Hoefkatrolverervers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 12:11

Zanneking je spreekt jezelf tegen:
"Eén hengst met hoefkatrol kan meer schade aanrichten dan 1 merrie met hoefkatrol. " Dat is precies wat ik ook stel Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-02 13:35

Ja, in het geval van inteelt. Das wel een verschil. Denk ik

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 13:56

De rekensom is toch simpel:
Als je uitgaat van een hengst die 100 merries dekt, daar komen dan bijvoorbeeld 80 veulens van.
Als je uitgaat van een gezonde merrie die ieder jaar een veulen krijgt, dan heb je mazzel als ze in haar leven 20 veulens krijgt.
Dat is dan nog altijd maar 1/4 van het aantal nakomelingen van 1 hengst!
En het percentage ligt voor de hengsten hoger dan in mijn voorbeeld!
Dus blijft staan dat de dekhengsten procentueel gezien een veel grotere invloed uitoefenen op het totaal aan genenmateriaal in onze paardenstapel.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:00

Er zijn dus meer verschillende merries die een aandeel hebben in de paardenstapel. Als daarvan 30% hoefkatrol heeft is dat een erger probleem dan dat 10% (na selectie) van de hengsten hoefkatrol heeft.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:06

Zannekin waar heb jij wiskunde, statistieken en logisch redeneren gevolgd? Je spreekt jezelf voortdurend tegen. Eerst zeg je dat 1 hengst met hoefkatrol meer schade aanricht dan 1 merrie met hoefkatrol, nu zeg je weer dat merries met hoefkatrol een groter probleem vormen dan de hengsten Verward
Op deze manier komt je argumentatie weinig overtuigend over!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-02 14:24

Het komt er op neer dat 1 hengst met een groot aantal merries een combinatie maakt, de 'vermenging' is dus groot. De pedigree van de merries is namelijk vaker verschillend dan hetzelfde, er worden meer 'halfzussen' dan 'volle zussen' gedekt door die ene hengst en dan komt dat 'half' vaker door de moeder van de merrie. Op die manier is het aantal combinaties van zowel moederlijnen als hengsten enorm groot. Het grootste risico blijft bij merries met een risico op gebreken met een hengst die die gebreken zou vererven. Je zou gedurende een longitudinaal onderzoek in een enorme populatie het risico op vererving en voorkomen in percentages uit kunnen drukken. Maar ik denk dat fokkend Nederland daar liever niet aan meedoet.