Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Re: Arabisch bloed in warmbloedfokkerij onbekend maakt onbemind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 13:04

Als je de xx en ox in de nabije afstamming bekijkt:
Afbeelding
Ladykiller xx
Afbeelding
Rantzau xx (Via Cor dlB)
Afbeelding
Little star ox
Afbeelding

Dan zie ik nog niet eens zoveel verschil. Het lijkt (wat mij betreft) er op dat de 'moderne' arabier net als veel 'moderne' engels volbloeden steeds verder weg staan van de warmbloed fokkerij. Zoek maar eens een goede, dat is dan de kunst (bestaan ze nog, de goede??)

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 14:54

X__Trees schreef:
Intersant topic om te volgen.
Ik ben wel van mening dat een arabier niet te goede komt
voor de "bergopwaartse bouw". Als je arabieren aan het werk ziet, zie je ze vaak op de voorhand vallen. Een probleem dat minder frequent is bij warmbloeden.
Ook de vaak platte croupe, hoge inplanting van de staart en platte bilspier trekt me niet echt aan. De galop zal waarschijnlijk ook nadelig beïnvloed worden
Maar als we ons op het gebied van karakter en hardheid begeven, is dit een heel ander verhaal.
Ik zou een arabier wel durven gebruiken, alleen wordt dit een lange termijnproject en hangt alles af van de merrie die je hebt.
Persoonlijk zou ik eerder voor een volbloed gaan, omdat die minder nadeel heeft aan de galop. Maar dit hangt ook af van de merrie die je hebt.
Tot zover mijn onprofessionele mening

Mijn ervarig met kruizingen van rijpaard en arabier zijn zoals ik beschreef goed. Kijk maar eens naar mijn site ander www.mansolein.com naar alle paarden Bazra, Safira, Savoij, Isis, Tagore, Charisto en Luna

Maar het is absoluut waar, elk voordeel heeft zijn nadeel..... Pling Haha!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 16:18

Mansolein schreef:
Mijn ervarig met kruizingen van rijpaard en arabier zijn zoals ik beschreef goed. Kijk maar eens naar mijn site ander http://www.mansolein.com naar alle paarden Bazra, Safira, Savoij, Isis, Tagore, Charisto en Luna

Maar het is absoluut waar, elk voordeel heeft zijn nadeel..... Pling Haha!

Ik heb ff gespiekt op je site, en als je op maat selecteerd (groot) wordt het toch een moeilijke zaak. Ik zag wel dat je een aansprekende hengst hebt gebruikt, en toeval of niet het is net als kroongraaf een Brurggraaf met ox erin. Heb je toevallig een standfoto van Bachelor NH (Burggraaf x Baccarat ox x Amagun)
Afbeelding

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 19:13

Ik heb ff gespiekt op je site, en als je op maat selecteerd (groot) wordt het toch een moeilijke zaak. Ik zag wel dat je een aansprekende hengst hebt gebruikt, en toeval of niet het is net als kroongraaf een Brurggraaf met ox erin. Heb je toevallig een standfoto van Bachelor NH (Burggraaf x Baccarat ox x Amagun)
Afbeelding[/quote]

De hengst van Bachelor hebben we niet zelf gefokt maar aangekocht als 4 maand oud veulen. Hij heeft momenteel een stokmaat van 1,63 mtr.
Klopt als je op maat wil fokken dan is het een kwestie van concessies doen en denken in generaties uiteraard. Het mooiste is natuurlijk om met een merrie te fokken waar al arabisch volbloed inzit en niet op een rijpaard merrie direct een arabier te gebruiken. Vanuit die positie kun je de maat beter behouden ofwel verhogen.

Ik heb helaas geen standfoto van Bachelor

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-07 20:09

Als je deze zo ziet, zie ik inderdaad niet veel nadeel aan fokken met arabieren. Je ziet trekken van arabieren, maar de nadelen waarover ik sprak zijn -op deze foto!- niet te zien...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 10:06

ART_UMA schreef:
Wat wil je er mee bereiken?

De meeste 3 jarige merries die ik op keuringen zie, hebben bloed genoeg. Ze hebben volgens mij ook uithoudingsvermogen genoeg voor de 'normale' dressuur of spring ruiter. Er zitten zo hier en daar kleintjes tussen.

Ik denk dat als je een xx of ox wilt gebruiken het is voor de mogelijk er op volgende generatie. Voor dressuurpaarden kun je gerust stellen dat bijna elke volbloed minder gangen heeft als z'n warmbloed collega hengsten. Arabieren zijn in z'n algemeenheid ook kleiner, ik zie dat dus niet gelijk zitten.

Wat ik wel interessant vind is de vraag hoe het komt dat bv Inschallah of Ramzes bij de buren goed heeft uitgepakt. Het lijkt er verder ook op dat de AA (dus kruising xx met ox) meer effect heeft gehad als enkel het gebruik van ox (bij de oosterburen dan). Eigenlijk ken ik maar 1 KWPN hengst met een arabier in z'n afstamming, maar die ziet er voor mij niet als 'arabier' uit:
Afbeelding
Kroongraaf (Burggraaf x Amor x Little star ox)

Als je maar ver genoeg terug kijkt in de pedigree kom je bij heel veel warmbloedpaarden OX'en tegen Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:36

griebels schreef:
Als je maar ver genoeg terug kijkt in de pedigree kom je bij heel veel warmbloedpaarden OX'en tegen Knipoog

Vast, ik kan alleen met dat gegeven an sich niets. Je kunt de pedigree uitpluizen wat je wilt, maar het is gewoon heel moeilijk om genetische invloeden te duiden. Dat kan nog een klein beetje op basis van foto's, maar daar stopt 't wel ongeveer.

Als eigenaar van een min of meer boeren paard (zeg 100 jaar geleden), met de wens om wat meer 'rijpaard' te fokken, ligt het gebruik van een xx of ox wel voor de hand. We hebben het dan over 'veredeling' en misschien wel verbetering van rijpaard gangen (galop?) en uithoudingsvermogen. Als je op dat moment zo'n veredelings keus hebt gemaakt, is het denk ik belangrijker welke hengst in de buurt staat dan of het een xx of een ox is.
Een mooi voorbeeld is mischien de arabofries, gebruik een arabier om een "new and improved" fries te fokken. Het kan niet anders dan dat hier ook paarden uit komen die niet in het friezen type staan en dus zul je zwaar moeten selecteren. Ja je maakt de kans op een flinke stap, maar ten koste van voorspelbaarheid (ook naar de toekomstige generaties). De friezen (ter vergelijking met warmbloeden) hebben wel het grote voordeel dat ze van lijnenteelt (inteelt zo je wilt) aan elkaar hangen. Dat is denk ik een crusiaal punt. Het heeft bv weinig zin om in een kaleidascoop aan kleuren (warmbloed) weer een nieuw kleurtje toe te voegen. Pas als je enigszins bij de eind kleur bent heeft ietsje meer of minder van een ingredient zin. Anders is de voorspelbaarheid echt weg.

Maar wat is de 'verbetering' van het huidige sportpaard die je met een directe kruising met een ox zou willen bereiken???? Of nog beter, welke hengst zou je daarvoor willen gebruiken????

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 12:38

Als je ver genoeg terug kijkt bij de warmbloeden, dan kom je deze veel tegen. En vaak hoef je niet zo ver terug te kijken.
Afbeelding
Afbeelding
En die hebben als je ver terug kijkt veel ox.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 18:31

Himyar schreef:
Als je ver genoeg terug kijkt bij de warmbloeden, dan kom je deze veel tegen. En vaak hoef je niet zo ver terug te kijken.
Afbeelding
Afbeelding

ik zie geen afbeeldingen?

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 13:01

Himyar schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Wat is je doel met het laten zien van de Engels volbloed? De discussie gaat er toch niet om welke volbloed beter is om in de warmbloedfokkerij in te zetten?

Mijn doel was het om er achter te komen of Arabisch volbloed in de warmbloedfokkerij onbemind is.. Heb je hierover ook een mening?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:36

Ik ben niet tegen arabier in de afstamming, maar niet te dicht bij. Dat komt ook omdat ik geen arabier (hengst) ken die een beetje aansluit bij mijn wens voor een dressuurpaard.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:24

LJB schreef:
Wat is je doel met het laten zien van de Engels volbloed? De discussie gaat er toch niet om welke volbloed beter is om in de warmbloedfokkerij in te zetten?

Mijn doel was het om er achter te komen of Arabisch volbloed in de warmbloedfokkerij onbemind is.. Heb je hierover ook een mening?

Lijkt me simpel, als je het hebt over veredelingsbloed dan gaat het al snel om ox versus xx. En ik ben er niet mee begonnen met dat ox versus xx. Daar zijn al een stuk of vijfhonderd topics over geweest waar ene Arie53/Anna42 het ox versus xx er steeds bij sleepte.

En eerder hier werd al het volgende geschreven:
Het dragend skelet is nu wat slechter ontwikkeld door invloed van engelse volbloeden. Wellicht kan de arabische volbloed dat verbeteren...

Indd, ik als arabierenliefhebber heb natuurlijk makkelijk praten.
Feit is wel dat de arabier vroeger ook al gebruikt is om het ras te verbeteren, dus waarom zou dat niet nog een keer kunnen. Fokkers weten nu meer dan vroeger, zo ook dat de engelse volbloed wel heeft veredeld maar niet verbeterd

Etc., etc.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 14:51

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 16:39

Tja of je moet zoals ik al eerder zei die lijn opbouwen vanuit merries waar al arabier in zit via moederzijde zoals een paar van onze merries......

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 17:06

Arie53 (niet zo geliefd maar dat doet er niet toe) was duidelijk voor de inzet van Arabisch bloed in de hedendaagse warmbloedfokkerij. Hij heeft het zelf ook toegepast op zijn merries.

De arabier die hij gebruikt heeft:
Afbeelding

En dit is zijn nakomeling (met als vader bovenstaande hengst)

Afbeelding

Als je dan bovenstaand rijpaard ziet ben ik voorstander!

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 21:16

Nele18 schreef:
Arie53 (niet zo geliefd maar dat doet er niet toe) was duidelijk voor de inzet van Arabisch bloed in de hedendaagse warmbloedfokkerij. Hij heeft het zelf ook toegepast op zijn merries.

De arabier die hij gebruikt heeft:
Afbeelding

En dit is zijn nakomeling (met als vader bovenstaande hengst)

Afbeelding

Als je dan bovenstaand rijpaard ziet ben ik voorstander!

In eerste instantie lijkt mij Pronto ook niet verkeert, maar er is nog zo weinig bekend van Arie53 zijn "experimentjes". Hoe gaat het nu verder? De nakomelingen van de hengst zijn nog jong, dus daar kun je in mijn ogen nog weinig van zeggen.

Op dit moment is voor Holstein en Hannover Boritas goedgekeurt. Hij springt internationaal met Lars Bak Andersen. (http://eventcontent.hippoonline.de/erge ... 3&lang=DEU)Via zijn vader Baldini -> Bachus komt hij uit bij Bajar. Bajar is het enige 'resente' voorbeeld (dat ik weet) van een andere arabier die goedgekeurde zonen heeft en zo een eigen hengstenlijn. Wat ik wel het vermelden waard vind is dat al deze vaderdieren internationaal hebben gesprongen.

Ik vraag mij steeds weer af, waarom krijgt de Arabier niet meer kansen in de warmbloedfokkerij en BIJVOORBEELD een engels volbloed wel? Zijn het alleen de commerciele gedachtes dat de kans op kleine nafok groter is of zijn er meer nadelen? Wie kan mij er een antwoord op geven?

Mansolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:12

Ik vraag mij steeds weer af, waarom krijgt de Arabier niet meer kansen in de warmbloedfokkerij en BIJVOORBEELD een engels volbloed wel? Zijn het alleen de commerciele gedachtes dat de kans op kleine nafok groter is of zijn er meer nadelen? Wie kan mij er een antwoord op geven?[/quote]

Ik weet eigelijk praktisch zeker dat het te maken heeft met maat. Er zijn maar héél weinig fokkers die hun nek durven uit te steken. De maat speelt daarbij de grootste rol. Veelal worden paarden rond de 1,60 mtr al een pony genoemd. Belachelijk, maat heeft daar niet mee te maken. Het is een pony als hij/ zij onder de 1.57 mtr meet en vroeger, nog geen 30 jaar terug, was alles boven de 1,48 mtr paard !
De meesten mensen daarbij fokken om het commerciële plaatje en willen op de commerciële markt hun veulens/ paarden goed kunnen verkopen en zijn bang dat als ze bijv. als een arabier, of direct een engels volbloed gerbuiken bang dat zij hun nafok niet kwijt raken aan het grote punliek. Heel jammer want dat commerciële fokken komt zeker niet ten goede van de kwaliteit van de paarden alleen de kwantiteit !

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:26

Dus iemand moet een tweede Urbino fokken (1.59 m.).
Afbeelding
Dit is zijn zoon Flamingo (1.66 m.):
Afbeelding
En dit zijn zoon Tolstoy (1.66 m.):
Afbeelding

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-07 10:54

Himyar schreef:

Vind jij van wel of niet en waarom?

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:11

Citaat:
Ik vraag mij steeds weer af, waarom krijgt de Arabier niet meer kansen in de warmbloedfokkerij en BIJVOORBEELD een engels volbloed wel? Zijn het alleen de commerciele gedachtes dat de kans op kleine nafok groter is of zijn er meer nadelen? Wie kan mij er een antwoord op geven?

Ik snap het ook niet. Ik denk dat de meeste mensen niet met een arabier durven fokken vermits ze denken dat het veulen dan een echt showdier word en het rijpaardtype verliest wat dus niet het geval is (zie hierboven). Bovendien vind ikzelf de romp van een arabier beter als die van een volbloed. Een volbloed is zo gebouwd dat er veel gewicht op de voorhand komt zodat ze sneller zijn. Dit is toch wel het laatste wat men wilt bij een rijpaard?! Bovendien is het karakter van een arabier absoluut een verbetering voor onze hedendaagse fokkerij. Natuurlijk heb je bij de arabieren ook weer uitzonderingen net zoals overal. Maar ik denk dat als je de juiste hengst weet te kiezen je er zeker meer uithaalt dan wanneer je bijvoorbeeld bij de volbloed gaat aankloppen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 13:32

LJB schreef:
Himyar schreef:

Vind jij van wel of niet en waarom?

Om eerlijk te zijn, zie ik niet het voordeel t.o.v. een goede Engels Volbloed. Dan bedoel ik niet iedere willekeurige Engels Volbloed, maar eentje die geselecteerd is op zoveel mogelijk goede eigenschappen. Het zal even zoeken zijn, maar er zijn er heus wel met en een goed karakter/temperament, goed beenwerk en een wat meer rijtypische bouw. Wil je een even geschikte Arabier vinden, dan moet je daar denk ik evenveel moeite voor doen...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 17:25

Nele18 schreef:
Een volbloed is zo gebouwd dat er veel gewicht op de voorhand komt zodat ze sneller zijn. Dit is toch wel het laatste wat men wilt bij een rijpaard?!

Is dit werkelijk altijd zo? Ik vraag het mij ten zeerste af.
http://saluqi.home.netcom.com/belkin.htm
If we want to try to preserve the abilities for which a breed was originally created, we cannot do it by just looking at the dog, because what it looks like doesn't tell us what it can do. People who have coursed dogs for any length of time learn that all their preconceived correlations between form and function have a lot of exceptions. After a while, they come down to the knowledge that just about any dog might be a good one, and they can't tell until they run it and see. So people who are breeding dogs that look like Salukis aren't necessarily breeding functional Salukis.

Chest deep and moderately narrow.

Depth of chest has very little to do with endurance. I have seen Salukis that are shaped like pipes and can run farther than Salukis that have great deep chests. On the other hand, one of my favorite Salukis has a chest that is really too deep. It comes down way below the elbows, and she has extreme tuck up to go with it. She can run very well, though, so having a deep chest doesn't seem to be a handicap. People who say they want room for heart and lungs are over-simplifying things to the point of absurdity.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 11:19

LJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 15:37

Himyar schreef:

Zijn dit voorbeelden van hengsten die volgens jouw wat toe kunnen voegen aan de warmbloedfokkerij of zijn het voorbeelden dat veel arabieren op Engels volbloeden lijken?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-07 15:40

Ik denk dat Himyar bedoeld dat deze ook een hoge kont hebben. Maar alleen een hoge kont wil nog niet zeggen dat ze geen dragend skelet hebben. Daarbij vind ik de meeste arabieren op de plaatjes een erg zwakke rug hebben Ja