[TI] Welke hengst voor mijn merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cheveyo

Re: Welke hengst voor mijn merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:33

Ik vind Chuck ook overduidelijk cob.
Oh ja dat was het Kermit!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:18

Cayusejuhh schreef:
weet je waar ik deze redenering van heb>??

Pablo wordt niet gedekt meer.
Omalley is puur ICS. en cob. en volgens mij Vanner naam voor Hj. Stelt niks voor Verward
ZIdane dekt toch niet in nederland??

O'Malley is wel een goedgekeurde dekhengst. Bij zowel ICS als NSvT. En heeft zich bewezen met hele goede nakomelingen. Dus ik snap je opmerking niet van "stelt niks voor Verward".

Shayla, mijn bescheiden mening is dat je even het veulen moet afwachten. Als de combi met Chakotay een goeie blijkt, waarom dan veranderen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:22

Ze bedoelt dat HJ niet in Vannertype indeelt, denk ik.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:40

Cheveyo schreef:
oh dat verhaal met een slip of the pen over stamboekhengsten ofzo toch?

Ook off-topic, sorry Bloos Maar bedoel je dat verhaal dat er in de niet zo heel erg verre toekomst alleen met stamboekhengsten gedekt "mag" worden en dat het stamboek dan dus gesloten wordt? Stond toch in de Battie (?) Wil trouwens zeker geen oude - of wat voor koeien dan ook uit de sloot halen, ben alleen benieuwd.(zeker als eigenaar van een jonge registerhengst Knipoog)
Maar misschien heb ik de klok horen luiden en weet niet waar de klepel hangt, kan ook natuurlijk Bloos
Lijkt me ook een raar verhaal voor zo'n jong en nog onvolgroeid stamboek overigens, maar dat is mijn mening en weer een heel andere discussie...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 01:23

KootMiraDrum schreef:
Ze bedoelt dat HJ niet in Vannertype indeelt, denk ik.

Dan zal ze het mis hebben? HJ deelt niet in want dat doen de stamboeken. HJ houdt voorzover ik weet alleen cobs. Over vanners weet ik niet veel, alleen iets over dat ze meer stuwend vermogen hebben, weet niet eens welk stamboek dat voorschrijft hoor.
Beetje vaag (voor mij althans). Ik zie het meer als een flinke grote cob met goed gangwerk. Als ik eerlijk ben zie ik een vanner als karrepeerd. Waar de zigeuners/travellers ze van oorsprong voor gebruikten: voor de woonwagen. Veel vermogen, goed uithoudingsvermogen, compacte groffe bouw en rustig temperament.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 06:35

Chuck een Vanner??????
is voor mij nieuw, volgens mij is Chuck een heel rastypische cob is, zou niet weten waar ze dat vanner vandaan halen"?????

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 07:46

Ik snap nog steeds niet wat het verhaal van de stamboekhengsten die de registerhengsten zouden moeten gaan vervangen (wat overigens in de Battie erna gerectificeert is) met typeindeling te maken heeft Verward

TM, dat Chuck wellicht een Vanner zou zijn heb ik vorig jaar begrepen via de FTC, allemaal niet officieel verder. Ik zou me er qua gangenwerk wel iets bij kunnen voorstellen, het wordt gewoon tijd dat hij een officiele indeling in type krijgt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:26

Dit topic loopt een 'beetje uit de hand' en is natuurlijk ook erg offtopic gegaan.

Wellicht kan de FTC op de hengstenshow wat tijd vrij maken om de nog niet getypeerde hengsten te typeren. In bijvoorbeeld de losrijbak. Zodat dat aangepast kan worden op de website etc.

En volgens mij is er voorlopig nog geen sprake van sluiten van het stamboek, dus lijkt me dat men daar geen zorgen over hoeft te maken.

EN het verhaal wat in de Battie stond, daar heb ik nooit kwaad in gezien, ondanks dat ik toen zelf nog een jonge registerhengst had Knipoog
Het is logisch dat in de loop van der jaren de stamboekhengsten verhoudingsgewijs meer worden, maar een goede hengst is een goede hengst.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:07

Erge zorgen maak ik me ook niet Knipoog , het is meer dat dat gerucht af en toe de kop lijkt op te steken, maar het zal iid maar om een gerucht gaan.
En nu weer fijn on-topic Lachen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:38

Vasthi schreef:
Met Collin (Grai) en Gulliver (lichte Cob) in combi met Shayla (toch echt Vanner) zou je kiezen voor een lichter type nakomeling. Waarom kiezen een aantal mensen hier juist niet voor met een zwaarder type hengst fokken?

Collin en Gulliver hebben inderdaad een flink aantal goed geprimeerde veulens, maar zijn ook 2 van de meest populaire hengsten bij het stamboek, het afgelopen jaar stonden ze beiden in de top 4 van hengsten met meeste nakomelingen op de NSvT keuringen. Zoiets geeft wel een heel gekleurd beeld natuurlijk in vergelijking met hengsten die slechts 1 nakomeling hadden meelopen zoals bijvoorbeeld Garish, al was dit hengstveulen wel de topper van de keuring in Bunschoten (reservedagkampioen bij de hengsten/ruinen en dat uit een 3e premie moeder!).

Mag ik hierbij wel even de kanttekening plaatsen dat het aantal nakomelingen van deze 2 hengsten per jaar in vergelijking met de hengsten van de BP's (die de rest van de top 5 volmaken Knipoog ) nog niet eens zoveel is?

On topic: Shayla is ingedeeld als Vanner. Ik kan je zeggen, destijds op die keuring stond ik te klapperen met mijn oren want ik vind haar niet echt een prototype Vanner. Maar wie ben ik? Clown
Je wilt graag wat rijtypisch/licht fokken maar met korte(re) rug. Dan zou ik me toch concentreren op de lichte Cobs en Grai-hengsten. Er zijn al een aantal genoemd zoals Collin, Gulliver, Boris, e.d. maar vergeet niet de 'jonge' hengsten zoals Venco, Robin en misschien ook wel Seamus Diar?
Verder mocht je toch voor een Cob hengst kiezen: Bono (die eerst in Polen stond) staat komend jaar ter dekking in Belgie en Nederland. Ben persoonlijk een fan van deze hengst sinds ik hem in Polen heb leren kennen Lovers
Maar nog een keer fokken met Chakotay is zeker ook een optie. Net als wat Nikita zegt: het kan ieder jaar verschillen wat er uit dezelfde combinatie komt.
En verder wil licht x licht heus niet zeggen dat er een licht veulen uitkomt. Kijk maar naar Arwen (Glen (Grai) x Lowara (Grai)) en Dunla (Gulliver (lichte Cob) x Fayette (Grai)) Knipoog

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:27

Flet, ik heb het over afgelopen jaar (de jaren ervoor heb ik niet geturfd). In 2006 stond Gulliver op plaats 2 met 8 nakomelingen op de keuringen. Van Pablo verscheen er slechts 1 meer ter keuring. Glen had 7 nakomelingen op de keuringen en Collin deelde de vierde plaats met St. Patrick met 6 nakomelingen. Daarna volgden The Offspring, Chacotay en Mr. Yenkins en dan pas John Boy, Subliem en Pitalo.

Aan de kwaliteiten van alle hier genoemde hengsten doe ik niets af, ik wil alleen waarschuwen voor een gekleurd beeld bij populaire hengsten omdat die veel nakomelingen hebben lopen op keuringen en dus meer kans hebben op goede primeringen. Jonge hengsten en relatief onbekende hengsten moeten zeker ook een kans krijgen.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:47

Nu heb ik wel het idee dat de Pablootjes het bijna altijd wel heel goed doen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 13:50

Cheveyo schreef:
Nu heb ik wel het idee dat de Pablootjes het bijna altijd wel heel goed doen.

Beweging Ja

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:22

snowdon schreef:
Wacht de komende lichting even af zou ik zeggen *LOL*

Ryon O'Malley zou wel eens een leuke kunnen zijn.
Iets kleiner, maar ook die trotse air over zich heen zoals Shayla heeft.

Of Sjakie van 't Hof van Ede.
Al twijfel ik bij Sjakie over de rug... even afwachten dus Knipoog
Ruime gangen behoud je dan wel en hij is ook niet TE grof.

Mr. Yenkins is ook een mogelijkheid, die is ietsje groter, vergelijkbaar exterieur op de halslijn na.
Maar dan de hengstenvariant uiteraard.

Mr Yenkins is echt zo prachtig!!:D Heb hem van dicht bij gezien bij hun opstal! zeker aanrader;)!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:31

Hoe weten jullie die top 5 populaire hengsten? En aantal nakomelingen per hengst, etc? Zelf geteld of is daar een lijst van?

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:39

Ik houd dat zelf bij vanaf 2002, ook het % 1e, 2e en 3e premies per hengst..
Maar dit zal de FTC ongetwijfeld ook doen Knipoog

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:32

Snowdon. het FTC heeft een lijst met alle gedekte merries .. wat er uit gekomen is.. wat ze behaald hebben op keuring. in een lijst staan Knipoog
Het is echt een schema waar je zo op kan zien wat ze ter wereld hebben gebracht.
Vandaar de dekformulieren Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:51

Dat de FTC dat heeft, snap ik...

Maar ik vroeg me af of zoiets ergens openbaar is gemaakt of dat men het zoals Monique zelf bijhoudt.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:07

Nee, de keuringsgegevens zijn natuurlijk openbaar, maar je moet zelf gaan tellen.

Monique, super dat jij dat vanaf 2002 hebt bijgehouden!