Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Re: Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:32

Wat ik met groen bedoel is een 3 jarige die nog helemaal niets kan en zo uit t land komt. En dan vindt ik dat bedrag toch echt wat aan de hoge kant hoor....en kan ik me dus ongeveer wel een voorstelling maken van een goed beleerd, braaf en gezond paard daar moet kosten...

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:38

Esther28 schreef:
Ja kan wel, maar hij heeft daar echt voor rust gestaan. Ga er een paar x per week naar toe. Maar als tie straks in Brabant staat zal dat wel minder worden. Ach ik doe hem er een plezier mee hoor met lekker nixen en op de wei staan. Hij vermaakt zich dan absoluut prima en wil dr zelfs niet meer uit voor slobber of iets.... Ben wel blij dat ie dat leuk vindt, als hij chago zou worden of zou verpieteren op de wei, had ik toch een probleempje gehad....

echt super dat je hem dit nog gunt, lekker voor hem, nou als farno er aan toe is ga ik ook zoeken en dan zal het toch ook wat verder weg worden, maar ach wat je zegt als ze het naar de zin hebben, is het voor je eigen gevoel toch prima, geloof niet dat ik daar moeite mee zal hebben ,als die van jouw al niet komt voor de slobber dan heeft ie het erg naar zijn zin haha, tja je kan er wat minder vaak naar toe, maar als ze goed staan, ik ben eens wezen kijken in gelderland voor een rusthuis zag er super uit, wel wat duur maar hou het wel in mijn gedachte voor als, en dan ga ik ook maar eens per maand of zo kijken hoor, Haha!

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:39

Esther28 schreef:
Wat ik met groen bedoel is een 3 jarige die nog helemaal niets kan en zo uit t land komt. En dan vindt ik dat bedrag toch echt wat aan de hoge kant hoor....en kan ik me dus ongeveer wel een voorstelling maken van een goed beleerd, braaf en gezond paard daar moet kosten...

de paarden zijn duur, ben ik wel met je eens hoor, soms tegen het belachelijke aan

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 13:42

Snap niet hoe sommige mensen het in hun hoofd halen... wat denken ze eigenlijk? Kijk een brave, goed en redelijk ver beleerde en gezonde vind ik die prijs ook wel waard, en ik snap ook hoe hoger opgeleid hoe duurder, maar gewoon een leuk, braaf, goed in de basis beleerd gezonde Groninger van max. 1.65 hoeft toch helemaal geen 6000 euri te kosten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:33

Esther28 schreef:
Snap niet hoe sommige mensen het in hun hoofd halen... wat denken ze eigenlijk?

Koop een fokmerrie, betaal het dekgeld, krijg hopenlijk een gezond veulen en neem het risico en steek er het geld in om het 3 jaar op te fokken, als dat gelukt is en het exterieur en karakter zit mee beleer je het of laat je het beleren, dan heb je met een brave jonge groninger iets vrij exclusiefs staan en wil ik het beestje wel voor een appel en een ei bij je kopen.

Ik las dat je geen groen paard wilt, die zijn namelijk spotgoedkoop, vooral veulens, jaarlingen en tweejarigen, maar een leuk, braaf, goed in de basis beleerde gezonde groninger is moeilijk te vinden(zeldzaam ras hé), veel vraag naar en dus duur.
Je kan ook een goedkopere 2 of 3 jarige kopen, die laten keuren en beleren dan zit je ook op dat bedrag. Met goed beleerd bedoel ik een B proefje kunnen lopen, een groninger die op dit moment M of Z loopt krijg je voor 6000 euro niet. Een groninger van een jaar of 9 zul je ook wel weer wat goedkoper kunnen krijgen. Als je niet veel geld wilt besteden zul je je criteria wat aan moeten passen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:42

Nee ik zoek niet iets dat op M niveau loopt, zoals ik al een paar keer heb gezegd maar een paard dat iets verder beleerd is dan stuur gas en rem (ong. b niveau) en gewoon gezond verder. Ik bedoelde dus maar aan te geven dat ik het belachelijk vindt dat ik dus ook een situatie ken van een Groningerhengst die 2,5 of 3 was en zo van de wei kwam en daar vroeg men 5 of 6000 voor. Dat vind ik echt belachelijk, maar dat vind ik ook van KWPNers die zo van t land komen en waar zo'n hoop geld voor gevraagd wordt. Ik kom niet uit een ei hoor en weet echt wel hoe meer tijd erin zit qua africhting hoe hoger de prijs is.., maar voor het budget dat ik heb, moet echt wel een in de basis beleerd paard dat braaf en gezond is zoals ik hierboven omschreef, te vinden zijn.
Sorrie Janne9, maar ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen wat ik bedoel/zoek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:45

Als je op marktplaats zoekt op groninger krijg je paarden die varieren van 3000 tot de duurste 4500 euro. Waaronder 3 en 4 jarige zadelmakke paarden. Dat vind ik niet duur, integendeel.

Het ene paard heeft meer kwaliteit dan het andere, er zijn paarden die zo van het land komen en waar nog veel meer geld voor gevraagd wordt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:46

Ik geloof toch echt dat wij een miscommunicatie hebben.....
Zie mijn relaas hierboven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:47

Esther28 schreef:
Snap niet hoe sommige mensen het in hun hoofd halen... wat denken ze eigenlijk? Kijk een brave, goed en redelijk ver beleerde en gezonde vind ik die prijs ook wel waard, en ik snap ook hoe hoger opgeleid hoe duurder, maar gewoon een leuk, braaf, goed in de basis beleerd gezonde Groninger van max. 1.65 hoeft toch helemaal geen 6000 euri te kosten??

Leg mij die miscommunicatie dan eens uit? Ik quote hier toch echt jou.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:47

Precies wat je schrijft, dat zeg ik toch ook....
Dat bedrag vindt ik redelijk normaal, maar een paard wat zo van de wei komt en dan nog niets kent en daar 5/6000 voor vragen vindt ik beetje belachelijk

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:48

Een goed in de basis beleerd paard bedoel ik dus mee:
Een braaf paard dat ong. b afgericht is(dus iets meer dan gas, stuur en rem) is en niet zoals jij het interpreteert een M paard.

En dan moet je de rest ook even quoten: ik snap best hoe hoger opgeleid hoe duurder het paard.....

Edit: verduidelijking
Laatst bijgewerkt door Esther28 op 20-04-07 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:50

En onder redelijk ver beleerd versta ik ong. M niveau en dan vindt ik een bedrag vanaf 6000 niet onredelijk
Hoop dat we er nu uit zijn en niet meer langs elkaar heen communiceren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:51

Esther28 schreef:
maar gewoon een leuk, braaf, goed in de basis beleerd gezonde Groninger van max. 1.65 hoeft toch helemaal geen 6000 euri te kosten??

Je spreekt jezelf tegen, hier heb je het over een gezond en beleerd paard.

Er zijn heel veel paarden die groen al meer als 6000 euro kosten, veulens zelfs. Kwaliteit betaal je, ik snap niet wat daar belachelijk aan is.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:56

In de basis goed beleerd houdt voor mij in wat ik net al schreef:
gewoon iets meer dan gas, stuur en rem
Laat ik maar ophouden met mezelf verdedigen en uitleggen want ik merk dat dat helemaal geen zin heeft en heb ook verder geen zin in om uit te leggen.
Maar nog 1x voor de duidelijkheid als voorbeeld het zwarte ruintje van MP:
4 jaar zadelmak 4500 euro, op zich vindt ik dat geen onredelijke prijs, maar als potentieel koper zal ik er toch minder voor bieden, anders ben ik toch een dief van mijn eigen portomonee?
Ik had het anders gevonden als daar een vraagprijs van 6 tot 8 aangehangen had....dat had ik niet reeel gevonden.
Maar ook dat zei ik al eerder: vindt zowiezo dat er toch vaak belachelijk hoge en vaak onrealistische prijzen voor paarden gevraagd word....
Ik ben van mening dat die hoge bedragen vaak een groot deel emotionele waarde van de eigenaar/verkoper is

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:03

Maar laten we gewoon weer ontopic gaan..... het gaat tenslotte over karakters van afstammingen

Teriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:09

heey,
ik heb een merrie van Test.
ze is ontzettend lief, betrouwbaar, kan een leuk sprongetje maken, goed
dressuren en je kan er een kind mee wegsturen. qua uiterlijk lijkt ze op test maar de kleur heeft ze van der mama.
ze is lief tegen elk paard en loopt t liefste elke stal af om iedereen te begroeten, heel sociaal dus.
ook tegen mensen/kinderen is ze ontzettend lief met kinderen is ze heel voorzichtig en je kan lekker met der kroelen.
het is echt een aanrader om een afstamming van test te nemen, ik had een paar weken geleden toevallig een
andere test-nakomeling gesproken en die was ook zeer blij met der paard en ook die was super betrouwbaar etc.
hoop dat je er wat aan hebt!

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 09:43

De kostprijs van een paard is heel simpel: dekgeld + 3 jaar opfok a 1200 euro + africhting + toeslag voor opfok 1e halfjaar/paspoort/stamboekpapier/chippen/enten/ontwormen/eventuele castratie.

Dan heb je het al snel over 4500 a 5000 euro voor een zadelmakke driejarige. Een exemplaar met een extra papier/exterieur etc. mag dan al snel wat meer opbrengen. En dan rekenen we de kostprijs zonder afschrijving merrie en zonder een cent winst of werkloon.

Natuurlijk kun je het ook voor minder doen. Je hebt ook altijd mensen die de goedkoopste hengst nemen op de goedkoopste merrie, opfok voor zo weinig mogelijk, etc. Dat zijn geen fokkers maar veelal vullers van de afvalbak.

Een Test nakomeling mag dan best wat opbrengen. Het is tenslotte een preferente hengst met goed presterende nafok.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:22

Citaat:
De kostprijs van een paard is heel simpel: dekgeld + 3 jaar opfok a 1200 euro + africhting + toeslag voor opfok 1e halfjaar/paspoort/stamboekpapier/chippen/enten/ontwormen/eventuele castratie.

Dan heb je het al snel over 4500 a 5000 euro voor een zadelmakke driejarige. Een exemplaar met een extra papier/exterieur etc. mag dan al snel wat meer opbrengen. En dan rekenen we de kostprijs zonder afschrijving merrie en zonder een cent winst of werkloon.

Natuurlijk kun je het ook voor minder doen. Je hebt ook altijd mensen die de goedkoopste hengst nemen op de goedkoopste merrie, opfok voor zo weinig mogelijk, etc. Dat zijn geen fokkers maar veelal vullers van de afvalbak.

Met deze berekening is een paard van 10 jaar onbetaalbaar, kijk eens wat die allemaal gekost heeft aan entingen, ontwormingen, eten , hoefsmid, stalling enzv. enzv.

Met een 3 a 4 jarige koop je een verwachting, hopende dat t goed gaat presteren, en zich ontwikkeld zoals gehoopt,maar dat hoeft dus helemaal niet, ook al hebben pa en ma goede keuringsrapporten en eventuele sportprestaties.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 21:55

En Esther al iets gevonden?

Leuk rekensommetje Edsko, maar aan mijn vriend kan ik echt geen prijskaartje hangen die is zoveel waard. Haha!

Teriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 23:04

Even snel tussendoor (nu het hier toch over groningerhengsten gaat)
weet iemand waar Test op dit moment staat? (stal/plaats etc.)
ben namelijk erg benieuwd.
Weet iemand misschien ook waar Weriana (Rigoletto X Periana) staat?
wil namelijk een keer de ouders van men paard bezoeken
maar dat gaat moeilijk als ik niet weet waar ik ze kan vinden =P

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 07:44

Test en Weriana staan bij de heer Penders. Zal je zijn nummer sturen.

Kaatje: Denk dat de berekening toch wel aardig klopt. Inderdaad kan een 10 jarige dan heel duur zijn. Ook dat klopt, tenminste zolang er opgebouwd wordt.

De waarde van een paard is op z'n hoogst als een paard tussen zeg maar 5 a 10 jaar is. E.e.a. wordt dan mede bepaald door africhting en het resultaat er van. Een tienjarige kan dus inderdaad op z'n duurst zijn. Sportpaarden staan dan net voor hun top.

In het geval van een gewoon recreatiepaard is de hoogste waarde al op een iets lagere leeftijd.

Het is natuurlijk onzin om paarden de produceren voor 4000 a 5000 euro en ze dan te verkopen voor 3000 euro. Dan koop je een product dat al gedeeltelijk afgeschreven is.

Teriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 23:24

bedankt voor het nummer!
ga zo snel mogelijk bellen om een keertje te gaan kijken!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:59

Citaat:
Het is natuurlijk onzin om paarden de produceren voor 4000 a 5000 euro en ze dan te verkopen voor 3000 euro.

Absoluut , het is alleen te hopen ,dat t paard dat geproduceerd is het ook waard is.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 10:06

Test/tristan en Torro hebben bij ons op stal gestaan ook vele nakomelingen.

TaeBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:09

Ik heb ook een nakomeling van Test. Een 6 jarige ruin van Test x Calypso. Stamboek naam Taban, maar ik kreeg van al direct die leuke opmerkingen, je kunt ze al raden zeker...trabantje...taliban.. dus ik heb hem Tae Bo genoemd. Was hengst toen ik hem kocht (aug. 2006) van de heer Penders (eigenaar van Test) en is inmiddels ruin.

Het is een pracht van een beest, mooi koppie, mooie bouw, geweldige nekpartij, kan super lopen, heeft een geweldig karakter, is vreselijk lief, maar onder het zadel een DRAAK. Ik heb alle hoeken van de bak al meerdere malen gezien. Dat coole in zijn kop, is bij hem ver te vinden. Hij is onder het zadel schrikachtig en zeer voorwaarts. Omdat we vanaf het begin al rijtechnisch problemen hebben, en hier geen verklaring voor te vinden was, is hij inmiddels al door 3 dierenartsen onderzocht, kunnen niks anders vinden dan dat hij zijn rug, nek en schouder van alle spanning vastzet. Fysio heeft hij ook al meerdere keren gehad en dan is ie weer helemaal los, gaat het een poosje goed, en ineens krijgt ie weer de kolder in zijn kop, en vliegt weer alle kanten op. In blinde paniek, in volle galop door de bak. Je snap wel dat een buitenrit gewoon ondenkbaar is want hij is niet te vertrouwen, je krijgt hem ook niet terug gereden. Ik moet hem in de bak tegen de muur klem rijden, anders stopt hij gewoon niet.

Dit probleem heb ik al vanaf de dag dat ik hem heb. Hij is ZEER voorwaarts. Ben al 10 maanden bezig met het tempo onder controlle te kunnen krijgen, maar het blijft een probleem.. Al een nieuw zadel op maat laten maken, tandarts (tot 2 x keer toe) laten komen, dierenartsen, fysio...maar hij mankeert niks...

Het gaat een periode goed en dan ineens is het weer gedaan...Ik vraag me inmiddels echt af of er met het inrijden iets gebeurd is waardoor hij zo is. Het is volgens mijn instructeur, de dierenartsen en fysio puur vluchtgedrag..ik rijd zonder sporen of zweep (daar is hij helemaal panisch van), op een eerlijke manier.

Hij zou een paar maanden in Deurne hebben gelopen dus ik heb de stalmeester (vorig jaar oktober) daar gebeld om te vragen of hij mss weet wat er is gebeurd, maar de man had nog nooit van het paard gehoord. Toen ik zei dat het een Groninger was, en toen der tijd nog hengst, kon hij zich al helemaal niet voorstellen dat mijn paard daar op stal had gestaan, dan had hij het zeker geweten, aangezien Groningers niet zo veel voorkomen.

Ik weet dus totaal niet wat er aan de hand is. Ben deze week, na een periode van rust en fysio, weer begonnen met het rijden om de dag, per 5 minuten op te bouwen...vertrouwen weer te winnen..en nu maar hopen dat het nu wel goed blijft gaan, anders weet ik het niet meer..

Dus mensen...tips zijn welkom. Mss is er wel iemand die mijn paard kent, of meer weet van zijn verleden..dan hoor ik het HEEEL graag.

Klik op deze link voor foto's van mijn kanjer....want ondanks alles..ben ik stapelgek op dat beest, en we komen er wel..duurt alleen wat langer dan de bedoeling was..

viewtopic.php?f=53&t=739360&st=0&sk=t&sd=a

Alvast bedankt!!