen maken als vaderpaard of dressuurvererver. Daar tegenover staan dan de elders genoemde Holsteiners die opeens sublieme dressuurpaarden leveren. En ik ben altijd een groot tegenstander geweest van de zin fokken is gokken, maar gezien deze gegevens Verward

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:33

Laatst bijgewerkt door Troef op 26-11-02 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:40

sarabande schreef:

Dat klopt helaas de grootste tegenvaller voor mij was Weyden. Ik was diep onder de indruk van de hengst, maar hij heeft zich tot op dit moment nog niet waar kunnen maken als vaderpaard of dressuurvererver. Daar tegenover staan dan de elders genoemde Holsteiners die opeens sublieme dressuurpaarden leveren. En ik ben altijd een groot tegenstander geweest van de zin fokken is gokken, maar gezien deze gegevens Verward

Ik ben zelf niet zo heel fan van de hengst zelf, en ik heb weinig nakomelingen gezien van Weijden ( behalve Pardon, die uit een hele interessante moederlijn komt)

Maar is het niet zo dat Weijden maar heel weinig merries heeft gedekt, iets van 15 nakomelingen, en dat procentueel gezien die dieren heel best scoorden op de pavocup en keuringen, of heb ik het verkeerd gelezen Verward

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:51

SLingerlijnen hebben we al genoeg. Als fokken zo'n groot risico word in de huidige fokkerij en je van te voren niet meer weet wat er uit komt moet je 2 stappen plan gaan uitvoeren. Eenmaal weer terug naar het oude klassieker en over dat MERRIEPRODUKT een zuivere volbloed te zetten die bewezen heeft over de horden een fantastische springtechniek te hebben. Kijk maar eens bij de BBC op zaterdagmiddag.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:52

greetje schreef:
Tsonge jonge bijna allemaal Duitse hengsten. Is het fokbeleid daar misschien beter?

Tja, sorry, daar ligt meer mijn interesse.
Ik probeer ook maar iets toe te voegen aan dit topic.
Trouwens ik wou net aan hengsten gaan beginnen die bij het KWPN werden gebruikt
En persoonlijk denk ik dat het fokbeleid in Duitsland inderdaad beter is.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 21:53

chantal1"]
[quote="greetje schreef:

Tja, sorry, daar ligt meer mijn interesse.
Ik probeer ook maar iets toe te voegen aan dit topic.
Trouwens ik wou net aan hengsten gaan beginnen die bij het KWPN werden gebruikt
[/quote]

Aha nou komt de aap uit de mouw Tong uitsteken

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 21:56

Citaat:

Dat weet ik niet.

Maar je kunt er zo lekker rondsnuffelen tussen verschillende stamboek
en hun bloedlijnen van oorsprong.

Bij het KWPN houdt de pedigree vaak op in 1953.
Toen boeren gingen emigreren en de traktor in opkomst kwam Knipoog

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 22:01

Nee Troef bij het KWPN houd de pedigree in 1953 niet op maar daar is het voor hun niet interresant meer want dan komen al die zware boerenknollen weer om de hoek kijken en dat willen wij in Nederland niet !!! Maar in Duitsland houd men wel vast aan die oude moederlijnen en zie daar hun resultaat