Wie rijd er met zijn shetlander voor de kar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie rijd er met zijn shetlander voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:36

ja kan ik er wat aan doen dat het zo wordt genoemd Tong uitsteken durf het niet met zekerheid te zeggen hoor, appies moet ik me nog wat meer in verdiepen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 16:42

Ik zou je wat kenmerken/foto's kunnen mailen/pben maar dat moet even volgende week gebeuren ivm wedstrijden enz Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 19:27

MelanieB schreef:
@ Joyciej,
Als iemand die plaatjes neerzette zou ik volgens mij ook zoiets neerzetten als commentaar en terecht....Ja
Maar het is nu wel opgelost gelukkig Lachen

BTW, ik vind jou shet echt helemaal te gek, zo'n gave kleur Ja

Ik weet nog steeds niet wat voor kleur het is, inmiddels is ie nu een beetje bruin bij zijn hals aan het worden.....heel apart, hij heeft iets van een appaloosa, spikkels op zn neus, rond zijn ogen, bij zijn staart/billen en witte hoefjes en geslachtsdeel is gespikkeld...Ik weet ook helaas niet wie de ouders zijn, maar ik vind m wel grappig en apart,
Trouwens, Boris heeft nu een fjordenkapsel, hij had exceem en het zag er niet uit met een paar plukjes...Nagelbijten / Gniffelen

Dankjewel Bloos Je bedoeld zeker Switch, moorkopschimmel? weetje dat ik hem eerst ontzettend lelijk vond, toen ik hem net kreeg? ja echt waar, ik heb (had) niets met die 'rare' kleuren Clown maar nu is het op zich wel grappig Knipoog

Vandaag toevallig met een mede-bokker naar de nat. appaloosa keuring in kootwijk geweest, maar ik kan nu nog steeds niet echt zeggen na de hele dag appie's of die van jou appie is, géén idee, ik heb van kleuren nooit zoveel verstand Clown

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:17

Ja, ik ben juist weg van aparte pony's
Als die van jou te koop staat mail maar even, nee grapje, zo'n apart beessie moet je houden Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:27

hahaha Knipoog nee even serieus; als hij niet naar wens presteert voor de wagen, zal ik er wel heeel erg over na gaan denken om hem te verkopen. Zo'n kleine pony (90 cm. vind ik eigenlijk te klein) waar ik verder niet echt wat mee kan en die imo niet geschikt is voor het doel waarvoor ik hem wil 'gebruiken' kan ik beter verkopen als hij het bij iemand anders ook naar zijn zin kan hebben Lachen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 22:41

Dan moet je zeker even mailen naar mij, vind het een super beestje!
Mijn shet is 80 cm. (die kleine)
En daar doe ik alleen vrijheidsdressuur mee

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 23:17

Hij is ook leuk, maar wel héeel wat anders dan ik gewend ben (het wat grotere, luxere en slanke type shet), switch is echt ouderwetse type shet met grove benen en echte shettenkop. Ook het welbekende shetkarakter zit er voor de volle 100% in, hij is af en toe een echte clown Clown

Hier is het toch wel zo dat we uiteindelijk er naar streven om alles voor de kar te hebben. Het eerste veulen van onze merrie (Hengst, Lucky) was een práchtbeest, maar qua karakter schorde er best wat aan. Zowiezo hebben we hem met pijn in ons hart moeten verkopen omdat hij vooral naar kinderen toe erg gevaarlijk kon zijn, het was een hengst in hart en nieren, had nogal losse voorbenen en hapte niet, maar beet echt gemeen. Heeft het voor de kar een tijd super gedaan, tot hij pas écht begon te puberen met 4,5 en hij letterlijk een gevaar op de weg werd voor de kar.
Hem hebben we toen maar verkocht, we kunnen niet alle hengstveulens aanhouden.

Daartussen zat nog een veulen dat helaas direct na de geboorte is overleden (verdronken in naastgelegen, wel afgerasterde sloot) en de volgende hengst is inmiddels 2,5 dat word na switch mijn volgende 'project', hij zal straks als alles goed gaat het 2span maatje worden voor zijn moeder Lachen

Dan nog een 1,5 jarige hengst (volle broer van de 2,5 jarige, op zelfde dag uit zelfde vader en moeder geboren Clown ) die verkocht gaat worden.

En nu dan ons eerste merrieveulen van 2 mei dit jaar, dat duurt nog wel aantal jaartjes voordat die voor de kar kan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:51

Bij serieuze interesse hebben wij ook nog een heel apart hengstveulen te koop. maar die gaat niet voor een klein bedrag weg Lachen d8 meld het toch ff hier Haha! grullo bont met 2 maanogen.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:00

Ik rijd met mijn stevige shet voor zo'n lichtgewicht sulky.. helemaal geen problemen!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:32

ik men met mijn shetlander van 77 cm. ik heb er zo'n lichtgewicht sulky achteraan hangen. ik krijg soms wel comentaar maar meestal zijn dat mensen die niks van paarden weten de mensen die er wel wat van weten vinden het altijd erg leuk om te zien hoe ik en saar gezellig onderweg zijn.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:32

Ik ben mijn shetlander het mennen aan het beleren. Als we een rondje gaan, wandelen/naast de fiets/etc, krijg ik toch nooit echt vervelende opmerkingen dat het zielig is. De meeste vinden het alleen maar schattig, haha!

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:48

het ligt er ook echt aan wie je tegenkomt. vaak zijn het van die ouwe mannen die indruk willen maken op de familie door erover te zeuren.

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:29

Ik ben bezig met het beleren van mijn shetlander. Heb een sulky gekocht en ze gaat daar binnekort voor. Loopt nu al goed rond met een palet en een band.. maar ze moet nog iets rustiger worden voor ik haar echt voor de sulky zet.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 09:31

Ik ben sinds deze week weer begonnen met voor de kar rijden.
Nu met een nieuwe pony, was nog totaal onervaren en heeft van de week haar eerste stapjes voor de kar gezet.
Nu heb ik een stuur probleem.
De leidsels zitten al wel aan het bitje, maar die laat ik nog vrijwel met rust.
Ik laat het halstertje onder het hoofdstel zitten, en ik klik nog een paar leidsels aan het halster vast.
Ik stuur dus zeg maar met het halster, want als ik aan het bitje kom weet ze begod niet wat ik bedoel. Is dit een kwestie van tijd en laten wennen?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:30

Ik heb er nooit commentaar op.. Alleen mensen die het schattig vinden. Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:05

Romytjuuh schreef:
Ik ben sinds deze week weer begonnen met voor de kar rijden.
Nu met een nieuwe pony, was nog totaal onervaren en heeft van de week haar eerste stapjes voor de kar gezet.
Nu heb ik een stuur probleem.
De leidsels zitten al wel aan het bitje, maar die laat ik nog vrijwel met rust.
Ik laat het halstertje onder het hoofdstel zitten, en ik klik nog een paar leidsels aan het halster vast.
Ik stuur dus zeg maar met het halster, want als ik aan het bitje kom weet ze begod niet wat ik bedoel. Is dit een kwestie van tijd en laten wennen?

Heb jij al wel eens eerder een pony beleerd voor de wagen? Zo nee, dan zit daar het probleem. Ik neem aan dat je niet zomaar binnen een week haar voor de wagen hebt geknupt? Dit vergt veel oefening en soms veel tijd. Vóórdat je haar voor de kar zet, moeten eerst alle hulpen (stem, zweep en sturen) er goed in zitten. Je hebt haar dus véeeels te snel voor de kar gezet, en je mag van geluk spreken dat er op deze onverantwoorde manier nog geen ongelukken zijn gebeurd.

Een stalhalster is NIET bedoeld om mee te mennen, dus maak je leidsels álsjeblieft niet vast aan het halster, dit is lévensgevaarlijk!
Breng je pony weg naar een ervaren, professionele beleerder, en ga niet zomaar zelf even aanprutsen!

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:09

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:15

Ik zou het zelfs met mijn beleerde, doorgewinterde merrie die al jaren voor de kar loopt niet zomaar durven proberen, halster eronder en leidsels aan het halster.... (ik heb geen zelfmoordneigingen namelijk...... Knipoog )

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:21

Zodra de pony niet weet wat je bedoeld als je de leidsels aan het bit hebt en laat links stuurt, hoe weet die het dan wel aan het halster ? Vraag ik me af...

kan dus niet.. pony is niet klaar om voor de kar te gaan.
leer eerst een goed het sturen aan de LL de comand's en het stilstaan, en dan pas ga je mennen.
sturen oooo zo belangrijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:25

Volgens mij stap je ook niet zo snel in een auto zonder stuur....

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:50

Hooguit als je levensmoe bent denk ik. Ik ben nu een half jaar bezig met lange lijnen met mijn shet en het stuur zit er goed op, dat is inderdaad het eerste vereiste voor je ze voor de kar kunt zetten.

naomi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 11:01

Ik volg het hele "bitloze" gebeuren al een poosje ook op AR, en wat ik me nu afvraag is; blijven de mensen die bitloos mennen met bv een stalhalster of een hoofdstel waarbij het bit is verwijderd (ik heb het dus niet over hoofdstellen die ervoor gemaakt zijn, en de druk op andere punten, dan in de mond leggen) nu alleen in de bak of in de wei, of gaan ze hier ook de openbare weg mee op? En in dat geval, afgezien van persoonlijk leed natuurlijk, ben je dan wel verzekerd als jij en je pony een meningsverschil hebben en de wagen bv op een nieuwe mercedes beland. En hoe zit dit met minderjarige, het valt mij op dat veel jonge meiden graag "ponyvriendelijk"willen zijn, maar kunnen de ouders dan gewoon ff een tonnetje ophoesten, als je de goede auto treft, of zit dat anders.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:33

De wa verzekering betaald ook als de pony uitbreekt dus die zullen er niet heen kijken hoe je ment denk ik. Of er moet duidelijk zichtbaar zijn dat het een onstuurbaar span is, maar voor je eigen veiligheid en die van de pony is het niet aan te raden. Paardvriendelijk betekend bij mij ook dat ik in eerste plaats ongelukken probeer te voorkomen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:35

Ik wil het wel graag maar helaas mag het niet Scheve mond

( met een ShetxWelsh trouwens Knipoog )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:33

naomi1: tsja, dat vraag ik me ook wel eens af (waar ze dan precies gaan trainen en rijden).

Ik moet zeggen dat ik 'brutaal' en mondig genoeg ben om zulke mensen, die dus bitloos mennen op een stalhalster, (je hebt ze zelfs met touwhalster... jup, zéeeeer paardvriendelijk ja) of gewoon hoofdstel, als ik ze tegenkom eens even aan te spreken dat ik niet erg blij ben om ze tegen te komen op de openbare weg, omdat ze mij én alle andere weggebruikers + henzelf én de pony in relatief groot gevaar brengen, en dat ik dat onverantwoord en zelfs egoistisch vind.

Betaal dan ietsje meer en koop een fatsoenlijk menhoofdstel dat sinds een tijdje op de markt is geintroduceerd om op een relatief veilige manier bitloos te mennen.