wanneer is een hengst geslachtsrijp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: wanneer is een hengst geslachtsrijp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:44

Wat heeft heet met papieren te maken?
Met andere woorden alle papierloze zijn slome brave knollen?
Denk dat je daar veel eigenaren van papierloze paarden niet blij mee maakt Lachen

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:47

hallo,mijn hengst was anderhalf heeft die toen gedakt en heeft ook gepakt maar ik me laten horen vertellen dat het slecht is voor de rug van het paard,bij mij was het perongeluk ik wist niet dat die al deed dekken,en met die papieren dat gedoe dat zijn gewoon stikke rijker die alles perfeckt moeten hebben haha

yyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:59

Ik zou ook nooit gaan fokken met mijn haflinger MET papier. kijk eens op internet overschot aan haflingers. en de meeste hengst veulens belanden nog bij de slacht ook omdat er geen markt voor is. als je zo graag een veulen wil, koop er dan een. dan heeft een GEBOREn wezen al weer een kans. i.p.v ongeboren zaad/ei cel waar toch nog geen leven in zit.
en waarom is een eigen veulen leuker? het kan een draak of een kneusje worden je weet het niet. je kan daarintegen ook een gezond veulen kopen waar het karakter je erg in aanspreekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:59

Dat is helemaal een goede stelling Ja
Want idd, er zijn gewoon te veel paarden Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:42

runningkawa schreef:
Wat heeft heet met papieren te maken?
Met andere woorden alle papierloze zijn slome brave knollen?
Denk dat je daar veel eigenaren van papierloze paarden niet blij mee maakt Lachen

Dat heb ik helemaal niet gezegd, een van de twee heeft ook geen papier en is toch heet... Ik bedoel alleen dat er wat meer gefokt moet worden op karakter zodat de recreant ook overweg kan met een sportpaard en er geen paarden naar de slacht hoeven omdat ze een vervelend karakter hebben ondanks hun super papieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:33

Dat zijn er maar weinig
Komen ze er wel ligt het 99 van de honderd keer niet aan dat paard, maar aan de mens die hem verprutst heeft.
Mensen die perse een sportpaard willen, maar de capaciteit er niet voor hebben.
En voor sommige mensen is het erg moeilijk toegeven dat ze niet zo goed rijden als ze zouden willen.

Maar dat heeft niets met het met of zonder goed gekeurde hengst fokken te maken Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:52

Nee, klopt maar ik zou willen dat er wat meer op karakter gefokt zou worden en dat mensen die niet met hete paarden om kunnen gaan dat ook niet doen... mijn merrie is idd ook verkeerd aangepakt geweest, maar ze is ook gewoon moeilijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:53

@TS; Je hebt gelezen wat iedereen ervan vind, aan jou de keuze om wel of niet te fokken.
Wij kunnen je toch niet dwingen dat wel of niet te doen...

eigenwijs23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 19:07

ben benieuwd wat je keuze is geworden.

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 22:45

ik volg altijd mijn eigen hoofd..Lachen

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 23:01

geloof dat jullie het heel goed bedoelen en miss zit er wel een kern van waarheid in wat betreft het vermeerderen van paarden ipv echt fokken met verstand. maar ik heb altijd graag een afstammeling van mijn paard gewild.dat je het veulen helemaal ziet opgroeien en ontwikkelen is gewoon heel gaaf. toch bedankt voor ieders reactie zaten zeker goeie bij om over na te denken. en ik ben niet iemand die elk jaar een veulen fokt en daarna weer kwijt wil. dit is de eerste keer.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 23:13

Wat je ook doet, veel succes ermee!

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 10:35

als je wilt fokken, doe het dan goed....
mede om het ras goed tehouden...

ik heb mijn merrie ook laten dekken in juli.... door een goedgekeurde hengst...
maar kreeg ook aanbiedingen van mensen met een goedgekeurde hengst (maar een andere ras) omdat het makkelijk zou zijn om der hier om de hoek weg tebrengen was ook een stuk goedkoper tedekken of ruim 1.5 rijden....

heb toch voor gekozen om me merrie toch (uiteindelijk ruim 9 weken) 1.5 uur rijden weg tebrengen! en dat scheelde maar 50 euro in dekgeld (plus dat ik nog 9 weken stallings geld moest betalen....

ik had zoiets van als ik een veulen wil, doe ik het goed, en anders niet......

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 21:31

ik heb mijn vorige merrie via een KI station laten dekken door een goedgekeurde hengst en dat is 2 jaar achter elkaar niet gelukt (reken 3000 gulden) ze bleef gust. en het jaar daarop nog een laatste poging gedaan en toen wierp ze het veulen een maand te vroeg en het veulentje lag dood in de stal. ( weer 1500 gulden) vandaar dat ik nog 1 poging doe maar dan op deze manier.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:37

Misschien dat ik me teveel tegenaan bemoei.
Maar je stelt een vraag, daar krijg je antwoord op. Dan geef je alleen de opmerking dat je je 2 jarige ongekeurde hengst op de merrie wilt zetten. Daarna krijg je iedereen over je heen, wordt je nijdig en uiteindelijk ga je aanvullende informatie geven.
Waarom geef je die informatie niet meteen, dan zijn de reacties waarschijnlijk iets milder geweest.
Ik keur je plan het nog steeds niet goed, maar kan er iets meer begrip voor opbrengen.
Een beetje meer informatie had zo fijn kunnen zijn.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:45

Ik heb niet heel het topic doorgelezen, alleen de eerste pagina. Ik wil toch iets zeggen over die papieren. Het is niet omdat een paard papieren heeft , dat ze deze niet naar de slacht doen. Want grote fokbedrijven doen hun veulens die niet verkocht raken ook naar de slacht. Over het algemeen vind je wel op de paardenmarkt wel bijna uitsluitend paarden zonder papieren omdat ze er niet vanaf geraken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:55

nathalie82 schreef:
ik heb mijn vorige merrie via een KI station laten dekken door een goedgekeurde hengst en dat is 2 jaar achter elkaar niet gelukt (reken 3000 gulden) ze bleef gust. en het jaar daarop nog een laatste poging gedaan en toen wierp ze het veulen een maand te vroeg en het veulentje lag dood in de stal. ( weer 1500 gulden) vandaar dat ik nog 1 poging doe maar dan op deze manier.

Ik leef met je mee, heb ook een merrie op stal die al 3 jaar achtereen bij de hengst is geweest wat steeds weer 1000e kost en ieder jaar bleef ze gust. Ze gaat komend jaar ook bij onze eigen hengst, een nog niet gekeurde AV hengst. Dat kost tenminste heel wat minder en je hoeft niet steeds op en neer te rijden. Go jij! Go jij! You go girl!! Go jij! Go jij! Ik ben ook niet echt voor dekken zonder papieren maar in zo'n geval sta ik er helemaal achter.

nathalie82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 18:48

fijn dat er ook mensen achter me staan. als ik eerst het hele verhaal had moeten vertellen had het weinig uitgemaakt want het ging inderdaad om die ene vraag. niemand vraagt ook om uitleg dus dan reageer ik misschien niet helemaal aardig. niet iedereen reageert ook vriendelijk op mij dus ja.. ik snap ook niet helemaal die heavy reactie van alle mensen die over slachten enz gaan want dat is helemaal niet aan de orde. het gaat er mij om dat dekgeld altijd een erg hoog bedrag is en omdat dat al meerdere keren mislukt is.. tsja dan ga je andere dingen proberen.