Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En het ook nog zo goed beargumenteerd. Maar het is een best wel lastige stellig. RianneH schreef:@Unicorn1980, dat friezen vroeger andere kleuren hadden dan nu weten we wel. Maar vroeger, en dat is al zeker meer dan 100 jaar terug, werd de fries ook met allemaal andere rassen gekruist. Maar ik heb het nu niet over de kleur die ze vroeger hadden, maar over het feit dat je een fries nu, tegenwoordig, een echte fries mag noemen wanneer die te veel wit heeft. Het bruin kan je er nu alleen nog maar infokken door te kruizen... En er wordt idd tegenwoordig ook veel te weinig gekeken naar de bouw, karakter enz. Maar ik geloof dat er uiteindelijk toch weer terug gegaan zal worden naar de meer ouderwetse, barokke fries, maar dat is een iets ander onderwerp
Een fries met een aftekening kan wel orgineel, geweldig, leuk enz. zijn, maar het is voor mij geen echte fries meer. Heb je een echte fries, dan is die volledig zwart.
Netzoals Dorienkee vind ik idd dat een merrie met wit absoluut niet als fokmerrie voor het frieze ras gebruikt mag worden. Hoe gezond en geweldig het paard ook is, zo'n dier fokt het wit door. Daarmee houd je de witfactor in het ras hoog en fok je paarden die niet aan de rasomschrijving voldoen. Dus niet echte friezen. Wanneer je beter controleerd op het fokken met paarden die witte aftekeningen hebben en die paarden niet meer opneemt daalt de witfactor uiteindelijk vanzelf. Dan zullen er ook steeds meer 'echte' Friezen fokken.
Maar dat betekend natuurlijk niet dat de friezen die ik 'niet echt' noem minder paard zijn dan de anderen
dorienkee schreef:nou, het liefst willen we gezonde friesen en dan in het zwart. Mag ik misschien wat voorbeelden van zwarte friezen die groeiproblemen hebben, exceem en andere aandieningen. (artikel, link)?? En zoals het nu is, mag een fries dus wel wit hebben, maar weinig. Dus er word nog wel een uitzondering gemaakt. Ik ben toch wel heel benieuwd of er nou zo veel zwarte friezen zijn die zo doorgefokt zijn op kleur dat ze verder aandoeningen hebben, en voorbeelden hiervan zien.
dorienkee schreef:(( ik krijg het gevoel dat als je zwarte friesen wil fokken ze meteen allemaal problemen qua gezondheid zullen krijgen. Dus dat we straks helemaal niet meer moeten kijken naar kleur anders krijgen we ongezonde friesen))..
Pffff...) Voor mij is hij een echte fries met kol.
)
Ik heb er dus géén moeite mee als ze Friezen met witte aftekeningen besluiten te gaan opnemen. Ik zou ze graag weer in álle kleuren willen zien!
En het lijkt me ook goed voor dit ras om wat ''vers bloed'' erin te kunnen fokken... en hoe meer kleuren toegestaan, hoe groter de keuze en hoe minder noodzaak voor inteelt.

)
) pluche_pluus schreef:genetica is zeker interesant en weet er ook wel iets vanaf.
ik zeg ook niet dat alle zwarte friezen oppeens wat (moeten) hebben, maar al die inteelt en andere dingen die steeds vaker voorkomen is wel een beetje het gevolg van alleen maar kijken naar het uiterlijk,en steeds minder naar innerlijk.
Maar zullen niet bijna alle frieze veulens en paarden wel iets van het gen wit heeft?