Haflinger x Trakhener?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meisje333

Re: Haflinger x Trakhener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 19:29

Wat ik alleen niet snap is dat je nu een Trakehner hebt en daar blijkbaar erg blij mee bent, dan neem ik aan dat je op dat type paard valt. Nu is een Haflinger totaal niet te vergelijken met een Trakehner qua bouw, beweging en karakter.
Is het dan de kleur en het aaibaarheidsgehalte van een Haflinger wat je zo leuk vind??

chipieke schreef:
Voor wie het mag interesseren, de hengst Kasparow heeft op dit moment sterk mijn interesse gewekt...

De vergelijking met Kasparow en een haflingerhengst zie ik niet echt Clown maar de rede dat hij je intresse heeft gewekt zal wel zijn dat Kas ook een Trakehner is.........

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:03

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 17:58

Quellian schreef:
En waarom zou je dan gaan kruizen? Kruizen kun je geen fokken noemen. Fokken is verbeteren, kruizen is imo vermeerderen.

Wat is dat nou weer voor flauwe kul Koe
Het is trouwens kruisen, het lijkt zo net of je het over het moordwapen hebt waar ze Jezus mee hebben toegetakeld

Kruising Haf X Trak, het zou ook niet mijn keuze zijn. Het lijkt me optewel beter om een Haflinger veulen te kopen óf je merrie te laten dekken door een warmbloed-type (welk stamboek dan ook)
Vergeet niet om voordat je een hengstenkeuze maakt te kijken welke exterieurmatige eigenschappen je bij je merrie zeker wilt trachten te behouden en welke je beter wil zien. Hetzelfde geldt voor karakter Lachen
Op basis daarvan kun je hengsten uitkiezen die er om bekend staan bepaalde eigenschappen sterk te vererven.
Alleen zo heb je de meeste kans op een fijn veulen wat aan je eisen voldoet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:19

Loolapelooza schreef:
Quellian schreef:
En waarom zou je dan gaan kruizen? Kruizen kun je geen fokken noemen. Fokken is verbeteren, kruizen is imo vermeerderen.

Jij kunt het flauwekul vinden, heb je een andere mening dan ik. Woon om de hoek van de paardenmarkt en zie vaak zat wat daar komt -en wordt afgevoerd naar de slachter-.

En de Koe mag je bij je houden.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:37

Jeetje mensen waar maken jullie je druk om!
Ik lach me echt rot om sommige reacties...
Jullie lopen allemaal in de wilde weg te roepen dat kruisingen naar de slacht gaan bla bla..
TS heeft al uitgelegd dat haar paarden daar niet terecht komen.
Als zij zo´n kruising wil, moet ze dat doen. Het beestje blijft tenslotte bij haar en gaat nergens anders heen.
En verhalen van: ja morgen kun je dood zijn, hebben geen nuttige toevoeging aan dit topic.
Er zijn zat mensen die kruisingen willen hebben.
Als je wilt fokken om door te verkopen moet je geen kruising fokken. Maar dat wil TS ook niet.
Dus ik snap jullie gezeur niet echt. Het komt over alsof TS na de geboorte van het veulen zal overlijden en paard bij de slacht komt.
En nee, niet iedereen wil perse super de luxe toppaarden.
Geef mij maar een heerlijke (desnoods overbouwde) kruising met een heerlijk karakter. Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:12

Quellian schreef:
chipieke schreef:
Ik heb zelf twee paarden gekocht van de slacht Knipoog en heb nog een derde gekocht van een handelaar. Mijn oudste ruin is laatst gestorven en is gecremeerd. Dus de slachters krijgen van mij zeker geen werk!

Ik zit al zo lang in de paarden, elk paard dat bij mij terechtkomt blijft ook!

En op een markt weet je nooit wat je koopt... Een kind van je eigen 'kind' is voor velen een grote droom. En die van mij zal dan ook niet weggaan, zeker niet naar een markt, zeker niet naar de slacht Knipoog Wat voor een probleemgeval het ook word...

Wat als je morgenochtend niet meer wakker wordt? Kun je dus nooit zeggen.

en waarom is kruisen dan wel geen fokken? hoe denk je dat alle rassen ontstaan zijn... beetje stom om dingen te roepen die door de feiten onderuit gehaald kunnen worden... bovendien is het soms juist verstandig om te kruisen, om inteelt binnen het ras terug te dringen of om een bepaald type te verbeteren of juist te verankeren...
bovendien doen kruisingen het erg goed bij de recreant en er zijn er ook die hoog in de sport lopen hoor! er heeft ooit een springruiter internationaal gereden met een 'schillenpaard', juist, een karrenpaard-kruisingsgevalletje... en die sprong internationaal de grote prijzen mee... (ben de naam van de ruiter kwijt, maar het is géén fabeltje!)
daarnaast willen veel ruiters een paard met karakter, en niet een bloedpaard met complicaties in ofwel gedrag ofwel fysieke eigenschappen... de ocd is niet voor niets een verschijnsel dat bij doorgefokte sportpaarden met veel bloed voorkomt en niet bij koelere, lager in het bloed staande paardjes... daarnaast is patella fixatie ook iets wat van doorfokken komt: alleen bij de héle kleintjes (de mini's zeg maar) en de héle grote... de middenmaat (tussen 1,25 en 1,65) heeft daar niet of nauwelijks last van... als je dat soort dingen eruit kan fokken door ouder, dichter bij de natuur staand, bloed te gebruiken, waarom dan niet... ik ben wel een voorstander van verversend en verstevigend ponybloed in de paardenfokkerij... zorgt ook voor een stukje extra karakter en doorzettingsvermogen...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:26

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:00

Quellian schreef:
Loolapelooza schreef:

Jij kunt het flauwekul vinden, heb je een andere mening dan ik. Woon om de hoek van de paardenmarkt en zie vaak zat wat daar komt -en wordt afgevoerd naar de slachter-.

En de Koe mag je bij je houden.

Vind de Koe nog steeds erg op zijn plaats bij iemand die zo kortzichtig is en het kruisen van verschillende rassen meteen bestempeld als zijnde (ten allen tijde) vermeerderen.
Je hebt echt geen benul waar je het over hebt, er zijn zoveel rijpony (of rijpaarden) stamboeken die gebouwd zijn op het kruisen van verschillende rassen om te komen tot de kwaliteit die ze nu al dan niet hebben.
Je zou ervan versteld staan hoeveel succesvolle pony's er in de sport lopen en het resultaat zijn van zogenaamd "vermeerderen". Een goeie fokker die pleurt niet zomaar ff een hengst van Jan-L u L op zijn weet-ik-wat-voor-merrie en die zijn fokproducten zul je dan ook niet zo snel bij jou op de paardenmarkt tegenkomen.

Kruisen en lomp fokken zijn per definitie niet 2 dezelfde dingen.
Maar in jou belevenis blijkbaar wel.
Jammer Koe

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 07:53

schaapjuh schreef:
Skippy01 schreef:
er heeft ooit een springruiter internationaal gereden met een 'schillenpaard', juist, een karrenpaard-kruisingsgevalletje... en die sprong internationaal de grote prijzen mee... (ben de naam van de ruiter kwijt, maar het is géén fabeltje!)

Dat was Milton!! Ja gereden door John Whitaker

Milton was geen schillenpaard maar een KWPN'er van de hengst Marius. Het paard waar jullie op bedoelen was een mexicaans bont paardje gereden door een Mexicaan. Zijn nog een tijdje gesponsord geweest door Van Gansewinkel. Kan Alleen niet meer op de naam komen van dat paardje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 08:35

Loolapelooza schreef:
Vind de Koe nog steeds erg op zijn plaats bij iemand die zo kortzichtig is en het kruisen van verschillende rassen meteen bestempeld als zijnde (ten allen tijde) vermeerderen.
Je hebt echt geen benul waar je het over hebt, er zijn zoveel rijpony (of rijpaarden) stamboeken die gebouwd zijn op het kruisen van verschillende rassen om te komen tot de kwaliteit die ze nu al dan niet hebben.
Je zou ervan versteld staan hoeveel succesvolle pony's er in de sport lopen en het resultaat zijn van zogenaamd "vermeerderen". Een goeie fokker die pleurt niet zomaar ff een hengst van Jan-L u L op zijn weet-ik-wat-voor-merrie en die zijn fokproducten zul je dan ook niet zo snel bij jou op de paardenmarkt tegenkomen.

Kruisen en lomp fokken zijn per definitie niet 2 dezelfde dingen.
Maar in jou belevenis blijkbaar wel.
Jammer Koe

Koe vind ik veel te overdreven en een beetje kinderachtig om hem in deze context te gebruiken Lachen

Ik snap wel een beetje wat Quellian bedoelde. Ik ken zelf een Haflinger X KWPN kruising en dat is dus wel mislukt. Het dier heeft de lange benen van papa maar de hals en het lijf van mama. Daardoor heeft ze moeite om bij de grond te komen en moet dus in "giraffestand" grazen dus wijdbeens. Dit dier loopt al haar hele leven bij de Fysio en Chiro vanwege problemen aan het gestel omdat het bij haar gewoon helemaal niet past. Rijden is dus ook niet te doen en ik vind het dus onverantwoord om dan zo in het wilde weg te gaan fokken.

En ja, de eigenaren waren er van overtuigd dat het een wereldpony zou gaan worden voor de sport. Tot dusver is het nog steeds een wereldse grasmaaier.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:23

ben benieuwd waarom je haar door een haflinger wil laten dekken?
om het coole karakter (heeft je merrie dat niet?)
of omdat je een kleiner paard wil fokken
of vanwege de kleur..

ik kan me bepaalde reactie's wel voorstellen
een veulen fokken is niet zo maar wat rassen door elkaar gooien
met de kruising die jij wil, heb je grote kans op een veulen met een korte hals
zo'n paardje kan moeilijk afbuigen (en grazen) en heeft daardoor geen prettig vooruitzicht
veel mensen pakken dan maar al te graag de slof

b.t.w.
heb zelf ook een haflinger x arabier gehad
dat was een erg leuke pony (1.48)
ze kon voor geen meter lopen (korte draf) maar qua uitstraling had ze echt de X factor Ja
ik heb haar al een paar keer voor veel geld kunnen verkopen
ze heeft een hoofd uit een tekenfilm, een prachtige kleur met lange manen
en ze was ook nog eens superbraaf!!
zelfs vuurwerk vond ze geen probleem Cool
ze is nu nog steeds van haar toemalige verzorgster (inmiddels is ze 17 jaar)
een veulen van haar staat onderin mijn profiel (= Jo-ann)
dat is ook een kruising (de vader was een amerikaanse appaloosa)
deze had ik voor mezelf gefokt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:27

Citaat:
Milton was geen schillenpaard maar een KWPN'er van de hengst Marius.

Je mag niet liegen. Het enige wat van Milton bekend is, is de moederlijn v. Any Questions een Anglo Arabisch Volboed. Met de vermeende afstamming van Marius heeft het KWPN jarenlang mooi weer gespeeld in de WBFSH breeding guide. De resultaten van Milton werden derhalve bij het KWPN opgeteld en deze volkomen incorrecte optelling deed het KWPN in de hoogste regionen van de beste stamboeken bij het springen belanden. Het KWPN was echter zo onsportief om jarenlang goede sier met deze vals verworven resultaten te maken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 07:34

arie53 schreef:
Citaat:
Milton was geen schillenpaard maar een KWPN'er van de hengst Marius.

Je mag niet liegen. Het enige wat van Milton bekend is, is de moederlijn v. Any Questions een Anglo Arabisch Volboed. Met de vermeende afstamming van Marius heeft het KWPN jarenlang mooi weer gespeeld in de WBFSH breeding guide. De resultaten van Milton werden derhalve bij het KWPN opgeteld en deze volkomen incorrecte optelling deed het KWPN in de hoogste regionen van de beste stamboeken bij het springen belanden. Het KWPN was echter zo onsportief om jarenlang goede sier met deze vals verworven resultaten te maken.

Dan liegt het KWPN en niet ik. Ik haal ook maar mijn informatie waar ik kan. Maar om Milton nou een Schillenpaard te noemen. Verdrietig

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:08

Je liegt dan in commissie. Haha!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:46

janderegelaa schreef:
Haflinger x Trakehner lijkt mij niet direct een voor de hand liggende keuze maar als jij er blij mee bent moet je het vooral doen natuurlijk. Of het verstandig is? Ik zou het niet doen, zonde van mn geld en tijd. Kruising TP x RP heb ik wel vaker gezien en ik houd er wel van. Overigens is de moederlijn van Baloubet draver dus soms fok je er wel een leuke combi uit. Er zijn genoeg AES en NRPS hengsten die voor een relatief laag tarief dekken en dan kun je toch mooi fokken.

Das wel een aantal generaties terug hoor die draver in Baloubets moederlijn. Bovendien lopen vrijwel alle franse moederlijnen terug op de Anglo Normand maar dat is echt niet het zelfde als de huidige draver. Dit voorbeeld geeft naar mijn mening zelfs het gelijk aan diegene die er negatief tegenoverstaan nl dat je meer kans op succes hebt naarmate het fokdoel van de beide ouderdieren dichter bij elkaar ligt. De rijpaarden en tuigpaarden fokkerij ligt minder ver vanelkaar als de Haflinger en Trakhener fokkerij.
En succes bedoel ik niet gelijk een topsportpaard maar gewoon een fijn rijpaard voor jezelf.

Als je een kleiner rijdier voor je zelf wil fokken kan je beter naar een duitserijpony of NRPS kijken. Dan heb je naar mijn mening eerder kans op een fijn recreatie paard dan als je kiest voor een haflinger. Ik heb een Haflo-arabier gehad. Het was een briljante pony maar het was absoluut geen recreatie pony. Had een klap van de molen gekregen. Super heet en kon alleen maar springen. Hij kon niet draven want hij had de hele steile schouder van de haflinger geerft. Alls je een echte Trakhener hebt heb je best kans op een paard met de beweging van de Haflinger (niet comfortabel) en het hete karakter van de trakhener. (de trakhener fokkerij heeft royaal gebruik gemaakt van Engel en arabisch volbloed.)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 14:53

schaapjuh schreef:
Skippy01 schreef:
er heeft ooit een springruiter internationaal gereden met een 'schillenpaard', juist, een karrenpaard-kruisingsgevalletje... en die sprong internationaal de grote prijzen mee... (ben de naam van de ruiter kwijt, maar het is géén fabeltje!)

Dat was Milton!! Ja gereden door John Whitaker

Nee er was er nog een een vosje met veel wil gereden door een Braziliaan. Die heeft wel voor de schillenkar gelopen. Milton heeft nooit voor de schillenkar gelopen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 15:16

Het was Mumu met Carlos Ribas, die won in 1999 de Eindhoven Derby...