Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Re: Eigenschappen redelijk dressuurpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:07

Waarom Sammie?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:29

nou nog plaatje van een schuine schouder

gut wat is het intressant

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:35

Kijk maar even in mijn profiel. De foto is niet ideaal maar mijn paard heeft een voldoende schuine schouderligging, zou schuiner mogen. (oh oh.. en nu maar hopen dat arie het met me eens is... anders val ik nu door de mand..)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:36

Scheve mond Welke foto bedoel je dan?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:36

Ik vind die foto niet zo duidelijk Bloos ( of ik snap niet precies waar ik naar moet kijken Knipoog )Ik ben ook heel erg benieuwd namelijk!

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:39

Exterieur:

-Een niet al te lange rug
-Sterke benen

Gangen:

-Mooie zwevende momenten
-Regelmatige gangen

Karakter:

-Werkwillig

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:43

Arie: wil jij uitleggen en wellicht met plaatje hoe je een schuine schouder herkent? Ik bak er in iedergeval niets van..

Ziane schreef: trek een horizontale lijn door het paard(ongeveer midden van paard). de hoek die het schouderblad maakt met de horizontaal bepaalt of het een schuine of steile schouder is.

kleine hoek--> steil
grote hoek--> schuin

Sammie: beide foto's is mijn paard, op de eerste foto kan je redelijk zijn schouderligging zien.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:46

tita schreef:
nou nog plaatje van een schuine schouder

gut wat is het intressant

Afbeelding

Niet alleen een schuine schouder maar ook een goed harmonisch gebouwd paard en dat uit zich dan weer in tactmatige en gedragen bewegingen zoals door de FEI wordt verlangd.

Afbeelding

Citaat:
Een goed dressuurpaard behoort van nature in vrijheid zo te bewegen zoals dat door de FEI in de Rules for Dressage Events wordt verlangd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:46

Rhodos schreef:
Sammie: beide foto's is mijn paard, op de eerste foto kan je redelijk zijn schouderligging zien.

Daar kan ik niks van maken. Een standfoto is handiger.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:47

Gaat meteen vergelijken met eigen paarden Haha! Knipoog

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:12

grmb grmbl teken en teken en ik voel me zo blond

Maar okay ik zag net iemand die schreef

Citaat:
Mooie zwevende momenten

ben ik het niet helemaal mee eens ik zou bijvoorbeeld geen paard willen met een zwevende draf heel veel flemmings hebben dat

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:18

tis beter dan dat ze lopen te suffen Vork

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:20

De draf moet een zweefmoment hebben zoals de FEI voorschrijft. Geldt overigens ook voor de galop. Alleen door het zweefmoment worden de passen verruimd en komen de ledematen en organen even tot rust. In het zweefmoment worden immers de ledematen en organen niet belast en dus treedt er minder slijtage op. En dit bevordert weer de levensduur!

tita

suffen kan je bij elkaar rijden maar een paard wat vreselijk ruime gangen en zweefmomenten heeft kun je heel moeilijk verzamelen

Zesiram

????? Wat heeft suffen er mee te maken?

Ik snap wat je bedoelt Tita, die zweefdraf komt bij veel Gribaldi's volgens mij ook voor. Die van mij heeft er in ieder geval een handje van. Dan bewegen ze heel groot, maar zijn bijna niet te sluiten. Ziet er eg spectaculair uit, maar is rijtechnisch nogal lastig. Ik heb op die van mij nog niet eens gedraafd, dus geen idee hoe het aanvoelt Knipoog

Dniekje

arie53 schreef:
De draf moet een zweefmoment hebben zoals de FEI voorschrijft. Geldt overigens ook voor de galop. Alleen door het zweefmoment worden de passen verruimd en komen de ledematen en organen even tot rust. In het zweefmoment worden immers de ledematen en organen niet belast en dus treedt er minder slijtage op. En dit bevordert weer de levensduur!

Ja

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:21

Een bewerkbare draf lijkt me een stuk beter. Waarom altijd het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken. Aan zweefdrafjes heb je niks. Sufjes kun je nog bewerken.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:23

suffen ik denk dat ze sloffen bedoelt Clown

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:23

Citaat:

Kan je me even een voorbeeld geven van een goede draf en van een verkeerde en kan je dan zeggen waarom?

Is het ook zo dat de ruiters invloed hebben op de voorbenen van een paard? Het is namelijk zo dat de tong via spieren in verbinding staat met de voorbenen, dus een slechte ruiter kan hier invloed op hebben of zie ik dat verkeerd?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:24

Zo'n zweefdraf maakt wel indruk bij veel mensen Haha! Is ook mooi om te zien maar uiteindelijk heb je er niks aan

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:27

Sammie schreef:
Een bewerkbare draf lijkt me een stuk beter. Waarom altijd het ene uiterste met het andere uiterste vergelijken. Aan zweefdrafjes heb je niks. Sufjes kun je nog bewerken.

Elke drafvorm moet een zweefmoment hebben. De lengte van het zweefmoment (meer bodem overlappen) bepaalt of we met een arbeidsdraf, een midden- of een uitgestrekte draf te maken hebben. Men staart zich tegenwoordig dood op het rondenlange uitstrekken (Pavo voorpootzwaaiers meestal zonder zweefmoment) maar voor een goed dressuurpaard is een tactmatige arbeidsdraf essentieel.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 05-06-07 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:29

Citaat:
Het is namelijk zo dat de tong via spieren in verbinding staat met de voorbenen, dus een slechte ruiter kan hier invloed op hebben of zie ik dat verkeerd?

Absoluut maar dan absoluut verkeerd. De tong heeft geen enkel effect op de spierbewegingen van het voorbeen.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:34

arie53 schreef:
Sammie schreef:

Elke drafvorm moet een zweefmoment hebben. De lengte van het zweefmoment (meer bodem overlappen) bepaalt of we met een arbeidsdraf, een midden- of een uitgestrekte draf te maken hebben. Men staart zich tegenwoordig dood op het rondenlange uitstrekken (Pavo voorpootzwaaiers meestal zonder zweefmoment) maar voor een goed dressuurpaard is een tactmatige arbeidsdraf essentieel.

Dat begrijpen we Arie, ze bedoelen hier de zweefdraf.

Een paard dat in zweefdraf gereden wordt, is eigenlijk alleen terug gereden. De impuls wordt dan niet van achteruit doorgegeven naar voren. Een paard dat in zweefdraf loopt, heeft een traag achterbeen

Musto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:34

Citaat:
bsoluut maar dan absoluut verkeerd. De tong heeft geen enkel effect op de spierbewegingen van het voorbeen

Hoe komt het dan dat een paard dat bijvoorbeeld pijn heeft aan de voorbenen (hoefkatrol,...) het bit vastpakt en "nee-schud" om van de druk af te geraken (van pijn af geraken)? Lijkt me logisch dat dit dan iets met de mond heeft te maken...

Kan ook mis zijn Vork

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 13:36

in dit geval ging het niet om pijn maar of de tong effect heeft op het voorbeen.

Dat lijkt mij persoonlijk niet