linky schreef:en die goudsmid-moeder van die Gribaldi? Ik wou dat ze van mij was................. Elegant er op, nu kan het nog!
[***] schreef:Idd een mooie merrie, geen Koss bloed erin, ik had het ook wel geweten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
linky schreef:en die goudsmid-moeder van die Gribaldi? Ik wou dat ze van mij was................. Elegant er op, nu kan het nog!
[***] schreef:Idd een mooie merrie, geen Koss bloed erin, ik had het ook wel geweten.
Pletje123 schreef:Daar zit het em ook in!!
Daar ben ik heilig van overtuigd. Steeds weer als ik vertel dat ik een Gelderse merrie bezit, krijg ik vreemde gezichten. Eigenlijk typisch, want de desbetreffende merrie beweegt wel bovengemiddeld.
En voor het geld wat je voor een goede Gelderse betaald, kan je geen goed rijpaard kopen. Dan heb je namelijk te weinig.
Eigenlijk zou er een promoteam opgezet moeten wordenIk meld me bij deze aan als vrijwilligster
Wel met paard
shan schreef:@Aimee: Zit toch niet zo te zeuren over Olijf, Aimee, niemand geeft haar ergens de schuld van.
Stel dat ik deze hengst aan zou bieden?
Hoe zou je dan reageren, geef daar maar eens een eerlijk antwoord op!
shan schreef:@Aimee: Zit toch niet zo te zeuren over Olijf, Aimee, niemand geeft haar ergens de schuld van.
shan schreef:@Janne: Ik bezoek regelmatig wel evenementen waar het Gelders paard aanwezig is. Het Gelders paard heeft een warme plek in mijn hart (zie foto's NMK in mijn profiel) Het winnende veulen kreeg ik kippenvel van en was voor mij de topper van de dag!
Maar waar het om draait dat zijn cijfers van het aantal gefokte veulens uit zuivere gelderse bloedlijnen per jaar en niet de cijfers van de bezoekers aantallen van evenementen.
Citaat:@allemaal: het promo verhaal heb ik hier al veel vaker aangekaart op Bokt. Ook heb ik regelmatig de nadruk gelegd op de bloedspreiding.
Pletje123 schreef:Daarom zou het Gelders paard meer in positieve zin in de picture gebracht moeten wordenEn dan graag op een manier dat je een grote doelgroep raakt. Ook de jonge ambiteuze ruiters en amazones onder ons die niet zo goed overweg kunnen met een Jazz.
AWvL schreef:Van de 8 Gelderse hengsten jonger dan 20 jaar stamt de helft in rechte lijn af van Amor, die zodoende als geen ander het karakter bepaalt van de Gelderse fokkerij. Het is inderdaad de vraag waarom de KWPN-hengstenkeuringscommissie het zo ver heeft laten komen.
Aimee schreef:shan schreef:@Aimee: Zit toch niet zo te zeuren over Olijf, Aimee, niemand geeft haar ergens de schuld van.
Zeuren? Wie?
Iedereen zit in dit topic te zeuren dat een eigenaar het überhaupt in z'n hoofd heeft gehaald om een Grib voor de Gelderse keuring aan te melden. Die eigenaar is OlijfIk stel dat je niet moet zeuren over de eigenaar die zo'n hengst aanbiedt, maar over de fokker die zo'n merrie met Gribaldi dekt.
Als jij een Grib x Goudsmid hengst koopt voor de sport dan zeg ik precies hetzelfde. Ik probeer namelijk wel om mezelf niet tegen te spreken.
shan schreef:Aimee schreef:
Zeuren? Wie?
Iedereen zit in dit topic te zeuren dat een eigenaar het überhaupt in z'n hoofd heeft gehaald om een Grib voor de Gelderse keuring aan te melden. Die eigenaar is OlijfIk stel dat je niet moet zeuren over de eigenaar die zo'n hengst aanbiedt, maar over de fokker die zo'n merrie met Gribaldi dekt.
Als jij een Grib x Goudsmid hengst koopt voor de sport dan zeg ik precies hetzelfde. Ik probeer namelijk wel om mezelf niet tegen te spreken.
Dat is geen antwoord op mijn vraag Aimee.![]()
Mijn vraag was: hoe zou je reageren als ik hem aan zou bieden? En niet wat je ervan zou zeggen als ik hem zou kopen voor de sport.
Olijf heeft zelf toelichting gegeven dus je hoeft er niet steeds zo boven op te springen.
Maar verder hou ik er over op.
sarabande schreef:Pletje123 schreef:Daarom zou het Gelders paard meer in positieve zin in de picture gebracht moeten wordenEn dan graag op een manier dat je een grote doelgroep raakt. Ook de jonge ambiteuze ruiters en amazones onder ons die niet zo goed overweg kunnen met een Jazz.
AWvL schreef:Van de 8 Gelderse hengsten jonger dan 20 jaar stamt de helft in rechte lijn af van Amor, die zodoende als geen ander het karakter bepaalt van de Gelderse fokkerij. Het is inderdaad de vraag waarom de KWPN-hengstenkeuringscommissie het zo ver heeft laten komen.
MissJ schreef:Ik zie persoonlijk de relevantie van deze berichten niet in voor de discussie, maar volgens mij is het vetgedrukte een behoorlijk duidelijk antwoord op jouw vraag Shan. Olijf heeft het dier gekocht voor sport, hij wordt aangeboden omdat de fokker dat graag wil. Bij sterverklaring wordt zijn merrie namelijk preferent. Als jij dat om deze manier, om deze reden zou doen, zou je dezelfde reactie krijgen. Tenminste, dat is wat ik er in lees. Misschien kunnen verdere persoonlijke kwesties uitgesproken worden via pb.
En dan weer terug op het punt dat al meermalen gemaakt is: de hengst wordt slechts aangeboden, wacht nou eerst allemaal maar eens rustig af wat er mee gedaan wordt door de keuringscommissie.
Pletje123 schreef:Alsof alle Geldersen zo sensibel zijn als de gemiddelde Jazz..
sarabande schreef:Pletje123 schreef:Alsof alle Geldersen zo sensibel zijn als de gemiddelde Jazz..
Ik zou het willen omdraaien, niet alle sportpaarden zijn lastig en niet alle Gelders gefokte paarden makkelijk, dat wordt namelijk nogal eens beweerd.
Pletje123 schreef:Er wordt helemaal nergens beweerd dat alle Geldersen makkelijk zijn. Althans, niet door mij
Maar ze staan wel bekend om hun fijne karakter en het KWPN rijpaard steeds wat minder.. blijkbaar.
Pletje123
[quote="sarabande schreef:Pletje123 schreef:Alsof alle Geldersen zo sensibel zijn als de gemiddelde Jazz..
Ik zou het willen omdraaien, niet alle sportpaarden zijn lastig en niet alle Gelders gefokte paarden makkelijk, dat wordt namelijk nogal eens beweerd.
sarabande schreef:Pletje123 schreef:Er wordt helemaal nergens beweerd dat alle Geldersen makkelijk zijn. Althans, niet door mij
Maar ze staan wel bekend om hun fijne karakter en het KWPN rijpaard steeds wat minder.. blijkbaar.
Dat bedoel ik dus, dat soort nergens op gebaseerde uitspraken, die steeds maar weer herhaald worden.
AWvL schreef:Sarabande, wie beweert dat het Gelders paard geen beter karakter heeft dan het KWPN-rijpaard heeft er geen verstand van of roept maar wat.
sarabande schreef:Als je echt hart voor de zaak had zou je niet alleen hele boeken volschrijven met je gram tegen het kwpn, maar persoonlijk de eigenaren van die goede Gelderse merries benaderen inzake hun dekkeuze.
Want zij zijn het die voor de door jou ongewenste kruisingen zorgen, niet het stamboek.
AWvL schreef:Het heeft weinig zin om alle Gelderse fokkers af te gaan, wanneer het KWPN op de keuringen paarden met veel ander bloed voorop zet, zie http://www.joyceheuitink.nl/index.php?c=Winsjellie . Dergelijke paarden kunnen goede paarden zijn, maar het zijn geen Gelderse paarden.
Door de eis van minimaal 75% Gelders bloed af te schaffen en door bloedverenging met Koss-bloed in plaats van bloedspreiding in de Gelderse hengstenstapel wordt het Gelders paard kapotgefokt en verdwijnen de typische kenmerken.
Er komen evengoed Gelderse paarden voor met een minder goed karakter als rijpaarden met een betrouwbaar karakter, maar dat zijn meer uitzonderingen dan regel.