Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:59

een fries met een kol is een fries, ze worden niet voor niks toegelaten in het stamboek!

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 22:37

Ik vind het goed dat er eisen worden gesteld aan de friesen om in het stamboek te worden opgenomen.
Maar als een fries niet wordt opgenomen omdat deze bijv. een wit voetje heeft mag het toch evengoed de naam fries dragen?
Het is alleen geen raszuivere fries.

Ik heb een Jack Russell wat ook niet zuiver is en dus ook geen stamboom heeft.
Omdat hij wel veel lijkt op een Jack Russell qua uiterlijk en qua karaktereigenschappen noem ik het ook zo.
Nouja, ik zeg meestal dat het een Jack Hussell is. Haha!
Ik vind het onzin als hij die naam niet mag dragen omdat hij geen stamboom heeft.

Een kind waarvan de ouders 2 verschillende nationaliteiten hebben noem je toch ook geen vuilnisbakkenras?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:14

willen mensen hier ajb niet paarden/friesen met mensen vergelijken? een mens is iets heel anders dan een dier ( hier open ik geen discussie open en ja ik weet dat een mens een dier is) Maar een mens is onvergelijkbaar met een fries. (wij fokken niet met mensen en verkopen de kinderen door voor wedstrijden) Mensen vinden het leuk om veel moeite te steken in het fokken van dieren, die weer wat opleveren en dan krijgen ze een stamboom om te kijken wat ze waard zijn. Dat is het nut ook van een stamboompapier. Het gaat hier dus om de KLEUR. ( en of wij het nodig vinden dat een fries helemaal zwart moet zijn)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 16:25

Heel goed gezegd dorienkee Haha!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:56

ja ik ben 1 van de weinigen die het met jou eens is he..zucht, heb ik nou altijd=)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 19:12

Hhaaha, ben al lang blij dat er iemand met me eens is Tong uitsteken En het ook nog zo goed beargumenteerd. Maar het is een best wel lastige stellig.

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 19:14

RianneH schreef:
@Unicorn1980, dat friezen vroeger andere kleuren hadden dan nu weten we wel. Maar vroeger, en dat is al zeker meer dan 100 jaar terug, werd de fries ook met allemaal andere rassen gekruist. Maar ik heb het nu niet over de kleur die ze vroeger hadden, maar over het feit dat je een fries nu, tegenwoordig, een echte fries mag noemen wanneer die te veel wit heeft. Het bruin kan je er nu alleen nog maar infokken door te kruizen... En er wordt idd tegenwoordig ook veel te weinig gekeken naar de bouw, karakter enz. Maar ik geloof dat er uiteindelijk toch weer terug gegaan zal worden naar de meer ouderwetse, barokke fries, maar dat is een iets ander onderwerp Knipoog

Een fries met een aftekening kan wel orgineel, geweldig, leuk enz. zijn, maar het is voor mij geen echte fries meer. Heb je een echte fries, dan is die volledig zwart.

Netzoals Dorienkee vind ik idd dat een merrie met wit absoluut niet als fokmerrie voor het frieze ras gebruikt mag worden. Hoe gezond en geweldig het paard ook is, zo'n dier fokt het wit door. Daarmee houd je de witfactor in het ras hoog en fok je paarden die niet aan de rasomschrijving voldoen. Dus niet echte friezen. Wanneer je beter controleerd op het fokken met paarden die witte aftekeningen hebben en die paarden niet meer opneemt daalt de witfactor uiteindelijk vanzelf. Dan zullen er ook steeds meer 'echte' Friezen fokken.
Maar dat betekend natuurlijk niet dat de friezen die ik 'niet echt' noem minder paard zijn dan de anderen Knipoog

Ik vind het dus jammer dat er dus weinig gekeken wordt naar het "echte" Friese ras en meer naar of de kleur wel gewenst is! Iemand heeft in vroeger bedacht dat zwart mooier en handiger was dus fokken we een zwart ras. Op zich niks mis mee, alleen jammer dat ze nu ineens vatbaar zijn voor dingen als eczeem, groeiproblemen en allerlij andere aandoeningen. Je kan wel zeggen dat dat een heel andere discussie is maar volgens mij hangt het nauw samen. Omdat er dus meer gekeken word naar kleuren dan naar belangrijker zaken.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:08

nou, het liefst willen we gezonde friesen en dan in het zwart. Mag ik misschien wat voorbeelden van zwarte friezen die groeiproblemen hebben, exceem en andere aandieningen. (artikel, link)?? En zoals het nu is, mag een fries dus wel wit hebben, maar weinig. Dus er word nog wel een uitzondering gemaakt. Ik ben toch wel heel benieuwd of er nou zo veel zwarte friezen zijn die zo doorgefokt zijn op kleur dat ze verder aandoeningen hebben, en voorbeelden hiervan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:16

dorienkee schreef:
nou, het liefst willen we gezonde friesen en dan in het zwart. Mag ik misschien wat voorbeelden van zwarte friezen die groeiproblemen hebben, exceem en andere aandieningen. (artikel, link)?? En zoals het nu is, mag een fries dus wel wit hebben, maar weinig. Dus er word nog wel een uitzondering gemaakt. Ik ben toch wel heel benieuwd of er nou zo veel zwarte friezen zijn die zo doorgefokt zijn op kleur dat ze verder aandoeningen hebben, en voorbeelden hiervan zien.

Als je je ook maar iets had verdiept in de fokkerij van friezen of hier maar een heel klein beetje bekend mee was had je zo'n vraag niet hoeven stellen, want iedere friezenfokker is bekend met de inteeltproblematiek en de daaruit vloeiende problemen mbt oa vruchtbaarheid, veulen krijgen, aan de nageboorte staan, hoefbeenproblemen etc. Exceem vind ik een algemeen probleem bij sobere rassen en geen inteeltprobleem bij alleen friezen.

viewtopic.php?f=11&t=784256&st=0&sk=t&sd=a&hilit=dwerg+gen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:25

Als je probeert op een normale manier een goede mooie gezonde zwarte fries te fokken, ¨dus op de juiste methode, dan doe je er dus wel veel moeite voor en dan heb je toch een prachtig mooi veulen die de naam fries zeker welverdiend waard heeft?

(( ik krijg het gevoel dat als je zwarte friesen wil fokken ze meteen allemaal problemen qua gezondheid zullen krijgen. Dus dat we straks helemaal niet meer moeten kijken naar kleur anders krijgen we ongezonde friesen))..

unicorn1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:36

dorienkee schreef:
(( ik krijg het gevoel dat als je zwarte friesen wil fokken ze meteen allemaal problemen qua gezondheid zullen krijgen. Dus dat we straks helemaal niet meer moeten kijken naar kleur anders krijgen we ongezonde friesen))..

Dat is natuurlijk de boel verdraaien! Het is meer dat er eerder naar de kleur word gekeken dan naar de bouw of het karakter. Het hele ideaal van een Fries paard is veranderd en ik vind, niet ter goede..
Eczeem komt inderdaad bij andere sobere rassen zowieso veel voor maar is vaak overerfbaar (tenminste ik begreep dat dat pas geleden als gedeeltelijke oorzaak was bewezen).

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:33

Hier iemand met een fries met kol:

Mijn Mack, (officieel Fraek) heeft dus een kol. Ik kan er beslist niet wakker van liggen, want ik heb hem in hoofdzaak gekocht omdat hij bijzonder goed beweegt. (zeker voor een fries, die eigenlijk geen echte fries is, maar toch ook weer wel een fries is, want vader en moeder zijn wel een echte fries, dus is hij ook een fries, maar ook weer niet want hij is niet opgenomen in het stamboek, maar weer wel in het veulenstamboek een echte fries is, Ziek Gestoord Pffff...) Voor mij is hij een echte fries met kol.

Maar goed: kan dus echt goed bewegen, heeft een mooie, barokke bouw met goede proportionele verhoudingen. En waanzinnig fijn karakter waar friezen om bekend staan. (En bovendien het allerleukste paard van de heeeeele wereld Haha! )
Ik denk dat ik toch naar een keuring ga om hem op te laten nemen in het ruinenboek. Wordt hij gelijk iets meer waard Slapen
Ja, ik heb weinig voor hem hoeven te betalen en daar heb ik wel plezier van. Want voor het gebruiksdoel (dressuur en recreatief) voldoet hij bijzonder goed en daar gaat het me om. Het kan mij gewoon echt niets schelen dat hij een kolletje heeft, want in mijn ogen is hij een volwaardige fries.

Daarentegen vind ik het wel goed dat er grenzen worden gesteld aan het toelaatbare wat aftekeningen betreft, maar evengoed ook de andere punten waarop wordt beoordeeld, zoals exterieur, beweging, karakter etc. Er wordt daarnaast ook onderscheid gemaakt in de verschillende predikaten, merrie, hengst, ruin etc. Dat is ook niet voor niets.Tenslotte is het wel de bedoeling dat het ras op rasspecifieke kenmerken wordt behouden. (en dat is dus gelukkig niet alleen de kleur)

Je kunt de eisen wel strenger gaan maken, maar dit is in het geval van de fries niet goed, denk ik. Omdat het inteeltpercentage al vrij hoog ligt. Als je de aftekeningen die nu zijn toegestaan, gaat "verbieden" beperk je hiermee de mogelijkheden. En dat is niet goed voor het behoud van het ras. Over deze zaken is echt wel goed nagedacht bij het stamboek. Hier bepalen de echte kenners, mensen met vele jaren ervaring die er bijna een levenstaak in zien in het behouden van het ras. Je kunt dus niet "even" simpel een stelling neerleggen zoals in dit topic wordt gedaan. Het zit veel complexer in elkaar. Ik heb er alle vertrouwen in dat het stamboek heel goed weet waarom ze de dingen zo doen en hoe ze de zaken moeten aanpakken.

Wat ik persoonlijk veel meer jammer vind dan de (toegestane) aftekeningen, maar wat ik wel begrijp, is dat het zgn "rijpaardtype" in de loop van de afgelopen 20 jaar is ontstaan. Van oudsher hoort een fries een barokke bouw te hebben en was het een tuigpaard. Tegenwoordig zie je veel friezen met een lang lichaam, meer richting rijpaard / dressuurpaard gefokt. Zo zonde vind ik dat, want zo hoort een fries in mijn ogen dus niet te zijn. Maar ik begrijp dit wel.
Een ras kan alleen maar bestaan, als er liefhebbers voor zijn. Als niemand ze wil, dan zullen er maar weinig paarden overblijven. En anders dan vroeger toen paarden de kost moesten verdienen, worden paarden nu gebruikt als rijpaard voor hobby en sport. Pure luxe en geen noodzaak. Zo ook met de fries. 20 jaar geleden was het nog belachelijk dat een fries in een dressuurproef onder de man mee liep. Nu is het een (meestentijds) geaccepteerd beeld. En juist deze mensen hebben bepaalt dat zij graag het meer rijpaardtype fries willen hebben. Maar zonder deze mensen zou het ras niet zo populair zijn als het op het moment is. Het ene gaat dus niet zonder het andere.

Gelukkig is er wel degelijk een markt voor de zgn. "mislukte" friezen. (vreselijk term overigens!) Mensen die de beweging, andere exterieure eigenschappen buiten de kleur om, het bijzondere karakter en de veelzijdigheid in het gebruiksdoel weten te waarderen. Met deze friezen komt het stamboek en het behoud van het ras zeker niet in gevaar, (door de keuringseisen te handhaven) dus dat vormt geen probleem. Ieder het zijne in deze.
En er zullen altijd "zgn friezenliefhebbers" zijn die vinden dat zo'n "mislukte" fries niet zou mogen bestaan, die het een schande vinden voor het ras. Dit zegt vooral iets over deze mensen. Je zou je misschien af kunnen vragen of zij niet een schande zijn onder de paardenliefhebbers in het algemeen...

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 00:44

Helaas is er wel sprake is van doorfok, door het hoge inteeltpercentage. Het was destijds of doorfokken of uitsterven. Dit heeft niets met doorfokken op kleur te maken. Een fries lijkt een sterk paard door zijn voorkomen, maar dat is het niet. Ken jij friezen die 30 jaar worden? De meesten halen net 20, daarboven worden het uitzonderingen. De meesten sterven ook geen natuurlijke dood.
Veel friezen krijgen op wat oudere leeftijd (va ong, 16 a 18 jaar en feitelijk nog niet zo oud dus) last van bijvoorbeeld artrose. Dit is echt wel een friezenkwaal.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:01

Trennie -> wat jij zegt kan ik me helemaal in vinden.
Ik ben bang dat de originele fries (om het zo maar te noemen) dus de echte barokke fries steeds meer op de achtergrond raakt.
Omdat de fries steeds meer op kwaliteit en uiterlijk wordt gefokt.
Voor de dressuur moet het een fijn gebouwde fries zijn, dus de luxe types, en voor de mensport hebben ze nu de arabofries "ontwikkeld".
Alhoewel er nog heel veel friezenliefhebbers van de barokke types zijn moeten ze wel eerlijk toegeven dat de arabofries idd goed scoort in de mensport en de luxe friezen scoren goed in de dressuur.
Ik hoop echt dat dit niet ten koste gaat van de barokke friezen, want dit zijn toch de grondleggers van de zwarte fries.
Het inteeltprobleem komt ook voort van de beslissing om alleen nog met zwarte friezen te gaan fokken die aan bepaalde eisen moesten voldoen.
Destijds waren er niet zoveel goedgekeurde dekhengsten.
Het was idd doorfokken of het ras zou kunnen uitsterven.
Ik hoop dat als we een jaar of 10-20 verder zijn dat er genoeg keuze is om het inteeltprobleem terug te dringen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:07

Een Fries met een kol is dan nog wel een Fries, maar ik ben het er niet mee eens dat paarden met een kol worden opgenomen, ik vindt het rastypische van de Fries is dat hij zwart is, er gaan al zoveel rastypische kenmerken, laten we dan alsjeblieft de meest herkenbare behouden, het gitzwarte.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 10:21

Zolang het een heel klein kolletje wat binnen de toegestane grootte is dan zie ik niet in wat daar op tegen is.
Zeker niet als het paard verder alle uiterlijke en innerlijke kenmerken heeft van een fries en de afkomst heeft van 2 stamboekfriezen.
Net als een heel klein wit vlekje boven de hoef of de rest van het lichaam, lijkt me ook niet al te problematisch.
Ik vind het echt onzin dat het dan meteen geen fries meer mag zijn.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:10

nee daar heb ik ook geen problemen mee, maar bijv. 2 witte benen vind ik toch echt niet mooi..maar dat is mijn mening

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:25

ik spring ook even in,
De fries van nu word teveel op zijn uiterlijk gefokt.
oftewel als de fries een paar witte haren heeft, word hij al meteen afgekeurd?
niet verder gefokt?
terwijl lichamelijk gezien (er zijn natuurlijk uitzonderingen) de friezen met die paar witte haren, lichamelijk meestal gezonder zijn dan die hele zwarte.
Ik ken een fries, echt een prachtig beest het luxe type.
Was als klein veulen ernstig ziek door wormen, had minder dan 50% om te overleven, heeft het alsnog overleefd. Nu (8 jaar later) is hij nu pas goed en volwassen aangezien zijn grote groei achterstand, maar blijft lichamelijk gevoelig, zit snel niet lekker in zijn vel en heeft vaak last van ontstoken oog.
Dit is dus een super gefokt paard, ouders zijn bekend maar lichamelijk is hij gewoon vaak niet 100%

wat ik vind, liever een paar witte haren en lichamelijk in orde
dan een pik zwart paard die vaak niet 100% is.

(btw witte tinkermama's kunnen ook bruine tinkers krijgen, dus het wit lijkt mij niet altijd doorgegeven aan kind.....)

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:38

Ik zou het fantastisch vinden als de Fries weer in meerdere kleuren gefokt zou worden. Lachen Ik heb er dus géén moeite mee als ze Friezen met witte aftekeningen besluiten te gaan opnemen. Ik zou ze graag weer in álle kleuren willen zien! Lachen En het lijkt me ook goed voor dit ras om wat ''vers bloed'' erin te kunnen fokken... en hoe meer kleuren toegestaan, hoe groter de keuze en hoe minder noodzaak voor inteelt. Lachen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 19:44

Ik ben het er niet mee eens dat de wittere friezen eerder gezonder zijn dat de volledig zwarten. Vooral niet als ze beiden gewone goedgekeurde, opgenomen ouders hebben.

Jouw voorbeeld heeft naar mijn mening niets met het argument gezondheid van een zwarte tegenover een wittere fries te maken. Dit is een geval dat niet genetisch is, maar 'gewoon' een ziekte. Of het paard nou zwart, witter of bont was geweest, dat maakt voor de inpakt van de ziekte niet uit.

En echt niet alle friezen die zwart zijn hebben opeens wat... Knipoog

En over het doorgeven van wit, dat wordt altijd doorgegeven. Het komt niet altijd tot expressie in het paard, maar de code ervoor wordt altijd doorgegeven aan het veulen. Fok je dan met twee paarden waarvan bekend is dat ze een hoge witfactor hebben, al dan niet zichbaar, dan loop je een grotere kans op wit in je veulen. Maar zo worden de erfelijke ziektes ook doorgegeven.. Het is nogal een ingewikkeld hoofdstuk in de biologie, maar genetica is wel erg interessant

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 19:59

genetica is zeker interesant en weet er ook wel iets vanaf.
ik zeg ook niet dat alle zwarte friezen oppeens wat (moeten) hebben, maar al die inteelt en andere dingen die steeds vaker voorkomen is wel een beetje het gevolg van alleen maar kijken naar het uiterlijk,en steeds minder naar innerlijk.

Maar zullen niet bijna alle frieze veulens en paarden wel iets van het gen wit heeft?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-07 20:00

Misschien wel, dat verklaard op zich wel weer waarom het wit uberhaupt voorkomt. Maar dit is er ook wel uitte fokken en in elk geval de kans zo klein mogelijk te houden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 20:01

Ach, zoals ik al zei: van de stand van de fokkerij weet ik erg weinig af, al klinkt het vooral de laatste tijd niet erg positief allemaal.

Maar een Fries (uit Friese ouders) met een kol of voor mijn part een wit been vind ik nog steeds wel een Fries hoor. Of je er dan ook mee zou moeten/mogen fokken is vers twee, maar het is en blijft een Fries. Je zou kunnen zeggen: een Fries met een schoonheidsfoutje, maar dan wel een heel onbetekende; het doet immers totaal niets af aan de kwaliteit van het dier voor het gebruik (fokken daargelaten).

Ik zou er geen twee keer over na hoeven denken als ik een goede Fries zou kunnen kopen met een wit voetje hoor. Dan heb ik een mooi, goed paard voor relatief gezien een schijntje, zou ik zo doen! (heb helaas geen geldboom in de achtertuin staan en fokken doe ik toch niet Knipoog )

@Pluchepluus: Dat klopt. Ik heb gehoord dat een hele bekende dekhengst een witte zool heeft en mijn (volbloed) Fries heeft naast twee witte zolen zelfs een miniscuul wit plekje op de binnenkant van zijn bovenlip. Kreeg als veulen een tweede premie (ook al was hij blind geboren - mooi voorbeeld trouwens Nagelbijten / Gniffelen )

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:16

pluche_pluus schreef:
genetica is zeker interesant en weet er ook wel iets vanaf.
ik zeg ook niet dat alle zwarte friezen oppeens wat (moeten) hebben, maar al die inteelt en andere dingen die steeds vaker voorkomen is wel een beetje het gevolg van alleen maar kijken naar het uiterlijk,en steeds minder naar innerlijk.

Maar zullen niet bijna alle frieze veulens en paarden wel iets van het gen wit heeft?

Wanneer is er dan ooit op innerlijk geselecteerd? En hoe wil je dat gaan doen "kijken naar innerlijk"??

Ik vind je voorbeeld ook totaal niet ter zake doen, een worminfectie op jonge leeftijd heeft alles te maken met omgevingsfactoren en als een dier daar zo ziek van geweest is, is het logisch dat er organen zijn aangetast en het dier nooit meer helemaal de oude wordt. Dit heeft totaal niets met erfelijkheid of kleur te maken.

BBreedveld: die hele bekende dekhengst heeft geen hele witte zool, maar een witte vlek in de zool.
Ik vind alle Friezen met volbloed Friese ouders Friezen, of ze nu wit hebben, vos zijn, of zwart zien.
Ze zijn dan toch niet opeens een ander ras? Wat je mooi vind of niet heeft daar niets mee te maken, een veulen van twee volbloed Friese ouders is een Fries veulen, wat voor kleur het ook wordt!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 17:16

maar hij word niet opgenomen in het stamboek. Kijk het liefst zie ik natuurlijk gewoon gezonde friesen, en ja het liefst helemaal zwart..maar als het zo moet dat het om het gezondheid gaat van het paard hoef het van mij ook niet.