Genetic make up, prestatie aanleg valt daaraan af te lezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Genetic make up, prestatie aanleg valt daaraan af te lez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:59

arie53 schreef:
De grootste Holsteiner merrielijn is stam 776. Uit deze stam zijn meer dan 60 goedgekeurde hengsten voortgekomen.

Uit deze stam komt tevens een van de meest belangrijke springpaardenverervers: Ramiro Z. Ramiro heeft een geweldig grote invloed gehad op het hedendaagse KWPN. Bij de meeste springpaarden is ergens in de afstamming wel iets van Ramiro terug te vinden.

De stam is terug te voeren op een vijftal takken, gevormd door dochters van Olga: Aktie, Dietlinde, Energie, Ilona en Wiebke.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=3330

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=127

Raimond heeft weinig in de Duitse noch Nederlandse fokkerij betekend, pas nadat hij met een dochter van een volbloed gekruist werd, dat volgens jouw eigen theorien dus klikte met het volbloed in zijn pedigree, ontstond een der belangrijkste verervers van de Europese rijpaarden fokkerijen.
Overigens is Ramiro binnen de dressuur fokkerij zowel in Duitsland als Nederland net zo belangrijk als met zijn nafok in de springsport.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:16

Miraketjuh schreef:
Is dat een foto of een geschilderd iets? Ik vind dat ook niet mooi.
Afgezien van een hoop mascara etc is het wel een levend paard (geloof tig keer kampioen in de VS), het zal wel een egyptenaar zijn, daar vindt ik dus echt niets aan.

Citaat:
Ik heb nog ff gekeken wat ik tegengekomen was hieronder paar voorbeeldjes.

Krimh ox 1,55 zz-springen z dressuur z samengesteld bij de paarden 1996 ned. kampioen SGW in de hoogste klasse
http://members.home.nl/t.wiertsema/krimh.jpg
http://www.toppony.nl/bron/cms_file/thumb_s/s-41_dutch_Krimh_3_Groot.jpg

Lobeke ox 1,52 zz-springen z dressuur z samengesteld bij de paarden 2 keer ned. kampioen SGW in de hoogste klasse
http://www.venmstables.com/images/Lobekemech.jpg

Azmiraff ox die op internationaal niveau springt bij de pony's.

Naja en kwam ook nog arabieren tegen maar die hebben geen ox achter de naam staan dus dan zijn ze niet 100% volbloed arabieren toch?

Krimh is NRPS gekeurd en lijkt het daar wel goed te doen, hier z'n afstammelingenrapport:
preferent prestatie sport - fokklasse 1 v. Komplekt ox stm. 1.55 m., kleur vos Eigen prestatie: ZII-dressuur, ZZ-springen & Z-SGW
De Arabische Volbloedhengst Krimh brengt rijtypische nakomelingen met een sprekend hoofd dat veel adel uitstraalt. De hals is goed van vorm en lengte maar soms nog wat arm bespierd in de bovenlijn. De schoft is goed ontwikkeld en loopt mooi lang door. De schouder is goed van lengte en ligging. De rug is goed van bespiering maar enkele malen wat lang. De lendenpartij is sterk bespierd. De croupe zou in veel gevallen wat langer mogen zijn. Het voorbeen is meestal goed gesteld met een wat weinig ontwikkelde voorknie. Het achterbeen is vaak wat lang en klein gehoekt. Het totale beenwerk doet wat teer maar wel hard aan. De stap wordt met veel souplesse getoond en heeft voldoende ruimte. De draf wordt op een elegante wijze getoond. In draf hebben de nakomelingen van Krimh veel schoudervrijheid, souplesse, tact en balans. Zowel in stap als draf gaan de kinderen van deze hengst achter wat hakkig. Krimh verbetert zowel in beweging als in type.

Het zullen niet snel 170+ paarden worden, en ondanks dat dit hele nette eigen prestaties zijn, is het nog geen wereld prestatie. Ik weet niet of het NRPS met indexen werkt, maar ik ben wel benieuwd hoe zijn nafok het doet.

Citaat:
En wat mij opvalt aan de springfoto's van de arabieren is dat ze allemaal (diegen die ik heb gezien) evenwichtig boven de sprong zweven zeg maar vooruit kijkend. En niet in zo'n parabool ook al is dat wat vaak genoemd wordt als goed, het paard probeert zijn evenwicht te behouden door zijn nek te gebruiken om te balanceren. Terwijl een paard wat evenwichtiger is dat dus niet hoeft te doen. Wat vinden jullie daarvan?

Groetjes
Op zich is de hoogte van de sprongen op veel foto's niet wereld schokkend, de hoogte zal best meedoen in het noodzakelijke basculeren. Het is wel zo dat het KWPN nogal veel belang schijnt te hechten aan het parabool vormige springen, ik weet er niet genoeg van om te zeggen of dit op bv de wereldbeker wedstrijden tot een beter resultaat leidt.

We raken wel off-topic trouwens, om een beetje terug te komen, stel dat je een arabier gebruikt, en er komt een merrie uit, wat doe je dan daarna? Terugfokken op de moederlijn? Een andere warmbloed x arabier kruising gebruiken? Wat zijn nou de arabier hengsten waar je op terug zou moeten fokken?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 09:42

Bij Lotje is de dichtbijzijnste Arabier volgens mij Burnus. (of is dat een anglo-arabier?)

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-07 11:32

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:21

Suzanne F. schreef:
Bij Lotje is de dichtbijzijnste Arabier volgens mij Burnus. (of is dat een anglo-arabier?)

Volgens mij is dat ook DE manier voor een outcross bij een trakehner, via een arabier of engelsvolbloed, voor de rest is het stammboek gesloten. Volgens mij is het een arabier, en hij heeft (volgens paardenfokken) een hele rij met goedgekeurde nakomelingen. Dus keus op lijnenteelt genoeg Cool .

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:52

Citaat:
Kun je dat eens met voorbeelden toelichten?
Citaat:

Eerst maar een definitie OUTCROSS:
In hybridizing, bringing a cultivar from a separate genetic pool (the "outside") into a particular "line" of one's own hybrids for the purpose of incorporating a characteristic deemed desirable.

In het geval van een arabofries (Fries x Arabier) is het doel meer atletisch vermogen met behoud van het "fries zijn". Stel dat je daar een schimmel arabier voor zou gebruiken (want daar zouden de sport prestaties extra bij vandaan moeten komen Vork ) Heb je 50% kans op een schimmel, en dus voldoet de helft dan niet aan het doel "fries zijn". Mischien heeft die wel het gewenste atletische vermogen, maar ja dat was niet het enige doel. (als voorbeeld dan he, ze waren wel zo slim om geen schimmel te kiezen).

Een ander voorbeeld zou kunnen zijn dat een arabier in z'n algemeenheid een wat recht kruis heeft, een fries juist een afhangend kruis. Dat zou betekenen dat het mogelijk is een arabofries met een rechter kruis te fokken en dat is dan fonetisch anders, en misschien niet gewenst in een Arabofries die "fries zijn" moet uitstralen.

Een ander voorbeeld kan het ontbreken van behang zijn, je kunt zoveel verzinnen.

Grappig is misschien wel dat volgens Tesio een grey een paard met een ziekte was.

Misschien zou het nuttig zijn om eerst eens na te gaan hoe het Friese paard is ontstaan alvorens je tot deze rammelde conclusies komt.

De schimmelkleur is de oerkleur van het Arabische paard en ontstaan in de woestijn. Juist bij de natuurlijke formule van "Survival of the fittest" ontstaan geen ziektes!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:00

ART_UMA schreef:
arie53 schreef:
Binnen de warmbloedkringen heeft men, zoals Gert van der Veen, voormalige hoofdinspecteur van het KWPN al signaleerde, een bepaalde scepsis over het springen van Arabische paarden. Bijgaand een link met een zeer interessante fotoserie van het merendeel Arabische Volbloedpaarden over een periode van bijna 100 jaar. Oordeel zelf of die scepsis berust op feiten of para-digms.

Bij mij kan ik alleen het complete album zien, de aparte links starten geen losse foto.

Op zich interessant, wat ik aan een arabier mooi vindt is met name de uitstraling, de uitdrukking. Dat komt bij de meeste foto's wel naar voren. De foto's op dressuur gebied (en ik heb ze zeker niet allemaal bekeken) geven mij niet een "alles is in balans" beeld. integendeel.
Ik ben zelf niet zo'n springer en kan dat dus niet echt beoordelen. Er zitten veel foto's tussen die niet direct een "olympisch nivo" weergeven, dus of dat nu aangeeft dat een arabier in z'n algemeenheid juist extra goed is of niet, dat zou ik op basis van de foto's niet gelijk met ja willen beantwoorden. Vraag is of de KWPNer van toen het zoveel beter zou laten zien op foto's, dat maakt het wat moeilijk om te beoordelen.

Ik heb geen hekel aan arabier in de pedigree, ik maak me wel zorgen over de maat (in generaties gekeken) als ze dichtbij zitten en net als met de engels volbloed zijn er heel veel volbloed arabieren die qua exterieur slecht zouden passen.

Hier moet ik niet aan denken
Afbeelding

De kunst is om de goede eruit te halen.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door arie53 op 08-01-07 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:26

ART_UMA schreef:
Suzanne F. schreef:

Volgens mij is dat ook DE manier voor een outcross bij een trakehner, via een arabier of engelsvolbloed, voor de rest is het stammboek gesloten. Volgens mij is het een arabier, en hij heeft (volgens paardenfokken) een hele rij met goedgekeurde nakomelingen. Dus keus op lijnenteelt genoeg Cool .

De vader van Burnus is de Shagya-Araber Lapis.

Burnus was dus ook geen zuivere Trakehner maar een Fenek, een Hongaars rijpaardenras van voor de oorlog met sterke mix van vooroologse Engelse Volbloeds.
Alhoewel het Trakehner Verband slechts Arabische Volbloeds, Shagya-Araber, Anglo Arabische-en Engelse Volbloeds als veredelaars toestaat, werd op advies van Landstallmeister Dr. Fritz Schilke voor Burnus vanwege zijn Shagyavader Lapis een uitzondering gemaakt. Lapis heeft tijdens de oorlog te voet onder zijn ruiter Leutnant Schmidt-Ankum de tocht op onbeslagen voeten (!) heen weer naar Moskou afgelegd. Een afstand van meer dan 6000km. Op de barre terugweg moest hij vaak met het stro en riet van de daken als voer genoegen nemen. Na de oorlog werd hij door de Engelsen als oorlogsbuit in beslag genomen. Schmidt-Ankum schreef een brief aan generaal Patton (zelf een verwoed paardenliefhebber) waarin hij de barre terugtocht beschreef en hoe deze hengst zijn leven had gered. Via Patton werd Lapis derhalve weer met zijn eigenaar verenigd.
Deze unieke fysieke en mentale kwaliteiten wilde Dr. Schilke voor de Trakehners behouden vandaar dat voor Burnus, als niet zuivere Trakehner, een uitzondering werd gemaakt.

De Shagya-Araber Lapis
Afbeelding

Afbeelding

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 13:53

arie53 schreef:
De kunst is om de goede eruit te halen.

Afbeelding

is dit dezelfde:

Gelgelah Albadeia, Afgezien van dat dit een merrie is, wat maakt haar dan zo goed??
Afbeelding

Edit van afbeelding

Miraketjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:29

Hai,

Ik ken dit hele paard niet en ik weet ook niet of het dezelfde is, maar als ik naar de bouw van dit paard kijk dan zou ik zeggen: (Het mooiste was geweest als dit paard helemaal vierkant had gestaan en niet dat dat achterbeentje zo half staat, maar goed) dat het evenwicht in het midden van het paard ligt. Dat je als het ware een dak kunt maken met lijnen dus 1 langs de schouder en 1 door de achterkant en dat die twee lijnen mekaar ongeveer boven het evenwichtspunt raken.

Dat de buik tussen ce voorbenen door over de borst naar de nek een mooie vloeiende lijn is. En als je het verschil bekijkt tussen die twee foto's (ik ga er dan maar even vanuit dat het dezelfde zijn) dan zie je heel mooi dat de achterkant eronder wordt gebracht en dat het paard zijn rug als het ware horizontaal houdt.

En wat je aan die tweede foto kunt zien is dat het linkerbovenbeen vrijwel even schuin is als het rechteronderbeen op dat moment. En als je dit moment rechtervoorbeen met het linkerachterbeen bekijkt zie je ook dat dat vrijwel helemaal gelijk is maar je ziet een lichte buiging in het voorbeen dus dat been gaat een fractie eerder van de grond en daarna het achterbeen pas. Dus dit paard beweegt vanuit de achterhand. Verder kun je nog zien dat het rechterbeen goed onder het gewicht geplaatst kan worden.

Kortom ik vind dit eruit zien als een evewicht gebouwd dier, waarvan ik denk dat je zowel in de dressuur als bij het springen ver mee zou kunnen komen. Overigens spreekt mij de bewegingsfoto niet aan. Ik vind de nek te zwaar bespierd. Arabieren zijn meestal wel elegant maar dat vind ik van deze beweginsfoto niet, die stand foto vind ik dan mooier.

En uiteraard ligt het ook voor een groot deel aan de ruiter of het paard wat presteert.

En zijn alle rassen uiteindelijk niet uit twee voorouder paarden ontstaan. Ik weet zo niet meer hoe die namen waren maar equus orientalis ofzo en dan dat oerpaard. Ik zal wel even kijken of ik dat nog kan vinden of als iemand anders dat kan vinden?

En over dat basculeren ja denk dat je daar ook nog weer verschillende graden in hebt. Lijkt mij logisch dat een paard wat zo erg basculeert dat het zelfs zijn benen onder zich vouwt en dus eerder de balk tegen zal komen dat dat in iedergeval geen voordeel is voor het behalen van wereldbekers! maar denk dat we nu wel offtopic zijn inderdaad.

Groetjes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:33

Wauw wat een mooi verhaal over Lapis en Burnus. Dus Lotje voert via Balzflug best veel Anglo/shagya arabisch bloed nog dan.
Vind het nog steeds jammer dat Balzflug zo weinig heeft kunnen nalaten aan de fokkerij. En die mannen van het kwpn maar roepen dat Balzflug een zwakke schakel in de pedigree is... Ben ik het nog steeds niet mee eens.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 15:56

Suzanne F. schreef:
Ben ik het nog steeds niet mee eens.

Ha ha ha, een open deur, ha ha ha.

Wat dat betreft heeft Arie wel gelijk denk ik dat er een soort van vooringenomenheid is tov de arabier bij het KWPN. Waar Arie naar Amurath kijkt, kijkt een ander weer naar Achill en zo blijft je lekker bezig en als je een absolute kampioen fokt, heb je gelijk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:33

Arie kijkt naar het evenwicht in de bouw en de daaruit voortvloeiende tactmatige bewegingen die voor de dressuur en het springen de natuurlijke en daarom noodzakelijke balans genereren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 19:35

arie53 schreef:
Arie kijkt naar het evenwicht in de bouw en de daaruit voortvloeiende tactmatige bewegingen die voor de dressuur en het springen de natuurlijke en daarom noodzakelijke balans genereren.

Had Balzflug deze?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:31

Zet hem maar onder het topic Paarden Beoordelen, dan zal ik precies zijn sterke en minder sterke zowel fenotypisch als genetisch aangeven.

Citaat:
Dus Lotje voert via Balzflug best veel Anglo/shagya arabisch bloed nog dan.

Ook nog een keer de Trakehner Insterfeuer (Lowelas ox en Fetysz ox) en 2 keer via Amor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:34

Ik heb alleen geen foto van Balzflug, is dat erg? Kan jij die ergens vinden dan?
Zal de aanvraag doen op Paarden beoordelen in het andere forum.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 20:39

Suzanne F. schreef:
arie53 schreef:

Had Balzflug deze?

Hij komt wel uit een xx moederlijn, ben benieuwd??

Hier nog een verhaaltje over de burnus/lapis lijn: http://www3.sympatico.ca/sweet_briar/LapisArticle.html

En een link naar een behoorlijk aantal videotjes van trakehner hengsten
http://www.trakehneronline.de/zucht/index.html

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:47

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 11:53

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 15:58

Ojee, Arie53 gaat die nu natuurlijk helemaal met de grond gelijk maken...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:03

Himyar wat kan jij dan over deze hengst vertellen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 16:11

Weinig, want ik ken hem niet, wel de reactie van Arie53 op alles wat volbloed is...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:40

Himyar schreef:

Dat denk ik niet.
Het is geen Hazenwind maar....een van de 4100 die over hindernissen kan .
Met een DI van 4.

Wat voor Di had Lucky-Boy ? Knipoog
LUCKY BOY (HOL) b. C, 1966 DP = 7-6-5-0-2 (20) DI = 3.44 CD = 0.80

Abgar...
ABGAR (GB) gr/r. H, 1958 DP = 18-8-5-0-5 (36) DI = 3.80 CD = 0.94
Laatst bijgewerkt door ceasario op 09-01-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:43

even een stipje, lijkt me interessant!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 17:01

Himyar schreef:

Waarom teut je zo onnozel?