janderegelaa schreef:Haflinger x Trakehner lijkt mij niet direct een voor de hand liggende keuze maar als jij er blij mee bent moet je het vooral doen natuurlijk. Of het verstandig is? Ik zou het niet doen, zonde van mn geld en tijd. Kruising TP x RP heb ik wel vaker gezien en ik houd er wel van. Overigens is de moederlijn van Baloubet draver dus soms fok je er wel een leuke combi uit. Er zijn genoeg AES en NRPS hengsten die voor een relatief laag tarief dekken en dan kun je toch mooi fokken.
Das wel een aantal generaties terug hoor die draver in Baloubets moederlijn. Bovendien lopen vrijwel alle franse moederlijnen terug op de Anglo Normand maar dat is echt niet het zelfde als de huidige draver. Dit voorbeeld geeft naar mijn mening zelfs het gelijk aan diegene die er negatief tegenoverstaan nl dat je meer kans op succes hebt naarmate het fokdoel van de beide ouderdieren dichter bij elkaar ligt. De rijpaarden en tuigpaarden fokkerij ligt minder ver vanelkaar als de Haflinger en Trakhener fokkerij.
En succes bedoel ik niet gelijk een topsportpaard maar gewoon een fijn rijpaard voor jezelf.
Als je een kleiner rijdier voor je zelf wil fokken kan je beter naar een duitserijpony of NRPS kijken. Dan heb je naar mijn mening eerder kans op een fijn recreatie paard dan als je kiest voor een haflinger. Ik heb een Haflo-arabier gehad. Het was een briljante pony maar het was absoluut geen recreatie pony. Had een klap van de molen gekregen. Super heet en kon alleen maar springen. Hij kon niet draven want hij had de hele steile schouder van de haflinger geerft. Alls je een echte Trakhener hebt heb je best kans op een paard met de beweging van de Haflinger (niet comfortabel) en het hete karakter van de trakhener. (de trakhener fokkerij heeft royaal gebruik gemaakt van Engel en arabisch volbloed.)