Shet voor de slee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ogrop

Re: Shet voor de slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:05

JoyCiej007 schreef:
Fanneke schreef:
Ik ben ook blij te lezen dat de TS open staat voor tips, want ik was dus wel zo naief om te denken dat ik het alleen kon. Mijn pony heb ik zelf beleerd, wel met tips van een ervaren menner, die in trouwkoetsen doet. Ik heb 2 lessen voor het koetsiersbewijs gehad, tot het op een zaterdag mis ging. Mijn pony liep 4 maanden voor de kar. Ze schrok van een stel honden en sloeg hol, ik heb de rem in getrapt, maar door het geweld, begon de rem ook enorm te piepen. Ze begon naar de kar te bokken, het enige wat ik kon bedenken was, ze moet stoppen, dan maar de sloot in! Toen ik haar naar links stuurde, scheurde ze rechts de openbare weg op.
Wij zijn dus omgeklapt, omdat het wiel onder de kar afbrak. Fanny kwam onder de kar terecht en ik lanceerde boven op mijn hoofd op het asfalt. Ik verloor veel bloed en ben afgevoerd met de ambulance. Ik ben heel de middag bewusteloos geweest. Ik heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen met een zware hersenschudding, 2 hechtingen in mijn hoofd, gebroken arm, flinke wond op arm en knie en ik was bont en blauw. De eerste nacht had ik het bijna niet gered, omdat mijn hersenen konden gaan zwellen, ik ben ook heel de nacht in de gaten gehouden.
Later bleek dat Fanny ook 2 ingeknikte halswervels heeft, de zenuwen eronder beschadigd en de rest van haar leven zal ik rekening moeten houden met haar handicap. Ze zal nooit meer kunnen springen en zwaardere ruiters is ook over. Ze moet slank blijven en in goede conditie, alleen zo vindt ze geen last van haar handicap.
Dus alle bokkers die denken het zelf te kunnen, leer van mijn verhaal, om nog een beetje zwaarte toe voegen, kan ik nog de foto's toevoegen van mij toen ik net uit het ziekenhuis was, en die foto's vallen nog mee!

Jeej wat een verhaal....Toch vind ik het erg fijn dat je dit even hier in dit topic hebt neergezet; misschien opent dit éindelijk een aantal mensen (waarond wil_fem) de ogen, hoe gevaarlijk 'mennen ' kan zijn, zonder dat je echt ervaring er mee hebt. Zo zie je maar weer wat er kan gebeuren, te veel mensen beginnen hier aan zonder te weten waar ze mee bezig zijn... Sigaar

En al weer ga ik met je mee..

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 20:06

Haha! Is er iets waar je het níet mee eens bent? Tong uitsteken Srry geintje

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:40

EllaBellaah schreef:
kas_flower schreef:
Ik snap je niet helemaal.
Je zegt zelf dat er iemand bij was die de foto's maakte, en vervolgens zeg je dat als ik dit nog een keer ga doen, ik er mensen bij moet hebben.
Verder bedankt voor je complimentje, maar ik zou eens dit topic doorlezen..

Nee zo bedoel ik het niet. gewoon dat er ALTIJD iemand bij moet zijnn

Ik ben een ervaren menner, en ik weet dat er altijd risico's aan verbonden zitten. Maar toch heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om vaak alleen te gaan; een altijd kunnende groom heb ik namelijk niet... helaas. Bovendien is er niets heerlijker dan lekker in je eentje met je pony een aantal uur op rit Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:42

Soet schreef:
En al weer ga ik met je mee..

haha, ja sorry, maar dit is voor mij eigenlijk gewoon logisch.... Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 20:42

Ja, dat lijkt mij dus ook.. Hetzelfde als alleen op buitenrit.. Héérlijk Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 01:22

Ik ga ook noodgedwongen alleen maar ik hen dan ook al 9 jaar menervaring en men ook het grootste deel van mijn tijd al met deze shetlanders. Mijn eis is wel dat ik een optimaal veilig tuig en kar heb en heb daar dan ook heel wat centjes aan uitgegeven. De kans dat ik omsla is iets kleiner (maar niet onmogelijk heeft de ervaring geleerd) en ik heb iets meer remvermogen (hoewel dat ook geen garantie is)
Het dubbele gewicht is onzin om als rede aan te voeren. Op verharde bodem kan een pony drie maal zijn eigen gewicht trekken dus dat is al snel 600 kilo. Een wagen weegt maximaal 200 kilo dus nog speling genoeg

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 10:21

Mijn shet heeft een iets andere bouw (zie foto's op mn profiel). Zou iemand een sommetje kunnen maken hoeveel zij ong. kan trekken?
Ze is namelijk ook wat kleiner, 76 cm

Edit: schofthoogte erbij Tong uitsteken
Edit: er blijken niet zo duidelijke foto's in mn profiel te staan Tong uitsteken Zie m'n site daarvoor Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 12:15

kas_flower schreef:
Mijn shet heeft een iets andere bouw (zie foto's op mn profiel). Zou iemand een sommetje kunnen maken hoeveel zij ong. kan trekken?
Ze is namelijk ook wat kleiner, 76 cm

Edit: schofthoogte erbij Tong uitsteken
Edit: er blijken niet zo duidelijke foto's in mn profiel te staan Tong uitsteken Zie m'n site daarvoor Lachen

anders stuur je Shanna even een pb'tje; zij maakt altijd van die berekeningetjes, die ook echt kloppen (in mijn ogen dan).... Knipoog

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 19:38

wat leuk! Haha!

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:17

heeej! leuke filmpjess! Haha! ziet er echt leuk uit! Knipoog
ik rijd ook op manege voorst Tong uitsteken
jij reed met die wedstrijd toch op ewan? Tong uitsteken

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 19:09

Haha, Ja ik ken je wel Knipoog

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:44

Ik ben een ervaren menner, en ik weet dat er altijd risico's aan verbonden zitten. Maar toch heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om vaak alleen te gaan; een altijd kunnende groom heb ik namelijk niet... helaas. Bovendien is er niets heerlijker dan lekker in je eentje met je pony een aantal uur op rit Lachen[/quote]

Zo bedoel ik het alweer niet. Zij zegt dat ze hem wil beleren voor de kar en dat dit een mooi begin is. dus je weet nooit hoe zo'n beesie er op reageert. In de sneeuw zijn ze (meestal) een beetje opgewonden en dan ook nog voor de eerste keer voor een slee. Als je een ervaren menner bent en je pony/paard is ook ervaren vind ik het anders dan dat je hem aan het beleren ben voor de kar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:16

EllaBellaah schreef:
Ik ben een ervaren menner, en ik weet dat er altijd risico's aan verbonden zitten. Maar toch heb ik voor mezelf de keuze gemaakt om vaak alleen te gaan; een altijd kunnende groom heb ik namelijk niet... helaas. Bovendien is er niets heerlijker dan lekker in je eentje met je pony een aantal uur op rit Lachen

Zo bedoel ik het alweer niet. Zij zegt dat ze hem wil beleren voor de kar en dat dit een mooi begin is. dus je weet nooit hoe zo'n beesie er op reageert. In de sneeuw zijn ze (meestal) een beetje opgewonden en dan ook nog voor de eerste keer voor een slee. Als je een ervaren menner bent en je pony/paard is ook ervaren vind ik het anders dan dat je hem aan het beleren ben voor de kar.[/quote]

Ik denk dat jij je iets beter in dit topic, en specifiek in mijn mening had kunnen verdiepen; lees maar eens een paar pagina's terug; ik deel namelijk óók de mening dat het geen goed idee was van de TS...

Daarbij wil ik even duidelijk maken dat de TS en ik uitvoerig met elkaar hebben gesproken, en er over eens zijn dat ik haar help met het één en ander wat er bij het beleren van haar pony komt kijken

En als je een uitspraak ergens over doet is het wel handig om je wat duidelijker uit te drukken, want jouw posts worden volgens mij door meer mensen verkeerd begrepen Knipoog

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:02

Super stoer. Wha als ik een shettiej had zou ik dat denk ook gaan doen. Maarja heb niet echt ervaring met mennen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:04

Morning schreef:
Super stoer. Wha als ik een shettiej had zou ik dat denk ook gaan doen. Maarja heb niet echt ervaring met mennen

Zoals je kunnen lezen hebt in het topic; nee, vooral niet doen inderdaad, dat is niet zo verstandig met zowel een onbeleerde shet als iemand die hier geen ervaring mee heeft Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 20:27

JoyCiej007 schreef:
Morning schreef:

Zoals je kunnen lezen hebt in het topic; nee, vooral niet doen inderdaad, dat is niet zo verstandig met zowel een onbeleerde shet als iemand die hier geen ervaring mee heeft Knipoog

Jaja, daar heb ik dan wel weer ervaring mee; met onbeleerde shet en onbeleerde personen Tong uitsteken