Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Esther28 schreef:Ja kan wel, maar hij heeft daar echt voor rust gestaan. Ga er een paar x per week naar toe. Maar als tie straks in Brabant staat zal dat wel minder worden. Ach ik doe hem er een plezier mee hoor met lekker nixen en op de wei staan. Hij vermaakt zich dan absoluut prima en wil dr zelfs niet meer uit voor slobber of iets.... Ben wel blij dat ie dat leuk vindt, als hij chago zou worden of zou verpieteren op de wei, had ik toch een probleempje gehad....
Esther28 schreef:Wat ik met groen bedoel is een 3 jarige die nog helemaal niets kan en zo uit t land komt. En dan vindt ik dat bedrag toch echt wat aan de hoge kant hoor....en kan ik me dus ongeveer wel een voorstelling maken van een goed beleerd, braaf en gezond paard daar moet kosten...
Esther28 schreef:Snap niet hoe sommige mensen het in hun hoofd halen... wat denken ze eigenlijk?
Esther28 schreef:Snap niet hoe sommige mensen het in hun hoofd halen... wat denken ze eigenlijk? Kijk een brave, goed en redelijk ver beleerde en gezonde vind ik die prijs ook wel waard, en ik snap ook hoe hoger opgeleid hoe duurder, maar gewoon een leuk, braaf, goed in de basis beleerd gezonde Groninger van max. 1.65 hoeft toch helemaal geen 6000 euri te kosten??
Esther28 schreef:maar gewoon een leuk, braaf, goed in de basis beleerd gezonde Groninger van max. 1.65 hoeft toch helemaal geen 6000 euri te kosten??
Citaat:De kostprijs van een paard is heel simpel: dekgeld + 3 jaar opfok a 1200 euro + africhting + toeslag voor opfok 1e halfjaar/paspoort/stamboekpapier/chippen/enten/ontwormen/eventuele castratie.
Dan heb je het al snel over 4500 a 5000 euro voor een zadelmakke driejarige. Een exemplaar met een extra papier/exterieur etc. mag dan al snel wat meer opbrengen. En dan rekenen we de kostprijs zonder afschrijving merrie en zonder een cent winst of werkloon.
Natuurlijk kun je het ook voor minder doen. Je hebt ook altijd mensen die de goedkoopste hengst nemen op de goedkoopste merrie, opfok voor zo weinig mogelijk, etc. Dat zijn geen fokkers maar veelal vullers van de afvalbak.
Citaat:Het is natuurlijk onzin om paarden de produceren voor 4000 a 5000 euro en ze dan te verkopen voor 3000 euro.