Friezen kunnen wel springen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Re: Friezen kunnen wel springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 22:20

Ik heb geen motto, lekker simpel Clown
zolang het er maar géén is met een aalstreep... (sorry ik heb iets tegen fjorden, weet niet wat het is maar kan er echt niks aan doen, ik vind ze gewoon níet leuk...)

Met de dressuur ga ik met je mee, ze worden tegenwoordig meer en meer op de dressuursport gefokt.

Ik weet nog wel dat toen ik heel klein was en ik met mijn ouders op concours was, toen zag ik een fries in de ring, ik weet nog dat ik zei dat ik het niet mooi vond en waarom iemand met zo'n paard de ring in ging, dat kon ik niet begrijpen.
moet je me nu zien Nagelbijten / Gniffelen Haha!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:20

Diesel54 schreef:
De reden dat men zegt dat friezen niet kunnen springen is omdat ze niet basculeren.
Tuurlijk komt ook een fries over een hindernis. En ook wel over een paar meer. Tot zeker een meter of wat hoger komen ze ook, maar wanneer het op niveau komt dan zal een fries het niet redden.
Zij hebben nu eenmaal een hele andere bouw waardoor zij op de sprong hun lijf anders gebruiken.
Zij drukken niet hun schoft eruit , maar drukken de rug weg.
Dit is niets nieuws! Dit weten we al jaren.

Mooi voorbeeld van niet basculeren:
(Drukt rug weg ipv schoft eruit)

Afbeelding

Dat neemt niet weg dat je niet met een fries zou kunnen springen. Doe gewoon lekker wat je leuk vind met je paard. Zolang het niet ten koste gaat van je paard.

Ik spring ook met de fries die ik rijd en daar ben ik mega trots op. Maar ik realiseer me ter dege dat op concours geen haalbare zaak is.

Afbeelding

Knap dat jij van een momentopname van een foto kan beslissen of dit paard goed basculeert of niet...
Het lijkt me dat je om dat te beoordelen de verschillende momenten van de sprong zou moeten kunnen zien, en niet zoals in deze alleen het moment van afzet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:31

casperrr schreef:
zolang het er maar géén is met een aalstreep... (sorry ik heb iets tegen fjorden, weet niet wat het is maar kan er echt niks aan doen, ik vind ze gewoon níet leuk...)

Met de dressuur ga ik met je mee, ze worden tegenwoordig meer en meer op de dressuursport gefokt.

Ik weet nog wel dat toen ik heel klein was en ik met mijn ouders op concours was, toen zag ik een fries in de ring, ik weet nog dat ik zei dat ik het niet mooi vond en waarom iemand met zo'n paard de ring in ging, dat kon ik niet begrijpen.

Ik denk dat je je niet moet afsluiten voor zaken waar kansen kunnen liggen Knipoog

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:43

Pletje123 schreef:
casperrr schreef:

Ik denk dat je je niet moet afsluiten voor zaken waar kansen kunnen liggen Knipoog

mee eens, maar je begrijpt toch zeker wel dat Friezen nooit echt spring paarden kunnen worden? En daar ga ik me dus wel voor afsluiten, het feit dat het ooit springpaarden zullen worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:16

Mijn Fries zelf vind er geen barst aan; die heeft niks met hard rennen en hoog springen. Wel heb ik der een keer over de omheining zien vliegen naar het andere deel van het land (of er was een gat, ze nam iig een hertensprong Haha! ). Geweldige techniek was het niet, maar wel een erg geinig gezicht.
De andere Fries op stal, die heeft de meest idiote sprongen genomen. Eén keer vloog ze zo over een hek van 1.50 een smalle gang is, nee Friezen kunnen niet springen. Wow!

Over het algemeen zijn het geen geboren springpaarden. Laat ik zo zeggen; als je op zoek gaat naar een springpaard zal niet de eerste gedachte zijn 'ik ga dus zoeken naar een Fries' . Dat ze het niet kunnen, dat hoor je mij niet zeggen. Al genoeg Friezen gezien die het tegendeel keihard bewijzen.
Mijn Fries hoort daar alleen niet bij. Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:17

horseyfries schreef:
Diesel54 schreef:
De reden dat men zegt dat friezen niet kunnen springen is omdat ze niet basculeren.
Tuurlijk komt ook een fries over een hindernis. En ook wel over een paar meer. Tot zeker een meter of wat hoger komen ze ook, maar wanneer het op niveau komt dan zal een fries het niet redden.
Zij hebben nu eenmaal een hele andere bouw waardoor zij op de sprong hun lijf anders gebruiken.
Zij drukken niet hun schoft eruit , maar drukken de rug weg.
Dit is niets nieuws! Dit weten we al jaren.

Afbeelding

Dat neemt niet weg dat je niet met een fries zou kunnen springen. Doe gewoon lekker wat je leuk vind met je paard. Zolang het niet ten koste gaat van je paard.

Ik spring ook met de fries die ik rijd en daar ben ik mega trots op. Maar ik realiseer me ter dege dat op concours geen haalbare zaak is.

Afbeelding

Knap dat jij van een momentopname van een foto kan beslissen of dit paard goed basculeert of niet...
Het lijkt me dat je om dat te beoordelen de verschillende momenten van de sprong zou moeten kunnen zien, en niet zoals in deze alleen het moment van afzet.

Dit was mij al eerder opgevallen; ik zie het ook direct, maar kende het begrip alleen niet.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:34

Diesel54 schreef:

Afbeelding

dit is niet te zien van een foto Sigaar het kan net zo goed een moment opname zijn

lesley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:38

tjah zo zie je maar dat het wel zo kan zijn heb je foto's Haha! ?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:27

Iemand een foto van een basculerende Fries?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:58

Ik heb even gezocht. Hier een foto van een paard wat de schoft beter naar boven laat komen. Ook in de afzet. Foto is op ongeveer hetzelfde moment gemaakt als die van de Fries hierboven.

Afbeelding

En dan de Fries:

Afbeelding

Ziet u het verschil?

Goed, beide zijn momentopnames. Maar dit maakt denk ik duidelijker wat Diesel54 duidelijk wilde maken Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:43

Wat zegt dit nou helemaal?
Diesel gooit met een begrip als basculeren, weet vervolgens al zeker dat alle Friezen dat niet kunnen terwijl er geen Fries geselecteert wordt op springen en je dus nooit bij keuringen oid de stijl van springen kan beoordelen cq vergelijken en dus niet kan weten hoe een Fries over het algemeen springt. Ook is het nog zo dat er genoeg paarden zijn die absoluut niet op de "juiste manier" springen maar toch in de internationale sport rondlopen, kunnen die dan ook niet springen?
Dit paard was tweede op een springwedstrijd tussen "gewone paarden" maar hij kan niet springen? En die andere paarden wel, ze eindigen alleen lager?
Héél logisch.....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:49

Ik probeerde enkel op een foto te laten zien wat Diesel54 benoemde.

Een paard kan best over een hindernis heen komen als zijn techniek niet top is. Helemaal als het niet op hoog niveau is.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:53

Pletje123 schreef:
Ik probeerde enkel op een foto te laten zien wat Diesel54 benoemde.

Een paard kan best over een hindernis heen komen als zijn techniek niet top is. Helemaal als het niet op hoog niveau is.

maar dan kan ik het nog geen springpaard noemen, een springpaard vind ik pas 1tje die een M parcoursje kan lopen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:23

Dus toen De Sjiem nog een desjiempje was en hij op driejarige leeftijd een B parcours sprong was het geen springpaard?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:04

horseyfries schreef:
Dus toen De Sjiem nog een desjiempje was en hij op driejarige leeftijd een B parcours sprong was het geen springpaard?

nee ik noem het dan nog geen springpaard, hij had de cappaciteiten om een springpaard te worden. Sommige paarden komen het B springen nog niet eens is uit, noem jij het dan een springpaard? omdat hij een B parcours kan springen?
in mijn ogen is een springpaard wat zowieso een M parcoursje kan springen, een L2 parcours ook nog wel, aangezien het vrij veel verschil zit tussen het l2 en de M1..
maar wat noem jij nou een springpaard??

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:24

Bij het springen heb je geen L1 of L2. Daar gaat het van B naar L naar M en dan naar Z Knipoog

HF: een springpaard is een paard met een goede techniek die ook op hoger niveau kan presteren. Tenminste, zo zie ik het Lachen En B is niet op hoger niveau. L ook niet. Dat begint vanaf de M, als een paard dan goed meekomt en hoger ook, dan denk ik dat het een springpaard betreft. Aangezien er niet zoveel Friezen zijn die goed door een M parcours kunnen komen of zelfs een Z parcours, denk ik niet dat het springpaarden zijn.

Maar even voor alle duidelijkheid: in principe kan ieder paard springen, maar niet ieder paard is een springpaard Lachen

En welke paarden springen niet op de goede manier, maar springen toch op hoog niveau? Hebt u namen?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:59

horseyfries schreef:
Diesel gooit met een begrip als basculeren, weet vervolgens al zeker dat alle Friezen dat niet kunnen terwijl er geen Fries geselecteert wordt op springen en je dus nooit bij keuringen oid de stijl van springen kan beoordelen cq vergelijken en dus niet kan weten hoe een Fries over het algemeen springt. Ook is het nog zo dat er genoeg paarden zijn die absoluut niet op de "juiste manier" springen maar toch in de internationale sport rondlopen, kunnen die dan ook niet springen?
Dit paard was tweede op een springwedstrijd tussen "gewone paarden" maar hij kan niet springen? En die andere paarden wel, ze eindigen alleen lager?
Héél logisch.....

Volgens mij heb ik juist gezegd dat friezen wel kunnen springen alleen door hun bouw hun lijf anders gebruiken op de sprong. Dat is echt geen discussie hoor! Een feit is een feit. Net als arabiertjes drukken ze de rug weg op de sprong.
Wat is daar nu het punt van?
Elk ras heeft z'n eigenschappen. Het ene is een voordeel en het andere een nadeel.

Ga gerust de friezen beoordelen op hun springkwaliteiten op een keuring. Maakt mij het uit. Maar ik denk dat je de plank dan echt misslaat...

Ik vind het voor de rest geen discussie waard. Er is al zo vaak een topic over geweest.

Friezen kunnen gewoon springen, maar met een andere techniek en gebruik van hun lijf.

Dus gewoon lekker springen als je er zin in hebt met je fries en anders doe je het niet!

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:41

Diesel54 schreef:
horseyfries schreef:
Héél logisch.....

Volgens mij heb ik juist gezegd dat friezen wel kunnen springen alleen door hun bouw hun lijf anders gebruiken op de sprong. Dat is echt geen discussie hoor! Een feit is een feit. Net als arabiertjes drukken ze de rug weg op de sprong.
Wat is daar nu het punt van?
Elk ras heeft z'n eigenschappen. Het ene is een voordeel en het andere een nadeel.

Ga gerust de friezen beoordelen op hun springkwaliteiten op een keuring. Maakt mij het uit. Maar ik denk dat je de plank dan echt misslaat...

Ik vind het voor de rest geen discussie waard. Er is al zo vaak een topic over geweest.

Friezen kunnen gewoon springen, maar met een andere techniek en gebruik van hun lijf.

Dus gewoon lekker springen als je er zin in hebt met je fries en anders doe je het niet!

amen, ik ben het hier helemaal mee eens.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:50

casperrr schreef:
horseyfries schreef:

nee ik noem het dan nog geen springpaard, hij had de cappaciteiten om een springpaard te worden. Sommige paarden komen het B springen nog niet eens is uit, noem jij het dan een springpaard? omdat hij een B parcours kan springen?
in mijn ogen is een springpaard wat zowieso een M parcoursje kan springen, een L2 parcours ook nog wel, aangezien het vrij veel verschil zit tussen het l2 en de M1..
maar wat noem jij nou een springpaard??

Ik noem een springpaard een paard wat gefokt is om te springen. Een Fries is dus nooit een springpaard, ook niet als hij een M parcours kan lopen (dan zou hij volgens jouw stelling immers wel een springpaard zijn!). Dan is het gewoon een Fries die goed kan springen!

Diesel, je blijft lekker veralgemenen, net zoals er Friezen zijn die wel een goede techniek hebben, zijn er ook arabieren met een mooie techniek. Ik vind het helemaal niet nodig om Friezen te beoordelen op hun springcapaciteiten, maar heb er ondertussen wel al zoveel zien springen dat ik wel weet dat er ook Friezen zijn met een goede techniek. Of dit uitzonderingen zijn kan ik niet beoordelen, om dezelfde reden: ik hebt geen algemeen beeld omdat er niet op geselecteerd wordt.
Je zegt "een feit is een feit". Je kunt pas weten of het een feit is als je alle Friezen laat springen en ze dan op hun techniek beoordeelt. Want waarop baseer je je nu?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:45

Ruggebruik...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:02

Diesel54 schreef:
Ruggebruik...

van hoeveel Friese paarden die je hebt zien springen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:33

het is zo verschillend, [naam] komt onder het zadel over 1 meter, terwijl een andere fries die ik heb gereden, met het balkjes draven, niet tussen de balkjes heen ging, maar over de balkjes heen, en dwars door de hindernis ging..

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 08:39

horseyfries schreef:
Diesel54 schreef:
Ruggebruik...
van hoeveel Friese paarden die je hebt zien springen?

Zie je eigen onderschrift...Doeggie!

Nadua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:45

Ik ben het helemaal met Diesel54 eens.
Anders zouden we op 1.50 niveau ook wel friezen zien springen Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:52

Diesel54 schreef:

Zie je eigen onderschrift...Doeggie!

Oftwel.... ik geef maar geen antwoord meer want dan gaat Horseyfries zeggen hoeveel Friezen er zijn en blijkt dat ik conclusies trek terwijl ik nog niet 1 % van de Friezenpopulatie heb zien springen?
In plaats daarvan maak je een flauwe opmerking die bovendien niet klopt want ik spreek mezelf niet tegen, ik zeg nergens dat Friezen springpaarden zijn, ik zeg overal dat sommige Friezen kunnen springen (ja ook met ruggebruik) en anderen niet. Jij veralgemeent en dat is niet slim, je hebt immers niet alle Friezen zien springen en kunt dus nooit weten of wat jij gezien hebt voor ALLE friezen geldt?