Keuring: Do's & Don'ts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Re: Keuring: Do's & Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:47

volgens mij is iedereen vrij ja. Ik ben in ieder geval stikzenuwachtig (zit al de hele week aan slaaptabletten :d)
Maar de bachbloesem rescue wil goed helpen.
Ik scheer de tastharen er wel af en werk haar hoofd nog even mooi bij.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-07 10:50

Haha, ik was ook superzenuwachtig, maar 1 keer op t terrein was ik gerustgesteld. Overal VDL mensen die ons paard wouden voorbrengen, toen wist ik t, alles kwam goed Tong uitsteken

tussen door nog 1 keer stress.. want merrie was los gebroken... Maar goed Lachen gelukkig hadden we biks mee dus na 10 minuten rennen hadden we haar weer ^^

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 10:56

janouk schreef:
Neonlight schreef:
Als het mogelijk is, rechtstreeks vanaf de trailer/vrachtwagen de ring in, dus niet een paar minuten aan de ring wachten. Omdat ze dan helemaal op vreemd terrein zijn en meteen moeten lopen, zijn ze showeriger.

Dat vind ik niet fair tegenover mijn paard. Eerst een hele tijd op de trailer gestaan en dan zonder spieren op te warmen, moeten presteren. Huilen Dat zou ik echt nooit doen.
Een paard is toch een atleet en moet eerst warm lopen om spierblessures te voorkomen.

En denkt een paard in het wild die al rustig een uurtje staat te grazen en ineens aangevallen wordt ook zo? "Even wachten meneer roofdier, laat me even warmlopen". Clown En het paard wat in de wei gezet wordt en eerst een aantal rondjes sprintjes trekt? Van het paard wordt niets anders gevraagd als een paar rondjes draven.
Maar aan de mensen zelf of ze het wel of niet doen. Mijn mening is altijd, ik doe niet aan de keuring mee voor de lol (dat zou pas unfair zijn voor het paard), ik doe voor het resultaat mee, en dan doe ik er ook het maximale aan om het resultaat te halen. En ik vind het veel meer unfair om een paard de hele dag mee te sjouwen voor je eigen lol en maar zien waar je komt, als dat je er alles voor doet voor een goed resultaat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:10

ik doe het niet voor de lol. Ik doe het zodat mijn merrie in het stamboek wordt opgenomen en ik denk dat dat ook de reden is dat de meeste hobbyisten eraan meedoen. Mocht je paard een mooie uitslag krijgen is dat alleen maar leuk meegenomen.
Ik doe het ook omdat ik dan de zwakke en sterke punten van mijn merrie te horen krijg en ik daar met een eventuele dekking rekening mee kan houden.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 11:48

Het ene paard moet even wennen aan de omgeving en de andere niet. Ik dacht een paar jaar geleden met een 2 jarige ook zo rechtstreeks van de trailer af de ring in in te gaan. Beestje sloeg dicht en ik kreeg er geen stap, geen draf en geen paard op stand te krijgen. 2 jaar later met haar veulen was ze compleet anders.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:18

Ik ben in ieder geval benieuwd wat mijn merrie morgen doet. Ik hoop dat ze zich gedraagt en wil lopen als het dan niks word kunnen we altijd nog een keer

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 12:19

Citaat:
Als het mogelijk is, rechtstreeks vanaf de trailer/vrachtwagen de ring in, dus niet een paar minuten aan de ring wachten. Omdat ze dan helemaal op vreemd terrein zijn en meteen moeten lopen, zijn ze showeriger.

Dat vind ik niet fair tegenover mijn paard. Eerst een hele tijd op de trailer gestaan en dan zonder spieren op te warmen, moeten presteren. Huilen Dat zou ik echt nooit doen.
Een paard is toch een atleet en moet eerst warm lopen om spierblessures te voorkomen.

En denkt een paard in het wild die al rustig een uurtje staat te grazen en ineens aangevallen wordt ook zo? "Even wachten meneer roofdier, laat me even warmlopen". Clown En het paard wat in de wei gezet wordt en eerst een aantal rondjes sprintjes trekt? Van het paard wordt niets anders gevraagd als een paar rondjes draven.
Maar aan de mensen zelf of ze het wel of niet doen. Mijn mening is altijd, ik doe niet aan de keuring mee voor de lol (dat zou pas unfair zijn voor het paard), ik doe voor het resultaat mee, en dan doe ik er ook het maximale aan om het resultaat te halen. En ik vind het veel meer unfair om een paard de hele dag mee te sjouwen voor je eigen lol en maar zien waar je komt, als dat je er alles voor doet voor een goed resultaat.[/quote][/quote]

Clown Grappig. Clown Maar terwijl een paard graast, beweegt het zich langzaam voorwaarts (het ene iets sneller dan het andere paard). Als je paard in de trailer staat, staat het in een zeer kleine ruimte, vaak een aantal uur compleet stil, heeft eerst de stress van de reis, het opvangen van de rijstijl van de coureur achter het stuur, en dan nog stil staan in de trailer, terwijl voor en achter langs paarden langs stuiteren. Niet vergelijkbaar in mijn ogen.

Ik denk dat een paard beter presteert, als je hem na de reis eerst even warm loopt. Spieren presteren nu eenmaal beter als ze los en warm zijn. VAak als de ergste stress voorbij is, lopen ze beter, omdat ze anders nog zo kijkerig zijn dat ze helemaal niet durven te lopen bij de paarden van de ingang vandaan.

Ik loop overigens ook keuringen voor het resultaat en mijn merrie had 2 jaar terug bij de stamboekopname een eerste premie. (Haflinger).

Succes morgen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:22

Axh, als er een Niki Lauda achter het stuur zit heeft het paard zich al genoeg op kunnen warmen tijdens de reis. Clown
En dat voetje voor voetje verplaatsen tijdens grazen, daarvan warmen spieren echt niet op.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:35

Pff ik ben ook echt zenuwachtig voor morgen. Lig de laatste nachten echt minstens een uur wakker steeds.

Ben zo benieuwd hoe ze Zamyra beoordelen. Maar goed, nog even wachten Knipoog

Zometeen gaan we haar wassen en invlechten. Moeten morgen al om 8 uur weg... 2,5 uur rijden.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:48

Tips heb ik eigenlijk niet meer voor jullie, er zijn al veel dingen genoemd Lachen .
Zelf zou ik het paard wel eerst was rond laten stappen, zodat de spieren opgewarmd zijn.

Succes allemaal!

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:57

2,5 uur rijden? pfff...Voor mij is het 10 minuten rijden, wat een verschil! Nog meer mensen die tastharen afscheren/knippen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 14:43

Wel bijknippen maar niet helemaal afscheren.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 15:54

ik moet iets meer dan 2 uur rijden naar de keuring toe. Vanavond ook invlechten. Ik had daarnet een rampzalige generale repetitie trailerrit, ze was allen maar aan het stampen en schoppen en binnen 10 minuten doorweekt, hopelijk gaat het morgen beter.

Ik zal vanavond niet slapen misschien mag ik van mijn vader slaapmiddelen nemen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 18:19

Hoe is het met de zenuwen bij iedereen? Bij mij is het redelijk onder controle (met dank aan bach bloesem therapie) Nog maar 12 uur en dan vertrekken we

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 14:19

Hoe is de keuring bij iedereen gegaan? bij mij eigenlijk heel goed de volgende punten heb ik gekregen:
Exterieur 65 (wordt 70 want de merrie is heel arm in bespiering dus dat wordt nog wel beter)
Stap 75, draf 75 galop 65, springen 75 eigenlijk dus een sterwaardige merrie maar helaas ze is nog 2 centimeter te klein!
Volgend jaar ga ik weer dan is ze een stukje gegroeid en heel wat beter bespierd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 17:58

InekeH87 schreef:
Hoe is de keuring bij iedereen gegaan? bij mij eigenlijk heel goed de volgende punten heb ik gekregen:
Exterieur 65 (wordt 70 want de merrie is heel arm in bespiering dus dat wordt nog wel beter)
Stap 75, draf 75 galop 65, springen 75 eigenlijk dus een sterwaardige merrie maar helaas ze is nog 2 centimeter te klein!
Volgend jaar ga ik weer dan is ze een stukje gegroeid en heel wat beter bespierd.

Nr 1 (v Bazuin) van vandaag dus? Didam toch?

Onze merrie was nr 3 en zat in dezelfde groep als die van jou. Ze werd ster met 80 punten voor exterieur en gemiddeld 80 punten voor beweging.

Misschien heb je haar wel gezien: Zamyra (v Elegant x ster v. Zichem) Haha!

Ik heb jou iig wel gezien!!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:19

ja ik heb haar gezien. Ik hoop dat zuhra als ze volgend jaar wat minder een kleuteruiterlijk heeft dan ook ster wordt. Het viel me wel op dat er maar weinig merries in het stamboek opgenomen werden.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 20:35

Weinig merries die in het stamboek opgenomen werden? Daar heb ik niets van mee gekregen Bloos

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-07 20:43

ok want dat zei mijn moeder die ook mee was, ik was zo in de spanning dat ik niet geluisterd heb. Ik weet wel dat degene die een trailer naast ons stond en in dezelfde groep zat niet was opgenomen in het stamboek, hij was aan de telefoon aardig aan het vloeken en tieren dat hij het niet normaal vondt dat ze om zulke redenen zijn paard hadden afgekeurd

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 06:56

Wat waren de beweegredenen dan?

Ik heb er serieus niets van meegekregen, maar dat kan ook komen door het enorme succes wat ons overkwam Knipoog

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 12:59

ik heb het ook niet mee gekregen maar ik was ook in een roes omdat mijn paardje een goede beoordeling had (en daarbij opgeteld dat het de eerste keer voor mij op een keuring was en ik gestresster dan mijn paard was Haha!)