Wie gaan er naar de IBOP dit jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Re: Wie gaan er naar de IBOP dit jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:00

Wordt de IBOB altijd aan het eind van het jaar gehouden of zijn er verschillende data per jaar?

Dus als 4-jarige moeten ze kunnen wijken en met 5 jaar SB Clown

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:02

Zilly schreef:
Wordt de IBOB altijd aan het eind van het jaar gehouden of zijn er verschillende data per jaar?

Dus als 4-jarige moeten ze kunnen wijken en met 5 jaar SB Clown

nou dat bij de Pavo dus precies hetzelfde Haha!

Ik ga er toch opgeven. Waarom zijn er 2dagen dressuur in Wamel?

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:06

Jup, als je paard minstens vijf jaar is zal hij/zij zowel wijken als schouderbinnenwaarts moeten tonen.
Ze onderzoeken immers de balans, schikbaarheid als dressuurpaard & bereidbaarheid/rittigkeit. Naast natuurlijk de gangen op zichzelf.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:06

Mijn 4 jarige merrie (No Limit x Concorde) is dit jaar naar de merriekeuring geweest. Ze is opgenomen in het stamboek.
Heeft het volgens jullie dan ook zin om mee te doen aan de spring IBOB? De punten waren geloof ik 60 op exterieur en 65 op springen.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:09

misssixty schreef:
Mijn 4 jarige merrie (No Limit x Concorde) is dit jaar naar de merriekeuring geweest. Ze is opgenomen in het stamboek.
Heeft het volgens jullie dan ook zin om mee te doen aan de spring IBOB? De punten waren geloof ik 60 op exterieur en 65 op springen.

je moet toch 68 hebben voor exterieur? en toch ook wel overpunten?

Mijn merrie had als 3jarige voor stap 68, draf 76, galop 80 en beweging 74. exterieur net 66 door dat schoonheidsfoutje, dus ik ga het wle proberen.
Waarom zou je het niet proberen? Wie niet waagt wie niet wint toch Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:14

nathalie16 schreef:
Pletje123 schreef:
Voor het PROKKEN hier in de buurt ben ik 340 kwijt.. Verward

@Nathalie: als je paard een bemerking op 1 van de achterbenen heeft, wordt ze ook na het doen van de IBOP geen ster..

Het is niet een hele erge, want ze laten er ook door met de pavo. Ik wilde er anders volgend jaar toch nog 1x proberen voor de ster. Want op beweging redt ze het makkelijk. Maar moet je bij de IBOP dan geen bepaald aantal punten hebben en dat ze dan ster wordt?

De merrie krijgt punten voor het exterieur. Ze moet minimaal 70 punten hebben voor het exterieur en minimaal 75 voor beweging om ster te worden.

Als jouw merrie een bemerking heeft op het achterbeen, is de kans dat ze 70 punten voor het ext. krijgt volgens mij bijna nihil. Dan kan ze nog wel 80 op beweging scoren, ze is dan geen ster Knipoog

Volgens mij kunnen stamboekmerries gewoon meedoen aan de PAVO Cup, dus verklaard dat waarom ze je merrie toelieten.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:16

Waarom zouden Stb merries niet mee mogen doen aan de PAVO? Er is toch geen eis dat ze Ster of hoger moeten zijn Verward

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:17

dan weet ik het niet of ik dr aan mee ga doen. Die beweging is het probleem niet, maar die 70 gaan ze dan niet krijgen nee, ook al is het een plaatje om te zien. Wat kan je verder met de ibop bereiken behalve het ster-predikaat? Kunnen ze dan eigenlijk wel het sport-predikaat krijgen?

Nee je gewoon een a-register hebben, en dat kunnen ze allemaal gewoon meedoen!

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:19

Sport predikaat heeft niets met IBOB te maken. Gaat om de prestaties van de merrie zelf, volgens mij is het Z2+1 en je kunt het Sport-predikaat aanvragen Ja
Laatst bijgewerkt door Zilly op 28-08-07 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:22

Je hebt wel een mooie merrie zeg Nathalie16 Ja Wat heeft ze aan haar achterbeen dan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:22

@Nathalie: Wat was de bemerking op het achterbeen?

Het Sport-predikaat krijgt de merrie bij Z2(?) + 1 dacht ik..

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:23

Haha oke, nou dat is dat waarschijnlijk de enigste die ik ga krijgen Tong uitsteken

Ik wil alleen weten of de IBOB van voor mij gunstig is om te gaan of dat ik het beter helemaal niet kan doen dan en bijv alleen als 6jarige nog 1x voor de ster probeer..

@ Zilly, ik weet het niet precies. Ze zetter en bij de Pavo bij een beperking op het sprongewricht rechts achter. iets een verdikking op het bot dacht ik..
Ik vind het wel jammer, maar voor de sport maakt het verder niks uit!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:26

@Nathalie: even voor de duidelijkheid zeg maar:

de merrie is wel of niet naar een stamboekkeuring geweest? Merkten ze toen ook al de bemerking op of is het pas opgemerkt bij de PAVO cup?

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:28

Pletje123 schreef:
@Nathalie: even voor de duidelijkheid zeg maar:

de merrie is wel of niet naar een stamboekkeuring geweest? Merkten ze toen ook al de bemerking op of is het pas opgemerkt bij de PAVO cup?

Ja, ze is als 3jarige voor de ster op geweest, toen merkte ze het al op. Maar toen was ze nog niet zadelmak en lang niet zo mooi in vorm en qua beweging als dat ze nu is. Het probleem is alleen dat de keurmeesters er nog herkennen(er was er laatst een op stal) dus ik denk dat ze er nooit door laten, want toen hebben ze er gewoon ook niet door willen laten..

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:29

ik zit te twijfelen of ik mee ga doen..
mijn paartd heeft voor exterieur om de stamboek keuring 65 punten gekregen. en voor beweging ook 65 punten omdat ze (als ze los loopt) haar eigen heel erg op gaat fokken en haar bewegingen er niet mooi uit komen.
als ik ze op de ibop zou uitbrengen zou ze dan nog ster kunnen worden?

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:30

Ik weet niet of de punten voor het ext. ook meetellen op de IBOB van de Stb. keuring dus, of dat je opnieuw wordt beoordeeld Knipoog Anders red je het niet met 65 punten voor het ext

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:32

als ze opnieuw worden beoordeeld kan ik nog wel eens een poging wagen Knipoog
weet iemand dit toevallig?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:37

Ik weet niet in hoeverre de merries opnieuw beoordeelt worden.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:40

Dus ze gaan met de punten voor de ster/stamboekkeuring die IBOP in? Want met 68 punten hoef ik dan ook niet te gaan..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:47

68 punten is de oude telling. Toen hadden ze (dacht ik) 68 punten voor ext en 72 voor bew nodig. Je hebt dan dus wel voldoende punten... Maar ik weet het niet zeker hoor Bloos

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 12:52

Pletje123 schreef:
68 punten is de oude telling. Toen hadden ze (dacht ik) 68 punten voor ext en 72 voor bew nodig. Je hebt dan dus wel voldoende punten... Maar ik weet het niet zeker hoor Bloos

oow ja dat klopt toen had je dr 68 nodig en had ik er 66 in oude telling, dus alsnog te weinig!

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:23

Wanneer je de IBOP test met minstens 75 punten afgelegd hebt, krijgt je paard het predikaat IBOP/EPTM. EPTM is een vijfweekse stationsmerrietest.
De IBOP is een prestie-aanlegtest en kan beschouwd worden als een goede aangever van de te verachten prestatiemogelijkheden van een merrie.
Ik geloof dat een stamboekmerrie opgegeven kan worden voor de CK, hier kan ze ster worden. Ik weet niet zeker of de IBOP hiervoor ook een mogelijkheid is. Een voorlopig keurmerrie kan Keur worden wanneer ze de IBOP met minstens 75 punten afgelegd heeft.
De benodigde punten kunnen behaald worden door:
Stap (2x), draf (2x), galop (2x), souplesse, houding & balans, rijdbaarheid/bewerkbaarheid en de aanleg als dressuurpaard.

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:26

UnitedO schreef:
Wanneer je de IBOP test met minstens 75 punten afgelegd hebt, krijgt je paard het predikaat IBOP/EPTM. EPTM is een vijfweekse stationsmerrietest.
De IBOP is een prestie-aanlegtest en kan beschouwd worden als een goede aangever van de te verachten prestatiemogelijkheden van een merrie.
Ik geloof dat een stamboekmerrie opgegeven kan worden voor de CK, hier kan ze ster worden. Ik weet niet zeker of de IBOP hiervoor ook een mogelijkheid is. Een voorlopig keurmerrie kan Keur worden wanneer ze de IBOP met minstens 75 punten afgelegd heeft.

Zo wat een gedoe.. Maar je zegt dus dat ze bij de IBOP gaan zeggen hoe ze dus verwachten hoe de merrie het gaat doen. Maar het mooie is dat ik dus het predikaat al niet ga halen (waarschijnlijk) terwijl die merrie zich prima ontwikkeld in de sport..

Humbug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:30

Nou, ze zeggen niet letterlijk iets in de trante van: "Ze kan tot de Z1 komen."
Als de IBOP goed afgelegd wordt, zal dat een goede bevestiging zijn dat het met de merrie later wel goed komt in de sport! Ze zullen waarschijnlijk niet niet letten op het spronggewricht van je paard.
Ik weet het, het is verder wel allemaal erg ingewikkeld & verwarrend. Maar jouw merrie is al wel ster?

nathalie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:34

ja inderdaad erg ingewikkeld, nee ster werd ze net niet op 2/10 punt als 3jarige, dus ik wilde er sowieso nog 1x voorbrengen, maar IBOP leek me ook wel wat om te proberen..