dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 15:32

Ik kan het niet zo een, twee, drie zeggen, het valt me wel op dat de paarden nogal eens uit een "flatterende hoek" zijn gefotografeerd. Op zo'n manier dat ze wat meer "heuvel op" lijken dan ze werkelijk zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:40

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:47

mijn paard is ** gefokt, kijken of jullie het eraan kunnen zien Knipoog ?

wat denken jullie spring of dressuur gefokt ?
Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:18

Verward Dat is een boutfoto pananche. Clown

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:37

Sammie schreef:

en wat mag dat dan inhouden. Cool

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:40

PANACHE; hij zit er springgefokt uit kort van voor. maar in je onderschrift staat L2 Tong uitsteken

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:49

panache schreef:

Afbeelding

Dressuurgefokt?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:37

Armani88 schreef:
PANACHE; hij zit er springgefokt uit kort van voor. maar in je onderschrift staat L2 Tong uitsteken

Haha klopt, springgefokt Lachen maar indd L2! Haha!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 16:38

_Rapido_ schreef:
panache schreef:

Afbeelding

Dressuurgefokt?

neenee Tong uitsteken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:37

Ketaki schreef:
Sammie schreef:

en wat mag dat dan inhouden. Cool

Dat het geen goede foto is om dat te beoordelen, als ze zoiets al kán beoordelen van een foto.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:13

Ik heb dit topic eens doorgelezen, en ik beweer dat je uit de bouw van een paard kan opmaken of deze dressuur of springgefokt is. Natuurlijk zijn er ook 'twijfelgevallen' en paarden die springgefokt zijn maar in de dressuur beter presteren. Maar uitzonderingen heb je altijd en overal. Ik heb hier willekeurig enkele paarden verzameld en jullie mogen zeggen welke dressuurgefokt en welke springgefokt zijn.
1.Afbeelding
2.Afbeelding
3.Afbeelding
4.Afbeelding
5.Afbeelding
6.Afbeelding

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 19:16

Mystar, als je dit topic zo goed heb doorgelezen dan had je kunnen weten dat er op pagina 3 al een bups met foto's staat waarvan mensen mogen zeggen of het spring of dressuurgefokt is. Daar is trouwens nog geen concreet antwoord op gegeven.

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:19

Dat weet ik en daarom hierbij nog een keer Knipoog

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:23

Maar blijkbaar heeft niemand meer behoefte om op het onderwerp in te gaan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:24

MyStar schreef:

Vrij nutteloos niet? Als men op het eerste rijtje al geen antwoord kan of wilt geven. Clown

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:57

Citaat:
Maar gaat er in dit topic toch over..hoe te zien qua bouw..en niet qua genen of zie ik dat verkeerD?

De genen van een paard vormen eigenlijk "hoe het paard er uit gaat zien". Dus dit is idd wel belangrijk om een duidelijker beeld van de bouw van een paard te geven. De genen van een merrie en hengst worden gemengd en dat vormt dan het veulen. De genen die de vader en de moeder doorgeven kan je onder andere terugvinden in de bouw van een paard...

Bovendien vind ik niet dat er springpaarden en dressuurpaarden bestaan. Naar mijn mening moet een dressuur en springpaard hetzelfde gebouwd zijn. Harmonie is zowel belangrijk bij het springen als bij de dressuur, een goede galop is zowel belangrijk bij dressuur als bij springen,... (dit slechts 2 voorbeelden, er zijn er vast een pak meer!)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 11:23

Als ik al die foto's zo zie,waarbij staat of het spring- of dressuurrichting is, dan lijkt het of de springpaarden allemaal een kortere rug hebben en of ze allemaal wat overbouwd zijn. Een langere rug heeft (in theorie) als voordeel voor een dressuurpaard dat het makkelijker zijwaarts kan buigen, een lange boog heeft nl. meer souplesse dan een korte boog. Het nadeel van die langere rug is dan weer dat de verzameling voor zo'n paard lastiger is, omdat de achterbenen immers een stuk verder van de voorbenen af zitten. Als zo'n paard in de hurken buigt, zal het toch zijn onderbenen niet extreem ver onder het lichaam kunnen zetten, maar dit wil niet zeggen dat je niet tot een goede verzameling kunt komen met zo'n paard. Het is dus voortdurend compromissen sluiten. Ik zelf heb zo'n wat langer paard en merk deze dingen ook met rijden, dus ik denk dat het best wel klopt. De truuk is dan om rijtechnisch deze punten op te lossen door een doordachte training, daarmee kun je heel wat verbeteren aan de "fouten" in de bouw van een paard. Je traint door rekening te houden met de zwakste schakel. Ik geloof dus niet zo in die exterieurfokkerij, omdat je met een goede dressuurtraining een paard aardig kunt "ombouwen". Van springen heb ik geen verstand, dus daar roep ik maar even niets over...

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 12:30

Sammie schreef:
MyStar schreef:

Vrij nutteloos niet? Als men op het eerste rijtje al geen antwoord kan of wilt geven. Clown

Er beweerde toch iemand dat ze vanuit een bepaalde hoek waren gefotografeerd? Dus misschien met deze hoek dat er wel mensen durven te beoordelen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:25

Maar men wil natuurlijk graag een "uitgangspunt" fokken waaraan je niet veel hoeft om te bouwen. Het ideale paard waar men zo weinig mogelijk aan hoeft om te bouwen en waar je zoveel mogelijk mee kan winnen. Indien het karakter dan ook mee werkt natuurlijk, daar dan maar van uit gaande.

Omdat dressuur een jurysport is, kan je vervolgens weer de discussie krijgen over wat de perfecte dressuurproef is Haha! . Daar is ook al heel wat controverse over (geweest). Dan maakt springen het makkelijker, dat is geen jurysport, dus is er ook weinig discussie mogelijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 14:23

MyStar schreef:
Er beweerde toch iemand dat ze vanuit een bepaalde hoek waren gefotografeerd? Dus misschien met deze hoek dat er wel mensen durven te beoordelen.
De foto's die jij plaatste en die op pag. 3 staan tonen qua hoek weinig tot geen verschil. Allebei vaak op een 'heuveltje'. Als je dat al zo kan noemen want ik vind dat eigenlijk wel meevallen. Ook met 'die hoek' kunnen die fotos beoordeeld worden. Iig beter dan die foto van Pananche.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:19

Himyar schreef:
Maar men wil natuurlijk graag een "uitgangspunt" fokken waaraan je niet veel hoeft om te bouwen. Het ideale paard waar men zo weinig mogelijk aan hoeft om te bouwen en waar je zoveel mogelijk mee kan winnen. Indien het karakter dan ook mee werkt natuurlijk, daar dan maar van uit gaande.

Omdat dressuur een jurysport is, kan je vervolgens weer de discussie krijgen over wat de perfecte dressuurproef is Haha! . Daar is ook al heel wat controverse over (geweest). Dan maakt springen het makkelijker, dat is geen jurysport, dus is er ook weinig discussie mogelijk.

er is een discussie mogenlijk over de juiste manier van rijden door het pacour !, dat maakt het in de barage weer een jurysport

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:20

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:24

Het 'probleem' is dat pas de laatste paar jaar (en eigenlijk pas sinds vorig jaar) de termen dressuur en springpaard wordt gebruikt en dat er pas sinds een enkele jaren daar op gefokt wordt. Panache komt van voor dat tijdperk. Nu kijkt men naar het bloed en roept oh dressuur of springbloed. Zo is Krack, Flemmingh, Ferro en Jazz allen springgefokt, maar dat wordt nu als zijnde 'dressuurbloed' aangewend. Jazz en Krack kunnen voor geen meter springen, hoe gaat dat straks komen met springpaarden die dat tevens ook niet kunnen en die ook niet kunnen bewegen omdat ze daar niet voor gefokt zijn.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 17:35

Tja, als ze niets kunnen, zijn ze ook niets waard Bloos . Misschien maken ze nog leuke recreatie paarden, mits ze een beetje cool zijn Cool .
Maar bij sommige paarden moet je wat vasthoudend zijn voordat je zeker weet of ze wel of niet goed zijn voor iets. De verhalen zijn legio van paarden die in eerste instantie niet al teveel aanleg leken te hebben voor een bepaalde discipline, maar die met de juiste ruiter en/of training zich ontpopten tot een goede presteerder.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 18:41

Sammy heeft daar de vinger op etterende plek. De situatie zoals hij nu is met aparte fokrichtingen is een direct gevolg van de Anky-hype naar mijn mening. Tot begin jaren 90 zat er bijna geen hond bij de dressuur en met de oplopende lijn van de prestaties van Anky liep de populariteit van de dressuursport 1 op 1 op tot de massale dressuurgekte die ons land al enige jaren teistert. Het gaat bijna altijd alleen maar om commercieel interessante paarden te vermeerderen omdat deze markt de kassa zo lekker laat rinkelen en velen weten toch niet dat hun dressuurpaard eigelijk springbloed voert en vaak eigenlijk helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn.

Toen ik 25 jaar geleden begon met rijden was een goed paard gewoon een goed paard, werd er relatief weinig naar afstamming en exterieur gekeken als bepalende faktor, konden ze lopen en springen en waren de paarden veel minder blessuregevoelig (toen werd ook op latere leeftijd ingereden dan nu).

Persoonlijk vind ik met name de dressuurpaardenfokkerij een zorgwekkende koers varen met hengsten die weinig meer kunnen dan hun benen in de lucht gooien onder topruiters, daarbij bijzonder lastige paarden kunnen geven, echt niet beter zijn dan 20 jaar geleden en de veelal minder ervaren ruiters waar ze op uitzonderingen na uiteindelijk terecht gaan komen.