Is er markt voor B-register paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 18:19

En?? is het al opengebroken of zijn er al foto's gemaakt inmiddels?

Mijn paard heeft pas een klap gekregen en daarvan zei de DA ook dat het wel mee viel, maar koppig als ik ben heb ik toch foto's laten maken en dat was maar goed ook want daaruit kwam dat ik voorlopig helemaal niets mag doen met haar (voor mij dus ook einde zomerseizoen). Dus als je twijfelt: gewoon je zin doordrammen!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:05

Ik zou ook eerst deze kreupelheid en de mogelijke zweer *(de verwonding)* eens goed laten bekijken. Dit duurt erg lang, het word tijd dat er eens serieus naar gekeken word.

Daarnaast zou ook ik de persoon die de hengst bij jou merrie heeft gezet aansprakelijk stellen voor alle kosten van dracht en veulen, en als dat niet lukt in elk geval de helft. Als de kreupelheid ook door de hengst veroorzaakt is *(zoiets meende ik te lezen?)* zou ik ook voor deze kosten aansprakelijk stellen.

Verder hoop ik maar dat er een leuk veulentje uit zal komen.
Papier... tja. Persoonlijk val ik puur op karakter! Je zult dus iemand moeten treffen die er net zo over denkt.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:24

germie schreef:
Mijn paard is voor mij echt een topper. Ze is exterieurmatig misschien niet de sterkste, maar ze heeft geen grove fouten (en grove fouten zijn reden om er niet mee te fokken, anders niet).

Blijkbaar ziet de jury wel grove fouten want anders had ze wel beter gescoord op haar exterieur. Maar goed zolang sport voor jou het hoofddoel is, is het natuurlijk geen probleem

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 18:09

Tuurlijk, kraak mijn meisje maar weer af Boos!
ze loopt nog steeds niet goed. Ik vertrouwde het niet en maandag is de smid geweest. Hoefzweer, in de witte lijn, van de toon tot aan de verzenen. Is niet heel diep weggesneden, maar volgens de smid is het genoeg als het vocht maar weg kan. Dus geen bloed gezien. Volgens de smid en de veearts zou ze dan in 3 dagen weer goed moeten lopen en zou ik dus weer mogen rijden.
Verder moest ik 3 nachten weken in biotex of soda in een hoefzak. 's nachts durfde ik niet aan, dus zouden ze het op stal overdag doen. Dan was er zicht op en konden ze de zak af en toe vervangen. Anderen raadden aan om niet een hele dag, maar een keer of 3 een half uur te weken. Dus is het een compromis geworden, 3-4 keer per dag ong. een uur.
En gisteren was dus de huid in de kootholte en het kroonbeen kapot. Rood en er kwam vocht uit. Paard liep ondertussen nog steeds niet goed. Maar er kon dus geen hoefzak meer omheen geknoopt worden. Nog wel geprobeerd in een emmer, maar dat gaat gewoon niet. Beschadigde huid afgespoeld met water om evt. irritatie zo veel mogelijk te voorkomen.
En vandaag was ze dus weer heel erg kreupel. De huid is gewoon kapot, inmiddels wel opgedroogd, maar heel rood en na afspuiten blijft het warm.
Ik heb het soms echt helemaal gehad met haar. Denk je dat je de oorzaak gevonden hebt en dat het niets ernstigs is, loopt ze 3 dagen later weer stokkreupel. Boos!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:22

Zo maar hallo, moet jij eens een flinke zweer in je voet hebben, reken maar dat dat zeer doet. Wel vervelend dat het zo lang duurt, maar jij hebt dadelijk een lief veulentje om je op te vrolijken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:22

Het klinkt soms eerder alsof ze daar alleen maar depressiever van wordt Clown

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:25

Nou ach, dan moet ik ook depressief worden. Mijn paard ligt er ook voor maanden uit en drachtig worden lukt ook maar niet.
Maar hoe dan ook, blijft vervelend als je paard kreupel is.
Let erop dat je snel antibiotica geeft als er een wond infectie optreed ander duurt het dadelijk nog langer.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-07 21:18

Die zweer had over moeten zijn. Ze is dus erg kreupel, en ik kan zowieso voelen dat de hoefzak te strak gezeten heeft. Want als ik op die plekken wat masseer/druk, dan trekt ze het been op. Verder is de huid in de kootholte dus behoorlijk kapot. Rood, wat korstvorming en nog wat vocht. Ook aan de voorkant van het kroonbeen is de huid beschadigd, want gisteren kwam er vocht uit, maar nu lijkt dat wel redelijk rustig, als je het niet weet zou je het niet zien.

En op een veulen zit ik dus echt niet te wachten. Leuk voor een ander en als je er om gevraagd hebt, maar niet voor mij. Klinkt hard, maar ik heb er dus niet voor gekozen en word er wel mee opgezadeld. Ik zit in de winter met een veulen. Ik rij liever wedstrijden en ik had liever zelf een hengst uitgezocht. Mijn wedstrijdplanning ligt dus in ieder geval tot en met 2008 in de soep, want ik had in juni 2007 m'n eerste parcoursen willen springen. Nu kan ik dus vanwege kreupelheid niet springen en dan zit het veulen in de weg, dan is het veulen er en zal het dus ook lastig gaan en hierna kun je weer beginnen, maar zijn we dus meer dan een jaar verder.
Sommigen zeggen dat ik het alsnog weg moet laten halen, en soms denk ik ook dat ik een veearts moet zoeken die gewoon met hormonen de bevalling maar in moet zetten. Maar krijg ik daar dan geen spijt van? Ik weet het niet. En juist dat geeft mij die verschrikkelijke gemengde gevoelens. Ook van die kreupelheid, als ik nu zelf erbij was geweest of als ik het zelf gedaan had, dan had ik er vrede mee gehad. Maar nu heb ik gewaarschuwd, ben simpelweg van nood 1 dag te laat geweest met verhuizen en ondertussen heb ik straks een compleet paard aan kosten en zit ik nog steeds met een onbruikbaar dier. En je zult zien dat mijn paard er eentje is die je niet tot de bevalling door kunt rijden en die na de bevalling ook nog eens kwaad wordt.
Ik heb ook altijd gezegd dat ik pas een veulen wil als ik deze zelf kan houden. En dat kan ik gewoon niet.

Maandag zag ik het wel weer zitten. Zweer gevonden, niets ernstigs. Nog met de veearts overlegd of ik weer zou mogen rijden en dat mocht zodra ze in de bak weer goed zou lopen. En dan is ze weer niet goed. Boos! Kennelijk is mij geen geluk gegund.
Klinkt allemaal hard, ik hou erg van m'n paard, maar telkens als ik weer hoop krijg omdat mij verteld wordt dat er niets ernstigs aan de hand is dan is het 1 of 2 dagen later weer mis. Ik zie het nu gewoon even niet meer zitten met m'n paard. In principe ga ik gewoon voor dit paard, ik zeg altijd dat ze nog 25 jaar gezond bij me moet blijven. Maar als ik alleen de lasten en niet de lusten heb, dan houdt het wel op. En zo mag je kennelijk niet denken. Ik heb m'n paard 1.5 jaar geleden toen ze door domme pech een scheur in de hoef kreeg ook niet weggedaan (begon met een kleintje, niets ernstigs, maar het ging er niet uit en zat uiteindelijk in de kroonrand), terwijl ik haar toen volgens iedereen had kunnen laten afkeuren. Maar je gaat een paard dat niet kreupel is in mijn ogen niet wegdoen. Ik heb toen ondanks dat het mij zo'n 1500 euro gekost heeft om haar weer klaar te krijgen (en je ziet er nu helemaal niets meer van, hoef is weer net zo sterk zoals het zijn moet, hoeft geen ijzer meer onder, enz) voor haar gekozen. En zo denk ik er in principe nog over, maar zoals ze vandaag erbij liep zie ik het gewoon niet meer zitten.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-06-07 21:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:32

Lekker positief allemaal, Germie!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:34

Is er wel eens een gedegen kreupelheidsonderzoek verricht op een goede kliniek? met foto's buigproeven en uitverdoven?
Als dit niet zo is dan wordt het nu misschien tijd.
Verder heeft iedereen natuurlijk het recht om op zijn eigen manier met zijn paard om te gaan. Maar je komt op mij niet over als iemand die erg begaan is met je paard.
verloren wedstrijdseizoen, een lastig ongewenst veulen en hoge kosten, dat is het enige waar je overin lijkt te zitten. Nogmaals, dat moet ieder voor zich weten, maar het komt mij niet sympathiek over. Meer iets in de trant van, jemig is die kl*te auto nu alweer kapot. Bloos

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 23:56

Fototje en een echo van het been lijken me toch wel minimaal. Dan weet je tenminste wat. Ik kan je wel vertellen wat het kost want de rekening ligt kers vers bij mij op tafel.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:25

Citaat:
Ik heb het soms echt helemaal gehad met haar.

Ik snap je frustratie, maar zo mag je écht niet denken. Je hebt heel veel pech gehad met je paard, en dit veulen komt je rauw op het dak vallen. Maar dit is niet de schuld van jou merrie, zij heeft er net zo min om gevraagd als jij. Als je je nu zo aan haar ergert, is het misschien beter een andere eigenaar voor haar te zoeken, want dit gaat toch ver....

Tja, je hebt gelijk... wel de lasten maar geen lusten is absoluut rot, maar dat duurt niet eeuwig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 03:03

En ik snap die frustratie dus echt niet.. Je koopt een paard met in je achterhoofd dat er iets kan gaan gebeuren (zeker hoop je dat niet en verwacht je dat evenmin) maar je moet er rekening mee houden..
Als je weet wat de hengstigheids periode is en iemand zet een hengst in de weide dan kun je iets doen (zeker is dat achteraf geklep, maar TS is zo antiveulen en proprestatie)
TS moet eens kiezen wat ze precies wil en gaan uitstippelen en dan risico vermijden.. en dat risico vermijden hangt samen met wat de stalhouder doet maar ook met hetgeen ik naalaat en toelaat...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 08:11

Sjonge jonge wat maken jullie je druk over een ander zijn paard. Het is niet even een blessure waar ze mee loopt. Dat is wel even wat anders. Paard is geblesseerd en ongewild drachtig. Dan is het nog maar te hopen dat de dracht goed uitloopt en de merrie haar bekken heel houdt. Ik vindt dat jullie er wel iets te gemakkelijk over denken. Ieder ander zou er ook helemaal zat van zijn. TS is iig zo eerlijk om het toe te geven. De merrie heeft er natuurlijk ook niet omgevraagd, maar als we zo gaan beginnen kunnen we alle paarden maar beter weer in het wild uitzetten.

Wees niet zo snel met een oordeel vellen helemaal als je zoiets nog niet hebt meegemaakt. En dan heb ik het niet over een blessure.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 10:42

WinBinChes schreef:
Sjonge jonge wat maken jullie je druk over een ander zijn paard. Het is niet even een blessure waar ze mee loopt. Dat is wel even wat anders. Paard is geblesseerd en ongewild drachtig. Dan is het nog maar te hopen dat de dracht goed uitloopt en de merrie haar bekken heel houdt. Ik vindt dat jullie er wel iets te gemakkelijk over denken. Ieder ander zou er ook helemaal zat van zijn. TS is iig zo eerlijk om het toe te geven. De merrie heeft er natuurlijk ook niet omgevraagd, maar als we zo gaan beginnen kunnen we alle paarden maar beter weer in het wild uitzetten.

Wees niet zo snel met een oordeel vellen helemaal als je zoiets nog niet hebt meegemaakt. En dan heb ik het niet over een blessure.

Niemand maakt zich druk of velt een oordeel over het paard.
De TS opent er zelf een topic over en kermt en jerimineert over verloren sportjaar, hoge kosten en een ongewenst veulen.
Mensen die lang genoeg in de paarden zitten maken allemaal dat soort dingen mee. Dat is nu eenmaal een van de consequenties van het houden van paarden.
Ieder paard heeft in z'n leven wel eens een langdurige blessure die hoge kosten met zich meebrengen. Maw iedereen heeft wel eens een pechjaar met zijn paard.
Je kan niets anders doen, dan het zo goed mogelijk oplossen. Met alleen maar erover mekkeren, los je de problemen niet op.
Dat heeft helemaal niets te maken met in het wild uitzetten. (ik snap die zin ook niet helemaal)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 11:05

Maar het is bij mij wel en, en, en. M'n paard was hiervoor nog nooit 1 dag kreupel geweest. Ik ben altijd voorzichtig met haar geweest. En toen kreeg ze door domme pech een scheur in de hoef. Dit heeft mij toen uiteindelijk ook al 1500 euro gekost. Ik had toen een gegronde reden om haar af te laten keuren, maar heb het niet gedaan. Ik had toen zoiets van een paard dat niet kreupel is, maar wel een vervelende scheur in de hoef heeft ga je toch niet af laten maken? Zonder ingrepen zou het inderdaad niet weer g oed gekomen zijn. Met kunsthoorn, ijzers en elke 5 weken de smid laten komen is het dus weer volledig hersteld. Ze kon gewoon de wei in (was namelijk nog een twenter) en kon later gewoon ingereden worden. Paard is verder hier nooit kreupel aan geweest. Heeft dus wel een jaar geduld en heel veel geld gekost.
En nu dit weer. Ondertussen had ik voor alle kosten die ik gemaakt heb allang een ander paard kunnen kopen.
De kapotte huid in de kootholte heeft nu ook nog het been laten ontsteken. Ze is nog steeds kreupel. Doe je het ene omdat dat moet, krijg je er weer wat nieuws bij Boos!

En het is dus niet 1 verloren sportjaar, maar 2. 2007 (blessure) en 2008 (veulen). En dat b etekent dus 2 jaar kosten en niets terug. En al die kosten bij elkaar zijn ook wel weer een nieuw paard. Maar kennelijk mag je niet zo denken. Elke boer zou bij een koe allang dat dier opgeruimd hebben, maar als je dit over een paard zegt mag het niet. Het is voor mij hobby en een paard mag geld kosten, maar het houdt natuurlijk wel een keertje op. Ik had voor al die kosten die ik nu dus al gemaakt heb allang een ander goed paard kunnen kopen.
Verder is het dus maar afwachten of de dracht niets beschadigd. Ik ken iemand die dus 2 fokmerries en de veulens deze zomer is kwijtgeraakt. Daar zit ik ook niet op te wachten. En dan kan iemand wel zeggen, meestal gaat het goed, maar bij mij is geluk mij niet gegund. Als ik nu een keer zou weten wanneer de ellende ophoudt, dan kun je weer gaan plannen. Maar denk je met een hoefzweer het probleem gevonden te hebben, blijft het paard kreupel en krijg je er weer een ontsteking in het been bij doordat de huid kapot gaat. Boos! Boos! Ik heb nu dus een paard dat wel glimt, maar heel erg mager is. Ze is van de pijn enorm afgevallen. Lijkt mij niet bevorderlijk voor de dracht.
Laatst bijgewerkt door germie op 09-06-07 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:10

Probleem wat de mensen hier met je hebben is dat je net doet of je dit allemaal 'overkomt' en je alleen maar pech hebt en het ook nog eens aan het paard ligt. Alle dingen zijn altijd een gevolg van je eigen handelen of niet handelen. Met paarden houden gaat nou eenmaal niet alles zoals je denkt, maar ik vind de manier waarop je over je paard spreekt meer een teken van onvermogen van jou om ermee om te gaan dan dat het aan het paard ligt, die kan hier niks aan doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:15

Citaat:
Ondertussen had ik voor alle kosten die ik gemaakt heb allang een ander paard kunnen kopen.

Ik denk dat dit een zin is, die heel veel paardeneigenaren bekend in de oren klinkt.
Heus je bent niet de enige met pech.
Lees maar eens een beetje mee bij medisch of bij in memoriam.

Een paar posts geleden vroeg ik trouwens of er al eens een gedegen kreupelheidsonderzoek is gedaan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-07 11:24

Tuurlijk, ik kan er wat aan doen: ik heb er een hengst opgezet terwijl ik zelf 80 km verderop aan het werk was. Ik heb m'n paard kreupel laten worden terwijl ik 80 km verderop aan het werk was. Ik doe gewoon wat ik kan om haar weer gezond te krijgen, maar aan de dracht en de kreupelheid kan ik dus zelf helemaal niets doen. Als ze nu gewoon in een parcours zich verstapt had, dan had ik het zelf gedaan. Maar nu kan ik er dus absoluut niets aan doen.
Je moet je voorstellen dat je zelf een paard hebt en je merkt dat ze een hengst er bij laten lopen. Dan zeg je er wat van. Vervolgens laten ze je paard een eenzaam leven leiden omdat jij wat van die hengst gezegd hebt. Voordat je een andere stal hebt ben je toch wel een paar weken verder. Twijfel blijft ook, want je paard staat hier al 2.5 jaar. En dan heb je de knoop doorgehakt, besluit je haar weg te halen op datum X. En dan heb je de pech dat ze op X-1 ineens stokkreupel is en ook nog eens drachtig. Dus je probeert er hierna het beste van te maken. Maar het moet in mijn ogen wel een keer de goede kant op gaan. Ik zal hier wel geen updates meer neerzetten, want dan doe je het ook niet goed. Ik heb 3 keer de veearts erbij gehad en 2 keer de smid, ik mag er toch van uitgaan dat zij degenen zijn die kennis van zaken zouden moeten hebben en handelen wat goed is. Wat kan ik nog meer doen? Hoe kom je er nu zeker weten achter dat de zweer in de hoef weg is?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:27

nogmaals: weet je zeker dat de oorzaak van de kreupelheid een zweer is?
Zijn er foto's gemaakt, is ze uitverdoofd, enz. Dat bedoel ik met een gedegen kreupelheidsonderzoek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 11:47

Ondertussen is het dier dus wel bij een hoefsmid geweest met ondanks de al weken voortdurende kreupelheid... maar nog helemaal niet bij een kliniek? Nors opkijken

Jemig Germie - waarom zet je dat dier niet gewoon in de trailer en rijd naar Emmeloord oid?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 13:07

WinBinChes schreef:
Paard is geblesseerd en ongewild drachtig. Dan is het nog maar te hopen dat de dracht goed uitloopt en de merrie haar bekken heel houdt. .

Normaal gesproken kan een merrie makkelijk een veulen brengen. Het feit dat het een ongewenst veulen is maakt het voor de merrie niet ineens risicovoller ofzo.

En germie, in jouw ogen kun je er niks aan doen, en misschien kun je er ook wel niks aan doen. Maar de eerste keer dat ik gemerkt had dat ze een hengst bij mijn merrie ingegooid hadden, zou ik mijn paard dezelfde dag nog hebben weggehaald. En zoals ik van jouw verhalen begrepen heb(die je laatst vertelde) is het vaker dan 2 x gebeurd dat ze de hengst bij jouw merrie hebben ingegooid.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 15:57

je bent heus niet de enigste met zn sukkel paard hoor Knipoog. Al het geld wat ik aan die van uit heb gegeven + aankoopsom had ik hier nu een Z paard kunnen staan.
-
1ste jaar wat ik hem had heeft hij al ruim een half jaar stilgestaan met onduidelijke onregematigheid voor 3 klinieken gehad. Fysio heeft uiteindelijk de oplossing gebracht met ijzers en rijlessen.

- toen was er geen reet met hem te beginnen met rijden. Karakter stak flink zijn kop op. Nieuw zadel aangemeten omdat de andere te krap werd.

- toen is mijn paard onder het rijden geslagen door een ander. Gescheurde tricep was het resultaat.

-toen dat weer ok was, zijn we samen door een hek geknald. ( hij duwde mij erdoor omdat een of andere banketstaaf de baksproeiers aanzette.

- toen is mijn paard geschrokken een plas ingesprongen met mij erop. Helft van mij tuig weg. Een paard dat niet eruit kon komen en zich zo wat overal openhaalde en als klap op de vuurpijl 2 weken daarna in de intensife care heeft gestaan met ademhalingsproblemen door het vieze water dat hij binnen had gekregen.

- toen heb ik een tijdje normaal wedstrijd kunnen rijden. En nu heeft hij geiriteerde kniebanden achter..

En alle tijden die ik tussen dit allemaal wel heb kunnen rijden, ben ik echt weer van helemaal van 0 af aan moeten beginnen..
Ik kan nu met 17 punten eindelijk de B uit Clown.
dusss beat that Knipoog.

laat je paard gewoon een keer helemaal nakijken in een goede kliniek in plaats van dat aansukkelen Bloos

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:53

Germie, ik kan echt verstaan dat je het wat gehad hebt met je paard en dat je je paard hebt als hobby dus dat je er ook wat van wil terug krijgen maar niets is toch verloren totdat je weet wat haar werkelijk scheelt. Het zit allemaal niet mee nu maar that's life. Je kan toch moeilijk je paard aan de kant schuiven omdat het eens niet meezit?? Mocht aan het licht komen dat ze iets ongeneeslijks heeft is dat een ander verhaal maar ga nu toch niet meteen wanhopen. Steek je licht eens op in een kliniek en laat haar binnenste buiten keren, op zoek naar wat haar scheelt en trek dan conclusies.

Probeer toch wat positief te blijven, en al zeker naar je merrie toe, het zit haar al niet mee en als het baasje dan nog eens zo negatief denkt...

Ik ben er ook al achter gekomen dat paarden houden vooral veel geld kost en als je een beetje pech hebt (zoals ik...) heb je twee paarden lopen die vroegtijdig met pensioen zijn (en die handenvol geld kosten - evenveel als een gezond paard maar ja, ik kan ze niet wegdoen - principieel). Ik weet dat niet iedereen zo redeneert maar toch.

Laat je merrie eens grondig checken en zie dan verder!! Succes nog.

Ruchet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 14:00

De beste en duurste paarden die ik heb verkocht waren met blauwe papieren Knipoog